Wiadomości

stat

Trasa Kaszubska: będą ekrany w rejonie węzła Wielki Kack

Mieszkańcy Wielkiego Kacka będą chronieni przed hałasem ekranami akustycznymi.
Mieszkańcy Wielkiego Kacka będą chronieni przed hałasem ekranami akustycznymi. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Ostatnia wersja projektu Trasy Kaszubskiej uwzględnia powstanie ekranów akustycznych w rejonie Dąbrowy i Wielkiego Kacka zobacz na mapie Gdyni. Do niedawna mieszkańcy obawiali się, że nie będą odpowiednio chronieni przed hałasem. Budowa TK powinna ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać ok. dwóch lat.



Przypomnijmy:


  1. Siedem lat temu ekrany powstały na blisko 200-metrowym odcinku w okolicach Węzła Chwarzno.

  2. W 2013 roku marszałek województwa nakazał montaż ekranów na odcinku obwodnicy Trójmiasta oznaczonym w dwóch innych miejscach na wysokości Dąbrowy i Wielkiego Kacka.
  3. W sierpniu 2015 roku wystąpiono do Urzędu Marszałkowskiego o zmianę decyzji. Powodem miał być niepotrzebny późniejszy demontaż ekranów, które trzeba by było przestawić po budowie węzła Trasy Kaszubskiej.

  4. W efekcie ekrany zamontowano więc po obu stronach obwodnicy, ale tylko na 650-metrowym odcinku w okolicach niskiej zabudowy przy ul. Ornej oraz Źródła Marii zobacz na mapie Gdyni.

Tyle że mieszkańcy w zaprezentowanej im wersji projektu z początku roku ekranów nie dostrzegli.

- Hałas od Obwodnicy to jedna z większych bolączek mieszkańców, dlatego informacja o częściowej rezygnacji z budowy ekranów na wysokości ulic Siega i Źródło Marii wywołała ogromne poruszenie - nie ukrywa Kajetan Lewandowski, członek stowarzyszenia Inicjatywa Wielki Kack i radny dzielnicy.
Podczas spotkania na temat przebiegu Trasy Kaszubskiej z zainteresowanymi zapewniono, że ekrany powstaną.

Potwierdzają to pokazane przed kilkoma dniami wersje projektu oraz przedstawiciele GDDKiA, z którymi rozmawialiśmy, podkreślający, że nie ma możliwości, by mieszkańcy nie byli chronieni przed hałasem.

- Kilku mieszkańców okolic Gdyni Wielkiego Kacka zgłaszało wątpliwości na etapie przygotowywania projektu budowlanego drogi ekspresowej S6 Trasy Kaszubskiej na odcinku Szemud - Gdynia, czy będą tam ekrany akustyczne. Wszystkie te sprawy zostały przeanalizowane i wyjaśnione. Ekrany akustyczne przy węźle Wielki Kack powstaną w ramach budowy trasy S6 we wszystkich tych miejscach, gdzie jest wymagana ochrona przed hałasem, podobnie jak to się działo i dzieje na innych naszych inwestycjach - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, który realizuję budowę Trasy Kaszubskiej oraz postawienie ekranów.
Dodaje, że decyzje wynikają z obliczeń prognozowanego hałasu generowanego przez pojazdy na drodze oraz z zapisów decyzji środowiskowej.

Deklaracje ucieszyły mieszkańców i społeczników, którzy zapowiadają, że nadal będą "czujni", jeśli chodzi o kwestie hałasu.

- W dokumentacji projektowej widać jeszcze jedną "dziurę" w ekranach, tym razem na wysokości ulicy Górniczej. Będziemy to sprawdzać i w razie potrzeby interweniować także w tej kwestii. W kwestii hałasu będziemy walczyć do skutku. Pamiętajmy, że zgodnie z decyzją marszałka województwa pomorskiego zarządca drogi ma obowiązek redukować hałas tak, by nie przekraczał on obowiązujących norm - dodaje Lewandowski.
Niewykluczone, że po zakończeniu inwestycji zmienią się ich parametry, jeśli zaproponowana ochrona okaże się niewystarczająca.

- Po wybudowaniu drogi zostanie przeprowadzona tzw. analiza porealizacyjna, w ramach której jeszcze raz będzie badany poziom hałasu przy drodze - tłumaczy Piotr Michalski.
Trasa Kaszubska

Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu.

Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:

  1. z Szemudu do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.

  2. z Luzina do Bożepola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.

  3. z Gdyni do Szemudu - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.

Nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożepola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także zbudowany od podstaw Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.

Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony

Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP) z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?