• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: będą ekrany w rejonie węzła Wielki Kack

Patryk Szczerba
18 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Mieszkańcy Wielkiego Kacka będą chronieni przed hałasem ekranami akustycznymi. Mieszkańcy Wielkiego Kacka będą chronieni przed hałasem ekranami akustycznymi.

Ostatnia wersja projektu Trasy Kaszubskiej uwzględnia powstanie ekranów akustycznych w rejonie Dąbrowy i Wielkiego Kacka zobacz na mapie Gdyni. Do niedawna mieszkańcy obawiali się, że nie będą odpowiednio chronieni przed hałasem. Budowa TK powinna ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać ok. dwóch lat.



Przypomnijmy:

  1. Siedem lat temu ekrany powstały na blisko 200-metrowym odcinku w okolicach Węzła Chwarzno.
  2. W 2013 roku marszałek województwa nakazał montaż ekranów na odcinku obwodnicy Trójmiasta oznaczonym w dwóch innych miejscach na wysokości Dąbrowy i Wielkiego Kacka.
  3. W sierpniu 2015 roku wystąpiono do Urzędu Marszałkowskiego o zmianę decyzji. Powodem miał być niepotrzebny późniejszy demontaż ekranów, które trzeba by było przestawić po budowie węzła Trasy Kaszubskiej.
  4. W efekcie ekrany zamontowano więc po obu stronach obwodnicy, ale tylko na 650-metrowym odcinku w okolicach niskiej zabudowy przy ul. Ornej oraz Źródła Marii zobacz na mapie Gdyni.

Tyle że mieszkańcy w zaprezentowanej im wersji projektu z początku roku ekranów nie dostrzegli.

- Hałas od Obwodnicy to jedna z większych bolączek mieszkańców, dlatego informacja o częściowej rezygnacji z budowy ekranów na wysokości ulic Siega i Źródło Marii wywołała ogromne poruszenie - nie ukrywa Kajetan Lewandowski, członek stowarzyszenia Inicjatywa Wielki Kack i radny dzielnicy.
Podczas spotkania na temat przebiegu Trasy Kaszubskiej z zainteresowanymi zapewniono, że ekrany powstaną.

Potwierdzają to pokazane przed kilkoma dniami wersje projektu oraz przedstawiciele GDDKiA, z którymi rozmawialiśmy, podkreślający, że nie ma możliwości, by mieszkańcy nie byli chronieni przed hałasem.

- Kilku mieszkańców okolic Gdyni Wielkiego Kacka zgłaszało wątpliwości na etapie przygotowywania projektu budowlanego drogi ekspresowej S6 Trasy Kaszubskiej na odcinku Szemud - Gdynia, czy będą tam ekrany akustyczne. Wszystkie te sprawy zostały przeanalizowane i wyjaśnione. Ekrany akustyczne przy węźle Wielki Kack powstaną w ramach budowy trasy S6 we wszystkich tych miejscach, gdzie jest wymagana ochrona przed hałasem, podobnie jak to się działo i dzieje na innych naszych inwestycjach - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, który realizuję budowę Trasy Kaszubskiej oraz postawienie ekranów.
Dodaje, że decyzje wynikają z obliczeń prognozowanego hałasu generowanego przez pojazdy na drodze oraz z zapisów decyzji środowiskowej.

Deklaracje ucieszyły mieszkańców i społeczników, którzy zapowiadają, że nadal będą "czujni", jeśli chodzi o kwestie hałasu.

- W dokumentacji projektowej widać jeszcze jedną "dziurę" w ekranach, tym razem na wysokości ulicy Górniczej. Będziemy to sprawdzać i w razie potrzeby interweniować także w tej kwestii. W kwestii hałasu będziemy walczyć do skutku. Pamiętajmy, że zgodnie z decyzją marszałka województwa pomorskiego zarządca drogi ma obowiązek redukować hałas tak, by nie przekraczał on obowiązujących norm - dodaje Lewandowski.
Niewykluczone, że po zakończeniu inwestycji zmienią się ich parametry, jeśli zaproponowana ochrona okaże się niewystarczająca.

- Po wybudowaniu drogi zostanie przeprowadzona tzw. analiza porealizacyjna, w ramach której jeszcze raz będzie badany poziom hałasu przy drodze - tłumaczy Piotr Michalski.
Trasa Kaszubska

Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu.

Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
  1. z Szemudu do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.
  2. z Luzina do Bożepola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.
  3. z Gdyni do Szemudu - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.

Nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożepola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także zbudowany od podstaw Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.

Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony

Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP) z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Miejsca

Opinie (86)

  • te ekrany

    powinny być obsadzone pnączami, wtedy to fajnie wygląda (nie tak industrialnie) i chyba lepiej chroni

    • 20 0

  • Opinia wyróżniona

    zieleń i wały ziemne oraz strefa buforowa (1)

    To dobrze dla mieszkańców przy obowdnicy źle natomiast dla krajobrazu okolicy. Czyli dla prawie wszystkich pozostałych. Proponuję aby ustanowić zakaz budowy czego kolwiek w odległości minmum 100 m od dróg szybkiego ruchu i aby Państwo wykupywało takie tereny z przeznaczeniem na zieleń. Proponuję aby jeżeli to konieczne wybierać ochronę przed hałasem w sposób możliwie naturalny a nie sztuczny. Zachęcam do analiz i pozytywnego myślenia.

    • 27 3

    • Zgoda

      Zgoda co do ochrony przed hałasem - niestety GDDKiA ma takie pomysły gdzieś a plany budowy "S-ek" wpycha między domy i przez środek miejscowości, do tego obcina wszystkie strefy oddziaływania do takiego minimum, że aż się prosi o to aby zakląć siarczyście.

      • 3 0

  • Te ekrany to cos okropnego. Świata nie widac.

    • 13 6

  • Sukces Szczurka

    Niech teraz szczurek i jego banda odtrąbią sukces, że to oni załatwili. Tak jak to było z koleją na północ Gdyni.

    • 14 1

  • Uwielbiam ekrany!

    Są takie ładne! Dzięki nim nasz krajowy obraz tyle zyskuje. Inne kraje mogą się od nas uczyć! Polska najlepsza!!!

    • 8 8

  • A kiedy ekrany na węźle Karwiny?

    aa przepraszam...

    • 5 5

  • (1)

    ekrany szpecą.

    • 11 1

    • Drogi szpecą jeszcze bardziej.

      A najbardziej szpecą samochody.
      Chcesz jeździć? To się pogódź.

      • 0 3

  • Ale przed smrodem z blachosmrodów nie ochronią...

    • 8 4

  • widzę bydło juz się naparza którzy złodzieje lepsi PO czy PiS, buahahahah, ale wy jestescie tępe barany

    • 10 4

  • Idę o zakład

    że ta trasa nie powstanie. Tak jak odwołana przebudowa Węzła Karwiny.

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane