• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochodem do Warszawy: S7 czy A1?

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Autostradę A1 czy może coraz dłuższą ekspresówkę S7? Którą trasę wybrać jadąc z Trójmiasta do Warszawy? Postanowiliśmy to sprawdzić. Autostradę A1 czy może coraz dłuższą ekspresówkę S7? Którą trasę wybrać jadąc z Trójmiasta do Warszawy? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Mija miesiąc od otwarcia odcinka ekspresówki między Gdańskiem a Elblągiem. 40-km trasa oraz inne nowe odcinki S7 poprawiły znacząco komfort kierowców jeżdżących "siódemką" do Warszawy. Czy to sprawi, że więcej kierowców wybierze ją kosztem autostrady?



Którą trasę wybrałbyś jadąc autem do Warszawy?

Postanowiliśmy porównać obie trasy, zarówno pod względem długości, kosztów oraz czasu i komfortu jazdy.

Początkiem naszej wirtualnej wycieczki jest dworzec główny w Gdańsku, a punktem docelowym - dworzec Warszawa Centralna. Przed nami dwie trasy: autostradą A1 i A2 (417 km) oraz trasą ekspresową S7 (341 km). Zanim wyruszymy w drogę musimy zatankować. Na stronie moto.trojmiasto.pl/paliwa/ sprawdzamy, gdzie najtaniej zalejemy bak do pełna.

Za litr benzyny 95 możemy dzisiaj zapłacić nawet 4,48 zł (bak 50 litrów to około 224 zł). Nasze auto pali na trasie ok. 8 litrów paliwa, więc zakładając że będziemy jechać stosunkowo ekonomicznie paliwa starczy nam na ok. 600 km.

Porównanie tras S7 i A1 między Trójmiastem a Warszawą. Czasowo wygląda podobnie, różnice widać, gdy wczytamy się w szczegóły. Porównanie tras S7 i A1 między Trójmiastem a Warszawą. Czasowo wygląda podobnie, różnice widać, gdy wczytamy się w szczegóły.

Trasa S7



Tak jak wspomnieliśmy, odcinek "siódemki" miedzy dworcami w Gdańsku i Warszawie ma ok. 341 km. Pokonanie tej trasy - przy optymalnym założeniu, że nie natkniemy się na korki - zajmie nam ok. 3 godzin i 40 min. W tym czasie nasze auto spala ok. 30 litrów paliwa, co oznacza, że podróż w jedną stronę kosztuje nas ok. 134 zł.

Bardzo szybko mija nam pierwsza część trasy. Do Mławy, gdzie kończy się odcinek dwupasmowej ekspresówki dojeżdżamy w zaledwie 2 godziny i 10 min. Dalej jest już nieco gorzej i wolniej, bo do Płońska jedziemy "starym" jednopasmowym i krętym odcinkiem. Gdyby nie to, dojazd do Warszawy trwałby krócej o kilkadziesiąt minut. Warto wziąć też pod uwagę, że do wiosny na "pomorskim" odcinku S7 między Koszwałami a Elblągiem możliwe będą czasowe ograniczenia w ruchu związane z pracami na węzłach i poboczach. Prace te mogą potrwać kilka miesięcy i od czasu do czasu mieć wpływ np. na ograniczenie prędkości lub zwężenie niedawno otwartej ekspresówki.

Przed podróżą warto sprawdzić w naszym serwisie Cen paliw, gdzie w Trójmieście zatankujemy najtaniej. Przed podróżą warto sprawdzić w naszym serwisie Cen paliw, gdzie w Trójmieście zatankujemy najtaniej.
Jazda tą trasą daje jednak sporo możliwości. Z racji bliskości dróg lokalnych można łatwiej ominąć ewentualne korki spowodowane kolizjami, wypadkami czy zamknięciem trasy. Ponadto, po drodze można zatrzymać się na jednej z kilkunastu stacji paliw lub MOP-ie (Miejscu Obsługi Podróżnych), by napić się kawy czy po prostu rozprostować kości. Zapominalscy mogą też zatankować auto, ale warto pamiętać, że tuż przy trasie tankowanie jest z reguły nieco droższe i za każdy litr paliwa zapłacimy od kilku do nawet kilkunastu groszy więcej.

Czytaj także: Kiedy powstaną kolejne odcinki ekspresowej "siódemki"?

Skoro już o oszczędnościach mowa, to warto wspomnieć o ewentualnych mandatach za przekroczenie prędkości. Przypomnijmy, że na trasie ekspresowej obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h. W przypadku trasy S7 z tyłu głowy warto też mieć, że na mazowieckim odcinku zapędy kierowców do szybszej jazdy dyscyplinuje odcinkowy pomiar prędkości. Nogę z gazu warto zdjąć w okolicach miejscowości: Rybitwy-Polesie, Pawłowo i Szymaki.

Autostrada A1



Jazda autostradą do stolicy jest nieco dłuższa, co nie oznacza, że zajmuje więcej czasu. Mamy do przejechania ok. 80 km więcej (w sumie ok. 420 km), ale wyższa kategoria drogi daje nam możliwość szybszej jazdy (do 140 km/h). Dzięki temu czas przejazdu w zasadzie nie różni się od podróżowania ekspresówką - szacujemy go na 3 godz. 35 min. Ale jest zdecydowanie droższy.

Po pierwsze: większa prędkość to większe spalanie (ok. 10 litrów na 100 km). Za samo paliwo (tylko w jedną stronę) zapłacimy więc ok. 190 zł. Przy dystrybutorze warto też pamiętać, że na autostradzie paliwo bywa jeszcze droższe niż na trasach szybkiego ruchu.

Po drugie: do kosztów paliwa trzeba doliczyć opłatę za sam przejazd 152-km odcinkiem autostrady między Rusocinem a Nową Wsią (dalej jedziemy już bez opłat). Zakładając, że jedziemy autem osobowym na bramce będziemy musieli zapłacić 29,9 zł (średnio 16 gr. za przejechany kilometr). W sumie daje to ok. 220 zł, a więc o prawie 90 zł więcej niż przejazd "darmową" S7.

Niewątpliwym atutem podróżowania autostradą jest komfort jazdy. Nie musimy martwić się o wykończeniowe prace drogowców i związane z tym ograniczenia, a o sytuacji na drodze informują na bieżąco znaki zmiennej treści. Dzięki odseparowanym pasom ruchu podróżujemy nie tylko szybciej, ale i bezpieczniej. Możemy też odpocząć ja jednym z wielu MOP-ów.

W przypadku autostrady trzeba się za to liczyć z sezonowymi zatorami na bramkach zjazdowych i wjazdowych, trudniej też zjechać z trasy w przypadku korka czy blokady drogi.

Opinie (301) 5 zablokowanych

  • Dobrze że teraz tłum "januszy biznesu" skupi się na S7 i masowo ruszą tą drogą. (1)

    Dzięki temu będzie można spokojniej jechać A1. W końcu luksus za jaki się płaci :)

    • 4 5

    • A1 to jeszcze nie jest problem ale na A2 to już masakra.

      • 1 0

  • na mapce jest czas podany. ekspresówką 5 min dłużej i 55 zł taniej. czyli autostrada nic nie daje :)

    • 2 0

  • Proponuję G20 '-)

    • 0 0

  • sprawa nei jest tak jednoznaczna (1)

    Po pierwsze różnica odległości między S7 a A 1 to 80 km na korzyść ekspresówki . To już jest duża różnica, której nie nadrobi się tak łatwo większą prędkością. Mamy do czynienia albo ze stratą czasu związaną z większą odległością albo z mniejszą prędkością na 70 km odcinku jednojezdniowym. Czas przejazu powinien więc się zrównoważyć
    Po drugie odcinek jednojezdniowy od granicy województwa mazowieckiego do Płońska to nie jest kręta dróżka, ale droga krajowa GP , która nie ma ostrych zakrętów i jest wyposażona w asfaltowe pobocza. Ma ograniczenia związane ze skrzyżowaniami , wjazdami na stacje benzynowe . Najwięcej ograniczeń jest na odcinku Mława -Glinojeck , gdzie jest pięć obszarów zabudowanych i rondo na skrzyżowaniu z droga nr 60 . Wcześniej i dalej droga nie przebiega przez żądne wsie i miasta ( Mława ma obwodnicę )
    Po trzecie jazda siódemką jest na pewni tańsza jazda przepisowa 120 Km/h i autostrada 140 km/h powoduje większe zużycie paliwa w przypadku autostrady oraz dochodzi konieczność opłaty za przejazd 30 zł.
    Po czwarte szczególnie na odcinku Łódź Pólnoc -Warszawa na A 2 jest ona bardzo zapchana co może powodować, że jazda tym odcinkiem 140 km/h staje się iluzją bądź przy upieraniu się przy tej prędkości staje się niebezpieczna. Przy tym nazbyt często zdarzają się wypadku na tym odcinku A 2 co zysk czasowy całkowicie połyka. Na S 7 ruch jest mniejszy
    Po piąte w przyszłym roku i praktycznie do roku 2021 będą trwały prace na odcinku drogi siedem od końca obecnej S 7 do Płońska , co spowolni jeszcze przejazd tym odcinkiem ( vide prace na odcinku Gdańsk Elbląg. ) Tutaj na szczęście nowa S 7 będzie szła w śladzie tylko od początku do Kuklina jakieś 5-10 km. i potem od Glinojecka do Płońska jakieś 24-25 km. Reszta pójdzie nowym śladem z uwagi na duże skupienie między Mława Glinojeckiem obszarów zabudowanych
    Po szóste wreszcie w lecie na bramkach A 1 mogą tworzyć się korki , czego nie ma i nie będzie na S7
    Reasumując każdy może sobie jeździć jak sobie chce i jak mu pasuje
    Ad vocem że ekspresówka to nie autostrada. W takich standardach jakie droga ekspresowa dwujezdniowa ma w Polsce to spełnia wymogi międzyregionalnej niemieckiej autostrady. Nie ma skrzyżowań, lecz węzły . Wszystkie drogi poprzeczne są przerzucone wiaduktami. Ma pas awaryjny. Różnice między autostradą a drogą ekspresowa są bardziej subtelne. o dotyczy szerokości pasa ruchu - autostrada 3,75m, droga eksreowa 3,5 m. Odległośc między węzłami autostrada min. 15 km droga eksreowa min. 5 km. pas awaaryjny szerokośc autostrada 3 m , droga ekspresowa 2,5m . Dopuszczalne większe pochylenei wzdłużne niż autostrady. Są to jednak takei niuanse, że dla poczucia komfortu jazdy nei ma to żadnego wpływu. Tylko kwestia nazwy. Pamiętajmy, że większość z sieci hiszpańskich dróg szybkich to drogi eksptresowe a nei autostrady ( na 16.000 km 12.000 km to drogi ekspresowe. )

    • 21 0

    • Dzień za wykład.super

      • 1 0

  • Pendolino to jest to.

    • 1 1

  • Zawsze wygoda wiecej kosztuje

    Fakt ze brak dokładnego czasu ale mozna wpisać w mapie na komorce i wszystko jest jak na dłoni, wystarczy ruszyć łepetyna ;)

    • 1 0

  • A1

    Ja zawsze jestem zdania, że autostradą najlepiej -bo można jechać szybko.
    Natomiast jeśli regularnie miałbym podróżować na linii Warszawa- Gdańsk to koszt wyliczony dla mnie jadąc Autostradą w obie strony to 500zł
    a Ekspresówką 300 zł.
    Więc jeśli ktoś podróżuje kilka razy w miesiącu w te rejony to sam sobie musi odpowiedzieć co jest dla niego najkorzystniejsze.

    • 3 0

  • Jazda do Warszawy przy tych remontach to koszmar. Złe oznaczenia zjazdów - wylądowałam w samym środku Elbląga zamiast oblecieć go bokiem. Bez zbędnego załadunku wleczonego za autem da się dojechać do Warszawy w 4-4,5 godziny.

    Natomiast przebicie się przez Warszawę na DK 17 to tragedia. Minimum godzina jazdy jeśli wyląduje się w stolicy ok 8-9 rano.

    • 0 1

  • trójmiasto niech napisze badając wirtualnie jak szybciej do szwecji, czy promem czy wpłat

    • 3 4

  • firmowym się jedzie A1

    bo jest sponsor na paliwo i bramki. A prywatnie - urlopowo s7 bo bliżej i wolniej ( mniejsze spalanie) .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane