• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • Dzisiaj ~19:3o na Małomiejskiej w stronę centrum, zator jak ch..j (1)

    byłem mocno zdziwiony, ale przypomniałem sobie, że gamonie włączyli TRISTAR... masakra.

    • 2 1

    • jakieś dwa lata temu...

      • 0 1

  • Pętle w ulicsch

    Ulice są poszatkowane pętlami zwarciowymi. Jest ich mnóstwo. Czy zima nue spowoduje w tych miejscach zniszczeń?

    • 2 0

  • Punkty informacji

    Testowałem punkt w manhattanie. Bardzo kłopotliwa obsluga ekranu. Małe literki. Zły kąt nachylenia. Niska jakość interfejsu użytkownika. Mało nowocześnie. Takie trochę na oddalonego. W normalnym systemie powinna byc możliwość wydruku lub przesłania sobie wyników. A tak..ludzie robią zdjecia ekranu...

    • 4 0

  • nie ma szans ponieważ aut jest zbyt wiele!!!zrozumcie to wreszcie ze korki będą.i juz. (30)

    • 260 22

    • Trzeba zrobić bramki i opłaty na wjeździe do miasta (19)

      Korki znikną jak ograniczymy wjazd samochodów z rejestracją trzyliterową np. GDA, GKS, NEB, GWE, GPU, NIL itd

      • 68 26

      • Ty masz chyba bramkę na resztkach mózgu... (8)

        najlepiej ogrodźcie miasto drutem kolczastym i wystawcie karabiny maszynowe na przyjezdnych

        • 19 14

        • Gdańsk dla Gdańszczan (7)

          • 22 10

          • (5)

            od którego pokolenia licząc?

            • 19 8

            • Od pierwszego, które płaci tu podatki (3)

              • 17 1

              • popatrz, ja tu płacę podatki ale meldunku nie mam (2)

                nie chcę się wiązać z jednym miejscem na całe życie więc wynajmuję. Meldunek stały mam zatem w pipidówie mniejszej.

                • 2 7

              • na jakie "całe życie"??!

                Możesz się meldować raz tu raz tam, na żadne "całe życie" wiązać się nie musisz. Wiedz, że podatki odprowadzasz do US w pipidówce mniejszej, a jeździsz po drogach w Gd, korzystasz z naszej komunikacji, ktoś odśnieża dla Ciebie ulice gdy jest zima... za pięniądze NASZE, a za Twoje idą do pipidóki..więc się zastanów...

                • 1 2

              • czy jestes zatem pewien, ze podatki placisz tu?

                • 5 0

            • od dnia zameldowania głąbie

              • 17 6

          • ziemia dla ziemniaków

            • 1 1

      • Paaannie (2)

        GDA toć już prawie Gdańsk jest :-)

        • 19 5

        • prawie robi różnicę (1)

          • 8 5

          • korki będą rosnąc tak długo jak taniej do roboty będzie dojechać samochodem...

            • 8 1

      • Tak a na wyjezdzie dla tych GD !!! Żeby płacili za przejazd przez piękne kociewie, żuławy i kaszuby.

        • 3 3

      • Akurat oplaty za wjazd to nieglupi pomysl

        Gdanszczanie na tym nie straca, a kto bedzie musial ten wjedzie i zaplaci, krzywda sie wielka nie stanie. Natomiast ci, ktorzy najbardziej narzekaja na korki i drogi w miescie, a dojezdzaja z poza miasta, beda mogli przesiasc sie na pociag, jesli oplaty ich przerosna. Jakos na zachodzie niektore miasta tak dzialaja i to zdaje egzamin.

        • 2 0

      • Trzeba zrobić bramki i opłaty na wyjeździe z miasta (2)

        Znikną pojazdy z dwuliterowymi rejestracjami GD i GA oraz trzyliterowe GSP poza granicami trójmiasta, znikną śmieci z lasów, Janusze golfów, passatów i bmw znikną z krajowych i wojewódzkich dróg, pozdrawia właściciel pojazdu z Głównej Wsi Europy (GWE)

        • 16 23

        • gwe...

          Źle rozwinąłeś skrót:
          GWE: g*wno Wiejskie Europejskie

          • 5 1

        • dobrze gadasz :)

          wódki mu dać !!! podpisuję się pod tym ręcyma i nogami :))))

          panie

          • 7 8

      • Trzeba zrobić bramki i opłaty na wjeździe na Kaszuby

        i w lasach i nad jeziorami zrobi się cicho i spokojnie jak nie będą tam jeździć GD

        • 3 3

      • A dla was wizy i testy psychologiczne. Bez nich - nie ma prawa wyjechania dalej jak do granic Obwodnicy z Obwodnica Poludniowa. Choc i tak wielu kierowcow nawet nie wie jak Poludniowa wyglada lub nazywaja ja... Autostrada! Ale to GD! Widza i doswiadczenie + wyzszosc nad wszysytkim i wszystkimi wyssana z mlekiem matko. Najpewniej wywodzacej się ze Slaska lub kresow.

        • 3 6

    • to chodzi o uspokojenie ruchu i równomierne rozłożenie (2)

      a ilość samochodów będzie rosła i na to się nic nie poradzi. Poza tym dziennikarze w poszukiwaniu sensacji odpytują kierowców autobusów i przez pryzmat ich wypowiedzi wydają opinię o całym systemie...lekka żenada ...Tristar jest do d...bo się Panu Januszowi tablica na przystanku nie świeci jak trzeba....albo inny nie może jechać 90 km/h przez miasto bo ma ciągle czerwone...a kiedyś to łapał zieloną falę....

      • 12 6

      • Niestety najwięcej mają do gadania krzykacze (1)

        typu "Mam BMW i mogę jechać ile chcę" lub "nie po to kupowałem Passata żeby jechać 50"

        Dla tego kraju nie ma ratunku dopóki tacy ludzie nie są łąpani.

        • 27 8

        • a najwięcej do pisania mają .....

          ....profesorowie zza kierownicy Toyoty corolli oraz elitarnej Kia Ceed i Renault Thalia; czasem Forda Focusa .....jakie to szczęście, że tymi autami jeżdzą tylko elity tego społeczeństwa a VW, BMW i Mercedesem przygłupy i kryminaliści lub też biznesmeni z koziej d*py .....

          • 4 1

    • jeśli będzie się zabierać pasy ruchu dla samochodów pod tzw buspasy to żaden tristar (4)

      nic nie zmieni, samochodów jest coraz więcej a przepustowość ulic jak w latach 80 , można więc wywalać jeszcze większe pieniądze unijne na te elektroniczne systemy, które trzeba będzie zaraz spłacać ale nie można liczyć, że to rozwiąże sprawę korków
      ja jeżdżę codziennie od Elbląskiej do Sopotu i od lat największą masakrę przeżywam właśnie na odcinku Elbląska - Zieleniak, gdzie bezmyślnie parę lat temu trzypasmową ulicę okrojono z jednego pasa puszczając tam autobusy mimo, że na tym odcinku leci środkiem tramwaj

      • 5 7

      • To mam dla Ciebie propozycje (1)

        wsiadz w tramwaj, dojedz do SKM Srodmiescie, wsidz w SKM i spokojnie dojedz do Sopotu.

        Sorted.

        A jesli chodzi o przepustowosc... Po pierwsze w Gdansku od lat 80 wybudowano za duzo nowych drog i poszerzono juz istniejace. Po drugie nalezy zwalczac ruch samochodow indywidualnych, bo dlaczego ty masz jezdzic, a inni nie? A jesli wszyscy wsiada w samochod nie ma najmniejszej opcji, aby udalo sie opanowac korki. Nie ma na swiecie miasta > 500k mieszkancow, ktore moze opierac transport na samochodzie.

        I chocbys sie poplakal i powyklinal wszystkich "lewakow" czy kolwiek chcesz wyklinac - nie zmienisz tego. Pokaz prosze, jakim cudem w Gdansku mialoby jezdzic chocby 300k samochodow? Gdzie parkingi, gdzie zmiescic nowe drogi? Kto za to wszystko zaplaci? Jak utrzymac te wszystkie drogi.

        Ludzie, myslcie. Chcecie przeznaczac zawsze ponad 50% budzetu miasta na utrzymanie drog?! Czy w miescie nie ma niczego innego?

        • 6 4

        • Prawda

          Ciezko sie z tym nie zgodzic, dlatego byc moze najrazsadniejsze bedzie pobieranie oplat za wjazd do miasta dla osob tutaj niezameldowanych. Oczywiscie czesc sie o urzy, bo jak to tak, ale budowa kolejnych drog nie pomoze, bo samochodow zawsze bedzie za duzo

          • 1 0

      • A skad dokad dokladnie jezdzisz?

        Moze wybierac calkowicie nieprawidlowa trase?

        • 1 0

      • gdzie do skrętu w prawo jest jeden pas

        więc nawet osiem pasów przed skrzyżowaniem nie skróci postoju

        • 4 0

    • (1)

      "Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara"
      Jako użytkownik autobusów pamiętam doskonale jak było zanim ustawiono tablice. Dokładnie tak samo, albo nawet lepiej.
      Czas rzeczywistego oczekiwania nie skraca się, a informacja o tym że przyjedzie autobus za 2 minuty jedynie irytuje, bo wyświetla się przez np. przez 10 minut. W tym czasie zamiast stać i gapić się w tablicę jak sroka w gnat można by np. przesiąść się do innego środka transportu. Ale ja naiwnie wierzę że tym razem to będą rzeczywiście 2 minuty i stoję jak pajac....

      • 31 6

      • Dokładnie, tablice nie pokazują rzeczywistego czasu w jakim przyjedzie autobus, nie uwzględniają natężenia ruchu i potem przez 10 min wyświetlają się 2 min. Bez sensu coś takiego. Juz lepiej żeby wyświetlana była po prostu planowa godzina jazdy z rozkładu, ale czy do tego potrzebna tablica? Taka fanaberia

        • 20 2

  • Tristar (5)

    Duża kasa ******* a ile możliwości??
    Pożyjemy zobaczymy. Szybciej się będę mandatów spodziewał, niż poprawy na drogach.

    • 132 2

    • Mandaty poprawiają bezpieczeństwo i ruch na drogach. (2)

      • 4 23

      • Mandaty poprawiają bezpieczeństwo i ruch na drogach.

        Taki tekst wydaliło z siebie cudowne dziecko dwóch pedałów.

        • 0 0

      • naprawdę wierzysz w zależność mandatów od bezpieczeństwa? Powiedz mi jak realnie na bezpieczeństwo wpływa mój dzisiejszy kryminalny występek jakim była niepaląca się jedna z dwóch żarówek podświetlenia tablicy.... Zostałem potraktowany prawie jak bandyta z francuskich zamachów... nie pierwszy raz zresztą...

        • 1 0

    • beda wystawiac ludziom jezdzacym przepisowo? (1)

      Kurde, czas zaczac sie bac.

      Jesli beda wystawiac ludziom lamiacym prawo, to chyba dobrze? Czy jak ktos kupil samochod, to juz kupil sobie legalizacje na lamanie prawa?

      Jesli prawo jest zle, to moze nalezy je zmienic? Jak to jest Januszu z Passatowa?

      • 2 3

      • Tu się pomyliłeś. Jeżdżę A6. Jak jako frajer jeżdżę 50/h to nigdy nie "zdanżam" na zielone. Wszyscy mnie wyprzedzają oprócz czerwonego. Miasto nie jest nastawione na 50-kę. Trzeba jechać 70, aby przejechać na zielonym.
        Zobaczycie co się stanie jak fotoradary dostaną "zielone" na rejestrację. Prędkość spadnie do 40 aby broń Panie Boże na czerwonym nie pojechać, Dodatkowo piski opon staną się codziennością, zaraz obok stłuczek.
        Później nie mówcie, że miałem racje.
        Ps.
        Podpisałem się więc zostaw Januszów w spokoju.

        • 6 0

  • 5,5%???

    Taka poprawa to przy tego typu przedsięwzięciach błąd statystyczny. Jak dodamy do tego nowe drogi (np. Żołnierzy Wyklętych) oraz np. tramwaj na Morenę to wyglada na to, że nic się nie udało polepszyć. A miało byc chyba 10% jak ogłaszano podpisanie umowy. No i te półtora roku bezkarności.
    A w autobusach jakoś nie widać nowych komputerów u kierowców. No i na niektórych przystankach tablice są nie tam gdzie byłoby optymalnie.

    • 3 0

  • Hmm zielona fala? (13)

    Proponuje przetestowac odcinek od Zieleniaka do Miszewskiego. Od ok 2 lat nie ma możliwosci przejazdu na tej trasie bez zatrzymania się na swiatłach przy Operze Bałtyckiej.

    • 181 8

    • w Trisatarze nie chodzi o tą mityczną zieloną falę....te czasy już nie wrócą. (9)

      • 18 5

      • Państwo nie miało by zysku na ustawieniu świateł na "zieloną falę" (3)

        wtedy było by mniejsze spalanie paliwa co wiąże się z rzadszym tankowaniem! wszystko jest zrobione po to by właśnie zatrzymywać się na czerwonym!

        na skrzyżowaniu gdzie nadjeżdża masa samochodów jest zielone gdy dojeżdżają do skrzyżowania włącza się czerwone! super

        • 5 1

        • (2)

          masz patologiczny sposób myślenia i kolejny raz muszę napisać, że jesteś półgłówkiem. Do tego g wiesz na temat globalizacji. Tak jak mówisz, że państwo chce żebyś więcej zużył paliwo to pomyśl głąbie, że też państwo chce nie płacić kar uni za emisję CO2, które wytwarzasz podczas korku...

          • 0 7

          • do nawiedzonego

            Oddychając wydychasz co2 więc za ciebie państwo płaci kary bo zasmradzasz atmosferę.

            • 1 0

          • ale "państwo" czyli zarządzający nim politycy i instytucje ze swojej prywatnej kasy kar za te emisje nie płacą, więc koło wiesz czego im to wisi... A poza tym kto zmierzy ile spalin w danym momencie wytwarzaja np trójmiejscy kierowcy z rur wydechowych samochodów przed uruchomieniem tristara i po? Bedą chodzić z miernikami po skrzyżowaniach i średnią wyliczać? W Tristarze chodzi o to że można będzie walić grubą kasę na zagapionych kierowcach którzy będą chcieli załapać zieloną falę, jeszcze większą kasę na tych których złapie pomarańczowe w połowie przejeżdżania się przez skrzyżowanie, dodatkowo na tych których chwyci Tristar przez błędy w systemie których jest mnóstwo (jest gorzej niż było na początku z ViaToolem) no i największa na gromadzeniu i sprzedaży danych w celach marketingowych. O kasie którą ktoś za niego przytulił nie wspomnę.

            • 4 0

      • ... (4)

        To jakie to usprawnienie ruchu jak nie ma zielonej fali?

        Do Gdyni przed wprowadzeniem tristara jechalem 40 minut teraz 1h bo wciaz swiatla mnie lapia. Widze jak pruja 100 po miescie aby zalapac sie na zielone wiec o bez pieczenstwo terz raczej nie idzie. Bubel i tyle.

        • 30 6

        • Dokładnie (2)

          Jadąc Chłopską od Pomorskiej jak się przyciśnie to się jeszcze przez Piastowską przeleci. Jadąc zgodnie z przepisami stoisz co światła.

          • 23 2

          • Bzdura :) (1)

            Od Piastowskiej do Kołobrzeskiej jest w obu kierunkach zielona fala na około 50km/h (w nocy chyba na około 55km/h).

            • 2 3

            • Brednia-patrz na prędkościomierz.

              Jeżdżę tą trasą i przy ruszeniu ze świateł przy Pomorskiej i jeździe 50 zatrzymujesz się na światłach czerwonych przy Piastowskiej.

              • 2 0

        • ile samochodów od tamtego czasu przybyło? 2x więcej?

          samochodów nie ubywa, a ludzie jeżdżą nimi wszędzie....nie tylko do kościoła jak kiedyś

          • 8 2

    • oczywiście że jest (1)

      sprawdź jadąc w przedziale 130-160 będziesz miał zieloną falę ;)

      • 9 0

      • Potwierdzam, tak jest. Gaz w podloge I jazda

        • 4 0

    • Jak jadę z Pruszcza do Gdyni to też nie mam zielonej fali!

      • 9 1

  • hmm (8)

    a nie lepiej by było by kupić autobusów za 159 mln zł ? Tristar jak PKM okaze sie nie wypałem ...szkoda bo ten 1 mld na pkm by mogl by wiele zmienic w gdansku...i w okolicach...

    • 151 54

    • Zgadzam się! Tylko kilka składów w godzinach szczytu wozi ludzi. Reszta pusta! Trudno dostrzec żywego człowieka! (2)

      • 2 6

      • pytanie

        A ty kto? maniak kolejowy co jeździ pociągiem całą dobę i liczy pasażerów.

        • 3 0

      • nieżywego łatwiej?

        • 5 2

    • czemu niewypal? (2)

      Pkm jest z nami niecałe 3 miesiące. Poczekajmy z rok z osądem.
      Tak, wielkim minusem jest brak biletomatów na przystankach, ale z czasem będą. Cierpliwości

      • 7 3

      • tą samą trasą tramwajem przez tristar jadę 10 min dłużej niż przed jego uruchomieniem

        • 2 0

      • byloby dobrze, jakby je wprowadzili

        Jednak dla wszystkich, ktorzy maja smartphona i internet - uzywajcie skycasha. Przy okazji mozecie tez sobie kupic bilet jednorazowy na ZTM, 20gr taniej ;)

        • 0 1

    • A-busy...

      I postawić te autobusy w korkach i czekać zmiłowania boskiego?

      • 2 5

    • PKM

      Nie zgodzę się z Tobą w sprawie PKM zapraszam na przejażdzkę z gdańsk osowa 07 07 to zobaczysz czy nie wypał!

      • 23 4

  • Dzisiaj do Gdańska z Oliwy o 15.00 jechał tylko 40 minut a przy pierwszym włączeniu też w Piątek 50 minut a więc jest postęp. (1)

    Normalnie bez Tristalera o tej porze w piątek jadę 20 minut.Mamy jednak czas 5 lat aby powrócić do normalnego czasu i jestem pewny że się uda.

    • 5 0

    • jeżeli bez Tristara

      To jechałeś 2 lata temu... i stałeś w 30 min korku przed Słowackiego a potem przed Miszewskiego...

      • 0 0

  • koszty kamer na skrzyżowaniach (1)

    Chyba każdy zobaczył, że twórcy systemu zaplanowali, że na większości skrzyżowań miała być rejestracja wykroczeń (czerwone światło, przekroczenie prędkości). Wydano dużo pieniędzy na te systemy. Niestety nie uzyskano zgody na ich funkcjonowanie w większości miejsc. Czy to nie są zmarnowane pieniądze?

    • 3 1

    • pełnią jeszcze inne funkcje

      Tak jak w prezentacji - bała i czarna lista, pomiar czasów przejazdu do Systemu Informacji dla Kierowców...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane