• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trudniejszy wjazd do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowa strefa zostanie oznaczona zakazami ruchu. Nowa strefa zostanie oznaczona zakazami ruchu.

Choć od 1 lutego zmniejszy się strefa ograniczonej dostępności na terenie Śródmieścia Gdańska, to trudniej będzie do niej wjechać. Szacuje się, że ruch w Głównym mieście spadnie przez to o 60 proc. Poza strefą nie otwarto jednak żadnego nowego parkingu.



Ulice objęte strefą ograniczonej dostępności. Ulice objęte strefą ograniczonej dostępności.
Od przyszłego miesiąca kierowcy, którzy wjeżdżają samochodem do centrum Gdańska, powinni przygotować się na zmiany w ruchu. Choć strefa ograniczonej dostępności w Głównym Mieście się zmniejsza, to znacznie zmniejszony został katalog osób uprawnionych do wjazdu do niej.

Strefa będzie znajdować się w obszarze pomiędzy: ul. Szeroką zobacz na mapie Gdańska (ale bez tej ulicy), ul. Ogarną (z wyłączeniem tej ulicy), ulicami: Podgarbary zobacz na mapie Gdańska, Wełniarską zobacz na mapie Gdańska, Teatralną zobacz na mapie Gdańska, Latarnianą zobacz na mapie Gdańskarzeką Motławą zobacz na mapie Gdańska. Dotychczas wspomniana strefa znajdowała się w obszarze pomiędzy: ul. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Bogusławskiego zobacz na mapie Gdańska, Targiem Węglowym zobacz na mapie GdańskaDrzewnym zobacz na mapie Gdańska oraz Motławą.

- Wjazd do tej strefy był teoretycznie limitowany, jednak w praktyce, co było łatwo zauważalne, pojazdy wjeżdżały na Główne Miasto niemal bez ograniczeń - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Czy zaostrzenie uprawnień na wjazd do centrum sprawi, że przybędzie tam spacerujących?

Uprawnione do wjazdu do nowej strefy będą autobusy komunikacji miejskiej, pojazdy służbowe Policji i Straży Miejskiej, karetki pogotowia, taksówki, samochody gości hotelowych (na podstawie ważnej wydrukowanej rezerwacji).

Ponadto do strefy będą mogły wjechać pojazdy z tzw. identyfikatorem, które należą do mieszkańców, właścicieli i najemców lokali, służb komunalnych, instytucji kulturalnych i oświatowych, służby zdrowia mających swoją siedzibę na terenie strefy, mediów, firmy kurierskie i pocztowe (ale tylko pojazdy służbowe).

Ponadto na teren strefy będą mogły wjeżdżać pojazdy zaopatrzenia, ale tylko w określonych godzinach - w sezonie letnim w godz. 22-9, poza sezonem w godz. 17-9.

Wciąż nieograniczony wjazd do Śródmieścia będą mieli rowerzyści.

O wspomniane identyfikatory nie będą mogli ubiegać się pracownicy i klienci firm i instytucji znajdujących się na terenie Głównego Miasta. Problemy z wjazdem będą mieli też rodzice odwożący dzieci do placówek oświatowych w strefie.

Obszar ograniczonej dostępności na Głównym Mieście znajduje się wewnątrz strefy płatnego parkowania, w związku z powyższym identyfikatory, oznaczone literami: "GM", nie zwalniają z obowiązku uiszczania opłaty za parkowanie na drogach publicznych. Tam nadal płacimy za postój w parkomacie lub 30 zł miesięcznie jeśli jesteśmy mieszkańcem lub najemcą lokalu.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni szacuje, że wprowadzane zmiany spowodują zmniejszenie ruchu samochodów w Strefie Ograniczonej Dostępności o ok. 60 proc. (w stosunku do obecnego poziomu).

Przed wjazdem do strefy będą ustawione znaki zakazu ruchu B-1 z tablicami z napisem "Nie dotyczy...". Wjazd do strefy bez identyfikatora może skutkować mandatem w wysokości od 20 do 500 zł.

Skąd identyfikatory dla mieszkańców?

Identyfikatory (z ważnością obowiązywania od 1 lutego 2014) wydawane są przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku przy ul. Partyzantów 36 (budynek B) w poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek w godz. 7 - 14:15 a w środę w godz. 7:00 - 16:15.
Kontakt telefoniczny: 58 55 89 571

Miejsca

Opinie (238) 6 zablokowanych

  • Gdańskie Getto (2)

    haha żenada, jeśli już to powinno być w chu.. parkingów przed tą "strefą"

    • 9 4

    • Z getta "PGR Gułag" za Bartoszycami to sam przyjechałeś, jewrieju... (1)

      • 2 6

      • cóż za merytoryczny wkład do dyskusji

        • 3 1

  • znakow bedzie co nie miara,zakaz zakazem a pod tym zakazem jeszcze jeden zakaz!!!!

    pieknie ozdobiona bedzie starowka!!! a nieroby ze SM beda mieli zniwa jak talala..........

    • 5 6

  • A co z parkingiem pod Urzędem Miasta (1)

    Czekam na to kiedy Budyń wprowadzi opłaty za parkowanie pod Urzędem Miasta i sam też zapłaci za parkowanie z własnej kieszeni

    Teraz parking jest zapchany pojazdami urzędników.

    • 13 2

    • parking

      On chodzi albo na piechotę albo jest wożony służbowym samochodem do pracy więc niestety nie zapłaci. Najgorzej , że zwykły petent nie ma gdzie zaparkować koło UM. Od rana cały parking zajety przez pracowników UM i KMP. Gdańsk to miasto absurdów.

      • 2 1

  • kręcimy lody

    strefa zmaleje opłaty wzrosną, normalka

    • 3 2

  • takie ograniczenia w miastach europejskich to standard (3)

    Śmieszą mnie najbardziej posty nieświadomie uzależnionych od jazdy samochodem: im więcej ich będzie w Gdańsku i okolicach, tym wszystkim będzie trudniej się poruszać: oni sami to odczują najbardziej. Jak idę pieszo wzdłuż Rajskiej w godzinach szczytu to się zastanawiam, czy ci ludzie mają naprawdę tyle czasu do tracenia codziennie?
    Samochody (również parkujące) duszą miasto. To że wielu stawia minusy bez podawania argumentów, od dawna mnie nie zaskakuje. Pozdrawiam qwerty'ego

    • 10 7

    • (2)

      Problem parkowania w centrum mozna rozwiązać na kilka sposobów.
      w krajach cywilizowanych buduje się na obrzeżach parkingi, komunikacja jest czysta, punktualna, bezpieczna. Obowiązuje jeden bilet na wszystkie srodki komunikacji. Powstaja buspasy ale nie kosztem jezdni. Rozklady jazdy są dostosowane do potrzeb mieszkańców i turystów. Podejmuje się szereg kroków aby ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej zachęcić. I to się udaje. Słusznie zresztą bo samochodów w centrum miast nie powinno być. To żadna przyjemność spacerować po starym miescie lub siedzieć w restauracji a obok mieć sznur samochodów.
      albo można jak u nas. Nie budować parkingów, nie dbać o rozwój komunikacji miejskiej. Zakazy, zakazy, zakazy. Rządzą mandaty, identyfikatory i zakazy. Ale przecież wymyslenie rozwiążań zachęcających do pozostawienia samochodu i przyjazdu do cetrum wymagałoby pracy. A jak pracować skoro w komputerze fejsik, gg, trzeba zrobic prasówkę i jakis film obejrzeć. To sie walnie zakaz. Szybko, wygodnie i jeszcze może jakieś pieniadze z mandatu wpadną jak znienawidzony, z tłustym tyłkiem właściciel blachosmroda ośmieli się na swietej ziemi zjawić.
      ps. Nie licze na zrozumienie

      • 8 7

      • (1)

        Nasza komunikacja standardem czystości, punktualności czy bezpieczeństwa nie odbiega od najlepszych standardów europejskich.

        • 3 2

        • gdanskie metro równiez

          • 4 2

  • Już widzę..

    okoliczne podwórka i ulice poza strefą. Mieszkańcy oszaleją ze szczęścia...buuaahaaha.

    • 9 1

  • Ogrodzić Gdańsk i zrobić skansen co za Budyń

    • 11 2

  • a mieszkańcy mają płacić za parkowanie pod własnymi domami (5)

    to skandal bo wszędzie chcą wstawić parkometry w strefie ograniczonego ruchu Pan z ZDiZ powiedział "dajcie nam kasę za parkowanie i będzie dobrze" a z jakiego powodu mamy tyle płacić jeżeli dzierżawa za grunt wieczysty mieszkania to około 100zł rocznie a za parkowanie gdzie nie ma pewności że miejsce będzie to 300zł rocznie

    • 14 2

    • Wielu do artykułu pisz ale nie zna sprawy jaką ona jest naprawdę.

      • 1 0

    • bo to jest droga publiczna...czyli nas wszystkich... (2)

      a dlaczego Ty masz płacić 300 za rok a ja 500 na miesiąc? Jak Ci źle, to nie parkuj na ulicy tylko na swoim podwórku. Skrzyknij się ze wspólnotą i wykupcie za grosze i sobie parking zróbcie i nie będziecie musieli płacić za parkowanie.

      • 2 3

      • (1)

        Główne Miasto to strefa Woj. Konserwatora. Nawet głupiego śmietnika bez jego zgody zabudować nie można. Co do wykupu podwórek to wcale takie grosze nie są.
        Największym utrapieniem są cwaniacy chcący zarabiać na czym się tylko da.
        Miasto jest głównie dla swych mieszkańców a nie dla urzędników, gości itp.

        • 2 2

        • tak i to jest blad myslowy urzedu

          Juz w innych miastach zrozumiano ze miasto powinno byc przede wszystkim przyjazne mieszkancom. A nie utrudniac im zycie w imie wygody "turystow" .

          • 2 1

    • Wielu do artykułu pisze ale nie zna sprawy jaką ona jest naprawdę.

      Ograniczenia są spore a jednocześnie sprawiają że stale mieszkający na Głównym i Starym Mieście będą mieć problemy z dojazdem do własnego lokum.
      Główne Miasto podzielono na dwie strefy, tę od Ogarnej do Szerokiej z identyfikatorami zgody na wjazd oraz Ogarną w pasie do Podwala Przedmiejskiego i od Szerokiej do Podwala Staromiejskiego, tam nie będzie potrzeby ubiegania się o identyfikator na wjazd. Ulice zostały zastawione parkometrami i obowiązuje zasada opłacania parkowania w godz. 9-17 w dni robocze. Na podwórkach jako że nie są pasem drogowym opłaty NIE OBOWIĄZUJĄ w ogóle. Teraz w wydzielonej jw strefie Szeroka - Ogarna by wjechać na podwórko jest potrzebny identyfikator, w pozostałych miejscach już nie.
      Zatem wszystkie podwórka od Szerokiej a więc na Świętojańskiej, Lawendowej, Straganiarskiej i wszystkich jakie się tam znajdują, będą mogły przyjmować WSZYSTKIE pojazdy bez opłat także tych którzy tam nie mieszkają.
      Nie do końca logiczna jest też niby ulga dla mieszkańców, polegająca na wykupie za 300 zł, całorocznej możliwości parkowania na ulicy, bowiem ta wpłata niczego nie gwarantuje. Po 17 bez opłat może parkować każdy a w godz. 9-17 też każdy po uiszczeniu opłaty w parkometrze. Tak więc (oczywiście teoretycznie) wszystkie miejsca mogą byc cały czas zajęte i niekoniecznie przez mieszkańców.
      Prawdziwy tez problem mają ci zamieszkali na Głównym Mieście, którzy nie posiadają w zasadzie podwórek jak choćby na Mariackiej, św. Ducha, Piwnej, Chlebnickiej i innych.
      Jasne że ktoś powie że to krok w jakąs stronę, pytanie jednak brzmi w jaką, ograniczenia ruchu wcale może nie być takiego jakie się zakłada, natomiast niewątpliwie mieszkańcy są tu najbardziej udooopieni.

      • 8 2

  • No dobra ale gdzie zaparkować?

    • 9 2

  • Takie rzeczy tylko w Polsce. (3)

    Zaostrzyć /zakazać wjazdów ale nie zaproponować alternatywnego miejsca parkowania. Takie rzeczy tylko w Polsce.

    • 16 6

    • Byłem w NL. W amsterdamie parkuje się na stadionie Ajaxu (płatnym parkingu) oddalonym pare km od centrum

      dojazd metrem lub busem

      a teraz zacznij krzyczeć że trzeba wszystko zlikwidować. Na koniec powiedz że samochodem stajesz tuż przy ladzie w lidlu.

      • 5 2

    • (1)

      Do pracy do Londynu to dojeżdżają strasznie zapchanymi pociągami podmiejskimi, samochody zostawiając na stacjach nawet kilkadziesiąt km od miasta.

      • 3 2

      • no i czy to jest wygodne ? ;)

        Skoro nie musimy nie robmy tego. Rozumiem ze ze wzgledu na rozmiar miasta tam nie da sie sie uniknac ograniczen. To jest celowa polityka dla plebsu.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane