• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UG zamyka bramy przed kierowcami spoza uczelni. Od lipca trudniej o darmowe parkingi w Oliwie

Maciej Korolczuk
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG. System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG.

Na sześciu bramach wjazdowych na teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska od kilku dni trwa montaż systemu parkingowego. Szlabany zostaną uruchomione w lipcu, a z parkingów będą mogli korzystać tylko studenci, pracownicy UG i zaproszeni przez uczelnię goście. Na terenie kampusu jest aż 1,6 tys. miejsc parkingowych.



Jak decyzja UG wpłynie na parkowanie w Oliwie?

O parkowaniu w Oliwie pisaliśmy w ostatnich latach wielokrotnie. Powstające tu biurowce, do których każdego dnia musi dojechać w sumie nawet kilka tysięcy pracowników sprawiły, że problem z parkowaniem, a wraz z nimi głos niezadowolonych mieszkańców nasilały się z roku na rok.

Z rozjeżdżaniem chodników i trawników w Oliwie walczy się poprzez wprowadzenie w części dzielnicy - na prośbę mieszkańców - strefy płatnego parkowania. Problemu to jednak nie rozwiązało, lecz przesunęło go na obrzeża strefy, gdzie przenieśli się kierowcy szukający darmowego postoju. Dlatego po kilku miesiącach miasto wraz z mieszkańcami (choć nie wszystkimi, bo uchwała rady dzielnicy została przegłosowana zaledwie jednym głosem) postanowiło rozszerzyć strefę na całą dzielnicę.

Problem nadmiernej liczby aut znów przeniósł się w inne miejsce, bo kierowcy, aby unikać parkomatów parkowali na parkingach należących do sklepów budowlanych czy Uniwersytetu Gdańskiego. Znajdująca się tuż przy bibliotece UG i Wydziale Biologii Castorama wprowadziła więc ograniczenia. Kierowcom, którzy nie byli jej klientami a parkowali auta i znikali na cały dzień, pracownik ochrony zostawiał za szybą upomnienia, a recydywistów karano wezwaniem lawety i odholowaniem auta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie. Strefa płatnego parkowania w Oliwie.
Ostatnią w miarę wolną przestrzenią do parkowania były przepastne parkingi należące do UG. Mogą one pomieścić ok. 1,6 tys. aut i choć oficjalnie mogą na nich parkować tylko upoważnione osoby, to często swoje auta pozostawiali tam pracownicy okolicznych biurowców. Wkrótce to się jednak zmieni.

Kampus to miejsce studiowania i pracy

Od kilku dni przy wjazdach na teren kampusu prowadzone są prace budowlane polegające na wylewaniu fundamentów i montażu szlabanów.

- Nowym systemem parkowania zostanie objęty teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie. Będzie on służył uporządkowaniu wjazdu samochodów na teren kampusu, ochronie terenów zielonych oraz zapewnieniu miejsc parkingowych studentom i pracownikom Uniwersytetu Gdańskiego - wyjaśnia Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego. - Dynamiczny rozwój Oliwy, szczególnie stref biurowych oraz tworzenie płatnych parkingowych stref miejskich, powoduje coraz większe utrudnienia dla studentów i pracowników UG, dla których teren kampusu jest miejscem studiowania i pracy. Zależy nam także na ochronie porządkowanych i rozwijanych terenów zielonych naszego kampusu, a warto podkreślić, że jeszcze w tym roku otwarty zostanie tu nowy park.
Czytaj także: Nowy park powstaje na terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego

System szlabanów ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie UG będą mogli parkować wyłącznie pracownicy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego oraz zaproszeni przez pracowników UG goście.

- Parkowanie będzie bezpłatne. Zainteresowani pracownicy i studenci otrzymają specjalne karty wjazdowe. Jednorazowej opłacie, w wysokości około 30 złotych, będzie podlegało urządzenie do odblokowania systemu, które pozwoli wjechać na teren kampusu. Na terenie kampusu UG w Gdańsku Oliwie jest około 1,6 tys. miejsc parkingowych i będzie można parkować wyłącznie na takich miejscach. Nie przewidujemy żadnych stref parkowania dla osób spoza uczelni - dodaje rzecznik prasowy UG.
Jak tłumaczy, obecnie wjazd na teren UG nie jest ograniczony szlabanami, porządku pilnuje Straż Uniwersytecka, ale nie zawsze ma możliwość zweryfikowania, czy parkują studenci i pracownicy UG, czy też osoby z zewnątrz. Nowy system tę sytuację zmieni.

Koszt inwestycji to ok. 1 mln zł. Prace w systemie zaprojektuj i wybuduj wykonuje wyłoniona w przetargu spółka Demit.
  • Do tej pory na parkingach mogących pomieścić ponad 1,6 tys. miejsc parkowali też pracownicy okolicznych biurowców. Od lipca ma się to zmienić.
  • System będzie obsługiwał 6 bram wjazdowych - 3 od strony ul. Bażyńskiego, 2 od strony ul. Wita Stwosza i 1 od strony ul. Grunwaldzkiej.
  • Montaż systemu kosztuje władze uczelni 1 mln zł.

Miejsca

Opinie (406) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    jeszcze tylko parking w Castoramie.....

    • 1 3

    • Powodzenia!

      Mr. Cieć najpierw wsunie ci upomnienie za wycieraczkę a za recydywę w świetle prawa i na twój koszt odholują ci wehikuł.

      • 0 0

  • jpdl (10)

    1600 miejsc parkingowych będzie stało pustych co najmniej do października, bo państwowa uczelnia strzeliła focha. Najlepiej wszyscy wszystko pogrodźcie tylko gdzie te wszystkie samochody mają się podziać. Przecież na plecy do biurowca, czy chociażby do knajpy na obiad go nie wezmę. Leczcie się

    • 15 33

    • Jak w lesie xD (2)

      Ooo Polak Janusz się oburzył xD Uczelnia dba, aby jej teren nie był nadużywany przez korposzczurów i mirasów co wszedzie autem muszą, już się brzuchacze irytują

      KWIIK JA WSZEDZIE AUTEM MUSZE JAKIM PRAWEM MI ODBIERACIE PRAWO

      Żałosne postkomunistyczne społeczeństwo, samochod to widze cały czas symbol statusu i atrybut do kontaktów z kazdym miejscem poza spozywczakiem za rogiem. Co tam rower, co tam komunikacja miejska JA MUSZE AUTEM. Rozumiem, że szklane wieżowce budowane przez zachłanne korporacje maja gdzieś kwestie wystarczającej ilości miejsc, a miasto nie dba o odpowiednia ilość parkingów, ale pretensje do kampusu akademickiego że nie dają parkować za darmo brzuchatym mirasom bo oni musza do restauracji autem jechać i nie mogą postawić w strefie płatnej bo 10 złotych to KWIIK ROZBÓJ W BIAŁY DZIEN jest żałosne i typowe dla naszego społeczeństwa roszczeniowego buractwa.

      • 12 10

      • (1)

        Polak Janusz? a TY to kto? polski niemiec, który niemcom d. podmywa i uważa się za wielkiego obywatela zachodu? Czy sfrustowany beneficjent 500+ życiowy nieudacznik, który dziecioróbstwem i przesiadywaniem na zasiłku doczekał się z mopsu dostępu do internetu i wylewa frustracje na tych, którzy na te zasiłki pracują?

        • 4 6

        • Uderz w stół...

          Sam się zaorałeś, Januszku.

          • 0 0

    • to uczelnia zrobi strefe płatnego parkowania (6)

      bo będą mogli bo to ich teren a jak chcesz do biurowca to płać albo jedź komunikacją.

      • 10 2

      • (4)

        nie zrobią bo na terenie uczelni nie można prowadzić działalności gospodarczej. Nie chcę do biurowca, ale czasami muszę np. do Energii

        • 4 3

        • To parkuj na parkingu Energii, ja ostatnio za 45 minut zapłaciłem 8 zł. A jak Ci za drogo zawsze możesz przyjechać SKM lub ZKM.

          • 0 0

        • (2)

          Oczywiście, że można. UG ma pewne ograniczenia w związku z finansowaniem budowy kampusu z funduszy UE, ale to się skończy już za kilka lat. Szczerze rozbawił mnie natomiast pomysł, że uczelnia ma zapewnić miejsca parkingowe na potrzeby pracowników lub interesantów okolicznych biurowców. Pretensje proszę kierować do ludzi, którzy je zaprojektowali i sfinansowali. Widać na porządne, wielopoziomowe parkingi zabrakło.

          • 2 1

          • (1)

            Nikt tu nie mówi o finansowaniu biurowców. Skoro zaczynają się wakacje i parkingi wielkie będą stały puste to po kiego grzyba zamykać je już w lipcu? Nie można tego zrobić po sezonie? Nie pracuje w żadnym z tych korpo tak na marginesie, ani nawet w tej dzielnicy

            • 4 1

            • Wiesz, jak jest w sektorze publicznym. Wszystko musi zostać przyklepane przez kilka różnych instancji, później przetarg, ewentualne odwołania uczestników, itp. Nie sądzę, żeby celowano w lipiec - tak po prostu wyszło :D Zresztą co za różnica, uczelnia ma prawo zamknąć swój teren dla kierowców z zewnątrz, więc to robi. Nie ma sensu przyzwyczajać ich przez wakacje, że mają tam darmowe miejsca.

              • 1 1

      • "ich teren" - może jednak nie "ich"

        autonomia uczelnie sięga zbyt głęboko

        • 0 2

  • Popieram (2)

    Bardzo dobrze, jaki studentka UG od października mam codziennie problem z zaparkowaniem samochodu. Projektanci biurowców powinni byli wcześniej pomyśleć o miejscach parkingowych dla pracowników

    • 32 13

    • Serio jesteś szczęśliwa, że musisz zapłacić 30zł za kartę? (1)

      • 2 0

      • 30 zł za rok parkowania.

        Życzę powodzenia w znalezieniu kiedykolwiek indziej tak taniego parkingu gdziekolwiek.

        Możesz też spojrzeć na to z innej strony: jedna pizza mniej w biodra ;)

        • 0 0

  • (10)

    A może niech ktoś zada pytanie - dlaczego na tak małym obszarze wybudowano tyle biurowców?
    Ciekawe co będzie jak oddadzą ostatnią Alchemię i tego kolosa z OBC (którego widać z całej Oliwy, i części Przymorza i który szpeci całą dzielnicę) i kolejne kilka tysięcy ludzi będzie musiało dojeżdżać do pracy?
    Wiadomo, że nie da się uniknąć całkowicie ich budowy ale jest ich za dużo i zatkali całą dzielnicę, przez środek Oliwy idzie teraz niemalże droga tranzytowa.

    Wiadomo - każdy by chciał dojechać autem ale budowa miejsc parkingowych nic nie da, bo już teraz jest ogromny ruch, są korki i w godzinach szczytu jest tragedia. A komunikacją nie każdy może dojeżdżać z różnych przyczyn.

    Niech się ktoś z rządzących wytłumaczy, bo to nie jest działanie na korzyść ani miasta, ani mieszkańców. Może temat na jakiś artykuł?

    • 70 17

    • Zaskoczę Cię:

      Tego potworka widać doskonale z wiaduktu przy stadionie Energi.

      • 0 0

    • kumaci urbaniści amerykańscy korzystają z doświadczeń Kopenhagi (4)

      i promują tzw. transit oriented development: skupianie miejsc pracy w biurowcach budowanych blisko stacji lokalnej szybkiej kolei miejskiej, uzupełniony systemem zarządzania popytem na parkowanie (nie za darmo!).

      U nas "eksperci" piszą teksty typu: "Nie będziemy bezmyślnie naśladować Kopenhagi" i mamy to co mamy.

      Całe szczęście na portalu coraz więcej rozsądnych wpisów.

      • 7 6

      • Te biurowce (2)

        właśnie są wybudowane obok przystanku szybkiej kolei miejskiej oraz z płatnymi parkingami nie rozumiem więc czemu się czepiasz

        • 5 3

        • (1)

          Dla niektórych skm zawsze będzie za daleko.

          Gorzej z tramwajami, bo są za wolne po prostu. Z petli Łostowice jedzie się do Oliwy prawie godzinę.

          • 2 1

          • To może trzeba poszukać pracy na Łostowicach?

            Dwie godziny dziennie zaoszczędzone.

            • 3 3

      • Jasne. W Detroit.

        • 4 1

    • (3)

      bo to najlepiej skomunikowane miejsce w Gdansku: skm, tramwaje I szeroka arteria + glowna droga dla rowerów I geograficzne centrum aglomeracji. Tam wlasnie powinny byc biura, centrum miasta z najlepszym dojazdem komunikacja
      Co to znaczy "komunikacja nie kazdy moze z roznych przyczyn"? wytluacz to w Londynie, Hamburgu czy Wilnie to nie beda wiedzieli o czym mowisz. Nie ma zatem byc City?, wlasnie temu sluzy centrum. Dlatego ludzie chca mieszkac w centrum bo jest blisko do pracy (komunikacja lub pieszo). Chcesz mieszkac w Kowalach to cierp korki I płac za parkowanie - tak to działa na całym swiecie

      • 14 4

      • (1)

        Hehe, spróbuj dojechać tam z brzeźna, nowego portu, czy choćby z zaspy (tej bliżej morza). Szybciej będziesz "z kapcia", choć to nie blisko...

        • 7 2

        • Tramwaj nr 5 z Brzeźna i Nowego Portu

          Z Zaspy - z buta rzeczywiście niedaleko, no chyba że się spasłeś ale to twój problem. Ostatecznie jest 199.

          • 4 3

      • Pojęcie szpeci jest bardzo krzywdzące. Kwestia

        gustu. Wg mnie szpeci to budynek halii Olivia, obleśny blok z wielkiej płyty przy al. Grunwaldzkiej kawałek dalej. Blisko jest Kolobrzeska to dopiero kwintesencja artbudownictwa. Nie lubisz poprostu zmian, nowe gryzie w oczy.

        • 13 3

  • Czy ktoś się wreszcie zajmie tym problemem na poważnie? (4)

    I znów to nie rozwiąże problemu, tylko przesunie go w inne miejsce...
    Niech jakiś Urząd Miejski rozwiąże ten problem tak, aby osoby, które jednak muszą parkować w okolicy (bo czasem nie ma innego wyjścia), mogły to zrobić.

    • 73 41

    • Porozmawiaj z szefem Alchamii

      Dlaczgo nie zadbał o miejsce parkingowe dla pracowników budynku?

      • 0 0

    • (1)

      Mogą - niech wykupią sobie miejsce parkingowe :P albo zapłacą za postój w strefie.
      Problemem jest to, że jest za dużo biurowców na małej przestrzeni, które generują za duży ruch samochodów. Oliwa to stara dzielnica, w której ciężko parkowało się już przed erą biurowców.

      • 27 4

      • problemem jest to, że miasto kwesie transportowe rozwiązuje zakazami i opłatami

        a więc batem i przymusem...

        • 0 0

    • ale moga - wlasnie jak pojawiła sie strefa to mozesz spokojnie zaparkowac jak zapłacisz. Mozesz takze zaparkowac pod biurowcem jak zapłacisz

      • 23 2

  • masakra

    skoro dla biednych studentów, to czemu ich obdzierać z kasy? poza tym i tak zawsze jest dużo miejsc wolnych więc po hugo to?

    • 0 0

  • Przebijać koła... (3)

    ...tym blachosmrodom. Niech poczują smak mieszkania w Mieście. Albo niech idą z tzw. buta burżuje. Albo niech jadą zasmrodzoną SKM-ką tak jak cała brać robotniczo-chłopsko-studencka.

    A studentom z UG przypominam (tym z PG nie potrzeba, bo myślą), że za 2-3 lata będąc pracownikiem tzw. Korpo będą też szukali darmowego miejsca dla auta.

    • 2 8

    • zła zmiana!

      zawistny polaku, wstyd!! typowy pisowski pe***

      • 0 0

    • Nielegalne parkowanie - punkt karny i 100 zł mandatu, ew. koszt odholowania / zdjęcia blokady
      Celowe przebicie opony - 2 lata więzienia za zniszczenie mienia.
      Warto? Chyba nie :D

      • 1 0

    • Czemu będą szukali miejsca? Będą szukali darmowego miejsca tylko jakieś bezmózgie słoiki. Kupujesz auto? Liczysz się z jego kosztami = liczysz się z kosztami parkingu! A nie rozjeżdzasz trawniki lub szukasz darmowych!

      • 4 0

  • (3)

    pora się zapisać na darmowe studia :D
    ha
    haha
    muahahahaahhahahha

    • 11 6

    • jasne... (2)

      i odebrać jakiemuś dzieciakowi po maturze szansę na naukę... ludzie, nie bądźcie potworami, gdzie macie sumienie?

      • 1 3

      • Tam gdzie słońce nie dochodzi

        • 0 0

      • mam auto, to lepsze od sumienia

        • 1 0

  • W Gdańsku realizowany jest postępujący plan objęcia większości miasta SPP (8)

    Wprowadzenie strefy w jakimś miejscu powoduje, że na jej obrzeżach pojawia się ten sam problem z parkowaniem, rośnie niezadowolenie mieszkańców a urzędnicy urabiają ich pod kolejne rozszerzenie SPP na ich obszar.
    I wszystko byłoby w miarę ok, gdyby miasto nie pobierało opłat od mieszkańców danej strefy a to jak wiadomo mało realne bo trzeba łoić mieszkańców żeby bilansować budyniowy budżet.
    Mieszkańcy może zreflektują się wtedy gdy zaczną bulić za parkowanie abonament w strefie w miejscu zamieszkanie oraz wszędzie gdzie się tylko ruszą (bo większość miasta to będzie SPP). Może zrozumieją, że SPP to remedium na kasę dla miasta ale nie na problemy z parkowaniem.

    • 51 10

    • (3)

      Wprowadzaja kuchennymi dzwiami podatek od posiadania samochodu. Tylko niech sie nie przelicza bo to kolejna z serii zlosliwosci wymierzona w mieszkancow. W pewnym momencie nowi juz nie beda chcieli sie wprowadzac a Ci ze starych, ktorych na to stac zaczna uciekac. A wrogow samochodow i wiezowcow, milosnikow rowerow i innych maratonow moze nie wystarczyc zeby zrownowazyc budzet.

      • 11 1

      • Zacznie się gentryfikacja centrum.

        • 0 1

      • Mnie nie bardzo stać, ale coraz mocniej czuję, że nie mam wyboru. Dobijają mnie koszty życia w centrum i tragiczny dostęp do sklepów. Główne miasto i stare miasto to pustynia sklepowa. Bez samochodu ani rusz, no jakoś trzeba do tych marketów dojechać i wrócić z dużymi zakupami.

        • 0 1

      • Dokladnie

        Miasto które lekceważy kierowców i mnoży dla nich utrudnienia, zakłada sobie pętle na szyję

        • 3 2

    • na problemy z parkowaniem remedium jest rezygnacja z posiadania samochodu (1)

      po wyborze miejsca zamieszkania dobrze obsługiwanego SKM.

      Miasto się może do tego dołożyć tworząc np. system Veturilo, jak w Warszawie.

      Popularyzacja rowerów wspomaganych elektrycznie także by dużo pomogła.

      • 2 15

      • Dobrze obsługiwane przez SKM?

        Sęk w tym, że nie ma miejsc dobrze obsługiwanych przez SKM. Są pewne obszary położone blisko przystanków SKM, ale o dobrej obsłudze przez tego przewoźnika można tylko pomarzyć. Mało kursów, złomy na torach.

        • 6 1

    • miasto nie zarabia na parkowaniu, przychody to lekko ponad 5 mln zł minus koszty. Zostaje ok 1,5 mln zł co z punktu widzenia miasta nie ma znaczenia - to mit ze miasto zarabia.
      A dlaczego mieszkancy maja miec za darmo? wiekszosc miast ma bardzo wysokie stawki dla mieszkancow, w Wwie za drugi samochód w rodzinie to juz ponad 300 zł

      • 4 11

    • Dodatkowo mieszkaniec płaci a nie ma żadnej gwarancji, że zaparkuje bo miejsc jest mało

      • 25 3

  • Parking - budynek

    Obok biurowców powinien powstać budynek piętrowy, który służyłby tylko i wyłącznie jako parking - taki sam jak w Gdańsku Głównym.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane