Uber, Bolt i Free Now zalegalizowane?

Najnowszy artukuł na ten temat Taksówkarz: będziemy dalej ścigać "uberów"
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami.
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami. fot. Jirapong Manustrong / 123rf.com

Zdaje się, że w końcu rząd postanowił zakończyć toczącą się od kilku lat wojnę między taksówkarzami a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. 1 czerwca w życie weszły rozporządzenia dotyczące legalizacji działalności takich firm, jak: Uber, Bolt czy Free Now.



Wszyscy przewoźnicy na równych zasadach



Z usług których przewoźników korzystasz częściej?

korporacje taksówkarskie 25%
Uber, Bolt, Free Now 59%
wcale nie korzystam z usług przewoźników 16%
zakończona Łącznie głosów: 1408
Próby uregulowania działalności przewoźników korzystających z aplikacji trwały od kilku lat. W ubiegłym roku udało się uchwalić przepisy, które mają załagodzić spór między taksówkarzami a takimi firmami, jak: Uber, Bolt czy Free Now. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber", weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Resort zdecydował jednak, że do końca pierwszego kwartału obowiązywać będą przepisy przejściowe. Kierowcy trudniący się przewozem osób z wykorzystaniem aplikacji miały do 31 marca uzyskać licencję taksówkarską na uproszczonych zasadach, m.in. bez egzaminu z topografii miasta, a kasę fiskalną i taksometr miała zastąpić aplikacja mobilna.

- Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada zapewnienie równych zasad na rynku taksówkarskim w Polsce. Z jednej strony ułatwia dostęp do zawodu taksówkarza poprzez zniesienie lokalnych egzaminów z topografii oraz dopuszcza wykorzystanie nowych zdobyczy technologii, takich jak wirtualny taksometr w aplikacji mobilnej. Z drugiej reguluje tzw. okazjonalny przewóz osób i sprawia, że każda usługa transportu samochodem osobowym w mieście to od teraz usługa taxi - a co za tym idzie, konieczność oklejenia samochodu, numeru bocznego oraz lampy na dachu. Dzięki temu nowoczesny przewóz osób staje się transparentny, a wszyscy przedsiębiorcy konkurować będą na tych samych zasadach - wyjaśnia Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.
Dodajmy, że zgodnie z postanowieniami reformy tzw. wirtualny taksometr musi działać w połączeniu z... tzw. wirtualną kasą fiskalną. To nowy rodzaj kas niedostępny do tej pory na rynku. Rząd zajął się stosownym prawnym uregulowaniem tych dwóch kwestii.

W związku z pandemią koronawirusa w ramach założeń Tarczy Antykryzysowej okres przejściowy został wydłużony do końca września.

Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji?
Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji? fot. _fla / 123 rf.com

Kluczowe rozporządzenia



1 czerwca w życie weszły trzy brakujące rozporządzenia - dotyczące właśnie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób (tzw. wirtualny taksometr), a także kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tzw. wirtualnych kas fiskalnych).

- Trzecie rozporządzenie dotyczy grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Mówiąc wprost: grupy przedsiębiorców uprawnione do korzystania z kas wirtualnych - dodaje.
To tak naprawdę kluczowe rozporządzenia, które są kropką nad "i" w tym całym zamieszaniu i dają zielone światło na w pełni legalną działalność takich przewoźników, jak: Uber, Bolt czy Free Now.

- Warto dodać, że rozporządzenie, które zostało wydane do aplikacji mobilnej i które obowiązuje od 1 czerwca, to jest to samo rozporządzenie które w ubiegłym roku utknęło w Komisji Europejskiej. Z moich informacji wynika, że KE nie wydała zgody na korzystanie z urządzeń do obliczania przejazdów. Wygląda więc na to, że rozporządzenie zostało napisane jeszcze raz, podpisane i wdrożone w życie. Tak naprawdę te rozporządzenia nie mówią, jak jest od A do Z, mówią jak jest od A... Nie wskazano urzędu ani nie wypracowano procedur do weryfikacji i kontroli tych aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów, tzw. wirtualnych taksometrów - tłumaczy Dariusz Góralczyk, przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy.

Legalizacja, ale...



Reasumując, w związku z wydłużonym okresem przejściowym od 1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i wirtualne taksometry. W innym przypadku wyżej wymienionym operatorom mają grozić kary finansowe. Owa licencja będzie bardzo uproszczona. Prawdopodobnie wystarczy, że kierowca zarejestruje działalność gospodarczą, przedłoży zaświadczenie o niekaralności z polskiego KRK i wystąpi o wydanie licencji.

Czy faktycznie wielkie zmiany nastąpią 1 października? Czas pokaże. Wszystko zależy od postępów wprowadzania wirtualnych kas fiskalnych.

- Z wirtualnego taksometru oraz kas wirtualnych nie można jeszcze korzystać, ponieważ żaden producent kas fiskalnych nie uzyskał jeszcze stosownych potwierdzeń, aby wprowadzić kasy wirtualne do użytku. Dopiero po wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych na rynek reforma taxi zostanie zrealizowana w całości - zakończył Urban.

Opinie (155) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    Obiektywizmu! Z jednej stronie konsumenci, czyli studenciki i korpo fretki kótre podniecają się każdą angielsko brzmiącą nowinką i brylują stycznoscią z tym wśród znajomych. Z drugiej stronie niedospani ukraińcy(kierowcy) oraz złodziejskie złotówy. Prawa leży po środku. Opodatkować !

    • 62 18

    • Tak samo jak hazard, narkotyki i prostytucję. Zalegalizować i opodatkować

      • 29 2

    • Może by zacząć od opodatkowania taksówek?

      Bo jak na razie, złotówy płacą podatek od 1000zł miesięcznie...

      • 17 3

    • sam się opodatkuj

      to przez podatki i regulacje taxi są takie drogie

      • 5 1

    • Po tym komentarzu widać z jaka niechęcią patrzysz na ludzi i na świat panie Mm nic dziwnego ze wszystko chcesz opodatkować

      • 0 1

  • Rachunek jest prosty (36)

    Trasa Gdańsk - Zaspa
    taksówka wg taksometru - 28 zł
    Free Now - 17 zł

    • 132 22

    • (18)

      i auto które rozpoda się w trasie bo to kierowca z aplikacji i auto niekontrolowane;)

      • 14 99

      • jo, jo, jo

        • 33 0

      • Akurat jeżeli chodzi o rozpadające się auta, to w Uberze 20 letnich passatów nie widziałem.. (6)

        • 71 4

        • Każdy z passatów taxi (5)

          musi mieć coroczny przegląd pod kątem taxi , więc nie byłbym taki pewny gorszych samochodów. Ponadto badania lekarskie, psychotesty taksówkarzy są oboiwiązkowe. W razie wypadku pasażer jest ubezpieczony , a jakie ubezpieczenie mają kierowcy Ubera? Pewnie tylko OC

          • 13 57

          • U mnie pod domem stoi zlotówa w aucie na oko 15 letnim, olej się leje ciurkiem na ziemię

            Auta nawet nie ubezpieczył w oc. Zgłoszone do służb, dostanie 5200 premii za brak.
            Do tego jeszcze sprawa na policji i pokrycie kosztów naprawy mojego auta (uszkodził).
            I takimi g...ami wozi się innych na Taxi

            • 20 6

          • OC to jest ubezpieczenie oraz Nww.

            • 2 0

          • !

            W swoim życiu miałem zero wypadków taksówką i zero uberem. Nigdy się nic nie zepsuło. Co do przeglądów to lepiej niech się taksówkarze nie wychylają bo to jest śmiech. Jak ktoś zacznie sprawdzać jakość tych przeglądów i tylko w niektórych stacjach.

            • 2 1

          • Opisałeś jakieś fantastyczne rzeczy (1)

            z Twojego utopijnego, wyimaginowanego świata. Złotówą nigdy nie jechałeś?

            • 1 0

            • Jeździ codziennie - za kierownicą.

              • 1 0

      • póki co to trafiłem tylko na rozpadające się taksówki z korporacji. Albo tłucze zawieszenie albo gaśnie na każdym skrzyżowaniu. O smrodzie fajek nie wspomnę.

        • 34 3

      • Tak tak złotówko pisz tak sobie (2)

        Kierowcy aby jeździć np. w uberze muszą spełniać wymagania jeśli chodzi o jakość samochodu, jego wiek itp. Nie to co w taksówce, że jeździmy 20 letnim passatem z niedomykającymi się drzwiami...

        • 32 4

        • i do tego auto nie zgloszone (1)

          jako taxi, ani w dowodzie rejstracyjnym, ani w ubezpieczalni bo to dodatkowe koszta, a auto z wbitym taxi odrazu traci na wartosci.

          • 3 4

          • Moje z wbitym taxi w dowod nie stracilo. Wręcz byl to plus,

            bo pewne, ze utrzymywane dobrze, skoro ma jezdzic i zarabiac, a nie stac co chwila rozwalone.

            • 0 1

      • (4)

        Jechałem kiedyś Boltem - Audi Q5, na tyle wypasione, że taksiarz to by musiał chyba na to z 50 lat zbierać :D

        • 19 2

        • Myślisz że w bolcie na nie zarobil ?

          Czy ktoś mu obiecał wes , plac , wynajmij , będzie pan zadowolony , więc płaci i jeździ kursy po 15 zł a po miesiącu zostaje mu 2500 na czysto . Jego wybór

          • 4 5

        • To widocznie Ukraina po roku pracy dorobil sie.

          • 3 1

        • (1)

          Wystarczą trzy kursy na Prom :)

          • 1 0

          • prom obstawiony

            • 0 1

      • Mów do mnie jeszcze, wąsata zlotówo!

        Skonczy wam się cwaniakowanie i okradanie innych

        • 19 1

    • rachunek jest prostszy (3)

      Trasa Gdańsk - Zaspa
      taksówka wg taksometru - 28 zł
      Free Now - 17 zł
      Rower - 0 zł (czas z 20 min dluzszy niz reszta, choc nie zawsze)

      • 12 6

      • Po pijaku nie pojedziesz na rowerze (1)

        • 6 3

        • ale na trzeźwo pojedzie

          • 2 0

      • Taxa z jakiej korpo? Z pod dworca czy z pod zlotej bramy ? Hehehe

        U mnie w korpo są stawki za kilometr jak we freenow, a za wejscie mniej.

        • 0 2

    • A Zaspa, to gdzie jest? (2)

      Pod Kartuzami?

      • 2 17

      • Masz napisane Gdansk Zaspa nie wiadomo tylko dokąd

        • 0 1

      • hehe, sloiku. każdy gdańszczanin wie, ze Gdansk oznacza obszar głównego i starego miasta. mówiąc jade do Gdańska mam na myśli ten teren
        a wiec wracal z okolic głównego lub starego miasta na zaspę

        • 7 0

    • To jest bzdura aaa w piz.. Z fraierstwem

      • 1 0

    • może i rachunek jest prosty (2)

      ale pomyśl ile ten Ukrainiec musi się naharować za ten śmieszny rachunek. Wiem, wiem, ubrania też kupujemy robione przez "niewolników" w Bangladeszu ale czy to uczciwe ? dobrze się z tym czujesz ?

      • 7 7

      • Tak wygląda wolny rynek

        Kto bardziej przebiegły i rządny kapitalistycznej formuły tym bardziej się dorabia ale też więcej go kosztuje wysiłku .
        Ekspedientka 12 h pracująca w sklepie też haruje tak samo jak lekarz państwowy a mimo tego pracują ...

        • 8 0

      • dobrze

        dlaczego mam oddawac moje ciezko zarobione pieniadze wasatej zlotowie, klient idzie tam gdzie taniej, proste.

        • 8 3

    • A za kilka lat (1)

      A za kilka lat. Uber 100 zł, Bolt 99, a taksówka zero, bo taksówek już nie będzie. Aha, no i zero do budżetu państwa, bo przecież jesteśmy bogatym krajem.

      • 8 11

      • Sporo osób nie życzy sobie aplikacji kradnącej pieniądze z karty

        • 3 1

    • Taxi 19, Uber 19...

      z ukraincem ktoremu musiałam tłumaczyć jak ma jechać. Ponadto 2 razy Uber skasował za kursy których nie było - bo kierowca oszust. Reklamacja uznana ale po 2 tyg zwrot pieniedzy, żenada. Do tego auta w uberze ze szrotu bo teg nikt nie kontroluje.

      • 7 5

    • Analogicznie

      Według paragonu butelka wódki w żabce 20zl butelka na mecie 10zl
      Koszulka Armani według paragonu W Vitkacym na brackiej 350zl na olx 50zł. Jeżeli coś takiego podajesz jako przykład Ze ktoś potrafi być tańszy bo robi coś nielegalnie I to wporzadku to idź się lecz na głowę.

      • 4 1

    • Hehehe, chyba taksowka z postoju dla turystow

      • 0 0

    • co do free now

      wiesz dlaczego jest taka cena?
      przez pierwsze lata działalności spółka mytaxi (obecnie freenow) bardzo dbała o swoje dobre imię,o interesy kierowców oraz o profesjonalną obsługę pasażera. dbali nawet o ubiór kierowców ,za przewinienia typu jazda na przewozach rozwiązywali umowy. potem stali się koniem trojańskim branży. zadbali o to aby powstały licencje dla firm = jedna licencja oraz dowolna ilość wypisów do tych licencji. powoduje to patologie,już nie musisz mieć DG tylko zatrudniają ludzi którzy są posiadaczami prawa jazdy nie kierowcami- chciałbyś aby twoją żonę/dziecko/matkę wiózł byle kto często bez znajomości miasta oraz języka? obecnie klientela się cieszy z ceny kursu lite prawdziwi kierowcy odchodzą ,a na ich miejsce armia ludzi którzy jeżdżą na fikcyjnych umowach zlecenie po 200zł/msc u swojego partnera. obecnie podjeżdża po klienta nieoklejona fabia bez koguta bez taksometru - nikt tego nie kontroluje bo ma być tanio. stajemy się niewolnikami zagranicznych koncernów w kolejnych branżach. swoją drogą ciekawy jest fakt ,że widzisz kurs "lite" i jego cenę. ale nie znasz jej składników (ile za km/minutę/stawkę początkową) teraz się to wszystkim podoba - ale wrócimy do tematu jak na rynku zostanie 3graczy i z kursu który na taksometrze miał wartość 25zł zrobią wam mnożnik x4 i będzie stówka. może wtedy was to zainteresuje. np. w niemczech wszystko jest widoczne.tylko u nas ani klient ani pasażer nie wie właściwie za co płaci/co otrzymuje.

      • 0 0

  • Free Now (9)

    Nie do końca rozumiem jedno. Ile razy nie jechałem Free Now, w aucie był taksometr, w większości można było płacić kartą oraz otrzymywałem normalny, drukowany paragon. Za każdym razem. Skąd porównanie do ubera?

    • 73 4

    • Bo dla nieświadomego autora artykułu (4)

      Taksówka z apki i uber to jedno i to samo. FreeNow jest normalną firmą taksówkarską, tylko z tą różnicą że wykorzystują technologie mobilne. Zwykłym cierpom to nie na rękę, bo nie da się naciągać ani zmieniać cen- wszystko jest centralnie ustawione.

      • 56 2

      • No chyba jednak nie to samo, skoro w tekście wypowiadają się przedstawiciele free now, to chyba jednak coś jest na rzeczy

        • 0 13

      • (2)

        akurat co drugie auto we freenow to spoldzielnie z ubera i bolta z ukraincami, ale dla osob ktore malo korzystaja podsylane jest taxi w razie gdyby byla to kontrola skarbowa ot tak dziala wlasnie algorytm freenow

        • 11 5

        • Dokładnie tak

          • 3 1

        • Nieprawda

          Z freenow korzystałam przynajmniej raz dziennie(często kilka) przed pandemia, teraz rzadziej, ale tez kilkanaście razy w miesiącu, i ani razu nie zdarzyło mi się trafić na kierowcę, który nie miałby wlepione na szybie licencji przynajmniej na gdansk - bo często jest tez Gdynia i/albo sopot

          • 3 0

    • póki Free Now nazywało się Mytaxi (1)

      to było całkiem legalnie a od kiedy zmienili nazwę pozwolili Boltowcom i Uberowcom jeździć nielegalnie w usłudze Lite, która też nie jest do końca legalna, bo w mieście nie można stosować cen umownych (przynajmniej niektóre interpretacje przepisów tak mówią)

      • 2 5

      • na szczęście free now stosuje się do interpretacji, która mówi, że można ;)

        • 7 3

    • Bo

      FreeNow to firma informatyczna zbierająca dane a nie przewozowa jeżdżą tam same tak zwane lewusy po wyrokach i tak dalej, nie karalnoś dla tej firmy by obyś to nie problem jak dla każdego. samochód jest wyposażony może w taksometr kasę fiskalną tylko jeszcze pytanie czy ona jest zafiskalizowana, z tych pseudo kierowców jeździ na nie zafiskalizowanych kasach, albo ich nie włączają bo nie potrafią.

      • 0 3

    • Bo Free Now przyjmuje legalnych taksówkarzy , ale jeżdżą też lewusy .

      A ty akurat nie trafiłeś na lewusa , swego czasu było o tym głośno jak zaczęli przyjmować lewusów .

      • 1 0

  • I to będzie koniec konkurencyjności ubera i podobnych. (3)

    Nikt nie będzie dokladał do interesu. Trasa Przymorze - Brzeźno uberem, 16 zł. Kiedyś było nawet 9 zł, jak się jakaś promocja trafiła. Teraz żadnych zniżek nie uświadczycie. Teraz nawet taryfą wychodzi taniej niż uberem, np. Asem. Poza tym kierowcy ubera odrzucają kursy i kasują 10 zł w aplikacji że niby nie było nas na miejscu. Trzeba się użerać ze zwrotem kasy. To będzie koniec popularności.

    • 54 44

    • Poczytaj sobie opinie o korporacji AS

      50 minut czekania na taksówkę, w normalny dzień, rano. To kabaret. Wolę iść na piechotę. panie orzech, pamiętam o panu.

      • 13 2

    • Derel

      Gadarz bzdury zlotowo

      • 3 2

    • 10 zł

      To samo jest teraz we freenow zobaczyli że można zrobić biznes i kierowcy będący pod partnerami zaczynają anulować we freenow zlecenia za czym idzie blokada 10 złoty a przy reklamacji wyłączają konto pasażera. Zresztą sami szkolili jak to robić

      • 0 1

  • (8)

    Nigdy więcej taksówek. Zamawiam wieczorem taksówkę na 5 rano, a o 4:50 dzwonią, że nie przyjadą bo nie mają wolnej taksówki

    • 55 24

    • Czyli jak nie ma wolnej taksowki (1)

      To czemu wszyscy piszą że nie jeżdżą taksówkami ? Coś mi się nie klei , niby nikt nie korzysta z tradycyjnych taksówek a jednocześnie piszecie że długo się czeka , to znaczy że są zajęte klientami .

      • 3 10

      • Nie ma wolnej

        bo żadnemu nie chciało się wstać na 5tą rano

        • 4 1

    • na apalikacjach masz jeszcze większe ryzyko, że nie przyjedzie

      bo nie ma obowiązku podejmowania zlecenia i wszystkim zarządza automat, więc nie ma pani telefonistki, która może coś zrobić, żeby jednak ktoś przyjechał. Jak nikt nie podejmie zlecenia albo nie ma nikogo, to nie ma i już. Nikt nie przyjedzie.

      • 5 7

    • hahaha (2)

      hahahaha. no tak, bo jak ktoś sobie zarezerwował taksówkę to taksiarz ma o 4 rano wylatywać z domu i lecieć za darmo na drugi koniec miasta, bo ty sobie zarezewoałeś.

      • 1 13

      • Skoro przyjęli rezerwację.
        Nikt ich nie zmusza ale jeśli przyjęli

        • 4 0

      • Chyba na tym to polega?

        jak ty sobie to wyobrażasz w przeciwnym wypadku? Rezerwuje transport, bo mam rano samolot, a tu nikt nie przyjeżdża bo nikomu się nie chce?

        • 4 0

    • Nieee źle ich zrozumiałeś,

      Mówią że nie ma wąsatej taksówki!

      • 2 0

    • Pociąg jedzie pusty a ja nie mogę kupić biletu

      • 0 0

  • Przecież Free Now zawsze było legalne (4)

    tam jeżdżą z taksówkarze z licencjami

    • 39 21

    • a to byś się zdziwił :) sprawdź ma olx

      • 5 3

    • niektórzy

      • 2 1

    • Właśnie kupę załatwiania po urzędach pełen legal i wrzucili do jednego kotła z uberem...

      • 0 0

    • Thia

      Chyba jeździli jak było myTaxi odkąd zrobiło się free-now pozbywali się wszystkich zastępując ludźmi z Ukrainy Estonii no i czasem Polakami że byli mocno zadłużeni by móc z nimi rządzić nakazywać rozkazywać.

      • 0 0

  • dla zagranicznych korpów (1)

    wprowadzić podatek cyfrowy i może skończy się wyprowadzanie pieniędzy z Polski do cwaniaków gdzieś tam...

    • 39 15

    • wystarczy podatek obrotowy zamiast CIT i VAT

      po co wymyślać kolejne podatki, już teraz jest ich za dużo

      • 2 0

  • Zrównywanie FreeNow z Uberem i Boltem to jakieś nieporozumienie ze strony autora tekstu (1)

    kierowcy FreeNow działają na podstawie licencji taxi

    • 28 13

    • auta tak, kierowcy niekoniecznie - sprawdź olx :)

      • 6 3

  • (1)

    Najchętniej sięgam po Free Now, rzadko odrzucają kursy jak w uberze, dużo zniżek, samochody w porządku. Raz zdarzyło mi się mieć jakiś kurs naciągnięty na około

    • 7 13

    • Na około

      We Free no to naokoło oni cały czas jeżdżą inaczej nie pojedzie jak mu nawigacja nie powie takie kołeczki

      • 0 1

  • (3)

    "1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i taksometry"

    Powinno być wirtualne kasy LUB taksometry.

    O to właśnie chodzi w tej ustawie, że nie trzeba posiadać taksometru tylko aplikację.

    • 9 14

    • (1)

      Poczytaj oba rozporządzenia i wtedy się wymądrzaj

      • 4 1

      • sam poczytaj

        autor artykułu już poprawił

        • 1 2

    • Nie do końca

      Oczywiście wszedł taksometr wirtualny ale niestety nie spełniają wymogów nie ma możliwości podłączenia pod kasę fiskalną co zakwestionował GUM. Więc niby legalne ale nielegalne.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Summer Patrol by Cabrio Poland 2021
Summer Patrol by Cabrio Poland 2021
zlot
sie 27-29
piątek - niedziela
Wyspa Sobieszewska

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?