• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uber, Bolt i Free Now zalegalizowane?

mJ
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrolowali uberowców, 60 wykroczeń
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami. Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami.

Zdaje się, że w końcu rząd postanowił zakończyć toczącą się od kilku lat wojnę między taksówkarzami a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. 1 czerwca w życie weszły rozporządzenia dotyczące legalizacji działalności takich firm, jak: Uber, Bolt czy Free Now.



Wszyscy przewoźnicy na równych zasadach



Z usług których przewoźników korzystasz częściej?

Próby uregulowania działalności przewoźników korzystających z aplikacji trwały od kilku lat. W ubiegłym roku udało się uchwalić przepisy, które mają załagodzić spór między taksówkarzami a takimi firmami, jak: Uber, Bolt czy Free Now. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber", weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Resort zdecydował jednak, że do końca pierwszego kwartału obowiązywać będą przepisy przejściowe. Kierowcy trudniący się przewozem osób z wykorzystaniem aplikacji miały do 31 marca uzyskać licencję taksówkarską na uproszczonych zasadach, m.in. bez egzaminu z topografii miasta, a kasę fiskalną i taksometr miała zastąpić aplikacja mobilna.

- Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada zapewnienie równych zasad na rynku taksówkarskim w Polsce. Z jednej strony ułatwia dostęp do zawodu taksówkarza poprzez zniesienie lokalnych egzaminów z topografii oraz dopuszcza wykorzystanie nowych zdobyczy technologii, takich jak wirtualny taksometr w aplikacji mobilnej. Z drugiej reguluje tzw. okazjonalny przewóz osób i sprawia, że każda usługa transportu samochodem osobowym w mieście to od teraz usługa taxi - a co za tym idzie, konieczność oklejenia samochodu, numeru bocznego oraz lampy na dachu. Dzięki temu nowoczesny przewóz osób staje się transparentny, a wszyscy przedsiębiorcy konkurować będą na tych samych zasadach - wyjaśnia Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.
Dodajmy, że zgodnie z postanowieniami reformy tzw. wirtualny taksometr musi działać w połączeniu z... tzw. wirtualną kasą fiskalną. To nowy rodzaj kas niedostępny do tej pory na rynku. Rząd zajął się stosownym prawnym uregulowaniem tych dwóch kwestii.

W związku z pandemią koronawirusa w ramach założeń Tarczy Antykryzysowej okres przejściowy został wydłużony do końca września.

Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji? Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji?

Kluczowe rozporządzenia



1 czerwca w życie weszły trzy brakujące rozporządzenia - dotyczące właśnie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób (tzw. wirtualny taksometr), a także kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tzw. wirtualnych kas fiskalnych).

- Trzecie rozporządzenie dotyczy grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Mówiąc wprost: grupy przedsiębiorców uprawnione do korzystania z kas wirtualnych - dodaje.
To tak naprawdę kluczowe rozporządzenia, które są kropką nad "i" w tym całym zamieszaniu i dają zielone światło na w pełni legalną działalność takich przewoźników, jak: Uber, Bolt czy Free Now.

- Warto dodać, że rozporządzenie, które zostało wydane do aplikacji mobilnej i które obowiązuje od 1 czerwca, to jest to samo rozporządzenie które w ubiegłym roku utknęło w Komisji Europejskiej. Z moich informacji wynika, że KE nie wydała zgody na korzystanie z urządzeń do obliczania przejazdów. Wygląda więc na to, że rozporządzenie zostało napisane jeszcze raz, podpisane i wdrożone w życie. Tak naprawdę te rozporządzenia nie mówią, jak jest od A do Z, mówią jak jest od A... Nie wskazano urzędu ani nie wypracowano procedur do weryfikacji i kontroli tych aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów, tzw. wirtualnych taksometrów - tłumaczy Dariusz Góralczyk, przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy.

Legalizacja, ale...



Reasumując, w związku z wydłużonym okresem przejściowym od 1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i wirtualne taksometry. W innym przypadku wyżej wymienionym operatorom mają grozić kary finansowe. Owa licencja będzie bardzo uproszczona. Prawdopodobnie wystarczy, że kierowca zarejestruje działalność gospodarczą, przedłoży zaświadczenie o niekaralności z polskiego KRK i wystąpi o wydanie licencji.

Czy faktycznie wielkie zmiany nastąpią 1 października? Czas pokaże. Wszystko zależy od postępów wprowadzania wirtualnych kas fiskalnych.

- Z wirtualnego taksometru oraz kas wirtualnych nie można jeszcze korzystać, ponieważ żaden producent kas fiskalnych nie uzyskał jeszcze stosownych potwierdzeń, aby wprowadzić kasy wirtualne do użytku. Dopiero po wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych na rynek reforma taxi zostanie zrealizowana w całości - zakończył Urban.
mJ

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • Zalegalizować (5)

    Uber/Bolt są zwyczajnie lepsze od taxi. Często są też tańsze, ale to nie jedyna zaleta. W Uberze można oceniać kierowców. Jak trafi się cham, to się go ocenia na 1 gwiazdkę. W Uberze mam zapisaną trasę przejazdu i dokładnie widzę, którędy jechaliśmy. Widzę, czy kierowca jechał uczciwie, czy naokoło. Do tego w Uberze widzę ile będzie kosztował przejazd jeszcze PRZED zamówieniem samochodu. Rachunek dostaję na maila, co jest trwalsze niż papierowy paragon. Taxi może się schować. Uber jest zwyczajnie lepszy.

    • 25 39

    • mogłeś zakończyć na cenie. (2)

      i dlatego się z nas śmieją na zachodzie.

      • 1 2

      • na zachodzie tzn w Szczecinie czy Gorzowie ?

        • 0 0

      • A na zachodzie wola płacić więcej?

        Na zachodzie to sami bogacze, wola jechać starym mercedesem i kierowca z wąsem zamiast zamówić sobie przejazd w aplikacji i znać niższa cenę wcześniej.

        • 1 1

    • Patrzysz czy Cię nie obwiózł na około
      Skoro płacisz z góry to jakie ma znaczenie dla Ciebie czy pojedzie 1km więcej czy mniej... Nie wiesz co mówisz?

      • 0 0

    • Niedowartosciowana gimbaza

      Wiem że po czasie ale dopiero tu wszedłem. Muszę napisać że zwykły z ciebie id...a. Cenę masz wyliczoną zanim zamówisz ale sprawdzać musisz czy jechał uczciwie czy naokoło ? Cena już jest więc po co ci to ? Masz z głową problemy ? To do lekarza. Satysfakcja że można oceniać kierowców i dawać jedynki. Widać że jesteś totalnie niedowartosciowaną amebą. A kim ty jesteś żeby cię jak jakiegoś dostojnika traktować ? Jesteś zwykłym nikim dla kierowcy. Jedynie dla rodziny i znajomych możesz być kimś. Dla reszty jesteś nikim i nie oczekuj że ktokolwiek będzie cię traktował jak kogoś ważnego.

      • 0 1

  • Bolt wolt srolt (1)

    Odrzucają usługi nawet nie zdążysz wyjść z domu i zarabiają na tym 10zl.... Tylko free now

    • 21 9

    • Jak nie wychodzą to po co zamawiają

      To się zdarza, jeśli pasażer przez dłuższy czas nie wychodzi z domu i nie odbiera telefonu. Niektórzy oczekują, że cały świat będzie na nich czekać.

      • 0 0

  • I....konczy sie taksowkarz

    Po wyjęciu baterii. Coś pięknego, krawiec z wirtualną nicią...

    • 11 3

  • Nie złotółwa (4)

    Jak tu ktoś zauważył - trzeba zachować obiektywizm.
    Po pierwsze - jakie wirtualne kasy ? Taksiarz po kursie MUSI !!! wystawić paragon. Jeśli kontrola go złapie - płaci od 5 - 10 tys kary. Ustawa VAT się kłania !!!
    Po drugie - taksówkarz musi zdać pełną topografię, musi kupić taksometr i kasę (co roku legalizowane). Płaci pełne ubezpieczenie bez zniżek. Gdzie tu równość podmiotów wykonujących takie same usługi?
    Po trzecie - kasy wirtualne to być może i podatki wirtualne. W większości jeżdżą obcokrajowcy i z tymi podatkami może być różnie ...
    Po czwarte - jak wspomniałem uberowcy zdają mocno uproszczoną topografię i bardzo często bez nawigacji są jak dzieci we mgle. Co zrobią z nowymi osiedlami, których w niej nie znajdą ? Zawiozą na taką samą ulicę w ... sąsiednim mieście ?
    Po piąte wreszcie - jeśli uberowcy i im podobni będą musieli założyć działalność gospodarczą to w większości przypadków przestanie im się opłacać przewóz po cenach dumpingowych. Pytanie - czy będzie to ściśle kontrolowane i egzekwowane jak ma to miejsce w przypadku taksiarzy.
    Jak wspomniałem w tytule - nie jestem złotówą ale znam ich kilku i rozumiem ich rozżalenie i rozgoryczenie. Jeśli świadczysz takie same usługi czyli , że masz takie same prawa to i miej takie same obowiązki. To się chyba nazywa demokracja czy jakoś tak ...

    • 50 9

    • Nie złotówa

      Taksówkarz z FREE Nów też wystawia paragon, też na życzenie fakturę, a jak przez aplikacje to na maile. Żaden problem.
      Istnieje sporo taksówkarzy, którzy często korzystają z nawigacji, a to dlatego, że zmieniają się nazwy ulic, przebudowywane są istniejące, dużo powstaje nowych. Dużo zdaje egzamin bo na niego zakuwają, a potem niewiele zostaje albo nie doszkalają się. Nawigację typu Google Maps są aktualizowane, rzadko się mylą i nie wiem co w tym złego, że z niego korzystają.
      Z tego co wiem to we Free Now jeździ tez dużo Polaków, zwłaszcza teraz jak wzrosło mocno bezrobocie.
      Na jakiej zasadzie jeździ kierowca to chyba jego sprawa, a nie klienta. Taksówkarze to też nie jest taka uczciwa grupa.
      Problem ze zwykłymi taksówkarzami jest taki, że była to zamknięta grupa przez wiele lat nie mająca konkurencji, mogli dyktować ceny jakie sobie chcieli, na potęgę wielu oszukiwało ludzi, pamietam jak się wzbraniali przed wprowadzeniem kas fiskalnych. Nie mówiąc o wprowadzaniu jakiś innowacji, choćby aplikacji do zamawia przewozu czy strony internetowej.
      Demokracja nie polega na wspieraniu monopolu, blokowania konkurencji, utrudnianiu dostępu do zawodu. Klient nic nie traci, przeważnie te firmy mają nowoczesne, czyste autka, pracownicy przechodzą wszelkie badania, sprawdzana jest ich przeszłość kryminalna (dokładnie czy istnieje). Mamy przejrzystość do cen, często trasa jest zapisywana w aplikacji, a i można wyrazić opinie. Żaden taksówkarz nie zgodzi się na to bo maja dużo za uszami.

      • 4 1

    • Złotówy i znajomość topografii miasta? (1)

      Dobre sobie! I mam przykłady z życia wzięte. Kilkakrotnie wracałem z lotniska do domu. Firma ma podpisaną umowę z korporacją - co zrobić, wsiadam do złotówobilu. Podaję nazwę ulicy, a w zamian dostaję pytanie "a gdzie to?". I to nie był odosobniony przypadek i nie u tego samego złotówy. Więc nie, twój argument o "znajomości" topografii jest inwalidą. Wolę gdy uberowiec jedzie na nawigacji, przynajmniej nie oszukuje. Podatki, kasa fiskalna itd.? W chwili zamawiania wiesz ile zaplacisz, a nie na koniec kursu. Uber to firma, to musi płacić podatki, a kierowcy rozliczają się z firma. Nastał koniec januszy wąsaczy, którzy tylko patrzą, jak oszukać. Mało było historii o naciągaczach?

      • 2 4

      • jeszcze lepiej - raz miałam kurs na lotnisko i taksiarz zapytał się na jakiej ulicy jest lotnisko bo nie wie jak dojechać i zaczął wiezć mnie w przeciwnym kierunku a do tego powiedział, że nie może zmienić kierunku, więc o czym tu jest mowa z tą topografią i lepszą jakością usług

        • 2 1

    • Jest wyjscie

      Zawsze "zlotowa" może przejść do ubiera :)
      No chyba że pomimo ich stęków i jęków jednak na zwykłych taryfach wychodzą lepiej :)

      • 0 0

  • Żałosny bełkot (4)

    Panie Urban, dlaczego nie mówicie że znaczna cześć kierowców jeździ zamiast na własnej działalności to na umówie zlecenie z partnerem flotowym na 150-200zł a reszta pod stołem? Ano dlatego, że jest Pan zwykłym korposzczurzym wykonawcą decyzji odgórnych, a co za tym idzie jak trzeba kłamać albo koloryzować to Pan to robi :-). Rozumiem, że umowa zlecenie na 150zł jest według Was przyszłością transportu tak? Dlaczego jedna i ta sama firma przyjmuje na zupełnie różnych zasadach? Jeden ma umowę zlecenie i ma wszystko gdzieś, drugi aby potrafić spojrzeć sobie w lustro płaci prawie 1500zł zusu. No faktycznie- to się nazywa przyszłość...

    • 44 2

    • Chcesz płacić to płac (2)

      Nie potrafisz sobie poradzić to umrzesz śmiercią naturalną. Taka prawda ,czemu wszystko musi być regulowane ?
      Skoro ludziom nawet Polaka opłaca się jeździć nowymi skodami tankować i utrzymywać się to chyba jest jakiś znak. Jak nie potrafisz się dostosować do rynku to umierasz . Rynek to firmy i konsumenci nie państwo. Nie licz na państwo w komunie wszyscy liczyli na państwo i zobacz jak wygladalo "wszystkim po równo " nie można . Musisz się dostosowywać do rynku

      • 2 8

      • Owszem, trzeba się dostosowywać. Ktoś wyżej napisał że jechał za 120zł z Karwin(okolic) na lotnisko, taksówką, a Uberem za 36zł i tu cytat niech taksówka będzie droższa ale nie o tyle! Sam mogę powiedzieć że te 120zł może i fajny zarobek ale nie ukrywam że dla klienta to za dużo i w pełni się z tym zgadzam, pamietajmy że działa to w drugą stronę. Niech uber będzie sobie tańszy, ale nie o tyle! Tych chłopaków to popytaj się czy faktycznie im się to opłaca. Zapytaj się ich. Może któryś powie prawdę. To wszystko jest naprawdę na skraju tej opłacalności nawet mając fabie w gazie. Byłem po obu stronach przez dłuższy czas i wiem co mówię. W tej kwestii jednym jest praktyka, a innym teoria. Nawet gdyby uber był trochę droższy to i tak ludzie by jeździli. Niestety, ich polityka jest odmienna. Dumping dumping dumping. Krótko mówiąc- pora stąd spi****lać

        • 6 0

      • przyszłość...

        czyli jak cię okradne na ulicy, to znaczy, że się dostosowałem. skąd się takie d**ile biorą.

        • 1 1

    • Nieprawdą jest

      Kto Ci kolego powiedział, że pod stołem? Jeżdżę na umowie zleceniu i płacę podatki od wszystkich przejazdów.

      • 0 1

  • Przeciez jestesmy tacy praworzadni

    Na każdym kroku widzimy zlodziejstwo i korupcję. A popieramy( łącznie z rządem) szarą strefę i jazdę sluzbowym autem na niby taksówce?

    • 24 1

  • Dlaczgo porównujecie Free Now do Ubera/Bolta? (2)

    Przecież Free Now to normalna firma taksówkowa z taksometrem, licencją itp.

    • 9 23

    • Normalna haha

      • 4 1

    • Taka normalna że musiała nazwe zmienić. Wraz z zmiana nazwy przekształcili model działalnosci tak by zrownać sie z swoja nielegalna konkurencją. Najlepsze jest to że w tej firmie istnieje podójny standard. Jedni kierowcy z banerów reklamowych posiadaja auta wynajęte od samego freenow a smietanke spija za nich ukraina jezdzaca u partnerów zatrudniona na 1/8 etatu jezdzaca w zdezelowanych fabiach i tipo.

      • 1 0

  • Ja wszystko rozumiem, ale (4)

    Zamówiłem w zeszłym roku taksówkę z Gdyni Karwin na Lotnisko w Gdańsku, koszt ok.120 zł. I fakt byla 4.30 rano i że kurs z jednego miasta do innego, ale na tej samej trasie (po tej nauczce już nie zamawiałem korporacyjnej taksówki) uber policzył 36 zł (godzina wyjazdu i trasa ta sama). I OK, niech taksówka będzie droższa, bo podatki,zusy itp. ale nie o tyle!
    Jak ktoś nie wierzy, niech sprawdzi. I tak jak Uber, Bolt czy Free Now, teraz muszą się zalegalizować, tak korporacje taksówkarskie też powinny się dostosować do dzisiejszych reguł rynku...do dzisiejszych czasów (m.in. aplikacje mobilne z określoną kwotą za przejazd, brak stref itp.)

    • 10 20

    • Wybrales zla korporacje

      Te duże, mają w ofercie i aplikacji wszystko to, czego oczekujesz. Ale to twoja kasa, więc futruj służbowe auta lub te z rozliczana kilometrowka. W sumie, niech ich pracowity właściciel się martwi, że "taksowkarz" robi ich w konia...

      • 1 0

    • Ane w czym problem

      Już tobie tłumacze. 36zł w srodku nocy to jak za darmo i z perspektywy konsumenta super sprawa. To wrecz kwota na ktora jestesmy w stanie zgodzic sie by przyjechal po nas pijany Wasyl czy innny Iwan. Sporo ludzi kupuje nielegalne kradzione czy podrabiane produkty bo sa na tyle tanie ze w ich mniemaniu oplaca sie podjąc taka decyzje. Pomijam fak ze 120 zł to troche sporo za ten kurs zwłaszcza jak jechałes z Gdyni gdzie taksowki sa najtansze w całym trojmiescie. Zreszta kiedys mielismy fascynacje kupowania u zlodzieji na targowiskach a dzisiaj mamy salony z telefonami sklepy z elektronika. Ta fascynacja Uberami przejdzie nam predzej czy pozniej. Pytanie tylko czy normalni przedsiebiorcy do tego doczekaja i czy klient bedzie mial szanse sprawdzic jeszcze kiedys jak powiinna wygladac dobrze wykonana uslga.

      • 1 0

    • Lipa

      To zajdz do pracodawcy i powiedz że ty nie chcesz kasy za nadgodziny. Strefy w Taxi są zapłatą za czas pracy , paliwo ,amortyzację auta. W Sruberze jeżdżą współcześni niewolnicy bez żadnego zabezpieczenia socjalnego.

      • 3 0

    • Trafiłeś na kierowcę który wrzucił taryfę 4 na wysokości osowy bo tam jest strefa 2 taxi. Większość korporacji taxi jeździ po trójmieście na jednej taryfie. Więc trafił Ci się złotówa z krwi i kości. Wyskubał ile się dało. Powinna być cena umowna za 1km ok 3zł na taryfie 1i każdy byłby zadowolony. Noc drożej wiadomo. Nie po to się nie śpi żeby nie zarobić lepiej. Chcesz się bawić to licz się z kosztami. Jak ja imprezowałem x lat temu to się montowało z kumplami na taksówkę i to było normalne i akceptowalne. A teraz za darmo by każdy wszystko chciał. Idźcie do warzywniaka 3 produkty i 50zł nie wasze. Taksówkarz ma dużo wydatków związanych z samochodem. Skończy się tak, że taksówki przestaną jeździć A uber będzie droższy od taxi i wtedy będziemy żałowali. Drugą sprawa styl jazdy kierowców ubera to nieporozumienie... Na rondzie na ręcznym, czerwone światła, wymuszanie itd itp

      • 0 0

  • Uberem nie jeżdżę od kilku lat bo taniej i bezpieczniej jest Free Now (2)

    • 10 4

    • Przecie, dż to ci są mi kierowcy (1)

      • 0 2

      • Jestes

        Pijany? Jakie "korporacje", taki klient.

        • 1 0

  • Wole pojechac z lokalnym taksowkarzem. Wiem ze troche drozej ale on placi podatki. (4)

    do tego wiem ze jego samochod ma przeglad a taksowkarz kurs z topografii wiec nie bedzie sie gubił na mieście. te wirtualne firmy to zatrudniaja ukraincow bez badan. osobiscie polecam Dajana, zawsze na czas i tanio i dobre i wygodne samochody.

    Zbyszek

    • 18 19

    • (1)

      Taksiarz z Dajana.

      • 5 0

      • A ty z ubera ?

        • 1 2

    • Bezpodstawne insynuacje

      Kierowcy Uber płacą podatki oraz posiadają przegląd taxi. Muszą posiadać także badania lekarskie i psychologiczne.

      • 3 0

    • Nie płaci :D Wszystko leci w koszty...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane