• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uber, Bolt i Free Now zalegalizowane?

mJ
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrolowali uberowców, 60 wykroczeń
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami. Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami.

Zdaje się, że w końcu rząd postanowił zakończyć toczącą się od kilku lat wojnę między taksówkarzami a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. 1 czerwca w życie weszły rozporządzenia dotyczące legalizacji działalności takich firm, jak: Uber, Bolt czy Free Now.



Wszyscy przewoźnicy na równych zasadach



Z usług których przewoźników korzystasz częściej?

Próby uregulowania działalności przewoźników korzystających z aplikacji trwały od kilku lat. W ubiegłym roku udało się uchwalić przepisy, które mają załagodzić spór między taksówkarzami a takimi firmami, jak: Uber, Bolt czy Free Now. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber", weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Resort zdecydował jednak, że do końca pierwszego kwartału obowiązywać będą przepisy przejściowe. Kierowcy trudniący się przewozem osób z wykorzystaniem aplikacji miały do 31 marca uzyskać licencję taksówkarską na uproszczonych zasadach, m.in. bez egzaminu z topografii miasta, a kasę fiskalną i taksometr miała zastąpić aplikacja mobilna.

- Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada zapewnienie równych zasad na rynku taksówkarskim w Polsce. Z jednej strony ułatwia dostęp do zawodu taksówkarza poprzez zniesienie lokalnych egzaminów z topografii oraz dopuszcza wykorzystanie nowych zdobyczy technologii, takich jak wirtualny taksometr w aplikacji mobilnej. Z drugiej reguluje tzw. okazjonalny przewóz osób i sprawia, że każda usługa transportu samochodem osobowym w mieście to od teraz usługa taxi - a co za tym idzie, konieczność oklejenia samochodu, numeru bocznego oraz lampy na dachu. Dzięki temu nowoczesny przewóz osób staje się transparentny, a wszyscy przedsiębiorcy konkurować będą na tych samych zasadach - wyjaśnia Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.
Dodajmy, że zgodnie z postanowieniami reformy tzw. wirtualny taksometr musi działać w połączeniu z... tzw. wirtualną kasą fiskalną. To nowy rodzaj kas niedostępny do tej pory na rynku. Rząd zajął się stosownym prawnym uregulowaniem tych dwóch kwestii.

W związku z pandemią koronawirusa w ramach założeń Tarczy Antykryzysowej okres przejściowy został wydłużony do końca września.

Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji? Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji?

Kluczowe rozporządzenia



1 czerwca w życie weszły trzy brakujące rozporządzenia - dotyczące właśnie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób (tzw. wirtualny taksometr), a także kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tzw. wirtualnych kas fiskalnych).

- Trzecie rozporządzenie dotyczy grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Mówiąc wprost: grupy przedsiębiorców uprawnione do korzystania z kas wirtualnych - dodaje.
To tak naprawdę kluczowe rozporządzenia, które są kropką nad "i" w tym całym zamieszaniu i dają zielone światło na w pełni legalną działalność takich przewoźników, jak: Uber, Bolt czy Free Now.

- Warto dodać, że rozporządzenie, które zostało wydane do aplikacji mobilnej i które obowiązuje od 1 czerwca, to jest to samo rozporządzenie które w ubiegłym roku utknęło w Komisji Europejskiej. Z moich informacji wynika, że KE nie wydała zgody na korzystanie z urządzeń do obliczania przejazdów. Wygląda więc na to, że rozporządzenie zostało napisane jeszcze raz, podpisane i wdrożone w życie. Tak naprawdę te rozporządzenia nie mówią, jak jest od A do Z, mówią jak jest od A... Nie wskazano urzędu ani nie wypracowano procedur do weryfikacji i kontroli tych aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów, tzw. wirtualnych taksometrów - tłumaczy Dariusz Góralczyk, przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy.

Legalizacja, ale...



Reasumując, w związku z wydłużonym okresem przejściowym od 1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i wirtualne taksometry. W innym przypadku wyżej wymienionym operatorom mają grozić kary finansowe. Owa licencja będzie bardzo uproszczona. Prawdopodobnie wystarczy, że kierowca zarejestruje działalność gospodarczą, przedłoży zaświadczenie o niekaralności z polskiego KRK i wystąpi o wydanie licencji.

Czy faktycznie wielkie zmiany nastąpią 1 października? Czas pokaże. Wszystko zależy od postępów wprowadzania wirtualnych kas fiskalnych.

- Z wirtualnego taksometru oraz kas wirtualnych nie można jeszcze korzystać, ponieważ żaden producent kas fiskalnych nie uzyskał jeszcze stosownych potwierdzeń, aby wprowadzić kasy wirtualne do użytku. Dopiero po wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych na rynek reforma taxi zostanie zrealizowana w całości - zakończył Urban.
mJ

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • Taxi (2)

    Co za bzdury!!!
    Ludzie! Freenow ( byłe mytaxi) to pierwsza w Polsce międzynarodowa firma (pośrednik)zatrudniająca tylko i wyłącznie licencjonowanych taksówkarzy, nigdy nie było innej możliwości współpracy( od 2012 do 2019 roku) Teraz strzelając sobie w kolano Freenow współpracuje również z kierowcami bez licencji ( amatorzy, którzy z zawodem taksówkarza mają nie wiele wspólnego, umiejętności i znajomość topografi miasta ma zastąpić nawigacja - absurd!)
    Uber,Bolt i inne to wyłącznie przewóz osób.
    Autor artykułu wprowadza ludzi w błąd!
    W Warszawie i innych miastach do Freenow przechodzili od początku taksówkarze z wieloletnim doświadczeniem z innych korporacji. Dlatego firma co roku podwajała liczbę pasażerów(obecnie przez pazerność i rywalizacje z przewozem osób zeszła na psy).
    Kierowcy Ubera to głównie obcokrajowcy, nie mający pojęcia o podstawach zawodu taksówkarza który liczy sobie 100 lat.
    O czym tu mowa?

    • 10 2

    • Doprawdy? Odwiedź OLX :)

      • 0 0

    • 100 lat taksówkarstwa :)

      Może warto spojrzeć prawdzie w oczy ze do przewożenia osób nie potrzeba starego mercedesa z wyłożonymi koralikami, a bardziej chęci, smartfona i bycia uczciwym? Bo właśnie dlatego taksówki przegrywają rywalizację z uberem i boltem.

      • 0 0

  • (3)

    nie potrzebuję kierowcy z licencją i łańcuchem ZUSu na szyi, chcę od czasu do czasu, przejechać krótki odcinek w mieście podczas deszczu.
    Aż tyle.
    Miłego dnia.

    • 5 4

    • Lexg

      Oczy się otworzą jak uderzy wtedy zrozumiesz co jest złego

      • 0 1

    • No to w autobus i heja.

      • 0 0

    • poczekaj aż twój pracodawca stwierdzi ze nie potrzebuje takiego nieroba jak ty z zysem na szyi wyksztalceniem i na twoje

      • 0 0

  • Co za bzdury! (1)

    Większych bzdur i dezinformacji dawno nie czytałem. Równe zasady wchodzą?! Przecież zasady i prawo jest równe i takie samo od dziesięcioleci dla każdego kto chce przewozić zarobkowo pasażerów samochodem osobowym! Tylko ze firmy takie jak uber bolt i free now wydają zlecenia osobom które te prawo łamią i tych zasad nie przestrzegają same będąc bezkarne a te osoby dostają po 12tyś zł kary za przewóz osób bez spełnienia wymogów prawnych jakie trzeba spełnić aby to robić. Nie ponoszą tym samym wszystkich kosztów i są nieuczciwą konkurencją dla osób które robią to samo i robią to zgodnie z prawem. Osoby z wymienionych firm są także taksówkarzami tylko nielegalnymi, nie kroją cebuli tylko robią dokładnie to samo co legalni taksówkarze tyle ze nie dostosowują się do jednego równego i takiego samego istniejącego od lat prawa. To ze robią to za pomocą aplikacji nie czyni żadnej różnicy czy klient zadzwoni teflonem i przywoła tak przejazd czy aplikacją. Do tego wszyscy legalni taksówkarze przyjmują zlecania na aplikacje od lat i każdego można zamówić oprócz przez telefon także przez platformę jak to nazywacie czyli aplikacje.

    • 11 3

    • Podaj kolego szczegóły jakie prawo łamią kierowcy ubera, bolt, freenow. Pisząc coś wypadałoby popierać swoją tezę konkretami w przepisach.

      • 0 0

  • Nie widze problemu, klient sam decyduje. Tylko jesli maja byc legalni z aplikacjami,

    Niech zaplacą dla rzadu to samo co taksowka na dzien dobry, tyle ile sie placi za taksometr i kase. I obowiązkowa legaluzacja co dwa lata, caly dzien stracony na jezdzenie do urzedu plus konkretna oplata. I wtedy to bedzie sprawiedliwe i niech kazdy jezdzi jak chce.

    • 6 1

  • Panie Michale

    Niedługo zastąpią te pierdoły które Pan pisze wirtualnym redaktorem i wtedy nie będą już musieli nikomu za to płacić
    Wtedy będzie równo a pan będzie się zastanawiał co powiedzieć swojej żonie dlaczego nie ma Pana wdomu przez 320 godzin a na dodatek nie ma pieniędzy

    • 8 1

  • Brawo

    • 1 1

  • powinno byc juz to dawno

    juz dawno powinna byc legalizacja tego. dlaczego? bo na konkurencji zawsze zyskuje tylko klient

    • 2 0

  • Widać to już po cenach, Uber, bolt, wyższe niż u tanich taxi

    • 1 3

  • Po co ta kasa fiskalna w pojeździe ???

    Jeśli płacę aplikacją za bilet PKP lub kom. miejskiej - to autobus ani pociąg nie są wyposażani w kasę fiskalną.
    Tak wiem, gdy kierowca autobusu lub konduktor sprzedaje bilet za gotówkę - to wtedy kasa potrzebna.
    Jak płacę aplikacją za parkowanie - to gdzie wtedy ustawiona jest kasa fiskalna ?

    • 3 0

  • jezdze na uberze

    place wszystkie podatki nawet vat9M mnie ksiegowa nalicza. spelniam wszystkie wymagania mam nawet licencje numery boczne przejazdy na kase nabijam. trabia ze teraz uber nie bedzie konkurencyjny. mysle ze bedzie. nie zabijam sie jezdze droga limuzyna dla przyjemnosci. i tak jezdze po miescie w sprawach zawodowych wiec dlaczego kogos nie zabrac. a w soboty lubie wozic zagranicznych turystow pogadac pozartowac poznac inne kultury. w pelni legalny uber bedzie idealny na dorabianie bo co to za problem dopisac jeden kod w dzialalnosci przez komputer w 30s to mozna zrobic. a ukraincy dalej beda jezdzic jak jezdzili. wszedzie maja pod gorke to przynajmniej na uberze mandatow nie musza placic. mandaciarnia raczej rachunku do poroszenki czy innego lukaszenki na ukraine nie wysle. gnebia naszych bo tamtym nic nie sa w stanie zrobic. i dobrze!

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane