• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W tym miejscu ma powstać przejście przez al. Grunwaldzką. Skorzystają na nim mieszkańcy Oliwy i pracownicy Olivia Business Centre i znajdującej się po drugiej stronie ulicy firmy Bimet.
  • Zebra na al. Grunwaldzkiej będzie ukośna. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Trójmieście.
  • Większość ze złożonych podpisów na petycji o powstanie przejścia złożyli pracownicy Bimetu. Droga do przystanków na Wita Stwosza wyraźnie im się skróci.

To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.



Czy nowe przejście na Grunwaldzkiej w Oliwie będzie generować większe korki?

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że na przejście w tym miejscu nie ma szans. Drogowcy na prośby mieszkańców, wspieranych przez Radę Dzielnicy Oliwa i zarządców okolicznych biurowców odpowiadali w chłodnym tonie. W odmownych analizach tłumaczyli, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".

Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Przejście jednak będzie



Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.

To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.

Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy. Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.

Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.

- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?

- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.

- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.

Miejsca

Opinie (212) 3 zablokowane

  • Minęły kolejne miesiące.

    Od fajnego radnego usłyszałem, że pytał w ZDiZ i tam mu powiedzieli, że nie ma decyzji o budowie bo była by ona polityczna. Tak mniej więcej.

    • 1 0

  • Minął rok. Przejście powinno być już od jakiś 10 miesięcy. A co mamy ? Ciszę.

    • 1 0

  • Kolejne przejscie i kolejne miejsce do zatrzymania ruchu. Uważam że dużo lepszym rozwiązniem było by wybudowanie kładki nad ulicą. Nie dość ze korki takie ze masakra to jeszcze przejscie co 100m . Niedługo wgl nie bedzie dało się jezdzic po Oliwie .

    • 0 2

  • Nie o pracowników Bimetu chodzi, (14)

    tylko pan Grabski załatwia dla biurowcow. Bimet mieli w ... od siedemdziesięciu lat, pracownicy biegali przez ulicę i wszyscy to olewali. Teraz nagle chcą w to włączyć Bimet? Głupi by byli, gdyby się do tego dokładali.

    • 44 12

    • to fakt, że przez tyle lat nie widziano potrzeby budowy takiego przejścia dla pracowników bimetu (13)

      a teraz nagle zobaczyli i jeszcze sobie gębę bimetem wycierają że to niby dla nich.
      Mała sycylia, na 100% jakiś interes się pod stołem kryje tylko nie wiem dokładnie jaki. Urzędniki od Budynia albo od łapówek albo na rozkaz zmieniają front o 180 stopni i to co było wczesniej głupie i niemożliwe staje się nagle mądre i protste do zrobienia. 20 lat rządów Budynia i parafrazując memy można powiedzieć- Gdańsk to nie miasto, to stan umysłu.

      • 10 6

      • Jesteś w błędzie (12)

        Jestem mieszkańcem i wnioskowałem o to przejście i w radzie dzielnicy i u radnych miasta.
        To przejście ułatwi nam życie - będzie bliżej z wieżowców do Piotra i Pawła oraz do SKM Przymorze - i to sporo.
        Przy tej okazji okazało się że jeszcze więcej zyska Bimet.
        Wielka szkoda, że tyle czasu tracimy - to przejście powinno tam być zrobione od początku. Tylko ktoś nie pomyślał.

        • 10 5

        • Przecież zaraz nie będzie Piotra i Pawła, bo teren jest już wykupiony pod kolejne biurowce.
          Ogarnij się, będziesz chodził na zakupy do Żabki w biurowcu?
          Do SKM Przymorze będziesz miał bliżej o 200 metrów.

          • 0 2

        • sam jesteś w błędzie (1)

          teren na którym stoi Piotr i Paweł został sprzedany pod szklane wieżowce, i to z myślą o nich powstaje to przejście, a nie żebyś Ty miał bliżej do sklepu.
          Czy tak ciężko zrozumieć że dla mieszkańców nigdy NIC !

          • 4 2

          • produkcji też zadnej nie będzie tylko biura
            przekładanie papiurów z kupy na kupę

            chyba będzie trzeba się uczyć chińskiego

            • 0 1

        • taaa z 10min oszczędzisz... a to przejście przy Bażyńskiego było za daleko? i tak idąc na SKM (3)

          przechodzisz koło niego

          • 5 5

          • No teraz nie będę musiał iść przez Bażyńskiego (2)

            jakieś 3/6 minut chodzenia w smrodzie i hałasie mniej będzie,
            z siatami zakupów to się liczy.

            • 8 3

            • jeszcze chwila i zakupów z Piotra nie będziesz nosił.... (1)

              tam będzie kolejny biurowiec :)

              • 5 1

              • ok a skm też zamkną?

                • 3 0

        • co do CH Familia I Bimetu (1)

          Człowieku pomyśl logicznie, tyle lat był Bimet i Ch Familia i jakoś nie było potrzeby przejścia dla pieszych a teraz ZDZ zmienił zdanie? Ch Familia sprzedane i niedługo nie będzie marketu /ponadto Piotr i Paweł bankrutuje/.Kto się może kryc za zmian stanowiska drogowców?Ano Pan Grabski który nabył centrum handlowe oraz teren Bimetu.To jest tylko podyktowane interesem dewelopera budującego biurowce ,stąd zmiana stanowiska Miasta.Za jakiś czas na tych terenach powstaną kolejne szklane szkaradztwa.

          • 5 6

          • Człowieku, sam pomyśl.

            Bimet powstał za komuny i wokół niego są rozwiązania komunikacyjne z czasów komuny.
            Teraz naprawiamy te błędy.
            Tak samo za komuny w miejscu Olivia Business Centre były krzaki i kamieni kupa.

            • 6 1

        • chodzi o to, że urzędnicy przez lata nie widzieli najmniejszej potrzeby i jeszcze to "merytorycznie" uzasadniali (1)

          a tu nagle zwrot o 180 stopni :-D

          • 2 2

          • czyli kiedy nie mieli racji według ciebie? bo przecież nie za każdym razem

            • 0 1

        • Piotr i Paweł w niedzielę zamknięty...

          Piotr i Paweł w niedzielę zamknięty...

          • 1 1

  • PRZEJŚCIE

    jak wiadomo to przejście było od początku w planach przy budowie Olivia Center, nie wiem kto o to zabiegał ale na pewno nie mieszkańcy, raczej pracownicy biur.A przejścia są dwa przy Hali Olivi i przy Derdowskiego, to nie jest duża odległość.

    • 1 2

  • Oliwa wyrasta na centrum biznesowe przez wielkie BE! (32)

    Współczuję okolicznym mieszkańcom, wieczne korki, tłumy korpo szczurów, itd itp

    • 224 69

    • Mieszkańcy mogą sprzedać domy za 50x więcej niż kupili (1)

      I wyprowadzić się gdzieś, gdzie jest spokojniej ;)

      • 0 1

      • 50x więcej od czego?

        To u was w Oliwie też macie szpeców od wysiedlania? Myślałam że to specjalność innego miasta w pobliżu. Tutaj jak ktoś ma inne zdanie to są tacy którzy od razu wyganiają na wieś. To jakaś jednostka chorobowa?

        • 0 0

    • (1)

      jako mieszkaniec dziękuję.
      potrzebne nam to przejście jak psu rower

      • 7 6

      • Ale teraz przegiąłeś.

        Chciałeś obrazić psiaki czy rowerzystów?!

        • 0 3

    • (5)

      to jest jakiś chory pomysł - stawiać zagłębie biurowców w miejscu o fatalnej komunikacji

      • 7 8

      • uhm, dwie linie metra, tramwaje, główna oś drogowa, geograficzne centrum aglomeracji, bezpośredni dojazd na lotnisko (4)

        Zaiste, fatalna komunikacja

        • 7 6

        • musisz wykreślić "główną oś drogową" (1)

          teraz to tam się deptak robi

          A w zamian żadnego przejazdu przez Trójmiasto

          • 3 6

          • Deptak?

            Bo przejścia co 600 metrów?
            Oookeeej.
            Tak też można myśleć.

            • 5 0

        • (1)

          zapomniałem wspomnieć - dojazd do Mordoru komuną miejską to jakąś kpina (i czasowo i finansowo) chyba że mieszkasz przy samej SKM...
          Więc niby jest dobrze skomunikowana?

          • 2 5

          • Możesz rozwinąć tę myśl?

            Bo nikt nie wie, o czym piszesz.

            • 3 1

    • czemu współczujesz :) właśnie mieszkańcy na tym tylko zyskają :)

      • 3 3

    • Kryśka nie marudź (7)

      Od rana

      • 20 20

      • POdobno Bimet juz sprzedany na kolejne wierzowce (2)

        • 6 4

        • nie wieżę (1)

          • 10 2

          • może chodziło o wieprzowce?

            • 6 0

      • e no dla 100 osób ?

        Wnuki nianczyc staruchy

        • 2 3

      • Ty tak mówisz (1)

        A piniendzy nie ma i trzeba nawet na jabka chodzić na pachty do sonsiada

        • 2 2

        • jak to jest ze powstaje takie miasteczko i dopiero w trakcie ktoś się orientuje ze przejście potrzebne

          Ze światła potrzebne ze cos tam i cos tam...
          Jakoś to będzie?
          PO juz dziękujemy za taki chaos

          • 9 14

      • kasa misiu kasa

        To ten z PiSu buduje?

        • 2 7

    • Ja też tobie współczuję

      Zostań w Toruniu pucować maybachy w radio ma buzię

      • 2 2

    • Nie współczuj korków

      Tu się chidzi piechotą. Zaś owe "korposzczury" ożywiają dzielnicę, zostawiają tubkasę, a njeruchomości drożeją. Czym tu się martwić?

      • 5 1

    • Nie po to się dorobiliśmy golfów w tedeiku, (1)

      Żeby stać w korku powodowanym przez biedotę chodzącą na pieszo

      • 31 11

      • To tak brzmi, jak jelita w g.wnie.

        • 1 1

    • to już nie Oliwa teraz to ... (1)

      MORDOR

      • 41 13

      • Zgredek ma tam siedzibę?

        • 2 0

    • (3)

      Kryśka, a Więckowy pozdrowione?

      • 8 2

      • Jo, byłam już z rana w klepie i plotkami my się wymienili! (2)

        A wiecie jakie są dalsze plany prezesa po wolnych niedzielach?
        - zakaz sprzedaży mięsa w piątki
        - i będą w niedziele wyłączać internety!!!

        • 16 9

        • prezesa OBC ?

          Bo o tym artykuł amebo

          • 0 0

        • Nie wiedziałem, że Skarszewy mają wielki biust!

          • 6 0

    • ja też współczuje mieszkańcom Skarszew - rozebrano im linie kolejową i tłumnie jeżdżą autami do Starogardu Gdańskiego i Trójmiasta . W efekcie trzeba tam budować kolejną drogę.

      • 7 1

    • Kryska pokaz biust! (1)

      • 6 5

      • Nie chciałbyś tego zobaczyć

        5 dzieci na nim wykarmione, weźta dajta spokój

        • 9 2

  • (3)

    Odkrycie roku!!! W Nowej Zelandii przejścia dla pieszych i to na "ukos" były już 40 lat temu......

    • 8 2

    • W Nowej Zelandii ludzi jak na lekarstwo, więc mogą chodzić gdzie popadnie. (1)

      • 0 1

      • Turysto z Wąchocka, ty to chyba jesteś na receptę.

        • 0 0

    • Byłem, widziałem, przechodziłem.

      Ile czasu można zaoszczędzić na takich przejściach. Poza tym jest bezpieczniej bo w tym czasie wszystkie pojazdy stoją. Nie ma idiotycznych zielonych strzałek, które się włączają jak piesi mają zielone.

      • 0 0

  • No i tak to powinno wyglądać! Przejście dołączone do istniejącej sygnalizacji!

    A nie tworzenie kolejnych sygnalizacji by zrobić przejście, jak chce się to zrobić z planowanym przejściem na przeciw Dworca Głównego. Cały czas mówię, że skoro nieco dalej przy hotelu postawiono sygnalizację, to tam należy dać przejście, a nie robić 4 sygnalizację świetlną na odcinku 650 metrów.

    • 0 1

  • (19)

    I proszę jak prostym tematem można zapełnić cały artykuł. Nie sądziłem że namalowanie kilkudziesieciu białych prostokatów to aż tyle problemów

    • 161 13

    • Ładny koszt wymalowania pasów i założenia paru sygnalizatorów (4)

      • 65 11

      • (2)

        tak, bo Ty myślisz pewnie że wystarczą trzy puszki olejnej z catoramy.

        • 17 6

        • W Gdyni wystarczają

          • 0 0

        • Napisane jest że "ładny", a nie wysoki

          Ale nic dziwnego, jak projekt kompletnej sygnalizacji może kosztować
          projekt budowy sygnalizacji - 50 000 zł
          (źródło: http://gdynia.pl/mieszkaniec/wskazniki,3955/wskazniki-dot-budowy-sygnalizacji-swietlnej,423398 )

          • 0 0

      • uważam, że koszt ok w porównaniu do gdyńskich sygnalizacji!!!

        Proszę w Gdyni montaż samej sygnalizacji świetlnej to koszt rzędu ponad 600 000 zł....a zaznaczam, że pasy były już wymalowane

        https://trojmiasto.onet.pl/niebezpieczne-skrzyzowanie-w-gdyni-wreszcie-z-sygnalizacja-swietlna/es4vn

        • 1 1

    • cały biznes, wszystkie firmy lokują się w Gdańsku. (3)

      Daleko muszę dojeżdżać do pracy:(

      • 23 14

      • mieszkam w Gdańsku, a do pracy dojeżdżam 70 km i nie narzekam

        • 4 0

      • Jak się jest cienkim jak barszcz

        to się awansuje na przekładacza faktur w Oliwie ;)

        • 0 0

      • Już od rana trolling?

        • 4 2

    • Skośne pasy - czarna magia.

      Miałem nadzieję, e w końcu dorośli nasi drogowcy do pasów na skos skrzyżowań i puszczania ruchu w takcie: samochody z 1 kierunku - samochody z 2 kierunku - piesi i rowerzyści. No nic, jeszcze trochę poczekamy na cywilizowane przejścia.

      • 1 0

    • Miejsce przejścia ok, ale ukośne? (5)

      Taki kształt wydłuża drogę i czas przebycia, dhory pomysł. Ale władza każe to lud musi przyjąć a jak

      • 47 24

      • Też tego nie rozumiem

        Zwłaszcza, że ten skos jak dla mnie jest w złą stronę. Idąc od wieżowców do PiP będzie trzeba iść trochę dalej przez ten skos (nie ma tragedii, no ale dziwne to). Z tej nowomowy rozumiem jedynie tyle, że chodzi o to by nie patrzeć automatycznie tylko na dalszy sygnalizator.

        OK ale dziwne bo skos to będę raczej robił na odwrót,

        • 5 1

      • Wydłuża drogę? Serio? (1)

        O ile? 10 sekund?

        • 8 11

        • Czyli tyle, ile zawsze przeszkadza kierowcom?

          • 8 1

      • Kolejne przejście będzie wzdłuż jezdni. (1)

        • 22 2

        • jak w Wąchocku

          • 14 0

    • (1)

      Problemów za min 50tys zł? Czemu to tyle kosztuje?

      • 10 4

      • I wykonanie instalacji i zamontowanie sygnalizacji świetlnej.

        • 6 0

    • Zdziwiony?

      Zacznij czytać artykuły o Gdyni!

      • 13 5

  • spoko

    Chyba i tak nikomu nie będzie przejście przeszkadzać jeśli chodzi o korki skoro i tak są w tym miejscu światła. Transport publiczny powinien być wspierany. Ale z drugiej strony ciekawe ilu pracowników będzie z tego korzystać. No i nie wiem czy puszczanie ludzi z tych wszystkich firm na jeden przystanek kolo szkoły podstawowej jakoś tam nie wpłynie na bezpieczeństwo dzieci.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane