• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Michał Jelionek, Michał Sielski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kłopoty kierowców na rondzie turbinowym


Rondo to najbezpieczniejsze drogowe skrzyżowanie. Pod warunkiem, że wiemy, jak z niego korzystać. Niestety, wielu kierowców - również tych z długoletnim stażem za kierownicą - wjeżdżając na skrzyżowania o ruchu okrężnym zachowują się jak dziecko we mgle. I trudno się dziwić, bo kłopoty z odpowiedziami na nasze pytania mieli nawet eksperci. Dlatego warto stawiać na ronda turbinowe.



Znasz wszystkie zasady obowiązujące na rondach dwu- lub trzypasmowych?

Ktoś mądry wymyślił kiedyś skrzyżowania o ruchu okrężnym, żeby wszystkim jeździło się płynniej, a przede wszystkim bezpieczniej. Trudno jednak mówić o bezpieczeństwie na polskich rondach, skoro co chwilę dochodzi na nich do stłuczek i kolizji.

Dwa pasy na rondzie? Dla wielu czarna magia

Należy otwarcie napisać, że kierowcy nie potrafią poruszać się po rondach posiadających więcej niż jeden pas ruchu. Mamy trudności z określeniem, kto w danej sytuacji przy zjeździe z ronda ma pierwszeństwo. Trudno się jednak dziwić, skoro nawet wśród ekspertów panują mocno podzielone zdania.

Jak zwykle w takich przypadkach, wszystko sprowadza się do kodeksu drogowego. Absurd całej sytuacji polega na tym, że w polskim prawie tak naprawdę nie ma jednoznacznych przepisów określających sposób poruszania się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Zasady z tym związane określa art. 22 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, ale nie jest oczywiście jednoznaczny. I bądź tu mądrym...

W prawo z lewego pasa? Można, ale...

Na takim rondzie pojazd B musi ustąpić pojazdowi A. Nie musiałby tego robić, gdyby inaczej namalowane zostały znaki poziome - tj. linia ciągła prowadziłaby do zjazdu z ronda także z lewego pasa. Wtedy pojazd A nie mógłby jej przekroczyć i musiałby także skręcić. Na takim rondzie pojazd B musi ustąpić pojazdowi A. Nie musiałby tego robić, gdyby inaczej namalowane zostały znaki poziome - tj. linia ciągła prowadziłaby do zjazdu z ronda także z lewego pasa. Wtedy pojazd A nie mógłby jej przekroczyć i musiałby także skręcić.
Skupmy się na powyższej grafice, która najlepiej obrazuje najbardziej kontrowersyjną sytuację na rondach dwupasmowych. Wiele osób sądzi, że pierwszeństwo w tej sytuacji ma pojazd A. Inni uważają, że samochód B ma pierwszeństwo przed autem A, poruszającym się prawym pasem.

Zgodnie z grafiką pojazd B zmieniając pas ruchu powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A. Mówi o tym art. 22 ust. 4 Ustawy: "Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony".

Zasada prawej ręki jest w pełni uzasadniona, ale...

- Należy pamiętać, że przy ewentualnej kolizji i orzekaniu o winie mogą być brane pod uwagę dodatkowe aspekty, tj. czy pojazd B wykonując zamierzony manewr realizował go zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na zaprezentowanej grafice pojazd B wybrał niewłaściwy pas ruchu. Skręcając w lewo lub zawracając na skrzyżowaniu powinien wjechać na rondo z lewego pasa ruchu. W związku z powyższym np. w przypadku jednoczesnego wjazdu obu pojazdów na skrzyżowanie, kierujący samochodem A miał prawo przypuszczać, że kierujący pojazdem B będzie skręcał w prawo lub jechał na wprost przez skrzyżowanie. Ustalenie winnego kolizji zawsze będzie rozstrzygane w odniesieniu do konkretnych sytuacji - mówi Marcin Dzięgielewski, egzaminator nadzorujący PORD.
Najmniej kłopotów mamy na klasycznych, jednojezdniowych rondach, ale one budowane są tylko tam, gdzie natężenie ruchu jest najmniejsze. Najmniej kłopotów mamy na klasycznych, jednojezdniowych rondach, ale one budowane są tylko tam, gdzie natężenie ruchu jest najmniejsze.
- W takiej sytuacji, w momencie zderzenia przy wylocie, błąd popełnił kierowca pojazdu A. Wjeżdżając na rondo i poruszając się dalej tym samym pasem ruchu nie mógł skręcić w lewo. W tym przypadku, taki manewr można wykonać wyłącznie z pasa lewego - podkreśla Radosław Ciepliński ze szkoły Enjoy Driving.
Przyjęło się, że na klasycznym rondzie dwupasmowym pas zewnętrzny, czyli prawy, służy do skrętu w prawo oraz jazdy na wprost. Z kolei pas wewnętrzny, czyli lewy, do skrętu w lewo oraz do zawracania. W przypadkach szczególnych (np. gdy pas zewnętrzny jest zakorkowany) możemy z pasa wewnętrznego pojechać również prosto.

Jak bezpiecznie jeździć po rondach?

Prawy pas na rondzie powinniśmy zajmować tylko wtedy, gdy chcemy zjechać pierwszym zjazdem. W przeciwnym wypadku każdy kierowca powinien jechać lewym pasem. Prawy pas na rondzie powinniśmy zajmować tylko wtedy, gdy chcemy zjechać pierwszym zjazdem. W przeciwnym wypadku każdy kierowca powinien jechać lewym pasem.
Mimo tego, że rondo wydaje się być skrzyżowaniem ograniczającym liczbę niebezpiecznych sytuacji, w Trójmieście nie brakuje kolizji i wypadków na rondach. Dlaczego? Oczywiście przyczyną jest brak rozwagi kierowców. Jakie błędy najczęściej popełniają?

- Często spotykane kolizje na rondach są skutkami nieznajomości pierwszeństwa przejazdu. Np. dwa pojazdy jadące obok siebie dwoma pasami, na których nie ma znaków poziomych P-8 [linia ciągła - red.]. Ten z lewej chce jechać prosto przez skrzyżowanie, a ten z prawej chce "pozostać na rondzie" i zderzają się przy wylocie. Kto jechał źle? Kierowca z prawego pasa, wjeżdżając i jadąc dalej tym pasem, nie może skręcać w lewo, ponieważ taki manewr można wykonać w tym przypadku tylko z lewego pasa ruchu. Oczywiście drugi kierowca powinien zachować ostrożność i obserwować, czy ten z prawej jedzie prawidłowo, żeby ewentualnie uniknąć kolizji - wylicza Paweł Bill, instruktor nauki bezpiecznej jazdy.
Recepta? Ronda turbinowe

Dlatego właśnie wszyscy eksperci podkreślają, że receptą na stłuczki na rondach wielopasmowych jest budowa rond turbinowych. Początkowo sprawiają one wprawdzie kierowcom trochę kłopotów, ale gdy będzie ich więcej, z pewnością skala zjawiska się zmniejszy.

- Podstawową różnicą ronda turbinowego w stosunku do wielopasmowego jest to, że posiada ono wyznaczone pasy ruchu, które umożliwiają bezkolizyjne kierowanie się do odpowiedniego wylotu na skrzyżowaniu. Takie konstruowanie skrzyżowań o ruchu okrężnym jest traktowane jako innowacyjne rozwiązanie i coraz częściej wykorzystywane podczas projektowania dróg. Ma ono usprawnić i ułatwić poruszanie się kierowców po rondach, co ma wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach - mówi Marcin Dzięgielewski, egzaminator nadzorujący PORD.
Pod warunkiem jednak, że nie tylko kierowcy nauczą się po nich jeździć. Wciąż dochodzi do sytuacji, w których projektanci wcale im tego nie ułatwiają.

- Często spotyka się skrzyżowania turbinowe, których organizacja zostawia wiele do życzenia, a sami kierowcy po kilkukrotnym przejechaniu takich wynalazków ciągle nie wiedzą, co autor miał na myśli. Ronda turbinowe mają jednak jeszcze jedną zaletę: poprzez stworzenie tak zwanego ronda ślimakowego, można na nich skrzyżować drogi o różnej liczbie pasów ruchu, np. stworzyć bezkolizyjne skrzyżowanie drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, z klasyczną drogą dwukierunkową po jednym pasie w każdym kierunku - dodaje Paweł Bill, instruktor nauki bezpiecznej jazdy.

Opinie (169)

  • Wystarczy że kierunki zaczną używać (13)

    Po pierwsze, ludzie do k.... nędzy zacznijcie używać kierunkowskazów na rondach!!!!!

    • 190 10

    • Otóż to

      • 21 0

    • Jestem psychiatrą (2)

      No ale po co ? Mi to zwisa czy ktoś go właczy czy nie. I tak wiadomo, ze zjedzie z ronda tylko w prawo

      • 9 32

      • Jestem psychiatrą

        Ale żeby nie było...ja używam kierunkowskazów, tyle tylo, że mi jest obojętne czy ktoś też to robi

        • 2 12

      • na rondzie ważne w który zjazd wjedzie

        jak włączy kierunkowskaz to da szansę na szybszy wjazd na rondo innym

        • 15 1

    • Ale nie tylko na rondach

      Tylko wszędzie, skąd mam wiedzieć gdzie wielmożny kierowca przede mną chce jechać? Szklanej kuli w deskę jeszcze nie montują..

      • 36 0

    • no i tak napisaliście, że tylko skomplikowaliście

      A, B, C, tak , nie , nie wiem i zrobione
      a nie epopeje wielokrotnie złożone

      • 4 3

    • ? (2)

      To ja jeszcze dodam na rondach a nie przed wjazdem na rondo

      • 8 0

      • A ja dodam

        Zjeżdżając z ronda a nie na rondzie.

        • 7 0

      • Przed wjazdem na rondo dajesz kierunek jeżeli skręcasz w prawo.

        • 0 2

    • Kierunki...

      ... nie tylko kierunki, ale przede wszystkim szanować linię ciągłą! Ignorancja dla linii ciągłej jest w naszym kraju przerażająca. Kiedyś ta kwestia była bardziej egzekwowania przez policję (wcześniej milicję). Teraz widać nierzadko , że im większa fura, tym mniejszy rozum. Pozdrawiam

      • 10 0

    • Prawy pas na rondzie powinniśmy zajmować tylko wtedy, gdy chcemy zjechać pierwszym zjazdem. W przeciwnym wypadku każdy kierowca (1)

      Oraz "Kierowca z prawego pasa, wjeżdżając i jadąc dalej tym pasem, nie może skręcać w lewo, ponieważ taki manewr można wykonać w tym przypadku tylko z lewego pasa ruchu"

      Proszę o konkretny przepis, który to potwierdza, bo coś mi się nie chcę wierzyć...

      • 3 0

      • a nie w prawo lub prosto?

        i z lewego w lewo lub zawracanie

        • 0 1

    • Kierunkowskazy

      Nawet jeżeli ktoś się zamota, a zasygnalizuje manewr jesteśmy wstanie szybciej zareagować i uniknąć kolizji.

      • 0 0

  • Może jakiś rysunek ronda turbinowego autorzy zamieszczą...? (4)

    Nie każdy posiadacz prawa jazdy umie przełożyć sobie w głowie tekst pisany na obrazek.

    • 45 8

    • masz na filmie (2)

      • 2 8

      • Na filmie to nie jest rondo turbinowe tylko BUBEL (1)

        A konkretnie: porzadnie zrobione rondo turbinowe powinno miec takie samo malowanie pasow na kazdym zjezdzie. To rondo na Marynarki Polskiej kazdy zjazd ma namalowany inaczej. Co wiecej liczba pasow do jazdy tez sie zmienia - raz mamy 2 a raz 1 pas na rondzie.

        • 8 6

        • Podobny bubel jest przy Ergo Arenie - kazdy zjazd zrobiony inaczej:

          http://1.static.s-trojmiasto.pl/zdj/c/9/14/600x0/141766-Rondo-i-tunel-ulatwia-widzom-dojazd-i-dojscie-do-hali-widowiskowo-sportowej.jpg

          • 5 2

    • a gdzie rysunek ronda turbinowego?

      dokładnie to samo chciałem napisać ;)

      to miło, że wrzuciliście panowie rysunki ronda zupełnie NIEpowiązanego z filmikiem i problemem nowego ronda w Gdańsku ;)

      np taki rysuneczek prawie załatwia sprawę:
      http://www.tarnowo24.pl/sites/default/files/image/wydarzenia/drogi/rondo%20tur.jpg

      u nas jest więcej niż wloty, ale chyba każdy ma na tyle oleju w głowie, żeby zajarzyć zasadę (niebieskie strzałki!!!)

      • 8 0

  • korekta? (2)

    Artykuł miał uporządkować kwestię poruszania się na rondach, tymczasem efekt może być odwrotny. Chodzi mi o grafikę nr 1, którą komentowali eksperci. Ewidentnie odnosili się do sytuacji, kiedy samochód z prawej strony (na zewnętrznym pasie ronda) to samochód B (na grafice A), zaś samochód z lewej (wewnętrzny pas ronda) to samochód A (na grafice B). Zatem warto chyba zmienić oznaczenia umieszczone na grafice, żeby nie wprowadzać chaosu (stety/niestety część kierowców znajduje źródło wiedzy o ruchu drogowym na portalach typu tojmiasto.pl). Oczywiście w sytuacji dokonania powyższej zmiany, należałoby również skorygować komentarz autora tekstu, który jest prawidłowy, ale po zamianie "literek" samochodów na grafice, będzie już niewłaściwy

    • 68 3

    • Dokładnie tak! (1)

      Czytam i oczom nie wierzę. Opis do grafiki 1 wprowadza ewidentnie wszystkich w błąd. Redakcjo, prośba o niezwłoczną korektę!

      • 6 1

      • Pojazd b i a

        Pojazd B musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A.
        Co się nie zgadza ? Wszystko jest ok,

        • 0 0

  • Inną kwestią jest... (2)

    Inną kwestią jest, że kierowcy jeżdżą po rondach za szybko. Istotą ronda jest to, aby inni włączający się do jazdy mieli możliwość na to rondo wjechać. Często widzę głąbów, którzy niemalże driftują po rondzie i dziwią się potem jak ktoś wjedzie przed nich, a oni muszą hamować.

    • 42 3

    • Ta, ostatnio zostałem strąbiony przez panienkę, której się spieszyło. Ruch na rondzie był płynny, powolny, ale rondo na tyle szerokie, że panienka mogła jechać po nim na pełnej prędkości i jeszcze z morda do mnie.

      • 3 0

    • A mnie parę razy obtrąbili jak wjeżdżałam normalnie. Ten co trąbił był prawdopodobnie przekonany, że na rondo się wjeżdża wtedy gdy jest ono puste hehehe

      • 2 0

  • Ronda są dla matołów (4)

    znaczy dla wszystkich
    ale matołom miało to ułatwić życie

    wystarczy krzyżówka i odpowiednie oznakowanie
    albo i bez (równorzędne )

    • 10 28

    • matoły minusują

      • 3 6

    • ..

      Dało by to jeszcze gorsze problemy z poruszaniem się dla tych "matołów" własnie.

      • 0 1

    • (1)

      Ronda miały usprawnić, a są generatorami korków, łatwo to zaobserwować np. w Żukowie, gdzie przed wybudowaniem rond, korki były z 1-2 stron, a po wybudowaniu - są z wszystkich czterech (no od strony Kościerzyny mniejszy).

      Ronda zapewne świetnie się sprawdzają tam, gdzie jest mniejszy ruch. I tam gdzie nie ma większych pojazdów (ciężarówki, autobusy).

      I ostatnia sprawa: kiedyś warunki były jakie były, a kierujący musieli się po prostu nauczyć. Teraz stwarza się warunki "przyjazne" tym którzy nie umieją, więc kierujący nie muszą umieć. Niedługo na samochodach zamontują duży różowy przycisk z napisem "naciśnij mnie i przestań myśleć", bo okaże się że kierowcy stali się takimi ignorantami, że sami sobie zagrażają.

      • 0 3

      • Najbezpieczniej będzie, gdy ten guzik zlikwidują, tzn. będzie załączony na stałe. Może odpadnie przyjemność kierowania, ale maszyny nie ryzykują, nie zagapiają się i informują się o zamierzeniach.

        • 0 0

  • (3)

    Piękne - napisać tekst o zasadach jazdy na rondach i totalnie pomylić oznaczenia tekst/obrazek...

    • 40 3

    • Najsprytniejsze gwiazdy po rądzie jeżdżą z włączonym czatem na fejsie a auto jedzie samo

      • 4 1

    • Spostrzeżenia moje: (1)

      1. Bez sensu ostatni schemat: niebieska linia zjeżdża z ronda z prawego pasa, pomarańczowa z lewego i prawego, a żółta raz z prawego raz z obu.
      2. Głupie polskie przepisy pozwalają jechać w lewo i zawracać z prawego pasa (rondo nieturbinowe, dwupasmowe).
      3. Z nieturbinowego, dwupasmowego ronda należy zjeżdżać z prawego pasa.
      4. Skoro nasi projektanci nie potrafią robić skrzyżowań o ruchu okrężnym niech podpatrzą u specjalistów Brytyjczyków, na "gugl strit wju.

      • 4 0

      • lepiej niech nie patrzą bo tam odwrotny kierunek

        • 3 0

  • Błędy w samym artykule. (10)

    Jak chcecie nauczać innych skoro w artykule piszecie bzdury. Niejaki instruktor Paweł Bill pisze, że "Kierowca z prawego pasa, wjeżdżając i jadąc dalej tym pasem, nie może skręcać w lewo, ponieważ taki manewr można wykonać w tym przypadku tylko z lewego pasa ruchu". Jeżeli nie ma linii na rondzie to zawsze poruszamy się przy prawej krawędzi jezdni zgodnie z KD. Więc trzymając się prawej strony mogę jeździć sobie w kółko albo w dowolnym momencie sobie zjechać.

    • 41 9

    • No i na rondzie skręcamy zawsze w prawo. Według KD na rondzie nie można skręcić w lewo...

      • 11 1

    • (5)

      Bo przepisy nie są dostosowane do istnienia rond. Znaczy znają to pojęcie (skrz. o ruchu okrężnym), ale nie wprowadzają zasad poruszania się po nim. Dlatego należy się kierować zdrowym rozsądkiem, a ten nakazuje zająć lewy pas przed rondem, jeśli chcemy skręcić w kierunku lewym.

      Jest też przepis ogólny, który mówi, że skręcając na skrzyżowaniu w lewo, należy zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni. A skoro rondo jest skrzyżowaniem, to należy zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni, zanim wjedziemy na rondo.

      • 3 6

      • rondo to nie skrzyżowanie (3)

        Zjechać z ronda można tylko z prawego pasa, lewy nie służy do skręcania w lewo. Kto wymyśla takie bzdury?
        Wyjątkiem jest specjalne oznakowanie, jak w przypadku ronda w Gdańsku, ale szkic nie uwzględnia takiej sytuacji, to jest po prostu droga dwupasmowa i tyle.

        • 8 1

        • (2)

          Z takimi mądrościami to idź do Sejmu, trafisz na swoich równie inteligentnych przyjaciół.

          • 0 9

          • (1)

            rozumiem że ty już tam byłeś?

            • 6 0

            • Byłem, i swoje zobaczyłem. Dlatego namawiam cię, abyś wstąpił do tego zoo.

              • 0 2

      • skręcić w kierunku lewym. jak to się robi ja umiem tylko w prawo

        • 2 0

    • Bo to jest

      Paweł The Bill

      • 1 0

    • Nie może Pan sobie jeździć w kółko na rondzie z prawego pasa ruchu trzymając się prawej strony ponieważ zabraniają tego znaki poziome tuż przed rondem . Z prawego pasa może Pan pojechać tylko w prawo i na wprost a z lewego w lewo lub zawrócić i tak wskazują znaki poziome na jezdni nawet jak nie ma odpowiednich linii rozgraniczających na rondzie. Cały figiel polega na tym ,że na rondzie tzw. turbinowym zajmując przed wjazdem na rondo określony pas ruchu kieruje bezkolizyjnie do wylotu. Natomiast na zwykłym rondzie cały czas trzeba pilnować prawego lusterka będąc na lewym wewnętrznym pasie i ustąpić przejazdu kierowcy z prawej strony .

      • 0 1

    • ;D

      Droga na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym jest drogą jednokierunkową więc wykonując manewr skrętu w lewo należy wykonać go z lewej krawędzi jezdni. Nawet jak jezdnia jest tylko jednopasmowa to i tak należy trzymać się jak najbliżej lewego ..krawężnika"

      • 0 0

  • Czyli rozumiem, że żeby ronda wielo-pasmowe były bezpieczne to trzeba się na nich poruszać

    jak po rondach turbinowych?

    • 7 0

  • bzdury (11)

    co za bzdury, jaki przepis mówi, że na rondzie z dwoma pasami ruchu (takie jak na rysunkach w artykule), na prawym pasie muszę zjechać pierwszym lub drugim zjazdem?
    wg jakich przepisów można skręcać w prawo z lewego pasa (pojazd B na pierwszym rysunku) ?

    • 41 5

    • żaden

      szkoda że filmik pokazuje rondo turbinowe a obrazki i artykuł mówią o zwykłych rondach.

      na turbinowym sprawa jest jasna, bo masz oznakowanie poziome i ciągłe linie.

      • 12 0

    • (1)

      Przepis się nazywa "zdrowy rozsądek". Polak jak nie ma bata (przepisu- nakazu/zakazu) to już dziczeje, bo nie potrafi się zachowywać zgodnie z logiką.

      • 4 9

      • Bzdura

        Zdrowy rozsądek akurat podpowiada, że skoro żaden przepis tego nie zabrania mogę sobie np. przez rondo przejechać prosto z dowolnego pasa. I nie widzę w tym nic zdrożnego. Pożal się Boże ci "eksperci" instruktorzy.. A autor artykułu ich bezkrytycznie cytuje. Takiei porady to sobie można...

        • 8 2

    • Dokładnie: (2)

      "Prawy pas na rondzie powinniśmy zajmować tylko wtedy, gdy chcemy zjechać pierwszym zjazdem. W przeciwnym wypadku każdy kierowca"

      Oraz

      "Kierowca z prawego pasa, wjeżdżając i jadąc dalej tym pasem, nie może skręcać w lewo, ponieważ taki manewr można wykonać w tym przypadku tylko z lewego pasa ruchu"

      Proszę o konkretny przepis, który to potwierdza, bo coś mi się nie chcę wierzyć...

      • 9 2

      • nie ma takich przepisów, te zdania to bzdura

        nieprawidłowa składnia zdań, błąd w sztuce, niekompetencja,
        wszystkie powyższe :)

        • 2 0

      • tak jest na calym swiecie

        w polsce moze nie ale na zachodzie na 100%

        • 0 0

    • nieuki (2)

      Proponuję najpierw nauczyć sie tego, co mówi PRD. A później siadać za kierownicę.
      Rozdział 5 - Ruch pojazdów
      Oddział 4 - Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
      Art. 22.

      1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

      2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

      do prawej krawędzi jezdni jeżeli zamierza skręcić w prawo;
      do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi jeżeli zamierza skręcić w lewo.

      Przypominam, że do jazdy po rondzie mają zastosowanie przepisy ogólne dotyczące jazdy przez skrzyżowanie.

      • 1 0

      • No i właśnie z tego artykułu wynika, że zjeżdżać z ronda można jedynie z zewnętrznego pasa bo ewidentnie jest to manewr skrętu

        Oczywiście da się ten sam artykuł zinterpretować zupełnie inaczej - to jest tak jakby całe rondo było jednym zwykłym skrzyżowaniem ale, choć powszechna, będzie to interpretacja kulawa i możliwa do obalenia.

        W takim wypadku, zjazdy z wewnętrznego pasa wydaje się prawidłowy choć jest przecież kolizyjny a ronda miały właśnie taką kolizyjność wyeliminować.

        Przykładowo, gdy dwa samochody chcące przejechać takie skrzyżowanie "na wprost", pojazd A jadący lewym pasem (co jest przecież zgodne z Art. 22) i pojazd B jadący prawym pasem (również zgodne z Art 22) ale w relacji prostopadłej do trasy pojazdu B (wjeżdżający na skrzyżowanie z jego prawej strony), spotkają się na wysokości zjazdu pojazdu A, to ich tory jazdy będą się przecinać i co gorsza trudne będzie określenie pierwszeństwa przejazdu.

        W takiej sytuacji, obydwa pojazdy jadą równolegle koło siebie, żaden nie sygnalizuje skrętu bo przecież każdy z nich pokonuje skrzyżowanie "prosto", jeden i drugi zajmują niby odpowiednie pasy ruchu a jednak możne dojść do kolizji.

        Oczywiście, jeśli kierowca pojazdu A zauważył w którym miejscu pojazd B wjechał na skrzyżowanie to będzie wiedział, że ten będzie jechać prosto i ustąpi mu pierwszeństwa jako pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej ale co jeśli np. skrzyżowanie jest duże a pojazd B jechał szybciej niż A (zgodnie z Art 24 na rondzie można przecież nawet wyprzedzać) i w efekcie kierowca B nie wie skąd przyjechał pojazd B?

        Przepisy powinny jednoznacznie określać pierwszeństwo w miejscach kolizyjnych a przy takiej interpretacji mogą wystąpić przypadki gdzie będzie to niemożliwe, stąd jest ona mocno wątpliwa.

        • 1 0

      • Po w jechaniu na rondo jesteśmy na drodze jednokierunkowe, żeby zjechać z tej drogi trzeba wybrać prawy pas. Nie ma tu skręcania w lewo czy jazdy na wprost. Zawsze jest to zjazd jak z autostrady czy obwodnicy. Czego tu nie rozumieć.

        • 0 0

    • PORD
      Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
      2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
      1) do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
      2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
      A więc nawet gdy by było 5 pasów ruchu to tylko z tego najbliżej lewej krawędzi jezdni można skręcać w lewo i analogicznie ze skrętem w prawo. Nie dotyczy to sytuacji, gdy mamy oznakowanie poziome konkretnie przypisane kierunkom jazdy z danego pasa ruchu.

      Art. 2 pkt 10) PORD ,,skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia;...."

      Ważny zapis to: ,,...łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia,, połączenia lub rozwidlenia...." i dla tego te nasze ,,ronda" to są skrzyżowania z ruchem okrężnym i stosuje się przepisy jak na normalnym skrzyżowaniu a instruktorzy prawidłowo używali sformułowania ,,skrętu w lewo" pomimo kręcenia kierownicą w prawo przy zjeździe ze skrzyżowania.

      • 0 0

    • tak jest na zachodzie i w skandynawii

      w polsce to jakies kij wico jest???

      • 0 0

  • Trzeba zrobić krawężniki między pasami, tak jak na Budowlanych (1)

    Wtedy skończy się przejeżdżanie przez ciągłą linię, a jak kilka razy taki się pomyli i wyjedzie na nie tą ulicę co chciał, to się skuma i nauczy

    • 57 1

    • dokładnie tak

      Jeżdżą po tym liniach jakby oczu nie mieli.
      Przypuszczam że co drugi robi to z lenistwa i braku kultury, bo nie wierzę że jest tylu debili na świecie. Wytrzęsło by im pupe pare razy na krawężnikach/separatorach to bym im sie odechciało...

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane