• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na przebudowę ul. 3 Maja podpisana

7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tuż przed urodzinami ul. 3 MajaMapka miasto przygotowało dla mieszkańców prezent - jej przebudowę. Decyzję o kształcie przebudowy poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, wizje w terenie i ankieta. Wspólnie wypracowany projekt otrzymał dofinansowanie, pozwolenie na budowę jest już prawomocne, a w postępowaniu przetargowym wyłoniliśmy wykonawcę, Firmę Budowlano-Drogową MTM S.A.



W obecności wiceprezydenta Sopotu Marcina Skwierawskiego, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, Wojciech Ogint oraz Marek Ignatowski - prezes MTM SA podpisali umowę na przebudowę tej ważnej dla sopocian ulicy.

Blisko 23 mln zł kosztować będzie kompleksowa przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie. 15,2 mln zł otrzymaliśmy w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, zaś ponad 7 mln zł to wkład Gminy Miasta Sopotu. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu - 940-metrowy jej odcinek - z wyjątkiem skrzyżowania z Aleją Niepodległości. Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi, od ul. Grunwaldzkiej do Alei Niepodległości, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

- Przebudowa ul. 3 Maja oznacza przede wszystkim poprawę standardu i bezpieczeństwa ruchu tej wysłużonej już drogi. Szczególnie istotne jest tu wprowadzenie infrastruktury rowerowej w postaci pasów rowerowych, której do tej pory brakowało w relacjach pomiędzy Górnym a Dolnym Sopotem - komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Sygnalizacja świetlna zastąpiona zostanie rondami, co z jednej strony spowolni ruch, a z drugiej poprawi jego płynność. Wprowadzona zostanie nowa zieleń i drzewa. A to wszystko, dzięki przemyślanemu rozplanowaniu, odbędzie się przy zachowaniu maksymalnej możliwej liczby miejsc postojowych - dodaje wiceprezydent Skwierawski.
Planowana przebudowa ul. 3 Maja obejmie całą infrastrukturę podziemną, w tym m.in. przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę zbiorników retencyjnych. Przebudowane zostaną jezdnie, chodniki, droga rowerowa, miejsca parkingowe, oświetlenie i wykonane zostaną nowe nasadzenia zieleni.

Nawierzchnia asfaltowa dróg rowerowych będzie posiadała kolor czerwony. Chodniki zostaną poszerzone i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Również zatoki autobusowe wyposażone będą w krawężniki peronowe, które poprawią komfort i bezpieczeństwo wsiadania i wysiadania z pojazdów. Jedną z największych zmian zaproponowanych w realizowanej inwestycji będzie budowa trzech rond na skrzyżowaniach ul. 3 Maja z ulicami: Kościuszki, Władysława IV i Sobieskiego.

- Uspokoją one ruch i znacząco wpłyną na bezpieczeństwo pieszych - zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. - Kwestie bezpieczeństwa były kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych jest absolutną koniecznością. Dlatego zaprojektowaliśmy aż sześć zbiorników retencyjnych, które będą miały za zadanie ochronę przed zalaniem sporego fragmentu Sopotu - dodaje Wojciech Ogint.
W poniedziałek, 9 maja br., we wczesnych godzinach porannych rozpoczynamy kompleksową przebudowę ul. 3 Maja w Sopocie. Pierwszy etap prac obejmuje odcinek od ul. Grunwaldzkiej do ul. Dębowej, bez skrzyżowania z ul. Grunwaldzką. W czasie prowadzenia prac, fragment ten będzie w całości wyłączony z ruchu. Prace na tym odcinku powinny zakończyć się na początku września.

Na czas trwania pierwszego etapu przebudowy konieczna jest zmiana organizacji ruchu. Objazdy poprowadzone będą ulicami: T. Kościuszki, Chopina i Grunwaldzką. Ulice Okrzei i Karlikowska, na czas trwania prac, będą ulicami dwukierunkowymi, bez możliwości wjazdu w ul. 3 Maja. Na tych ulicach zostały wydzielone strefy bezpieczeństwa, na których nie będzie można parkować. Informują o tym znaki.

Przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie potrwa 13 miesięcy i podzielona jest na dwa etapy. Całość inwestycji powinna zakończyć się 4 maja 2023 r. Inwestycja współfinansowana jest z rządowego funduszu "Polski Ład", co wiąże się z obwarowaniami dotyczącymi m.in. terminów realizacji, których niespełnienie spowodowałoby cofnięcie przyznanych środków. Koszt inwestycji to blisko 23 mln zł, z czego 15,2 mln zł pochodzi z Polskiego Ładu.

Aby zrealizować tak szeroki zakres planowanych prac (przebudowa sieci i instalacji podziemnych, budowa sześciu zbiorników retencyjnych, zmiana geometrii drogi poprzez budowę trzech rond i wydzielonych dróg rowerowych oraz zagospodarowanie terenu) potrzeba ponad 12 miesięcy. Niezależnie od terminu rozpoczęcia, nie da się uniknąć realizacji tej inwestycji w czasie wakacyjnym.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (20)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane