Wiadomości

stat

Używane auto - co warto zrobić po jego zakupie?

Po zakupie używanego auta warto zainwestować kilkaset złotych w tzw. pakiet startowy.
Po zakupie używanego auta warto zainwestować kilkaset złotych w tzw. pakiet startowy. fot. 123rf.com

Zaraz po nabyciu używanego samochodu warto zainwestować kilkaset złotych na podstawowy serwis pozakupowy, który z pewnością zaowocuje w późniejszym okresie eksploatacji auta, a tym samym pozwoli uniknąć poważnych usterek. Zasada jest prosta: lepiej zapobiegać niż leczyć.



Czy zaraz po zakupie auta używanego wymieniasz w nim płyny eksploatacyjne i filtry?

tak, dobry serwis pozakupowy to podstawa

53%

raczej tak, chociaż nie robię tego od razu po zakupie

29%

nie, bez przesady

18%
Nie oszukujmy się, na rynku wtórnym nie ma samochodów, które - jak podkreślają w ogłoszeniach sprzedawcy - nie wymagają wkładu finansowego. W zasadzie każde auto używane po zakupie wymaga mniejszych lub większych inwestycji. W tym artykule podpowiadamy, jakie naprawy warto wykonać w nowym-starym samochodzie.

Najlepszym rozwiązaniem dla świeżo zakupionego auta będzie zafundowanie mu tzw. pakietu startowego. Co to takiego? To kompleksowa wymiana płynów i elementów eksploatacyjnych samochodu.

- Podstawowy pakiet startowy to przede wszystkim wymiana oleju silnikowego oraz filtrów: oleju, powietrza, paliwa i kabinowego. W dalszej kolejności warto również wymienić olej w skrzyni biegów i odświeżyć klimatyzację poprzez uzupełnienie czynnika i sanifikację wnętrza pojazdu. To absolutnie podstawowe czynności, które zaleca się wykonać zaraz po zakupie używanego auta - tłumaczy Marcin Garboś, właściciel warsztatu Wulgar.
Lista płynów, które warto wymienić podczas wizyty w warsztacie, jest oczywiście dłuższa. Dla własnego bezpieczeństwa zaleca się zainwestowanie w nowy płyn hamulcowy. Pamiętajmy, że ta ciecz jest higroskopijna i chłonie wodę. A im więcej wody w płynie hamulcowym - tym niestety słabsza skuteczność hamulców. Przy okazji warto także wymienić płyn chłodniczy, a w przypadku aut terenowych także olej w reduktorze.

- Przyrządami pomiarowymi sprawdzamy wilgotność płynu hamulcowego i jeśli nie przekracza ona 2 proc. wilgotności - wówczas możemy zostawić stary płyn. W przypadku płynu chłodniczego sprawdzamy temperaturę jego zamarzania. Powinna być zgodna z normami podanymi przez producenta, inaczej w chłodniejsze dni zniszczeniu może ulec układ chłodniczy pojazdu - dodaje.
Pakiet startowy to nie tylko podstawowa wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów. Lista jest zdecydowanie dłuższa.
Pakiet startowy to nie tylko podstawowa wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów. Lista jest zdecydowanie dłuższa. fot. Red Line
Przy okazji wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów warto również zainwestować kilkadziesiąt złotych w nowe świece zapłonowe.

Koszt podstawowego pakietu startowego zależy od modelu auta, zakresu wykonanych czynności przez mechanika, jakości zastosowanych produktów oraz oczywiście od samego warsztatu. Z reguły waha się od 300 do 1000 zł, ale oczywiście ta kwota może być dużo większa. Dlatego też warto przy zakupie auta rozplanować budżet tak, aby kilkaset złotych zostało w portfelu na serwis pozakupowy.

- Poza podstawowymi wymianami należy sprawdzić zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy i oświetlenie. Szczególną uwagę warto zwrócić na hamulce - tarcze i klocki. W przypadku używanych aut nagminnie spotykamy się ze skorodowanymi stalowymi przewodami hamulcowymi oraz sparciałymi przewodami elastycznymi - dodaje Karol Wansel, właściciel warsztatu Red Line.

Jeśli dysponujecie większym budżetem, to poważnie zastanówcie się także nad wymianą napędu rozrządu. To niestety droższa usługa, ale jak najbardziej warto ją zlecić. Będziecie spać spokojniej. Przeskoczenie rozrządu oznacza spustoszenie w silniku, a dla was... ból głowy i poważny wydatek na gruntowny remont jednostki napędowej. Koszt wymiany kompletnego napędu rozrządu to wydatek rzędu od 500 do 1500 zł.

W nieco lepszym położeniu są osoby, które zdecydowały się zakupić auto z rozrządem na łańcuchu. Choć i tu nie jest powiedziane, że łańcuch nigdy nie przeskoczy. Warto zatem nasłuchiwać pracę tego układu. Charakterystyczne dzwonienie podczas pracy na nierozgrzanym jeszcze silniku i falowanie obrotów mogą zwiastować problemy. Warto wówczas udać się do mechanika.

- Jeżeli planujemy bezpieczną i bezproblemową jazdę należy inwestować w droższe naprawy. Wymiana rozrządu jest wskazana z powodu braku możliwości weryfikacji stanu paska oraz pozostałych elementów rozrządu. Tak naprawdę jedyną możliwością zweryfikowania jest faktura za usługę lub uczciwość sprzedającego - zaznacza Wansel.
Tak naprawdę ciężko jest oszacować koszt pakietu startowego, bo wszystko zależy od zakresu usług. Zachęcamy jednak wszystkich właścicieli nowych-starych aut do inwestowania w bezpieczną i bezawaryjną jazdę. Nie powinno się tego bagatelizować.

Podstawowy pakiet startowy:


  • wymiana płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy)

  • wymiana filtrów (oleju, paliwa, kabinowy, powietrza)

  • nowe świece zapłonowe


Dodatkowe usługi pakietu startowego:


  • wymiana napędu rozrządu

  • wymiana tarcz, klocków i przewodów hamulcowych

  • serwis klimatyzacji

  • wymiana elementów zawieszenia (np. amortyzatorów lub wahaczy)

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (102)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.