• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Używane auto - co warto zrobić po jego zakupie?

mJ
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po zakupie używanego auta warto zainwestować kilkaset złotych w tzw. pakiet startowy. Po zakupie używanego auta warto zainwestować kilkaset złotych w tzw. pakiet startowy.

Zaraz po nabyciu używanego samochodu warto zainwestować kilkaset złotych na podstawowy serwis pozakupowy, który z pewnością zaowocuje w późniejszym okresie eksploatacji auta, a tym samym pozwoli uniknąć poważnych usterek. Zasada jest prosta: lepiej zapobiegać niż leczyć.



Czy zaraz po zakupie auta używanego wymieniasz w nim płyny eksploatacyjne i filtry?

Nie oszukujmy się, na rynku wtórnym nie ma samochodów, które - jak podkreślają w ogłoszeniach sprzedawcy - nie wymagają wkładu finansowego. W zasadzie każde auto używane po zakupie wymaga mniejszych lub większych inwestycji. W tym artykule podpowiadamy, jakie naprawy warto wykonać w nowym-starym samochodzie.

Najlepszym rozwiązaniem dla świeżo zakupionego auta będzie zafundowanie mu tzw. pakietu startowego. Co to takiego? To kompleksowa wymiana płynów i elementów eksploatacyjnych samochodu.

- Podstawowy pakiet startowy to przede wszystkim wymiana oleju silnikowego oraz filtrów: oleju, powietrza, paliwa i kabinowego. W dalszej kolejności warto również wymienić olej w skrzyni biegów i odświeżyć klimatyzację poprzez uzupełnienie czynnika i sanifikację wnętrza pojazdu. To absolutnie podstawowe czynności, które zaleca się wykonać zaraz po zakupie używanego auta - tłumaczy Marcin Garboś, właściciel warsztatu Wulgar.
Lista płynów, które warto wymienić podczas wizyty w warsztacie, jest oczywiście dłuższa. Dla własnego bezpieczeństwa zaleca się zainwestowanie w nowy płyn hamulcowy. Pamiętajmy, że ta ciecz jest higroskopijna i chłonie wodę. A im więcej wody w płynie hamulcowym - tym niestety słabsza skuteczność hamulców. Przy okazji warto także wymienić płyn chłodniczy, a w przypadku aut terenowych także olej w reduktorze.

- Przyrządami pomiarowymi sprawdzamy wilgotność płynu hamulcowego i jeśli nie przekracza ona 2 proc. wilgotności - wówczas możemy zostawić stary płyn. W przypadku płynu chłodniczego sprawdzamy temperaturę jego zamarzania. Powinna być zgodna z normami podanymi przez producenta, inaczej w chłodniejsze dni zniszczeniu może ulec układ chłodniczy pojazdu - dodaje.
Pakiet startowy to nie tylko podstawowa wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów. Lista jest zdecydowanie dłuższa. Pakiet startowy to nie tylko podstawowa wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów. Lista jest zdecydowanie dłuższa.
Przy okazji wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów warto również zainwestować kilkadziesiąt złotych w nowe świece zapłonowe.

Koszt podstawowego pakietu startowego zależy od modelu auta, zakresu wykonanych czynności przez mechanika, jakości zastosowanych produktów oraz oczywiście od samego warsztatu. Z reguły waha się od 300 do 1000 zł, ale oczywiście ta kwota może być dużo większa. Dlatego też warto przy zakupie auta rozplanować budżet tak, aby kilkaset złotych zostało w portfelu na serwis pozakupowy.

- Poza podstawowymi wymianami należy sprawdzić zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy i oświetlenie. Szczególną uwagę warto zwrócić na hamulce - tarcze i klocki. W przypadku używanych aut nagminnie spotykamy się ze skorodowanymi stalowymi przewodami hamulcowymi oraz sparciałymi przewodami elastycznymi - dodaje Karol Wansel, właściciel warsztatu Red Line.

Jeśli dysponujecie większym budżetem, to poważnie zastanówcie się także nad wymianą napędu rozrządu. To niestety droższa usługa, ale jak najbardziej warto ją zlecić. Będziecie spać spokojniej. Przeskoczenie rozrządu oznacza spustoszenie w silniku, a dla was... ból głowy i poważny wydatek na gruntowny remont jednostki napędowej. Koszt wymiany kompletnego napędu rozrządu to wydatek rzędu od 500 do 1500 zł.

W nieco lepszym położeniu są osoby, które zdecydowały się zakupić auto z rozrządem na łańcuchu. Choć i tu nie jest powiedziane, że łańcuch nigdy nie przeskoczy. Warto zatem nasłuchiwać pracę tego układu. Charakterystyczne dzwonienie podczas pracy na nierozgrzanym jeszcze silniku i falowanie obrotów mogą zwiastować problemy. Warto wówczas udać się do mechanika.

- Jeżeli planujemy bezpieczną i bezproblemową jazdę należy inwestować w droższe naprawy. Wymiana rozrządu jest wskazana z powodu braku możliwości weryfikacji stanu paska oraz pozostałych elementów rozrządu. Tak naprawdę jedyną możliwością zweryfikowania jest faktura za usługę lub uczciwość sprzedającego - zaznacza Wansel.
Tak naprawdę ciężko jest oszacować koszt pakietu startowego, bo wszystko zależy od zakresu usług. Zachęcamy jednak wszystkich właścicieli nowych-starych aut do inwestowania w bezpieczną i bezawaryjną jazdę. Nie powinno się tego bagatelizować.

Podstawowy pakiet startowy:

  • wymiana płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy)
  • wymiana filtrów (oleju, paliwa, kabinowy, powietrza)
  • nowe świece zapłonowe

Dodatkowe usługi pakietu startowego:

  • wymiana napędu rozrządu
  • wymiana tarcz, klocków i przewodów hamulcowych
  • serwis klimatyzacji
  • wymiana elementów zawieszenia (np. amortyzatorów lub wahaczy)
mJ

Miejsca

Opinie (108) 2 zablokowane

  • alto

    Co do uzupełnienia czynnika chłodzącego to niepotrzebne, jeżeli chodzi klima, to nie ma potrzeby.

    • 4 0

  • Wazne

    Można wypisywać opinie ,myśli itd ze co 4 lata zmieniam samochód ale prawda jest taka iż większość z nas jeździ starymi samochodami albo w kredyt ( sytuacja na stacji diagnostycznej :) przyjeżdża typ tatuaże jak w komiksie :) diagnosta mówi panie zawieszenie śmietnik a on odp ok w przyszłym mce podjade bo debet mam:) ) Sam ubolewam ze mimo tego iż jesteśmy w pięknej uni to odbiegamy zarobkami, komfortem życia od starej UNI i zeby was pocieszyć zawsze będziemy odbiegać i tym samym stare auta u nas w tym sufie będą rządzić

    • 8 0

  • jak to co zrobić ?! sprzedać z zyskiem !

    • 0 0

  • pamietajcie tylko, ze za parkowanie w centrum trzeba placic a trawniki nie sa parkingiem

    o czm wielu wlascicielei bolidow w cenie roweru, zdaje sie zapominac. Poniesli juz takie wydatki, niektorzy nawet 10tsy zl :))

    Czekam, az dojda do wladzy ludzie z jajami i skoncza z zamienianiem Polski w zlomowisko

    • 2 4

  • Warto wymienić wszystko...

    Części aut lepiej nie kupować, aby nie ładować w trupa fortuny

    • 1 0

  • Napiszcie cos o adblue (1)

    Ogromne koszty tego podzespolu... Sam plyn ok jescze wytrzymam duzo nie kosztuje, ale jak padnie ktoras z czesci to nagle mamy wydatek 5k. Czy to jest ekologiczne?!
    Dlatego polecam wszystkim jazde na emulatorach!

    • 1 2

    • Nie stać cię na utrzymanie diesla to go nie kupuj.

      Widzisz tylko koniec kiełbasy, którą właśnie jesz. Twój wzrok dalej nie sięga. Dlatego przepisy i ich surowe egzekwowanie są konieczne.

      • 1 1

  • (4)

    Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie. Jeśli nie masz minimum 25tys ja auto, to samochód nie jest dla Ciebie. W starego grata za 5tys będziesz tylko ładować kasę, a jego wartość będzie tylko spadać.

    • 3 0

    • Za to w nowym aucie rośnie: (3)

      w pierwszym roku kosztuje 100 tys.
      w drugim 75 tys.
      a w trzecim 60 tys.

      • 0 0

      • (2)

        No i co z tego?
        Jeśli ktoś kupuje auto jako inwestycję, to jest to słaby i kiepski pomysł. A jak do jeżdżenia dla siebie i nie myśli o sprzedaży, tylko chce mieć sprawne auto i ceni sobie to, że nie musi jeździć do mechanika, jeździ bezpiecznym autem nie złożonym z kilku, to utrata wartości nie.ma znaczenia. Wszystko na wartości z czasem traci, to normalne.

        • 0 0

        • Wszystko zgoda (1)

          Tylko po co wtedy piszesz, że stary grat traci na wartości, jakby nowych to nie dotyczyło.
          Stary grat może stracić maksymalnie 10tys. zł, bo więcej nie kosztuje.

          • 0 0

          • To, że nowe traci też na wartości, fakt (jak wszystko), ale w nie nie ładujesz kasy, bo jest nowe i działa. A jak w starym aucie chcesz o wartości 5tys wymienić np rozrząd, zawieszenie i hamulce, to wrzucisz 2,5tys (połowa jego wartości) a cena rynkowa to dalej 5tys. I nie masz gwarancji, że zaraz nie będziesz musiał wymieniać pompy paliwa, układu wydechowego czy układu wtryskowo-zaplonowego, pompy ABS itd itp lub nie zacznie korodować.

            • 0 1

  • Trzeba obowiązkowo zalać silnik specyfikiem o nazwie moto-doktor (2)

    Uszczelni silnik i doda kilka koni- sam sprawdziłem. Można też nasypać nieco wiórów na zimę- takich jak dla chomika z zoologicznego. Wygłuszy nieco panewki i doda poślizgu chroniąc gładź cylindrową. Do tego radzę przepłukać spryskiwacze świeżą wodą z kranu, tak samo układ chłodzenia samochodu. Kto wie co tam było wlewane? Radzę też odrazu pozbyć się katalizatora, a w przypadku diesli- filtra cząstek stałych. Zużyte, będą tylko obniżać moc i staną się balastem dla naszego auta. Kupcie też kg soli i w mroźne dni regularnie posypujcie auto- zima wtedy nie będzie wam straszna, auto, karoseria i szyby nie będzie zamarzać :) Podziwiam nieogarniętych życiowo ludzi którzy męczą się z jakimiś szczotkami i skrobakami.

    • 3 3

    • dał pan drugą młodość mojemu autu

      Dziękuje :)

      • 0 0

    • akurat trocin nie sypie się do silnika.

      nie przejdą przez filtr i pompę olejową. Trociny daje się do tylnego mostu ewentualnie skrzyni biegów. Słaby z ciebie fachowiec. :)

      • 0 0

  • Kupić sobie komputer ODB2 (1)

    Bo często będziemy z niego korzystać zwłaszcza z tych aut od Naszych zachodnich sąsiadów z napisem TDI

    • 0 0

    • i jeszcze R2D2 do bagażnika

      • 0 0

  • Odsprzedać drożej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane