• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście powstanie mobilna stacja tankowania LNG

mJ
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Paliwo LNG transportowane jest wielkimi statkami, a następnie klasycznymi cysternami. Powstająca mobilna stacja ma nieco zmienić system dystrybucji LNG. Paliwo LNG transportowane jest wielkimi statkami, a następnie klasycznymi cysternami. Powstająca mobilna stacja ma nieco zmienić system dystrybucji LNG.

Na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni powstanie mobilna stacja służąca do tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG). Pojazd powstanie w Trójmieście w połowie przyszłego roku.



Pod pojęciem stacji tankowania "na kółkach" kryje się innowacyjny pojazd o masie dopuszczalnej wynoszącej do 3,5 tony. Mobilny punkt umożliwi zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na większą skalę, poprzez sprzedaż i dostarczenie małych ilości paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom, m.in. w transporcie publicznym, małym jednostkom pływającym, zakładom produkcyjnym czy biurowcom.

Stacja zostanie zbudowana w połowie przyszłego roku na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Aktualnie paliwa LNG i bio-LNG transportowane są potężnymi statkami, a następnie klasycznymi cysternami przeznaczonymi do przewożenia ciekłego gazu ziemnego. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG. Dzięki niej niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą mogły być transportowane od wytwórcy - bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię, lub ze stacji tankowania - do lokalnego odbiorcy.

- To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii. W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 stopni Celsjusza, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG) - wyjaśnia Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku.
Czytaj także:

Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu



Dzięki innowacyjnej stacji uwolniony zostanie potencjał LNG dla części rynku, która do tej pory nie miała możliwości korzystania z tego źródła energii.

Przetarg na stworzenie pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm - Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 roku.

Mobilna stacja będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się także do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada m.in. wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki, a także gazu w miksie energetycznym (do 17-33 proc. w 2030 roku).

Projekt jest realizowany przez ośmiu partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.

Czytaj także:

Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją

mJ

Miejsca

Opinie (28)

  • Łatwo nie będzie (4)

    Kiedyś remontowa lng systems wraz z Lotosem miała wybudować stałą stację tankowania LNG przy obwodnicy, ale po śmierci prezesa Soyki plany się zmieniły i firma LNG upada. Do tego projektu wystarczy izolowany zbiornik ze stacją bunkrowania, ale musi mieć on atesty i certyfikaty np. adr, tdt, pimotu i inne, a to potrwa dłużej niż 2 lata.

    • 16 0

    • dłużej tylko kto bedzie z tego korzystał?

      • 5 0

    • Nie wystarczy izolowany zbiornik. (2)

      LNG w temperaturze -160C będzie się ogrzewał i rozprężał.

      • 5 1

      • Skrót myślowy.

        Po to właśnie buduje się zbiornik dwu płaszczowy i izoluje między płaszczami np. perlitem aby tego uniknąć.

        • 1 0

      • Boil-off to nie problem

        To zalezy od tego, jak dobrze jest zbiornik izolowany. Po drugie Boil-off to nie problem - jest kilka rozwiazan dla tego problemu.

        • 2 0

  • zatankuj energie

    pl

    • 5 1

  • (10)

    Czytam ten artykuł i nic nie rozumiem.

    Uniwersytet Morski buduje samochód - cysternę do wożenia skroplonego gazu od wytwórców, których nie ma do odbiorców, których nie ma.
    Bo na lądzie jest już całkiem niezła technologia dystrybucji metanu, nazywa się rury z gazem. Zbiornik lng pod biurowcem? Świetny pomysł w razie awarii prądu czy pożaru.

    A jak ktoś chce mieć zbiornik z gazem, to proszę bardzo lpg, nie wymaga chłodzenia do -160 stopni.

    Ale jest hajs w programie współpracy to się go weźmie. Będzie samochód, który robi ping, nikt nie będzie zadawać pytań.

    • 46 2

    • (4)

      Przypomnienie: LNG - Liquified Natural Gas - czyli inaczej płynny metan.
      Rury są niezłe ale nie tak mobilne jak ciężarówka. No i nie przesyłają LNG tylko już odparowany gas. Możliwe że istnieją odbiorcy którzy wolą dystrybucję paliwa w ten sposób, bo zbiornik LNG mieści znacznie więcej gazu niż zbiornik ciśnieniowy.
      LNG z tego co mi wiadomo jest niepalny, zwłaszcza tak schłodzony. Problem z takowym zbiornikiem byłby tylko z gazem który naturalnie by odparował, bo zwiększałby ciśnienie w samym zbiorniku.
      Zbiornik ciśnieniowy metanu również nie wymaga chłodzenia.

      • 6 0

      • Racja, (2)

        Absolutna racja. Efekt boil-off czyli odparowywania zalezy od charakterystyki zbiornika i zastosowanych rozwiazan.

        • 1 0

        • (1)

          I warunków zewnętrznych. W stacjonarnych zbiornikach nie ma to większego znaczenia, ale np. na statkach warunki panujące na morzu mają już widoczny wpływ. Zastanawiam się czy podobny problem występuje dla tych mobilnych ciężarówek i jakie rozwiązania utylizacji BOGu stosuje. Dual-Fuel?

          • 0 0

          • W ciezarowkach albo sie spala bezposrednio albo do atmosfery. Istnieja tez, o ile sie orientuje opcje ze zbiornikiem do "zbierania" odparowanego gazu. Jesli chodzi o warunki zewnetrzne, to oczywiscie zbiorniki sa konstruowane dla tych z wysokimi temperaturami. Generalnie jednak chodzi o to, jakim sposobem bedzie rozwiazana kwestia boil-off, a nie "czy".

            • 0 0

      • No cię proszę. lng niepalny? Jest tak niepalny jak benzyna.

        Problem tylko z gazem, który odparował? no fajnie, tylko bez chłodzenia cały lng odparuje więc to chyba nie jest tylko.

        jak piszesz że zbiornik ciśnieniowy _również_ nie wymaga chłodzenia to te również do czego się odnosi?

        • 0 0

    • Nic nie rozumiesz (1)

      Uniwersytet Morski jako jednostka naukowa pokaże jedynie nowe możliwości, a czy ktoś z nich skorzysta - to już zupełnie inna bajka

      • 2 1

      • Muszę cię zmartwić, rozwiązanie zrobią te dwie gmbh, uniwersytet jest tylko przyklejony bo wypada.

        • 0 0

    • Detaliczny rynek LNG ma ogromny potencjal (2)

      Wszelkie zastosowania wyspowe do kogeneracji maja tutaj ogromny potencjal. Metan skroplony (LNG) posiada 600 raz wiecej energii w tej samej objetosci co gaz. LNG ma temperature -163 C i poziom efektu boil-off zalezy od charakterystyki zbiornika kriogenicznego. Dodatkowo dochodzi temat skraplania biogazu. Slowem... ma duzo wiekszy potencjal niz by sie moglo niektorym wydawac i duze firmy paliwowe wlasnie nad tym tematem siedza - zwlaszcza w kontekscie strategii EU dla metanu.

      • 1 0

      • (1)

        Pozdrawiamy przedstawiciela uczelni. Jeden fakt bez znaczenia na początek, potem same gdybanie.

        Co ma gęstość energetyczna lng do czegokolwiek. lpg ma w sobie 20% więcej energii a nie wymaga zbiornika kriogenicznego. Nie mówiąc o benzynie czy dizlu gdzie masz 50-70% więcej energii.

        I co to w sumie znaczy "dodatkowo dochodzi temat"? To nie jest tak, że jak trzeba skroplić to się kupuje maszynę do skraplania i już? I takie maszyny istnieją od lat?

        • 0 0

        • Nie jestem przedstawicielem uczelni. Przykro mi. Jesli zas mowimy o skraplaniu biogazu, to nie jest to temat znany od lat. Skraplarnie takie istnieja dopiero od kilku lat i na palcach jednej reki mozna policzyc firmy, ktore w EU oferuja takie rozwiazanie. Ma to jednak wplyw na kwestie modelu biznesowego i tutaj jest ogromne pole do rozwoju.

          • 0 0

  • Niech obniza ceny na stacjach i wyjdzmy z UE (3)

    Rok temu 2 zl a teraz juz 3,20... Co z tego ze sobie statki tankuja i buudja na morzu jakies stacje jak uzytkownicy aut i tak dostaja po tylku placac takie astronomcnze pieniadze... Gdyby nie unia to niebyloby sankcji na Bialorus i cena bylaby taka jaka byla, dlatego trzeba wyjsc z UE jak najszybciej.

    • 7 14

    • a wyjazd tylko na Białoruś (2)

      i super, bedziesz mogł sobie jezdzić tanio ale tylko na Białoruś

      • 2 1

      • Norwedzy też tak mają albo Szwajcarzy ? (1)

        no własnie.

        • 0 1

        • Nawet się z nimi nie porównuj

          To dojrzałe demokracje, a nie nasz autorytarny PiSland małego wodza

          • 0 0

  • Polska ubiła lng,cng

    Już wiele lat temu.
    Teraz ubija się LPG. Ekologia jest dla i**otów, którzy wierzą że rządom zależy na czymkolwiek poza kasa.
    Ekologia jest hot gdy się na niej zarabia.
    W przypadku LPG niezbyt, to się ubija, bo jak droższy elektryk , który 100 km przejezdza 2x drożej miałby się sprzedać.

    • 12 0

  • Gazowiec na zdjęciu

    To myślałem że zamówimy wreszcie swoje gazowce zamiast bogacić inne nacje (a szczególnie jedną z południa Europy).

    • 5 0

  • Pewnie komuś się to przyda. Ja niestety muszę do swojego samochodu, tak na przykład, pakować tylko

    benzynę i nic więcej. Pewnie że na siłę mógłbym założyć instalację gazową ale wówczas spędzałbym więcej czasu w serwisie swojej marki niż na drodze!

    • 4 2

  • prawidłow nazwa to

    Morskiego Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego

    • 4 0

  • Nic nowego (1)

    Na litwie pływający terminal jest już od conajmniej 10 lat. Prosciej jest wyczarterowiać statek i postawić go na redzie niż budować ża grubę pieniądze terminale. Niestety na takie pomysły nie wpadają u nas

    • 4 1

    • Litwa

      Ma już dawno tego FSRU na własność.

      • 1 1

  • bez jaj, popłuczyny po IM

    Juz widzę, że to truchło, czyli Instytut Morski wchłonięty przez Uniwersytet Morski zrobi coś takiego. Przecież, tam wszyscy sensowni pracownicy już odeszli, głównie do MEWO, a reszta to............
    Śmiech na sali. Kto to zrobi? Burciu, czy też główny dyrcio? Totalna kicha, no chyba, że trzeba po prostu zjeść unijną kasę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane