- 1 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (86 opinii)
- 2 Po co kolejny remont na autostradzie? (73 opinie)
- 3 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (104 opinie)
- 4 Odmalowano żółte linie na rondach (20 opinii)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (333 opinie)
- 6 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (137 opinii)
W Trójmieście powstanie mobilna stacja tankowania LNG
Na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni powstanie mobilna stacja służąca do tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG). Pojazd powstanie w Trójmieście w połowie przyszłego roku.
Pod pojęciem stacji tankowania "na kółkach" kryje się innowacyjny pojazd o masie dopuszczalnej wynoszącej do 3,5 tony. Mobilny punkt umożliwi zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na większą skalę, poprzez sprzedaż i dostarczenie małych ilości paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom, m.in. w transporcie publicznym, małym jednostkom pływającym, zakładom produkcyjnym czy biurowcom.
Stacja zostanie zbudowana w połowie przyszłego roku na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Aktualnie paliwa LNG i bio-LNG transportowane są potężnymi statkami, a następnie klasycznymi cysternami przeznaczonymi do przewożenia ciekłego gazu ziemnego. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG. Dzięki niej niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą mogły być transportowane od wytwórcy - bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię, lub ze stacji tankowania - do lokalnego odbiorcy.
- To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii. W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 stopni Celsjusza, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG) - wyjaśnia Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku.
Czytaj także:
Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu
Dzięki innowacyjnej stacji uwolniony zostanie potencjał LNG dla części rynku, która do tej pory nie miała możliwości korzystania z tego źródła energii.
Przetarg na stworzenie pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm - Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 roku.
Mobilna stacja będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się także do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada m.in. wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki, a także gazu w miksie energetycznym (do 17-33 proc. w 2030 roku).
Projekt jest realizowany przez ośmiu partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.
Czytaj także:
Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją
Miejsca
Opinie (28)
-
2021-10-06 19:40
Łatwo nie będzie (4)
Kiedyś remontowa lng systems wraz z Lotosem miała wybudować stałą stację tankowania LNG przy obwodnicy, ale po śmierci prezesa Soyki plany się zmieniły i firma LNG upada. Do tego projektu wystarczy izolowany zbiornik ze stacją bunkrowania, ale musi mieć on atesty i certyfikaty np. adr, tdt, pimotu i inne, a to potrwa dłużej niż 2 lata.
- 16 0
-
2021-10-06 20:31
dłużej tylko kto bedzie z tego korzystał?
- 5 0
-
2021-10-07 00:44
Nie wystarczy izolowany zbiornik. (2)
LNG w temperaturze -160C będzie się ogrzewał i rozprężał.
- 5 1
-
2021-10-07 10:56
Skrót myślowy.
Po to właśnie buduje się zbiornik dwu płaszczowy i izoluje między płaszczami np. perlitem aby tego uniknąć.
- 1 0
-
2021-10-07 12:34
Boil-off to nie problem
To zalezy od tego, jak dobrze jest zbiornik izolowany. Po drugie Boil-off to nie problem - jest kilka rozwiazan dla tego problemu.
- 2 0
-
2021-10-06 19:48
zatankuj energie
pl
- 5 1
-
2021-10-06 23:55
(10)
Czytam ten artykuł i nic nie rozumiem.
Uniwersytet Morski buduje samochód - cysternę do wożenia skroplonego gazu od wytwórców, których nie ma do odbiorców, których nie ma.
Bo na lądzie jest już całkiem niezła technologia dystrybucji metanu, nazywa się rury z gazem. Zbiornik lng pod biurowcem? Świetny pomysł w razie awarii prądu czy pożaru.
A jak ktoś chce mieć zbiornik z gazem, to proszę bardzo lpg, nie wymaga chłodzenia do -160 stopni.
Ale jest hajs w programie współpracy to się go weźmie. Będzie samochód, który robi ping, nikt nie będzie zadawać pytań.- 46 2
-
2021-10-07 09:17
(4)
Przypomnienie: LNG - Liquified Natural Gas - czyli inaczej płynny metan.
Rury są niezłe ale nie tak mobilne jak ciężarówka. No i nie przesyłają LNG tylko już odparowany gas. Możliwe że istnieją odbiorcy którzy wolą dystrybucję paliwa w ten sposób, bo zbiornik LNG mieści znacznie więcej gazu niż zbiornik ciśnieniowy.
LNG z tego co mi wiadomo jest niepalny, zwłaszcza tak schłodzony. Problem z takowym zbiornikiem byłby tylko z gazem który naturalnie by odparował, bo zwiększałby ciśnienie w samym zbiorniku.
Zbiornik ciśnieniowy metanu również nie wymaga chłodzenia.- 6 0
-
2021-10-07 12:32
Racja, (2)
Absolutna racja. Efekt boil-off czyli odparowywania zalezy od charakterystyki zbiornika i zastosowanych rozwiazan.
- 1 0
-
2021-10-07 13:01
(1)
I warunków zewnętrznych. W stacjonarnych zbiornikach nie ma to większego znaczenia, ale np. na statkach warunki panujące na morzu mają już widoczny wpływ. Zastanawiam się czy podobny problem występuje dla tych mobilnych ciężarówek i jakie rozwiązania utylizacji BOGu stosuje. Dual-Fuel?
- 0 0
-
2021-10-11 12:34
W ciezarowkach albo sie spala bezposrednio albo do atmosfery. Istnieja tez, o ile sie orientuje opcje ze zbiornikiem do "zbierania" odparowanego gazu. Jesli chodzi o warunki zewnetrzne, to oczywiscie zbiorniki sa konstruowane dla tych z wysokimi temperaturami. Generalnie jednak chodzi o to, jakim sposobem bedzie rozwiazana kwestia boil-off, a nie "czy".
- 0 0
-
2021-10-10 12:57
No cię proszę. lng niepalny? Jest tak niepalny jak benzyna.
Problem tylko z gazem, który odparował? no fajnie, tylko bez chłodzenia cały lng odparuje więc to chyba nie jest tylko.
jak piszesz że zbiornik ciśnieniowy _również_ nie wymaga chłodzenia to te również do czego się odnosi?- 0 0
-
2021-10-07 10:15
Nic nie rozumiesz (1)
Uniwersytet Morski jako jednostka naukowa pokaże jedynie nowe możliwości, a czy ktoś z nich skorzysta - to już zupełnie inna bajka
- 2 1
-
2021-10-10 13:01
Muszę cię zmartwić, rozwiązanie zrobią te dwie gmbh, uniwersytet jest tylko przyklejony bo wypada.
- 0 0
-
2021-10-07 12:31
Detaliczny rynek LNG ma ogromny potencjal (2)
Wszelkie zastosowania wyspowe do kogeneracji maja tutaj ogromny potencjal. Metan skroplony (LNG) posiada 600 raz wiecej energii w tej samej objetosci co gaz. LNG ma temperature -163 C i poziom efektu boil-off zalezy od charakterystyki zbiornika kriogenicznego. Dodatkowo dochodzi temat skraplania biogazu. Slowem... ma duzo wiekszy potencjal niz by sie moglo niektorym wydawac i duze firmy paliwowe wlasnie nad tym tematem siedza - zwlaszcza w kontekscie strategii EU dla metanu.
- 1 0
-
2021-10-10 13:18
(1)
Pozdrawiamy przedstawiciela uczelni. Jeden fakt bez znaczenia na początek, potem same gdybanie.
Co ma gęstość energetyczna lng do czegokolwiek. lpg ma w sobie 20% więcej energii a nie wymaga zbiornika kriogenicznego. Nie mówiąc o benzynie czy dizlu gdzie masz 50-70% więcej energii.
I co to w sumie znaczy "dodatkowo dochodzi temat"? To nie jest tak, że jak trzeba skroplić to się kupuje maszynę do skraplania i już? I takie maszyny istnieją od lat?- 0 0
-
2021-10-11 12:40
Nie jestem przedstawicielem uczelni. Przykro mi. Jesli zas mowimy o skraplaniu biogazu, to nie jest to temat znany od lat. Skraplarnie takie istnieja dopiero od kilku lat i na palcach jednej reki mozna policzyc firmy, ktore w EU oferuja takie rozwiazanie. Ma to jednak wplyw na kwestie modelu biznesowego i tutaj jest ogromne pole do rozwoju.
- 0 0
-
2021-10-07 10:04
Niech obniza ceny na stacjach i wyjdzmy z UE (3)
Rok temu 2 zl a teraz juz 3,20... Co z tego ze sobie statki tankuja i buudja na morzu jakies stacje jak uzytkownicy aut i tak dostaja po tylku placac takie astronomcnze pieniadze... Gdyby nie unia to niebyloby sankcji na Bialorus i cena bylaby taka jaka byla, dlatego trzeba wyjsc z UE jak najszybciej.
- 7 14
-
2021-10-07 14:13
a wyjazd tylko na Białoruś (2)
i super, bedziesz mogł sobie jezdzić tanio ale tylko na Białoruś
- 2 1
-
2021-10-07 15:21
Norwedzy też tak mają albo Szwajcarzy ? (1)
no własnie.
- 0 1
-
2021-10-10 09:30
Nawet się z nimi nie porównuj
To dojrzałe demokracje, a nie nasz autorytarny PiSland małego wodza
- 0 0
-
2021-10-07 10:27
Polska ubiła lng,cng
Już wiele lat temu.
Teraz ubija się LPG. Ekologia jest dla i**otów, którzy wierzą że rządom zależy na czymkolwiek poza kasa.
Ekologia jest hot gdy się na niej zarabia.
W przypadku LPG niezbyt, to się ubija, bo jak droższy elektryk , który 100 km przejezdza 2x drożej miałby się sprzedać.- 12 0
-
2021-10-07 10:42
Gazowiec na zdjęciu
To myślałem że zamówimy wreszcie swoje gazowce zamiast bogacić inne nacje (a szczególnie jedną z południa Europy).
- 5 0
-
2021-10-07 10:55
Pewnie komuś się to przyda. Ja niestety muszę do swojego samochodu, tak na przykład, pakować tylko
benzynę i nic więcej. Pewnie że na siłę mógłbym założyć instalację gazową ale wówczas spędzałbym więcej czasu w serwisie swojej marki niż na drodze!
- 4 2
-
2021-10-07 10:59
prawidłow nazwa to
Morskiego Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego
- 4 0
-
2021-10-07 11:02
Nic nowego (1)
Na litwie pływający terminal jest już od conajmniej 10 lat. Prosciej jest wyczarterowiać statek i postawić go na redzie niż budować ża grubę pieniądze terminale. Niestety na takie pomysły nie wpadają u nas
- 4 1
-
2021-10-09 18:11
Litwa
Ma już dawno tego FSRU na własność.
- 1 1
-
2021-10-14 22:05
bez jaj, popłuczyny po IM
Juz widzę, że to truchło, czyli Instytut Morski wchłonięty przez Uniwersytet Morski zrobi coś takiego. Przecież, tam wszyscy sensowni pracownicy już odeszli, głównie do MEWO, a reszta to............
Śmiech na sali. Kto to zrobi? Burciu, czy też główny dyrcio? Totalna kicha, no chyba, że trzeba po prostu zjeść unijną kasę.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.