- 1 Paraliż drogowy na północy Gdyni (58 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (92 opinie)
- 3 Ten kierowca musi kochać Jezusa (46 opinii)
- 4 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (226 opinii)
- 5 Po co kolejny remont na autostradzie? (84 opinie)
- 6 Alkoholowa mapa Polski (73 opinie)
W życie weszła norma spalin Euro 6d. Będą ograniczenia i kary
Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d dotycząca spalin. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że nowe samochody emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycia paliwa lub energii elektrycznej nie będą dopuszczone do ruchu. Nie będzie można ich zarejestrować.
1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie weszły kolejne zmiany - norma Euro 6d-ISC-FCM. Tyczy się ona większości nowych samochodów osobowych. Dla pojazdów dostawczych te same wymogi zaczną obowiązywać od 2022 r. Nowa norma obliguje producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. By nie płacić kar za zbyt dużą emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla - dla wszystkich produkowanych pojazdów - na poziomie 95 g/km. Przypomnijmy, że do końca 2020 r. 95 proc. aut sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit. Teraz obejmie on wszystkie samochody.
Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa, oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego
na 100 km.
Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń, norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NO X) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE).
Pojazdy mają być mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko, gdy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 r.
Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich, oraz drobnych producentów wytwarzających do 1 tys. egzemplarzy aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji).
Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 r.
Dodajmy, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 r. straciły ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
Opinie wybrane
-
2021-01-02 17:20
To u nas obowiązuje też norma dotycząca hałasu? (2)
Dlaczego nie ścigają tych , którzy nawet w centrum miasta "dają z przerobionej rury".
Kto mierzy poziom hałasu (przy odpowiednich obrotach) w trakcie badania technicznego? Czy można przerabiać układy wydechowe wg własnego widzi mi się? Tak tylko pytam.- 9 1
-
2021-01-02 17:26
Harleye możnaby aresztować już (1)
w salonie sprzedaży
- 5 1
-
2021-01-02 17:32
Mowa o wyprutych i poprzerabianych tłumikach.
A Harleyem można też przejechać na niskich obrotach prawie bez hałasu. Ale przecież trzeba na światłach i zaraz za nimi przegazować i wyrwać z kopyta. Taki fun. Nawet Mustanga można uruchomić "po cichu", ale po co? Niech wszyscy słyszą co potrafi "moje cudo".
- 4 0
-
2021-01-02 21:10
W tym szaleństwie jest metoda (2)
Sąsiedzi pozbywali się starych i nie ekologicznych samochodów kupując nowe napędzali swój rynek i swoich producentów a my kupowaliśmy na potęgę złom z którym za chwile nie będzie co zrobić i tak mamy więcej śmieci w naszym kraju a sąsiedzi nie dość ze zarobili to pozbyli się złomu
- 6 4
-
2021-01-03 11:19
Racja Polska jest złomowiskiem europy!! (1)
- 0 0
-
2021-01-05 17:16
Od nas bierze Ukraina
Takie przesuwanie złomu. Ale nasze i wschodnie powietrze dociera do De. Jaki sens?
- 0 0
-
2021-01-02 21:06
(1)
A mogli po prostu zrobić dobrą komunikację miejską, dofinansowywać kolej naziemną (nie wolne tramwaje, tylko np. SKM) i metro, ale lepiej nakładać kolejne kary na kierowców, którzy nie mają alternatywy. Kilkanaście mln ludzi w Polsce jest wykluczonych komunikacyjnie.
- 4 0
-
2021-01-03 11:18
zgadza sie bo ludzie wybierają to co im jest wygodniej ,taniej i szybciej!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.