• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warto już teraz sprawdzić stan klimatyzacji w aucie

mJ
30 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Warto regularnie serwisować układ klimatyzacji. Warto regularnie serwisować układ klimatyzacji.

Lato zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim - miejmy nadzieję - upalne dni. To dobry czas, żeby z odpowiednim wyprzedzeniem, jeszcze bez kolejek w serwisach, zainteresować się stanem układu klimatyzacji w aucie.



Jak często korzystasz z klimatyzacji w aucie?

Niestety, ale w dzisiejszych czasach nabicie klimatyzacji nie należy do tanich usług. W ostatnich latach ceny wyraźnie poszybowały w górę i dziś za uzupełnienie czynnika chłodniczego trzeba słono zapłacić. Większość kierowców na samą myśl o prowadzeniu auta w ukropie woli zapłacić i mieć spokój w upalne dni. Niektórzy jednak się buntują i z klimatyzacją w aucie dają sobie spokój. Wybierają podróż przy otwartym oknie. Przyjrzeliśmy się, jak wygląda aktualna sytuacja w serwisach klimatyzacji.

- Największe oblężenie klientów w serwisie odnotowujemy wiosną, kiedy temperatury powietrza zaczynają dobijać do 20 stopni Celsjusza. Wówczas w aucie zaparkowanym na słońcu robi się naprawdę gorąco. Duża część klientów decyduje się odwiedzić nas wcześniej, żeby uniknąć odległych terminów obsługi klimatyzacji samochodów - mówi Wiesław DuchałaAuto Regemet.

Serwisy klimatyzacji w Trójmieście


Wielu kierowców bagatelizuje przeglądy klimatyzacji w swoich autach. To spory błąd. Układ - w szczególności po okresie zimowym - wymaga wizyty u specjalistów. Regularne serwisy klimatyzacji zmniejszają ryzyko awarii układu, ale również pozwalają eksmitować niechcianych lokatorów, czyli bakterie, grzyby i pleśnie, które mogą być groźne dla zdrowia pasażerów. O obecności drobnoustrojów w układzie świadczyć może nieprzyjemny zapach. Z kolei niewłaściwa eksploatacja układu klimatyzacji może doprowadzić do problemów mechanicznych.

- Niedomaganie klimatyzacji można rozpoznać w bardzo prosty sposób. Nieprzyjemny zapach po uruchomieniu klimatyzacji, wyższa temperatura powietrza płynącego z nawiewów czy odgłos syczenia wynikający z małej ilości czynnika chłodniczego - to główne objawy, które wskazują, że z układem dzieje się coś nie tak. Niestety, ale bardzo często do awarii doprowadzają... nieudolni serwisanci, którzy zbyt często dodają oleju i kontrastu do układu. Na liście najpopularniejszych usterek wyróżnić należy te związane z nieszczelnymi skraplaczami i niedrożnymi osuszaczami, które należy wymieniać systematycznie, co dwa lata. Serwis klimatyzacji powinien odbywać się regularnie, co 24 miesiące, natomiast dezynfekcja raz na rok - tłumaczy Rafał WnukowskiEDCservice.
Należy pamiętać, że nieregularny serwis klimatyzacji prędzej czy później wygeneruje dodatkowe koszty. Niedobór lud nadmierne rozwodnienie czynnika chłodniczego może doprowadzić do kiepskiego smarowania, a w efekcie zatarcia kompresora (sprężarki klimatyzacji). A to przecież najdroższy element całego układu klimatyzacji. W celu zachowania ciągłości smarowania sprężarki - zaleca się korzystać z klimy przez cały rok, a nie tylko w upalne dni. Zapominanie o istnieniu klimatyzacji w okresie zimowym to woda na młyn także do rozwoju wspomnianych wcześniej grzybów i bakterii chorobotwórczych.

Bezbarwna folia ochronna - droga, ale bardzo skuteczna


W dużej mierze cena serwisu klimatyzacji zależy od rodzaju i ilości czynnika. W ubiegłym roku informowaliśmy o absurdalnie zwyżkach cen nabicia układu nowym czynnikiem chłodniczym R1234YF. Oczywiście za podwyżkami nie stoją warsztaty, tylko producenci czynników chłodniczych.

- W naszym warsztacie cennik serwisu klimatyzacji z nowym czynnikiem rozpoczyna się od kwoty 300 zł. W przypadku starego czynnika R134a to koszt co najmniej 150 zł. Ostateczna kwota zależy od ilości czynnika, którą musimy uzupełnić - dodaje Duchała.
Podczas takiego serwisu fachowcy m.in. sprawdzają szczelność układu, kontrolują stan sprężarki, uzupełniają czynnik chłodniczy i stosują sanifikację.

- Klimatyzacja to komfort podróżowania, więc nie ma mowy o zmniejszeniu liczby klientów po wzroście cen. Nie odnotowaliśmy spadku zainteresowania serwisem klimatyzacji - zakończył Wnukowski.

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ

Miejsca

Opinie (82) 3 zablokowane

  • Duża ściema - ozonowanie (8)

    W kieszeni mniej o 100zł. W aucie cos parowało, efekt = żaden

    • 13 0

    • Co ma ozonowanie do parowania? (5)

      Ozonowania zwalcza syf mikrobiologiczny w kanałach wentylacyjnych.
      Żeby nie parowały szyby należy dbać o regularne wymiany filtra kabinowego.

      • 4 0

      • (1)

        jak jest dużo brudu ozonowanie nic nie da tylko zwykłe czyszczenie mechaniczne kanałów

        • 0 0

        • Prawda

          • 0 0

      • "Żeby nie parowały szyby należy dbać o regularne wymiany filtra kabinowego" - ale u mnie fabrycznie nie ma filtra kabinowego! (sic!). Azjatyckie "inżyniery" pominęły ten element. Jesienią i zimą przy dwóch dorosłych i dziecku szyby parują niemiłosiernie. Co jakiś czas muszę włączać klimatyzację i nawiew na szybę w celu odparowania. Do tego cały worek silikonowego kociego żwirku w kilku skarpetkach i rajstopie w bagażniku. :D

        • 0 0

      • To wymien sam ten filtr

        20 dychy i 3 minuty

        • 0 0

      • G. prawda

        • 0 0

    • butelka ozonowanioa,odgrybiana na stacjach benzynowych (1)

      kosztuje 24-27 zł , ta sama w warsztacie 100 zł

      • 0 1

      • Żeby tylko.

        • 0 0

  • Można jeździć kilkanaście lat, jeśli działa normalne (2)

    Miałem kiedyś B5 od nowości z Climatronic przez kilkanaście lat. Nigdy nic nie robiłem przy klimie, a ta działała bez zarzutu przez cały okres użytkowania. Wniosek jest jeden.

    • 12 2

    • Potwierdzam (1)

      Miałem sporo aut i w żadnym oprócz wym.filtra kabiny raz w roku i odgrzybiania nic z klima nie robiłem i chłodziła elegancko.W którymś z aut po 10 latach brat postanowił wkoncu dać klimę do podłączenia do maszyny i okazało się że ubyło raptem 30g czynnika z 750!!!a w artykułach Moto dowiadujemy się że co rok niby 10-15proc ubywa???taa jasne...Po tej operacji klima mu przestała dzialac(fachowiec od siedmiu bolesci jak się potem okazało za dużo dobił czynnika czy cos-nie znam sie)i rozszczelnił uklad,.Od tego momentu nigdy więcej serwisowania jak dziala

      • 2 0

      • Jak byś miał francuza to bys wiedział że tam wszystko i szybko ubywa :)

        • 0 0

  • (3)

    Ja już sam sprawdziłem stan klimatyzacji: nie działa. Układ jest pusty (nie syczy po wciśnięciu zaworka). Sam go następnie nabiłem powietrzem z kompresora i wiem już którędy ucieka. Niestety dojścia tam nie ma, żeby wymienić uszczelkę. Trzebaby wyciągać silnik. Mam warunki, ale mi się nie chce i to dużo czasu wymaga. Będę zatem jeździł z otwartymi oknami. I na czynniku też zaoszczędzę, bo ceny teraz chore a LPG nabijać nie chcę. To też musiałbym zrobić sam,l bo w warsztacie to nie wiadomo, co wpompują, ale za to na rachunku na pewno będzie legalny czynnik.

    • 7 1

    • Aha

      • 0 0

    • Januszowanie poziom expert

      • 1 3

    • dobrze mówi

      • 2 0

  • Najlrpsza klima

    Otworzyc wsxystkie okna i pałować od świateł do świateł. Czasami mogą tylko oczy łzawić

    • 1 0

  • W tamtym roku (1)

    W tamtym roku mówili że muszę napełnić bo pusto, stwierdziłem że nie. Cała zima na klimie do dzisiaj wszystko śmiga i chłodzi. I weź im tu uwierz.

    • 6 0

    • Ciekawe jak sprawdzili że pusto?
      Maszyna odciąga czynnik i napelnia nowym i wtedy pokazuje ile było czynnika.

      • 0 0

  • Nie warto! Klimatyzacja powstala po to aby zarazac ludzkkosc. (1)

    Nie dosc ze to szkodzi zdrowiu latwo sie przeziebic i to powietrze jakeis takie inne sztuczne jest. Ja wole otworzyc sobie okno i jechac elegancko a nie zamkniety jak w puszce wachac smrody...

    • 0 6

    • Otworzyć okno i jechac elegancko. Dobre. A smord spalin to lepszy

      • 3 0

  • uwaga warsztaty wyczuły blusa !!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    jak to w moim kochanym kraju i uwaga cena uzupełnienia czynnika oczywiście wzrosła, ale o ile w jednym warsztacie zaspiewano mi za usługę 370 zł to parę kilometrów dalej zrobiłem to samo za zł 180. Jeżeli instalacja nie była pusta to nigdy nie będzie kosmicznie droga, bierzcie wydruk z maszyny
    tam wszystko jest napisane , ile odpompowano i ile wam napompowano

    • 4 0

    • (1)

      Różnica polega że za 370 pln nepełniają R-1234yf a za 180 pln butanem, niby to samo a jednak..

      • 0 1

      • R134a, takim freonem jakim napełniali od lat 90, a nie butanem. Mam starego (8 letniego) d*powoza i kompresor tylko na R134a

        • 0 0

  • Wystarczy sprawdzić czy producent zaleca serwis klimatyzacji w oryginalnej instrukcji auta.

    A jak zaleca, to co ile. I wszystko jasne.

    • 0 0

  • O, zaczeło się naganianie klyent-uff

    Szanowny panie, wiekszosc klyentow sama powinna wiedziec kiedy ma z czym do kogo jechac ;)

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane