• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Maciej Naskręt
24 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Brak myślenia perspektywicznego

    Całkowita likwidacja promu jest gwoździem dla Twierdzy Wisłoujście, Westerplatte, a teraz i dla turystów promowych z Westerplatte. Przypominam, że traci na tym także Nowy Port z Latarnią Morską. Gdzie polityka aktywacji dróg wodnych i kultury morskiej? Prom jest częścią atrakcji Ujścia Wisły. Przypomnę na koniec, że jest to najstarsza znana przeprawa promowa w Gdańsku, działająca od 1359 r. do dzisiaj!

    • 6 0

  • M

    Kolejny dowód na burdel w zarządzaniu Miastem. Prom jest dla Ludzi czy Ludzie dla promu!
    1. Tram wodny jest statkiem wycieczkowym bo przecież opłata dotyczy zawsze całego przejazdu nawet jak płyniesz 1 przystanek.
    2. Prom jest atrakcją turystyczną i wozi w strategicznej przeprawie. Ludzie go lubią i korzystają-no to trzeba zlikwidować
    3. W Hamburgu są promy , tramwaje wodne, tunele pod Łabą i tam się to wszystko ołaca.

    • 6 0

  • A rowerem wodnym nie możesz?

    Wygodnictwo rowerzystów jest porażające.

    • 0 3

  • Co innego zaznaczyłem w ankiecie. (1)

    W ankiecie zaznaczyłem opcję 3 a została zaznaczona odpowiedź 2.
    Pan urzędnik mówi, że skoro piesi płacą na promie, powinni też za autobus w tunelu.
    Rozumiem, że kolejnym krokiem będzie wprowadzenie opłaty dla kierowców? W końcu oni też płacą za prom.
    Jako kierowcy nie podobałby mi się ten pomysł, ale skoro miasto nie pomyślało o pieszych i rowerzystach, to nie powinno teraz faworyzować kierowców.
    Połączenie autobusowe najbliższych przystanków po obu stronach rzeki powinno być bezpłatne!

    • 1 0

    • Tak też jest w Bydgoszczy

      przejazd przez most bez chodników zwolniony jest z opłat
      http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/pl/transport/przepisy/zwolnienie-z-oplat-na-trasie-uniwersyteckiej

      • 0 0

  • Jak to jest mozliwe, ze w takiej np. Szwecji (13)

    promy pomiedzy malymi wyspekami plywaja, dowoza mieszkancow, turystow ich auta i jakos to sie oplaca?

    W PL nic sie nie oplaca, kazdy chce sie nachapac jak najszybciej, jak najwiecej. 1 rok i "wlasciciele" firm najlepiej by kupowali nowe auta za 80,000zl i mieszkania - po to aby sie pokazac.

    Auto jako wyznacznik luksusu, majetnosci - dla niektorych to szczyt aspiracji. Ciekawe kiedy to sie zmieni ;)

    Pamietacie expresowe autokary min. z wawy do trojmiasta, do krynicy morskiej? Polska firma kilka lat dzialala. I co? Zwinela sie, bo sie nie oplacalo. Wchodzi irlandzki polskibus i ogarnia cala PL, inwestuje i jakos sie oplaca...

    • 189 10

    • Bo w Szwecji państwo zabiera podatnikowi 50% pensji. (10)

      • 20 5

      • A w Polsce państwo zabiera ponad 80 procent pensji. (6)

        Jeśli pracownik zarabia na rękę 2 tys. zł, to pracodawcę to kosztuje prawie 4 tys. zł. Składki są też po stronie pracodawcy, których pracownik nie widzi. Pracownik idzie do sklepu i kupuje coś i płaci przy tym 23% VAT. Już mamy 75%. Do tego doliczmy np. podatek od nieruchomości, za psa, czy to tam jeszcze istnieje i mamy ponad 80 procent.

        • 11 16

        • źle liczysz (3)

          Opodatkowania pośredniego (VAT) nie zależy wliczać w obciążenia zarobków. Gdyby tak liczyć, to Szwedom zostałoby 10% wypłaty.

          • 7 2

          • Dlaczego nie? (2)

            Płacąc 100 zł, sprzedawca dostaje 77 zł, bo 23 zł. bierze państwo. A płacisz pieniędzmi, które dostałeś do ręki jako pensja. Vat jest podatkiem, który sprzedawca przerzuca na klienta, czyli na Ciebie.

            • 2 3

            • tyle, że VAT zostaje zapłacony przy zakupie a nie przy wypłacie (1)

              zakładając, że ktoś nie kupuje dóbr opodatkowanych podstawową stawką - płaci poniżej 8% (5% stawka na żywność nieprzetworzoną) tego podatku. Stąd nie można tego tak jednoznacznie uwzględnić. Bezpieczniej i bardziej miarodajnie jest porównywać obciążenia podatkowe w relacji pracodawca - pracownik.

              • 3 2

              • Vat podstawowy w Szwecji 25%, żywność 12%

                Opłata za przedszkole to % od zarobków . Własny dom odpada bo podatek - lepiej kupić na kredyt.

                • 4 0

        • (1)

          Chyba tobie....

          • 2 9

          • Chyba, że pracujesz na śmieciówce oficjalnie za 1000 zł, a pod stołem

            dostajesz więcej, to co innego.

            • 7 0

      • A w Polsce wszystko zostawiając tyle aby miał siły na nich pracować.

        • 1 4

      • w Polsce też

        Dodaj sobie wszystkie podatki, ubezpieczenia i zus

        • 15 4

      • no tak

        ale starcza mu na wszystko albo na wiekszosc rzeczy :) Nas podobnie lupia a ludzie ledwo wiaza koniec z koncem. W pracy mam kolegow z warminsko mazurskiego i okolic... 1200zł na reke to bardzo czesto w tych rejonach dobra pensja...

        W UK po podatkach mozna w zwyklej pracy miec 250f tygodniowo=starcza Ci na samotne zycie, na kupno tego co potrzebujesz. Powiedzialbym, ze zapewnione takie minimum do zycia.

        U nas/z nas doją ile sie da ale w zamian nic nie otrzymujesz.

        • 28 4

    • Wszystko się zgadza, oprócz tego że PolskiBus jest szkocki: )

      Założycielem i właścicielem tej firmy jest Szkot.

      • 10 1

    • dokładnie masz racje w Polsce prywaciarz uważa że on tylko sam musi zarabiać pracownicy najlepiej by przychodzili w czynie społecznym pracować albo jeszcze lepiej by płacili im za to że mogą pracować, zagraniczniakom wszystko się opłaca polskiemu prywaciarzowi już nie i niech ktoś nie pieprzy że to kwestia podatków

      • 32 5

  • popieram pomysł (1)

    Popieram pomysł Beaty Dunajewskiej
    - "można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym."
    Po pewnym czasie okazało by się czy powinien być czynny dłużej niż okres wakacyjny. Przypominam, że w większości miast portowych kursują promy przewożące ludzi i rowery, tym bardziej, że byłby skrócony dojazd turystów i spacerowiczów na nowo otwartą promenadę spacerową przy muzeum Westerplatte i do twierdzy Wisłoujście.

    • 15 2

    • Dunajewska lepiej niech się już nie wygłupia

      to pewnie dzięki jej głupiźnie na tablicach czołowych 148 zamiast porządnego napisu NOWY PORT mamy od parunastu dni jakiś mak - tylko dlatego, że się bałwanom kupę kamieni zachciało lansować...

      • 1 1

  • Panie prezydencie Adamowicz zrób coś mądrego dla pieszych i rowerzystów.

    • 1 0

  • Żądamy darmowej autostrady A1 (3)

    dla wszystkich rowerzystów!

    • 8 7

    • Jadź ty lepiej na Kaszuby turbine regenerować (2)

      w tym swoim TDI po Niemcu. I skończ z tym fetyszem o obcisłych getrach, nikogo to tutaj nie interesuje

      • 8 2

      • Ogarnij ten swój złom na gaz kupiony od Janusza z Braniewa, (1)

        bo nawet rowerzyści mają z tego beke.

        • 1 1

        • Gazu to ja nie uznaje nawet w kuchence

          DPF-a przedmuchałeś już na obwodowej czy za tydzień jedziesz przedmuchać ? Z tym, że tam nie ma obcisłych getrów więc twoje zainteresowania ucierpią

          • 1 0

  • Może zamiast promu ... (7)

    Wybudować kładkę dla pieszych i rowerzystów, podobne rozwiązanie przydało by się przy moście wantowym, skoro nasza władza zapomina o pieszych i buduje nam w mieście jedynie autostrady ;/

    • 59 32

    • jakby szło tamwybudować most

      to nie wywalali by prawie miliarda złotych na tunel

      • 2 0

    • W Gdyni przy estakadzie (2)

      jest kladka i spisuje sie idealnie. Co prawda jest problem aby dojechac od morskiej... ale jak ktos juz jedzie od wisniewskiego to spokojnie na nia wjedzie.

      Podobne kladki sa w Gdyni, na Wisniewskiego - na moscie tuz przed Energetykow.

      • 1 3

      • kładka w polu jest wykorzystana? ciekawe.

        • 2 0

      • W Gdyni z Wiśniewskiego na Hutniczą dojedziesz tylko autem / autobusem, dla pieszego i rowerzysty przejście/przejazdu nie ma. Podobnie z Skm Leszczynki nie przejdziesz na Hutniczą, jak pieszy musisz ganiać do szlabanów na Puckiej lub tunelu w pobliżu Estakady. W tych rejonach pieszego i rowerzystę zawsze miało się w d....

        • 11 0

    • Budowali tunel, żeby zbudować kładkę... Genialny pomysł...

      • 12 0

    • (1)

      Popieram takie rozwiązanie jest w Ustce

      • 6 6

      • nawet jak by tak zechcieli to zorganizowac
        to rezultat byl by za dziesiec lat

        a prom moglby byc od dzis

        tak samo na Olowianke, gledza o kladce fyfnasty rok, a prom mogl by byc od razu i BEZ inwestowania, wystarczyło by jak by nie ŁUPIĆ promiarza

        • 2 4

  • Prom powinien zostać (4)

    jako dodatkowa przeprawa , kto chce i ma czas popłynie sobie promem a komu się spieszy pojedzie tunelem . Proste.

    • 15 2

    • Prom prawdopodobnie zostanie, ale z innych powodów (1)

      do tunelu nikt nie wpuści ładunków niebezpiecznych. Jeśli takowe będą przeładowywane w NP - muszą być przeprawione albo przez miasto, albo promem do Sucharskiego.

      • 2 0

      • Ty to wiesz, urzędasy o tym nawet nie pomyślały...

        • 0 0

    • (1)

      Ale ty to będziesz finansował

      • 0 2

      • wyburzymy stadion i całą topioną w niego kasę będziemy mogli przeznaczyć dla coś bardziej potrzebnego ludziom

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane