- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 2 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (82 opinie)
- 3 Paraliż drogowy na północy Gdyni (192 opinie)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (11 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (26 opinii)
- 6 Ten kierowca musi kochać Jezusa (136 opinii)
Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę
Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie
Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.
Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.
To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Diamentowy węzeł, co to takiego?
O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.
Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł
To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.
Czy to przybliża samą realizację inwestycji?
- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.
Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy
Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?
- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.
Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021
Opinie wybrane
-
2021-11-30 07:04
Ronda na wszystkich zjazdach z obwodnicy (21)
Dlaczego nikt nie pomyśli i zrobieniu rond aby odetkac zjazdy? Na zachodzie to norma i nie ma problemu żeby ze zjazdu skręcić w lewo. Dziś jeden tir lub nawet osobówka blokuje cały zjazd przez 2-3min w godzinach szczytu.
- 124 35
-
2021-12-02 10:04
W rym właśnie kłopot
Samochody ciężarowe blokują ronda i tworzą się kolejki do zjazdów i do rond
- 0 0
-
2021-11-30 20:30
Jak przestaniecie jeździć blacho to się odetkaja zjazdy
- 0 0
-
2021-11-30 20:28
Piknik sie
W przedpokoju se postaw i ganiają że starą i ustepujcie sobie pierwszeństwa
- 0 0
-
2021-11-30 12:39
To już zwykła koniczyna z przedłużonymi pasami zjazdu i wjazdu nie wystarczy
Musi być spomplikowany diament za 200 mln.
- 7 1
-
2021-11-30 08:14
Na
Rondo też wjeżdża ciężarówka lub autobus i blokują. Muszę rozbudować ten węzeł bo jest słabo w godzinach szczytu. Ale oni obiecuja i nic z tego nie ma
- 0 2
-
2021-11-30 07:59
Owczarnia (3)
tutaj jest rondo i co .... w godzinach szczytu zakorkowany zjazd !!!!!
- 17 1
-
2021-11-30 08:08
(2)
heh dokladnie owczarna, wysoka : ronda i co ? i wieczny korek
- 7 3
-
2021-11-30 09:25
Bo ronda buduje się tam, gdzie ruch z wszystkich stron jest w miarę równy... Na Osowej nie jest. dwa wloty obciążone, trzeci mało co...
- 2 1
-
2021-11-30 08:16
A Straszyn i Pruszcz
Mamy ronda i mega korki na nich
- 18 1
-
2021-11-30 07:35
Dokładnie (7)
Na Kowalach można szybko usprawnić ruch budując tymczasowe ronda no ale nasi dzielni urzędnicy wolą jakieś cuda diamentowe planować jak w tym miejscu łatwo zbudować zwykłą koniczynę.
- 17 14
-
2021-11-30 11:09
tylko koniczynka,najtaniej i najprościej
- 1 2
-
2021-11-30 07:58
Rondo czy koniczyna nic nie da
jeśli 221 nadal będzie niedrożna.
- 5 1
-
2021-11-30 07:48
(4)
W Straszynie masz ronda i co usprawniają? Nic, korki jak były tak są dalej.
- 43 5
-
2021-11-30 14:58
dokładnie
rondo nic nie zmienia przy tak obfitym ruchu samochodów, staje rondo to staje wszystko z każdej strony, nie jedna droga stoi tylko cztery
- 4 0
-
2021-11-30 12:06
korki powoduje nadmiar samochodów
i skłonności do korzystania z nich nawet wtedy, gdy łatwo dostępne są mniej terenochłonne alternatywy
- 3 0
-
2021-11-30 12:05
Kierowcy (1)
Skoro polscy kierowcy nadal nie nauczyli się sprawnie wjeżdżać na ronda i z nich zjeżdżać, to są i będą korki. Jeżdżę przez Straszyn regularnie i jak widzę, ile ludzie potrafią czekać, zanim się włączą do ruchu, to nóż się w kieszeni otwiera (pozdrowienia dla posła Kowalskiego ;) ). Nawet jak widać, że ktoś zjeżdża z ronda, to inny kierowca czeka i
Skoro polscy kierowcy nadal nie nauczyli się sprawnie wjeżdżać na ronda i z nich zjeżdżać, to są i będą korki. Jeżdżę przez Straszyn regularnie i jak widzę, ile ludzie potrafią czekać, zanim się włączą do ruchu, to nóż się w kieszeni otwiera (pozdrowienia dla posła Kowalskiego ;) ). Nawet jak widać, że ktoś zjeżdża z ronda, to inny kierowca czeka i czeka, zanim wjedzie. Nie dziwne więc, że jest korek. Inna sprawa, że niektóre ronda powinny być większe. Dobrym przykładem jest Hiszpania, gdzie mają ronda nawet na drogach krajowych, ale są one dużo większe niż nasze i przez to wjeżdża się na nie z większą prędkością, i tym samym szybciej je opuszcza.
- 7 5
-
2021-11-30 12:47
Prawda!!
Dodatkowo oszczędzanie na kierunkowskazach!!
- 3 0
-
2021-11-30 07:31
Ronda dla wszystkich. (3)
Taką mam koncepcję.
- 11 1
-
2021-11-30 22:24
...
a nawet ronda+
- 2 0
-
2021-11-30 08:57
Od koncepcji to jestem tutaj ja! (1)
- 3 2
-
2021-12-01 09:40
Moja koncepcja...
.... jest koncepcniejsza od twojszej
- 0 0
-
2021-11-30 10:23
(2)
Najciekawsze jest to ze fachowców (sądząc po ilości rozwiązań tu na forum) mamy tysiące a rzeczywistość po drogowych modernizacjach, jest szara i smutna. ️ A jako wisienka na tym torcie niech będzie informacja że jeżdżących pod tzw prąd, jest coraz więcej .
- 30 2
-
2021-11-30 20:10
Ci jadący pod prąd (1)
Mogliby się wyżyć na węźle diamentowym ;)
Fajnie gdyby go zrobili, w Stanach się sprawdza i na polskie warunki jak znalazł bo zmniejsza ilość punktów kolizyjnych i jest i**otoodporny.- 0 1
-
2021-12-01 08:44
To się nigdzie nie sprawdza
Chyba że przy minimalnym ruchu: skrzyżowanie autostrady z drogą polną
- 0 0
-
2021-11-30 07:38
(2)
najpierw trzeba wybudować OMT a później rozszerzyć całą obwodnicę Trójmiasta do 3 pasów, w końcu i tak każdy wiadukt, węzeł czy inne skrzyżowanie w obrębie starej obwodnicy wymaga przebudowy, a ilość ludzi mieszkających czy po postu przemieszczających się jej obrębie na pewno się nie zmniejszy nawet po wybudowaniu OMT.
- 53 12
-
2021-11-30 09:21
(1)
Zauważ, że ten nowy węzeł ma wiadukty projektowane dla obwodnicy mającej więcej niż po 2 pasy w każdą stronę. Aby poszerzyć OT, trzeba najpierw przebudować węzły. Więc przebudowa węzła Kowale musi być wcześniej niż rozbudowa OT do 3 pasów.
- 3 0
-
2021-11-30 21:23
Wszystko fajnie
Tylko proces budowy drogi z całym uzyskiwaniem pozwoleń to powiedzmy 8 lat (tu zakładam bez studium korytarzowego itp.) Teraz czekamy na OMT, Powstanie za 4 lata, Potem będziemy sprawdzać jak ruch się rozkłada, a potem te 8 lat. To harmonogram optymistyczny czyli 2035. Tak więc na węzły jest czas, gdyby ktoś chciał je robić.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.