• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej ofiar, ale więcej kolizji i wypadków na drogach Trójmiasta w 2017 r.

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni. Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni.

Wzrastająca liczba aut w Trójmieście sprawia, że na drogach robi się ciaśniej, spadają średnie prędkości, ale rośnie liczba stłuczek i wypadków. Od lat nie zmieniają się za to główne przyczyny zdarzeń drogowych: wciąż jeździmy za szybko i wymuszamy pierwszeństwo przejazdu na innych kierowcach.



Czy na drogach w Trójmieście czujesz się bezpiecznie?

Pod koniec grudnia pisaliśmy o obwodnicy Trójmiasta, że jest ona na trzecim miejscu wśród ekspresówek z największą liczbą "zdarzeń drogowych" w Polsce. Od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze obwodnicy Trójmiasta dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi.

Pełne ręce roboty przy obsłudze kolizji i wypadków służby mają także na drogach w samym Trójmieście. Na co dzień informujemy o nich w Raporcie z Trójmiasta.

Już na pierwszy rzut oka widać, że statystyki dotyczące liczby kolizji i wypadków rosną. W Gdańsku z 507 wypadków w 2016 r. na 518 w 2017 r., a w Gdyni ze 147 na 177 (mniej było ich tylko w Sopocie, gdzie w 2016 r. odnotowano 41 wypadków, a w ubiegłych 12 miesiącach - 32).

2017 r. na drogach w Trójmieście:
GdańskSopotGdynia
201720162017201620172016
wypadki5185073241177147
zabici131203614
ranni6115893345200147
kolizje6585635354551427792603
 
Lawinowo rośnie przy tym liczba kolizji. Tylko w Gdańsku w ubiegłym roku dochodziło średnio do 18 kolizji w ciągu jednego dnia (w sumie 6585 stłuczek w całym roku). A trzeba pamiętać, że jest ich więcej, bo policja w statystykach uwzględnia tylko zdarzenia zgłoszone służbom. W Gdyni liczba kolizji wzrosła z 2603 do 2779, a w Sopocie z 514 do 545.

Wypadek z 3 stycznia na obwodnicy południowej Gdańska

Wraz z kolizjami i wypadkami rośnie też liczba rannych: w Gdańsku z 589 do 611 poszkodowanych, a w Gdyni ze 147 do 200 osób. Bezpieczniej było w Sopocie, gdzie opieki lekarskiej wymagało mniej poszkodowanych - z 45 osób liczba rannych spadła do 33.

Najbardziej optymistyczne dane dotyczą statystyki tej najtragiczniejszej, a więc uwzględniającej ofiary śmiertelne. W 2016 r. na trójmiejskich drogach zginęło aż 29 osób. W minionych 12 miesiącach ta liczba zmalała o jedną trzecią - do 19.

Najczęstsze przyczyny wypadków: prędkość i wymuszenia



Pytani o komentarz policjanci z ruchu drogowego tłumaczą, że rosnące liczby kolizji i wypadków trudno będzie zatrzymać, jeśli nie zmienią się przyzwyczajenia i kultura jazdy kierowców.

Jako najczęstsze przyczyny wypadków od lat wskazywane są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu czy pieszemu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.


- W Gdańsku wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze to przyczyny zarówno drobnych stłuczek, jak i poważniejszych wypadków. Różnica polega tylko na miejscach, gdzie do nich dochodzi. W przypadku kolizji najczęściej dochodzi do nich na Słowackiego, Grunwaldzkiej i gdańskim odcinku obwodnicy. Skutki wypadków najczęściej usuwamy także z obwodnicy i Grunwaldzkiej, a także ul. Kartuskiej - wylicza Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Są też jednak pozytywne wnioski. Te płyną - na co wskazują policyjne statystyki - głównie z gdyńskich ulic.

- W 2017 r. mimo częstszych kontroli stanu trzeźwości i zwiększonej liczby policjantów ujawniono mniej nietrzeźwych kierowców. Zmalała też liczba zdarzeń z udziałem pieszych - wylicza Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • Nakaz (1)

    Wprowadzić prawo nakazujące roweżystom zwalniać do 5 km/h przed przejazdem przez krzyżowanie lub ulicę

    • 1 0

    • Wystarczy, że taki nakaz będą mieli kierowcy samochodów.

      • 0 0

  • Krzaki

    Architekci głupole bez wyobraźni w swoich projektach nasadzają krzaki przed każdym przejściem i skrzyżowaniem, narażając dzieci i szybko jeżdzących roweżystów

    • 1 0

  • ) (13)

    Kolizji będzie niestety coraz więcej.Ludzie mają po 3 albo i 4 auta bo to teraz produkt ogólno dostępny.Niestety nie idzie wraz z tym kultura i wiedza kierowania.Większość nie zna znaków,jedzie 20 cm za innym autem,nie widzi pieszych.Jak się spojrzy na jutubowe filmiki kierowcy coraz bardziej znerwicowani.Prawko zdać teraz łatwiutko,podejrzewam że 90% młodych w latach 80-tych poległaby na wiele lat.Do tego wielkie SUV-y w lizingu,macanie smartfonów,malowanie ust podczas jazdy i jazda po alko/mocarzach.Takie dzikie czasy mili moi.I ten napęd w biemdablju na przód przerasta wielu.

    • 103 23

    • "I ten napęd w biemdablju na przód przerasta wielu."

      chyba kolega coś pomylił :)

      • 1 0

    • kolizji i wypadków nie musi być coraz więcej

      Ich liczba zależy od wielu czynników - głównie od polityki transportu i mobilności.

      Jeśli będzie się ona opierać na wierze w rozwiązania inżynieryjne (rozbudowę pseudobezkolizyjnych rozjazdów, tworzeniu tras pseudoszybkiego ruchu) to będziemy zmierzać ścieżką niezrównoważonego rozwoju.

      Jeśli będzie się wprowadzać środki redukcji i uspokojenia ruchu, rozbudowywać sieć komunikacji szynowej (SKM/PKM etc.), promować szanowanie się na drogach ("wizję zero"), promować ruch pieszych i rowerzystów w pobliżu stacji przesiadkowych komunikacji zbiorowej, egzekwować przepisy o parkowaniu etc. etc, to liczba wypadków i kolizji może ulec radykalnemu obniżeniu - do poziomów porównywalnych z krajami skandynawskimi.

      • 1 0

    • Ja to się dzisiaj trzema autami naraz zderzyłem. (1)

      I to wszystko moje. Passat b5, golf 3 i Audi a4 b5. Musiałem kupić czwarte. Popieram

      • 5 0

      • kolizja

        Ale w sensie, że jechałeś trzema na raz jak rozumiem....hahahah

        • 0 0

    • a ty masz wózek inwalidzki (3)

      • 5 13

      • Pomyliłeś osoby

        To the bill miał wózek inwalidzki

        • 0 0

      • Kiepski ten żart. Karma wraca, pamiętaj. (1)

        • 5 6

        • Karma wraca

          Ale jak się przesadzi z wódą hahahaha

          • 4 3

    • w lisingu jeżeli już (2)

      • 5 18

      • (1)

        Leasingu.....

        • 8 1

        • W Lesain g-u

          • 0 2

    • (1)

      Taaaa majo 3 auta, które mają razem 47 lat

      • 16 0

      • Chyba 87 xD

        • 8 0

  • W Sopocie praktycznie wszystkie ulice funkcjonują jako strefa Tempo 30 (12)

    stąd zero wypadków śmiertelnych w roku 2017.

    Rozszerzanie takiej strefy na główne ulice Gdańska (Grunwaldzka od Kościuszki do Do Studzienki, Wały Jagiellońskie od Błędnika do Huciska) może przyczynić się do redukcji liczby stłuczek.

    Takie stłuczki to koszty nie tylko naprawy karoserii i leczenia potłuczeń kierowców i pasażerów ale także nieprzytomne koszty nieprzewidywalnych korków, które one powodują.

    • 43 47

    • Tempo 30 to pomyłka. (6)

      Ciekawostką jest to, że w Gdańsku po wprowadzeniu stref Tempo 30 statystyki wypadków znacznie się pogorszyły!
      Podobne zjawisko odnotowano w Wielkiej Brytanii. Po stwierdzeniu takiego pogorszenia się bezpieczeństwa, samorządy próbowały wycofać się z ograniczenia prędkości do ok. 30 km/h. Niestety koszty likwidacji tych stref okazały się równie wysokie jak ich bezmyślne wprowadzenie. Stwierdzono, że w strefach ograniczonej prędkości, piesi poczuli się bezpiecznie i przestali uważać podczas przechodzenia przez jezdnię.

      • 9 11

      • pogorszyły? (3)

        liczba kolizji wzrasta ale ofiar coraz mniej, to jest właśnie skutek T30. Ludzie za kierownicą się zderzali i będą się zderzać zawsze, bo czynnik ludzki zawsze zawodzi. Sukces polega na tym że przy tym zderzaniu już się nie zabijają, tylko muszą klepać blachy ;)

        • 4 5

        • Próbowałeś przeczytać artykuł? (2)

          W Gdańsku w 2017:
          - liczba wypadków ZWIĘKSZYŁA się o 11
          - zabitych ZWIĘKSZYŁA się o 1 osobę (ponad 8 procent)
          - rannych ZWIĘKSZYŁA się o 22 osoby
          - kolizji ZWIĘKSZYŁA się o 232
          To ma być poprawa?

          • 2 0

          • a ile zwiększyła się liczba samochodów i osób? (1)

            jesli masz 1000 aut i 10 kolizji a potem 1500 aut i 12 kolizji to kolizyjność się zmniejsza pniu

            • 1 1

            • Bajki opowiadasz. Twierdzisz, że w ciągu roku liczba aut zwiększyła się o 50%?

              Podaj źródło danych.

              • 0 0

      • wiedza anegdotyczna nie może być podstawą dobrych decyzji (1)

        W Gdańsku w strefie skrzyżowań równoległych gdzie obowiązuje strefa Tempo 30 i prawo rowerzystów do poruszania się pod prąd ulic jednokierunkowych liczba wypadków z pieszymi znacznie spadła, mimo tego, że uzyskali prawo do przechodzenia przez jezdnię w dowolnym miejscu.

        Tekst typu Tempo 30 to pomyłka może pisać tylko osoba mentalnie uzależniona od samochodu. Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

        Statystyki wypadków śmiertelnych w Sopocie mówią same za siebie.

        • 4 4

        • nie wpadłeś na to że przez sopot nie przebiega obwodnica?

          tam łatwiej o wypadek śmiertelny. wprowadzić tam tempo 30 czy kontrapas rowerowy? Statystycznie ty i pies macie 3 nogi. Samochody nie pasują to nie korzystaj ale odwal się od tych którym ułatwiają życie. Mieszasz w mieście i korki i wypadki to część jego życia jeśli się nie podoba to wyprowadź się za miasto zamiast urządzać tu krucjatę.

          • 3 1

    • Proponuję (1)

      wszędzie wprowadzić strefę Tempo 5 i przed każdym samochodem człowieka z czerwoną flagą. Tu nie chodzi o wprowadzanie nowych i kolejnych ograniczeń. Problemem jest brak kultury i edukacji społecznej. I dotyczy to wszystkich uczestników ruchu (tak, pieszych, pedałujących i skuterowców też), nie tylko kierowców. Jeżdżę od 30 lat (zero stłuczek, zero mandatów) i widzę, że po prostu ludzie coraz mniej myślą. Tylko w zeszłym roku miałbym na rozkładzie 4 samochody włączające się nagle do ruchu bez prawidłowej oceny sytuacji, 3 rowerzystów śmigających na czerwonym, bo ich to światło nie dotyczy oraz 8 pieszych przełażących gdzie popadnie z ryjem w telefonie. Człowieka oglądającego się w lewo i prawo na przejściu nie widziałem już od dawna - włażą na zebrę, jakby ta włączała im nieśmiertelność. Gwóźdź do tej trumny to BEZMYŚLNOŚĆ i samolubstwo.

      • 21 5

      • po co przeginasz i ustawiasz się w roli super ostrożnego?

        nie próbuj udowadniać, że winni są tylko "ci inni", pomyśl, jak ich skłonić do sensownych zachowań bez przeginania.

        Tempo 30 ma głęboki sens: podnosi bezpieczeństwo i poprawia przepustowość istniejącej sieci drogowej.

        • 1 1

    • (1)

      wszyscy spójnie że aut przybywa lawinowo, dziś samo utrzymanie auta nie jest tanie, OC, przegląd, amortyzacja, opony filtry oleje, akumulator, płyny, no i oczywiście paliwo ok 60-80% ceny to same podatki dla rządu... pozostaje pytanie gdzie te drogi ?? z takiego haj$u, ostatnio była tu mapa historyczna trójmiasta i okolic, to tam się od tych historycznych dziejów nie wiele zmieniło, masakra jakaś, a wiara siedzi cicho, przykro patrzeć ile się życia przez korki traci

      • 5 10

      • jakie drogi?

        gdzie chcesz budować drogi? Nie chcesz tracić czasu na korki to jeździj SKM, tylko nie sprawdzaj rozkładu bo nie ma sensu ;)

        Samochód to narzędzie a nie produkt pierwszej potrzeby.

        • 3 3

    • Sopot jest wielkości jednej dzielnicy Gdyni czy Gdańska.

      Więc marne porównanie.

      • 7 2

  • artykul z d..py wziety - skad taka katastrofa w Gdyni? (2)

    czy dziennikarz z trojmiasto.pl moglby ruszyc d..pa i sprobowac znalezc jakas konkluzje - skad wzial sie wzrost liczby wypadkow i kolizji? Szczegolnie w GDYNI? W samej Gdyni mamy wprost lawinowy wzrost wypadkow - o 20%!!!! rok do roku! Wzrost liczby kolizji o 10% rok do roku. Liczba rannych w Gdyni rok do roku - wzrost o 33%!!!!!! - to jest jakas katastrofa! To sa skutki oddania wladzy w rece durniow - ktorzy wszedzie chca malowac sciezki rowerowe i utrudniac jazde samochodem..... Czy dziennikarz moze sprawdzic o ile wzrosla liczba zarejestrowanych samochodow w Gdyni rok do roku? Jak wzroslo natezenie ruchu? Co sie w tej Gdyni dzieje - wzrost liczby wypadkow +20%, wzrost liczby rannych 30%, wzrost liczby kolizji - 10%. Jakie inwestycje drogowe zrealizowala ekipa gryzonia w mijajacych latach - czy brak tych inwestycji nie jest przyczyna lawinowego wzrostu wypadkow i liczby osob poszkodowanych?

    • 8 5

    • tia, namalowanie pasów do jazdy rowerem po Gdyni główną przyczyną wzrostu liczby wypadków (1)

      spowodowanych przez zdenerwowanych kierowców.

      Napisz jeszcze, że to piesi są winni wzrostowi stłuczek i kolizji.

      Ile domów chciałbyś wyburzyć by stworzyć pseudobezkolizyjne drogi pseudoszybkiego ruchu w Gdyni? A może parę wielopoziomowych parkingów na Skwerze Kościuszki by się przydało?

      Wystartuj z takim programem do wyborów - może znajdziesz dość zwolenników by wygrać w cuglach.

      • 2 1

      • a i owszem, jesli wladze 250 000 miasta tylko te sciezki maluja to tak wlasnie to glowna przyczyna

        wladze 250 000 Gdyni to gromada idiotow. Nie inwestuja w siec drog, nie modernizuja rozwiazan drogowych, cala swoja dzialanosc poswiecaja na malowanie sciezek rowerowych, zawezanie drog i propagowanie durnych rowerowych fiksacji, gdzie rower obok transportu zbiorowego ma byc glownym srodkiem transportu. Niestety za glupote rzadzacych placa mieszkancy miasta - mamy wzrost liczby rannych w zdarzeniach drogowych 30% rok do roku, wzrost wypadkow drogowych 20% rok do roku..... tylko debil albo rowerzysta nie widzi tu zwiazku. Czas na gruntowne przewietrzenie UM Gdynia - obecne wladze nie sa w stanie dalej zarzadzac tym miastem.

        • 0 0

  • Kontrole

    Większość kierowców jedzie o 10 km/h szybciej niż maksymalna dozwolona szybkość. Jeśli ktoś ich na tym złapie, uważają to za wielki pech, który niesprawiedliwie ich spotkał. Przecież wszyscy inni też zawsze jechali szybciej. Dlatego kontrole szybkości powinny być codziennością, radary w Tristarze powinny działać, mandaty powinny być obficie dawane. Wtedy będzie można podwyższyć niektóre absurdalnie niskie ograniczenia prędkości, które są tak niskie, bo zakłada się, że większość kierowców i tak jedzie o 10 km/h szybciej. Tak samo kontrolowane powinno być zatrzymywanie się na przystankach komunikacji miejskiej, jeżdżenie po pasach tylko dla autobusów itp.

    • 3 3

  • śmiesznie niskie mandaty (4)

    to jest przyczyna, za prędkość nie zmieniane od 17 LAT

    • 43 20

    • Otóż to mandaty zdecydowanie za niskie, co to jest 500zl , powinny byc od dochodów

      • 0 0

    • Proponuje (1)

      Mandat 10% od dochodów jak kutwa w Szwecji

      • 8 3

      • 15%, a jak nie zapłaci, to ściągnąć przez PIT.

        • 2 1

    • Dla mnie są wysokie. Te w komunikacji też.

      • 5 4

  • skrzyżowania równorzędne - przyczyna wypaków (3)

    Coraz więcej skrzyżowań równorzędnych, to i więcej kolizji (wymuszeń). Wyraźnie widać zależność.

    • 10 11

    • Wystarczy patrzyć na znaki a nie jeździć na pamięć. A co lepiej progi montować ?? (2)

      Pomysl trochę

      • 6 6

      • Ale tam nie ma znaków (1)

        Niektóre boczne uliczki wyglądają jak wyjazd z podwórka. Trudno to zinterpretować w ciągu 5 sekund.
        Żeby robić takie skrzyżowania, to drogi powinny mieć zbliżoną szerokość i nawierzchnię. A nie tak, jak na Długich Ogrodach gdzie ulica z dwiema jezdniami po dwa pasy nie ma pierwszeństwa.

        • 9 5

        • statystyki mówią wyraźnie, że w strefie Tempo 30

          i skrzyżowań równorzędnych liczba wypadków i kolizji systematycznie maleje i jest dużo mniejsza niż wtedy, gdy tej strefy nie było.

          Problemy wynikają jedynie z traktowania znaku z ograniczeniem prędkości jako znaku informującego o najniższej dopuszczalnej prędkości w strefie.

          • 2 2

  • Taki mamy klimat (1)

    Codziennie pokonuję trasę pomiędzy Śródmieściem a Obłużem. Trzeba być maksymalnie skoncentrowanym, mimo że jest to krótka trasa. W pierwszej kolejności kretyński kontrapas dla autobusów na Władka IV, niepowtarzalna okazja żeby dostać boczne uderzenie, jeżeli ktoś się zagapi albo nie zna miasta. Później Jana z Kolna-piesi przebiegający z Hali do przystanku i z powrotem, często wychodzący spoza autobusów, ubrani na czarno, jakby żałobę nosili. Dalej, przed wiaduktem zawężenie (bo włodarze musieli wprowadzić kolejny buspas) za którym sznur samochodów wlecze się za jakimś skończonym idiotą, który umila sobie czas dojeżdżając rowerem do pracy i ma wszystkich w głębokim poważaniu. Od węzła Ofiar Grudnia, poprzez Janka Wiśniewskiego, do Estakady względnie spokojnie, ale niektórzy też walą 120 (szczególnie dostawczaki). Przy zjeździe na Obłuże wolna amerykanka-wpychanie się na chama celem bezczelnego ominięcia korka (i nie mówię to o jeździe na tzw. zamek) a dodatkowo skręcanie w lewo z pasa do jazdy na wprost i inne głupoty, w zależności od pomysłu. Na krótkiej trasie jest tyle zagrożeń, będących wynikiem głupoty i chamstwo ludzkiego i bezmyslności władz Gdyni-więc, jak ma nie być wypadków.

    • 14 0

    • jak pieszy zagraża kierowcy gdy przebiega przez jezdnię w strefie Tempo 30?

      jeśli ktoś uważa, że piesi stwarzają zagrożenie (a nie narażają się na swoje własne ryzyko) to znaczy że ma coś z głową.

      • 1 1

  • Gdynia rzadzi gromada idiotow (1)

    maluja te sciezki rowerowe, ze na nic innego nie maja czasu i pieniedzy. Efekt: wzrost wypadkow w Gdyni o 20% w 2017 w porownaniu do 2016. Wzrost liczby kolizji..... - to zapewne efekt idiotycznych zmian organizacji ruchu w miescie..... Nie moge sie doczekac do wyborow samorzadowych - dziady z Samorzadnosci won z UM Gdynia! Czas na fachowcow i ludzi rozsadnych bez jakichs idiotycznych furkalowych misyjnych fiksacji.

    • 10 3

    • x- napisz jeszcze, że główną przyczyną niskiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce

      są piesi, rowerzyści i drzewa.

      Następnie zastanów się nad stylem swojej jazdy.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane