- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (212 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (181 opinii)
- 4 "Leżący policjant" na... polnej drodze (97 opinii)
- 5 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (74 opinie)
- 6 Sąd: kierowcy muszą wiedzieć o mandacie (302 opinie)
Mniej ofiar, ale więcej kolizji i wypadków na drogach Trójmiasta w 2017 r.
Wzrastająca liczba aut w Trójmieście sprawia, że na drogach robi się ciaśniej, spadają średnie prędkości, ale rośnie liczba stłuczek i wypadków. Od lat nie zmieniają się za to główne przyczyny zdarzeń drogowych: wciąż jeździmy za szybko i wymuszamy pierwszeństwo przejazdu na innych kierowcach.
Pełne ręce roboty przy obsłudze kolizji i wypadków służby mają także na drogach w samym Trójmieście. Na co dzień informujemy o nich w Raporcie z Trójmiasta.
Już na pierwszy rzut oka widać, że statystyki dotyczące liczby kolizji i wypadków rosną. W Gdańsku z 507 wypadków w 2016 r. na 518 w 2017 r., a w Gdyni ze 147 na 177 (mniej było ich tylko w Sopocie, gdzie w 2016 r. odnotowano 41 wypadków, a w ubiegłych 12 miesiącach - 32).
2017 r. na drogach w Trójmieście: | ||||||
Gdańsk | Sopot | Gdynia | ||||
2017 | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2016 | |
wypadki | 518 | 507 | 32 | 41 | 177 | 147 |
zabici | 13 | 12 | 0 | 3 | 6 | 14 |
ranni | 611 | 589 | 33 | 45 | 200 | 147 |
kolizje | 6585 | 6353 | 545 | 514 | 2779 | 2603 |
Lawinowo rośnie przy tym liczba kolizji. Tylko w Gdańsku w ubiegłym roku dochodziło średnio do 18 kolizji w ciągu jednego dnia (w sumie 6585 stłuczek w całym roku). A trzeba pamiętać, że jest ich więcej, bo policja w statystykach uwzględnia tylko zdarzenia zgłoszone służbom. W Gdyni liczba kolizji wzrosła z 2603 do 2779, a w Sopocie z 514 do 545.
Wypadek z 3 stycznia na obwodnicy południowej Gdańska
Najbardziej optymistyczne dane dotyczą statystyki tej najtragiczniejszej, a więc uwzględniającej ofiary śmiertelne. W 2016 r. na trójmiejskich drogach zginęło aż 29 osób. W minionych 12 miesiącach ta liczba zmalała o jedną trzecią - do 19.
Najczęstsze przyczyny wypadków: prędkość i wymuszenia
Pytani o komentarz policjanci z ruchu drogowego tłumaczą, że rosnące liczby kolizji i wypadków trudno będzie zatrzymać, jeśli nie zmienią się przyzwyczajenia i kultura jazdy kierowców.
Jako najczęstsze przyczyny wypadków od lat wskazywane są:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu czy pieszemu,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
- W Gdańsku wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze to przyczyny zarówno drobnych stłuczek, jak i poważniejszych wypadków. Różnica polega tylko na miejscach, gdzie do nich dochodzi. W przypadku kolizji najczęściej dochodzi do nich na Słowackiego, Grunwaldzkiej i gdańskim odcinku obwodnicy. Skutki wypadków najczęściej usuwamy także z obwodnicy i Grunwaldzkiej, a także ul. Kartuskiej - wylicza Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Są też jednak pozytywne wnioski. Te płyną - na co wskazują policyjne statystyki - głównie z gdyńskich ulic.
- W 2017 r. mimo częstszych kontroli stanu trzeźwości i zwiększonej liczby policjantów ujawniono mniej nietrzeźwych kierowców. Zmalała też liczba zdarzeń z udziałem pieszych - wylicza Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Opinie (129) 5 zablokowanych
-
2018-01-03 17:42
Przecież post nizej przekonywali ze wystarczy zamontowac wiecej defibrylatorów i wszystkie ofiary wypadków bedą uratowane
to co sie przejmowac wypadki bedą a dzieki defibrylatorom co 200 metrów wszyscy sie uratują:)
- 5 3
-
2018-01-03 18:11
nie ma bata na (2)
wariata jak to mówią ! przez telefony gadaja jakby było pozowlenie{sprawdż co grozi za to w Niemczech)wyprzedzaja,przekraczaja szybkośc i dopiero jak zdarzy sie wypadek to się dzieje....
- 16 2
-
2018-01-03 18:14
(1)
ja bym urywał ręce za telefonowanie za kółkiem,
ale z drugiej strony, w Szwecji to jest legalne...- 2 3
-
2018-01-03 21:46
Ale tam jak jest
40 to jada 40 a u nas
- 2 1
-
2018-01-03 18:24
A co robi Policja, żeby było mniej wypadków? (2)
Otóż nic...
- 16 10
-
2018-01-03 18:38
A co robią kierowcy by do wypadkow nie dochodziło ?
- 9 2
-
2018-01-03 19:26
Policja ochranie w tym czasie miesięcznice smoleńskie!
A tak na poważnie to policja nie kieruje autem które ulega wypadkowi/kolizji tylko pojawia się po wypadku w celu ustalenia powodów kolizji/wypadku i przebadania kierowców!
- 5 2
-
2018-01-03 18:34
Popaprańcy (1)
Jeżdzą nachlani,skacowani lub naćpani i są tego skutki.Często tez wymuszają pierwszeństwo i jeżdzą za szybko.Wyłapywać i karać karać karać !
- 16 2
-
2018-01-04 09:21
PiSdryki nie potrafią sami jeździć bo mają szoferów etatowych...najwięcej wypadków powodują właśnie ci szoferzy.
- 3 0
-
2018-01-03 18:53
nie wiem o co w tym chodzi.... (2)
Ale coraz więcej młodych osób żyje w przekonaniu, że jak włącza kierunkowskaz przy zmianie pasa to maja pierwszeństwo. Skracają bez namysłu na pale i nie widzą nic w tym dziwnego. Jakieś wielkie losowanie praw jazdy w chipsach było czy co???
- 27 3
-
2018-01-03 19:55
dobrze jak włączają, bo coraz częściej chyba w autach już nie ma przełączników....
- 5 0
-
2018-01-03 20:18
Nie tylko młodych ale starych pierdlow ...
- 2 1
-
2018-01-03 19:14
No niestety tak to jest kiedy teoretyczna obwodnica zamieniła się w zwykłą ulicę
Natężenie ruchu przy tak wysokiej dopuszczalnej prędkości, tylko dwóch pasach i wjazdach co chwilę.
- 12 5
-
2018-01-03 19:22
Barany jeżdżące
Na telefonach
- 16 0
-
2018-01-03 19:33
Patrole (1)
Wiecej patroli nieoznakowanych. Bo jak Polak widzi mundur to sie rozwaga i kultura zaczyna. Mija oznakowanych i znow wolnosc i swoboda i ma gdzies przepisy byle szybciej i szybciej...
- 13 2
-
2018-01-04 05:20
raczej na odwrót, za mało jeździ oznakowanych patroli i ludzie się zapominają. Nie chodzi o to zeby karac tylko zapobiegac bo to jest najwazniejsze i ma najwiekszy wplyw na bezpieczenstwo. dodatkowo Ilu kierowcow dziennie taki nieoznakowany patrol ukara wzgledem tego ilu kierowcow zwolni na widok oznaczonego radiowozu. Nieoznakowane radiowozy to skok na kase a nie realna poprawa bezpieczenstwa
- 8 0
-
2018-01-03 20:00
bo każdy kierowca uważa że jest panem na drodze i są tego skutki
- 13 1
-
2018-01-03 20:11
skrzyżowania równorzędne - przyczyna wypaków (3)
Coraz więcej skrzyżowań równorzędnych, to i więcej kolizji (wymuszeń). Wyraźnie widać zależność.
- 10 11
-
2018-01-03 20:17
Wystarczy patrzyć na znaki a nie jeździć na pamięć. A co lepiej progi montować ?? (2)
Pomysl trochę
- 6 6
-
2018-01-03 21:37
Ale tam nie ma znaków (1)
Niektóre boczne uliczki wyglądają jak wyjazd z podwórka. Trudno to zinterpretować w ciągu 5 sekund.
Żeby robić takie skrzyżowania, to drogi powinny mieć zbliżoną szerokość i nawierzchnię. A nie tak, jak na Długich Ogrodach gdzie ulica z dwiema jezdniami po dwa pasy nie ma pierwszeństwa.- 9 5
-
2018-01-04 11:13
statystyki mówią wyraźnie, że w strefie Tempo 30
i skrzyżowań równorzędnych liczba wypadków i kolizji systematycznie maleje i jest dużo mniejsza niż wtedy, gdy tej strefy nie było.
Problemy wynikają jedynie z traktowania znaku z ograniczeniem prędkości jako znaku informującego o najniższej dopuszczalnej prędkości w strefie.- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.