• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa zwodzonego mostu w Przegalinie

Maciej Naskręt
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w przyszłym roku śluzę w Przegalinie będą mogły pokonywać wyższe niż dotychczas statki i łodzie. Już w przyszłym roku śluzę w Przegalinie będą mogły pokonywać wyższe niż dotychczas statki i łodzie.

W marcu 2011 roku ruszy przebudowa dwóch śluz wodnych w Przegalinie. Do maja 2012 r. powstanie tam most zwodzony. Podczas prac nie będzie utrudnień w ruchu dla kierowców.



Tak będą wyglądać śluzy po przebudowie. Tak będą wyglądać śluzy po przebudowie.
Plan przebudowy śluz wodnych w Przegalinie. Plan przebudowy śluz wodnych w Przegalinie.
Na początku grudnia gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na przebudowę dwóch śluz - północnej i południowej - w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej".

Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.

Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.

- Chętnych na realizację tego zadania poznamy jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Budowa ruszy, jak tylko puszczą lody - w marcu przyszłego roku. Inwestycja potrwa co najmniej do maja 2012 r. - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Utrudnień w ruchu nie będzie. - Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie ukończona, wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starego mostu - zapewnia Kotłowski.

Kto będzie pełnił nadzór nad nową przeprawą w Przegalinie? - Most zwodzony obsługiwać będzie nasz pracownik. Natomiast śluzą zajmie się osoba wytypowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Otwieranie i zamykanie mostu będzie wykonywane z pobliskiej wieży sterowniczej - wyjaśnia Marian Werner, kierownik działu inwestycji w gdańskim ZDiZ.

Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa dwóch śluz na wschodzie Gdańska, jeszcze nie wiadomo, trwa bowiem procedura wyłaniania wykonawcy.

Most w Przegalinie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Najważniejsza dla nich byłaby budowa mostu, który zastąpi istniejącą przeprawę pontonową w ciągu ul. Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Kiedy tam rozpoczną się prace? - Gotowy jest już projekt, powstanie tam dwuklapowy most zwodzony. Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r. - przyznaje Kotłowski.

Historia śluz w Przegalinie

Budowa śluzy południowej w Przegalinie. Budowa śluzy południowej w Przegalinie.
Pod koniec XIX w. w ramach realizacji programu inwestycyjnego - przekop ujścia Wisły - projektanci postanowili odgrodzić śluzą Wisłę Gdańską (dzisiaj Martwą Wisłę). Najlepszym miejscem do tego celu okazał się północny cypel w miejscowości Przegalina. Wzniesiona tam śluza, obecnie nieczynna, nazywana też śluzą północną, służyła do późnych lat 70. Wtedy wybudowano tuż obok nową śluzę - południową.

Stan północnej śluzy w ciągu kilkunastu lat pogorszył się. Stąd w 1992 r. podjęto decyzję o wyłączaniu jej z eksploatacji. Zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym (wschodnim) śluzy północnej usypano wał przeciwpowodziowy - zabezpieczono tym samym tereny znajdujące się nad Martwą Wisłą.

Od 1905 r. aż do lat 70-tych po moście nad śluzą jeździły też pociągi Gdańskiej Kolei Dojazdowej, które zmierzały do Świbna. Tam przeprawiane były na promie kolejowym (do ok. 1955 r.) przez Wisłę do Mikoszewa i dalej jechały do Stegny i Sztutowa.

Miejsca

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • dla jasności

    Most w Przegalinie jest bardzo wygodnym dojazdem do przeprawy przez Wisłę w Mikoszewie-Świbnie. Dojazd do niego też nie jest zły. Jedynym kłopotliwym odcinkiem jest ulica Przegalińska. Faktem jest, że nie ma tak uroczych widoków jak przejazd przez wyspę Sobieszewska.
    W razie budowy mostu zamiast przeprawy pontonowej w Sobieszewie, most w Przegalinie będzie bardzo eksploatowany. Nie mniej można mieć nadzieje, że wybudowanie nowoczesnego mostu zwodzonego w Przegalinie otworzy oczy wielu użytkownikom pragnącym dojechać do Stegny, do Sztutowa.
    Gdyby nie anty-morska polityka kolejnych rządów ruch barek rzecznych przez śluzę przegalińską w kierunku portów Gdańska i Gdyni byłby utrzymany na poprzednim dosyć znacznym poziomie. A to już zmusiłoby PKP do pracy a nie do pilnowania swoich stołków.

    • 6 0

  • (1)

    MOST MIĘDZY ŚWIBNEM A MIKOSZEWEM!!!!!!!!

    • 6 0

    • hehe. nierealne. Ciut większa odległość

      • 0 0

  • Do Twierdzy Wisłoujście tez jest zwodzony - raz otwarty (4)

    Na nasze pieniądze wywalono zwodzony most z którego opcji "otwierania" nikt nie korzysta. Bo poco skoro jest na fosie podstępnej z dwóch stron a ponadto zarośniętej tak, że kajakiem strach wpływać.

    • 27 9

    • bo kajakiek to sie po jeziorach pływa

      • 2 4

    • A słowo "zabytek" coś ci mówi? (2)

      Odbudowa tego mostku to jeden z elementów odbudowy i rewitalizacji Twierdzy Wisłoujście. Idąc twoim tokiem myślenia, należałoby zasypać fosę - po co ma istnieć, skoro nikt nie zamierza atakować Twierdzy? Zlikwidować otwory strzelnicze w murach, zniwelować wały...

      • 13 0

      • Zabytek funkcjonalny ?

        To zgodnie z Twoim rozumowaniem, w otworach strzelniczych powinna być nabita broń ostra, wały obronne "najeżone" kołkami sosnowymi, a nad bramą wjazdową beczka z rozgrzaną smołą?

        Zabytek owszem ale po co tam ten mechanizm i funkcjonalna nie używana konstrukcja.

        • 1 2

      • Ten mostek to kompletna porażka podczas otwarcia były problemy bo się nie otwierał źle zaprojektowany i kompletne dno w wykonaniu. Kupa pieniędzy na mosteczek który nie działa!!!

        • 0 1

  • Co na to wszystko M@ciej G. ?

    • 0 0

  • a gdzie droga rowerowa wzdłuż Wisły?

    dlaczego nie ma jej na wizualizacji?

    Byłaby to znacząca atrakcja lokalna i międzynarodowa

    • 4 0

  • tunele są w modzie !

    może tunel zamiast mostu zwodzonego - a tak w ogóle to kanał zasypać wylać ulicę a ryby z kanału na wigilię i temat załatwiony.

    • 0 2

  • ZNÓW NAS "ZWODZĄ"?

    • 8 1

  • (1)

    w końcu !!

    • 11 0

    • fuj, śluz, więcej śluzu, sam śluz...

      • 0 2

  • remont dreogi (1)

    bardzo pięknie :) sugeruję jednak żeby wyremontować nawierzchnię ulicy Przegalińskiej. W chwili obecnej dziura na dziurze. Drogi na południe od śluz są utrzymane na przyzwoitym poziomie - bo należą do gminy Pruszcz Gd. , natomiast ta na Wyspie - mieszkańcy wyspy wiedzą.
    Tak na marginesie, w ubiegłym roku interweniowałam w sprawie dziurawej nawierzchni ul.Przegalińskiej i usłyszałam od kierownika .... "kto w ogóle wymyślił tam drogę?" - czas gościa na emeryturę wysłać :/

    • 24 0

    • i miał rację kierownik

      • 0 3

  • Obok śluzy ?

    hmmm most powstanie dokładnie nad śluzą takie małe sprostowanie :)

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane