- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (237 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Wiosną ruszy budowa zwodzonego mostu w Przegalinie
W marcu 2011 roku ruszy przebudowa dwóch śluz wodnych w Przegalinie. Do maja 2012 r. powstanie tam most zwodzony. Podczas prac nie będzie utrudnień w ruchu dla kierowców.
Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.
Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.
- Chętnych na realizację tego zadania poznamy jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Budowa ruszy, jak tylko puszczą lody - w marcu przyszłego roku. Inwestycja potrwa co najmniej do maja 2012 r. - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.
Utrudnień w ruchu nie będzie. - Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie ukończona, wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starego mostu - zapewnia Kotłowski.
Kto będzie pełnił nadzór nad nową przeprawą w Przegalinie? - Most zwodzony obsługiwać będzie nasz pracownik. Natomiast śluzą zajmie się osoba wytypowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Otwieranie i zamykanie mostu będzie wykonywane z pobliskiej wieży sterowniczej - wyjaśnia Marian Werner, kierownik działu inwestycji w gdańskim ZDiZ.
Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.
Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa dwóch śluz na wschodzie Gdańska, jeszcze nie wiadomo, trwa bowiem procedura wyłaniania wykonawcy.
Most w Przegalinie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Najważniejsza dla nich byłaby budowa mostu, który zastąpi istniejącą przeprawę pontonową w ciągu ul. Sobieszewskiej . Kiedy tam rozpoczną się prace? - Gotowy jest już projekt, powstanie tam dwuklapowy most zwodzony. Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r. - przyznaje Kotłowski.
Pod koniec XIX w. w ramach realizacji programu inwestycyjnego - przekop ujścia Wisły - projektanci postanowili odgrodzić śluzą Wisłę Gdańską (dzisiaj Martwą Wisłę). Najlepszym miejscem do tego celu okazał się północny cypel w miejscowości Przegalina. Wzniesiona tam śluza, obecnie nieczynna, nazywana też śluzą północną, służyła do późnych lat 70. Wtedy wybudowano tuż obok nową śluzę - południową.
Stan północnej śluzy w ciągu kilkunastu lat pogorszył się. Stąd w 1992 r. podjęto decyzję o wyłączaniu jej z eksploatacji. Zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym (wschodnim) śluzy północnej usypano wał przeciwpowodziowy - zabezpieczono tym samym tereny znajdujące się nad Martwą Wisłą.
Od 1905 r. aż do lat 70-tych po moście nad śluzą jeździły też pociągi Gdańskiej Kolei Dojazdowej, które zmierzały do Świbna. Tam przeprawiane były na promie kolejowym (do ok. 1955 r.) przez Wisłę do Mikoszewa i dalej jechały do Stegny i Sztutowa.
Miejsca
Opinie (71) 5 zablokowanych
-
2010-12-08 11:25
dla jasności
Most w Przegalinie jest bardzo wygodnym dojazdem do przeprawy przez Wisłę w Mikoszewie-Świbnie. Dojazd do niego też nie jest zły. Jedynym kłopotliwym odcinkiem jest ulica Przegalińska. Faktem jest, że nie ma tak uroczych widoków jak przejazd przez wyspę Sobieszewska.
W razie budowy mostu zamiast przeprawy pontonowej w Sobieszewie, most w Przegalinie będzie bardzo eksploatowany. Nie mniej można mieć nadzieje, że wybudowanie nowoczesnego mostu zwodzonego w Przegalinie otworzy oczy wielu użytkownikom pragnącym dojechać do Stegny, do Sztutowa.
Gdyby nie anty-morska polityka kolejnych rządów ruch barek rzecznych przez śluzę przegalińską w kierunku portów Gdańska i Gdyni byłby utrzymany na poprzednim dosyć znacznym poziomie. A to już zmusiłoby PKP do pracy a nie do pilnowania swoich stołków.- 6 0
-
2010-12-08 10:33
(1)
MOST MIĘDZY ŚWIBNEM A MIKOSZEWEM!!!!!!!!
- 6 0
-
2010-12-08 11:24
hehe. nierealne. Ciut większa odległość
- 0 0
-
2010-12-08 07:18
Do Twierdzy Wisłoujście tez jest zwodzony - raz otwarty (4)
Na nasze pieniądze wywalono zwodzony most z którego opcji "otwierania" nikt nie korzysta. Bo poco skoro jest na fosie podstępnej z dwóch stron a ponadto zarośniętej tak, że kajakiem strach wpływać.
- 27 9
-
2010-12-08 11:08
bo kajakiek to sie po jeziorach pływa
- 2 4
-
2010-12-08 09:05
A słowo "zabytek" coś ci mówi? (2)
Odbudowa tego mostku to jeden z elementów odbudowy i rewitalizacji Twierdzy Wisłoujście. Idąc twoim tokiem myślenia, należałoby zasypać fosę - po co ma istnieć, skoro nikt nie zamierza atakować Twierdzy? Zlikwidować otwory strzelnicze w murach, zniwelować wały...
- 13 0
-
2010-12-08 10:41
Zabytek funkcjonalny ?
To zgodnie z Twoim rozumowaniem, w otworach strzelniczych powinna być nabita broń ostra, wały obronne "najeżone" kołkami sosnowymi, a nad bramą wjazdową beczka z rozgrzaną smołą?
Zabytek owszem ale po co tam ten mechanizm i funkcjonalna nie używana konstrukcja.- 1 2
-
2010-12-08 09:16
Ten mostek to kompletna porażka podczas otwarcia były problemy bo się nie otwierał źle zaprojektowany i kompletne dno w wykonaniu. Kupa pieniędzy na mosteczek który nie działa!!!
- 0 1
-
2010-12-08 10:19
Co na to wszystko M@ciej G. ?
- 0 0
-
2010-12-08 10:17
a gdzie droga rowerowa wzdłuż Wisły?
dlaczego nie ma jej na wizualizacji?
Byłaby to znacząca atrakcja lokalna i międzynarodowa- 4 0
-
2010-12-08 09:37
tunele są w modzie !
może tunel zamiast mostu zwodzonego - a tak w ogóle to kanał zasypać wylać ulicę a ryby z kanału na wigilię i temat załatwiony.
- 0 2
-
2010-12-08 09:15
ZNÓW NAS "ZWODZĄ"?
- 8 1
-
2010-12-08 07:43
(1)
w końcu !!
- 11 0
-
2010-12-08 08:41
fuj, śluz, więcej śluzu, sam śluz...
- 0 2
-
2010-12-08 08:01
remont dreogi (1)
bardzo pięknie :) sugeruję jednak żeby wyremontować nawierzchnię ulicy Przegalińskiej. W chwili obecnej dziura na dziurze. Drogi na południe od śluz są utrzymane na przyzwoitym poziomie - bo należą do gminy Pruszcz Gd. , natomiast ta na Wyspie - mieszkańcy wyspy wiedzą.
Tak na marginesie, w ubiegłym roku interweniowałam w sprawie dziurawej nawierzchni ul.Przegalińskiej i usłyszałam od kierownika .... "kto w ogóle wymyślił tam drogę?" - czas gościa na emeryturę wysłać :/- 24 0
-
2010-12-08 08:40
i miał rację kierownik
- 0 3
-
2010-12-08 08:26
Obok śluzy ?
hmmm most powstanie dokładnie nad śluzą takie małe sprostowanie :)
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.