• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa zwodzonego mostu w Przegalinie

Maciej Naskręt
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w przyszłym roku śluzę w Przegalinie będą mogły pokonywać wyższe niż dotychczas statki i łodzie. Już w przyszłym roku śluzę w Przegalinie będą mogły pokonywać wyższe niż dotychczas statki i łodzie.

W marcu 2011 roku ruszy przebudowa dwóch śluz wodnych w Przegalinie. Do maja 2012 r. powstanie tam most zwodzony. Podczas prac nie będzie utrudnień w ruchu dla kierowców.



Tak będą wyglądać śluzy po przebudowie. Tak będą wyglądać śluzy po przebudowie.
Plan przebudowy śluz wodnych w Przegalinie. Plan przebudowy śluz wodnych w Przegalinie.
Na początku grudnia gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na przebudowę dwóch śluz - północnej i południowej - w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej".

Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.

Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.

- Chętnych na realizację tego zadania poznamy jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Budowa ruszy, jak tylko puszczą lody - w marcu przyszłego roku. Inwestycja potrwa co najmniej do maja 2012 r. - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Utrudnień w ruchu nie będzie. - Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie ukończona, wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starego mostu - zapewnia Kotłowski.

Kto będzie pełnił nadzór nad nową przeprawą w Przegalinie? - Most zwodzony obsługiwać będzie nasz pracownik. Natomiast śluzą zajmie się osoba wytypowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Otwieranie i zamykanie mostu będzie wykonywane z pobliskiej wieży sterowniczej - wyjaśnia Marian Werner, kierownik działu inwestycji w gdańskim ZDiZ.

Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa dwóch śluz na wschodzie Gdańska, jeszcze nie wiadomo, trwa bowiem procedura wyłaniania wykonawcy.

Most w Przegalinie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Najważniejsza dla nich byłaby budowa mostu, który zastąpi istniejącą przeprawę pontonową w ciągu ul. Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Kiedy tam rozpoczną się prace? - Gotowy jest już projekt, powstanie tam dwuklapowy most zwodzony. Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r. - przyznaje Kotłowski.

Historia śluz w Przegalinie

Budowa śluzy południowej w Przegalinie. Budowa śluzy południowej w Przegalinie.
Pod koniec XIX w. w ramach realizacji programu inwestycyjnego - przekop ujścia Wisły - projektanci postanowili odgrodzić śluzą Wisłę Gdańską (dzisiaj Martwą Wisłę). Najlepszym miejscem do tego celu okazał się północny cypel w miejscowości Przegalina. Wzniesiona tam śluza, obecnie nieczynna, nazywana też śluzą północną, służyła do późnych lat 70. Wtedy wybudowano tuż obok nową śluzę - południową.

Stan północnej śluzy w ciągu kilkunastu lat pogorszył się. Stąd w 1992 r. podjęto decyzję o wyłączaniu jej z eksploatacji. Zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym (wschodnim) śluzy północnej usypano wał przeciwpowodziowy - zabezpieczono tym samym tereny znajdujące się nad Martwą Wisłą.

Od 1905 r. aż do lat 70-tych po moście nad śluzą jeździły też pociągi Gdańskiej Kolei Dojazdowej, które zmierzały do Świbna. Tam przeprawiane były na promie kolejowym (do ok. 1955 r.) przez Wisłę do Mikoszewa i dalej jechały do Stegny i Sztutowa.

Miejsca

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • Droga (1)

    po wale przeciwpowodziowym? No, ładnie.

    • 11 8

    • Już go tiry rozjadą...

      • 7 0

  • Mała rzecz, a cieszy

    To jest jedna z tego rodzaju inwestycji, które niby drobne, ale mające wbrew pozorom duże znaczenie.

    • 19 0

  • To można wykorzystać pozostałości mostu zwodzonego odnalezionego w Bramie Wyżynnej.

    • 2 8

  • Do budowy zostaną użyte podobno belki z bramy wyżynnej;-)

    • 44 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane