• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Witomino: projekt obwodnicy i przebudowa ul. Hodowlanej

Patryk Szczerba
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa
Obwodnica Witomina odciąży ul. Chwarznieńską na Witominie. Obwodnica Witomina odciąży ul. Chwarznieńską na Witominie.

Gdynia zaczęła poszukiwanie firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla Obwodnicy Witomina, która połączy ul. KieleckąChwarznieńską. Projekt ma być gotowy w pierwszej połowie 2021 roku. Z kolei wkrótce powinna ruszyć warta 24,5 mln zł przebudowa ul. Hodowlanej, którą wykona Strabag. Inwestycja wraz z budową zbiornika retencyjnego i remontem części ul. II Morskiego Pułku Strzelców potrwa rok.



Jak często stoisz w korkach jeżdżąc po swoim mieście?

Przypomnijmy:

  • Zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która zostanie poprowadzona przez las padła w lipcu.
  • Droga połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską.
  • Obwodnica będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku.
  • Powstanie też kładka pieszo-rowerowa na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiadukt nad ul. Witomińską i dwa przepusty.

Wydział inwestycji Urzędu Miasta Gdyni ogłosił przetarg na wybór projektanta inwestycji. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc, kolejnym czas wykonania zamówienia - 20 proc. oraz kwalifikacje i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.

Otwarcie kopert zaplanowano na 21 listopada. Czas przygotowania dokumentacji nie może być dłuższy niż 75 tygodni, czyli około 18 miesięcy.

- Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na jakość życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. Ogłoszenie dzisiaj przetargu jest kamieniem milowym całej inwestycji - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

Obwodnica Witomina: powrót do pomysłu sprzed lat



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Postawiono na rozwiązanie wewnątrz dzielnicy promujące komunikację miejską. Za 1,2 mln zł sporządzono dokumentację projektową rozbudowy fragmentu ul. Chwarznieńskiej i w listopadzie 2018 roku ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy. Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 mln złotych, ale najniższa oferta była o 10 mln zł droższa, więc przetarg unieważniono.

Obwodnica Witomina - według szacunków prezentowanych przez władze miasta w lipcu - w uaktualnionym wariancie ma kosztować ok. 60-70 mln zł, a jej budowa potrwa ok. 1,5 roku.

Przebudowa Hodowlanej w Gdyni: nie tylko remont ulicy



W poprzednim tygodniu rozstrzygnięto przetarg na przebudowę ul. Hodowalnej. Najkorzystniejszą ofertą złożyła firma Strabag. Inwestycja zostanie wykonana w rok od momentu podpisania umowy i będzie kosztowała 24,5 mln zł.

W ramach projektu przewidziana jest kompleksowa przebudowa ul. Hodowlanej na odcinku od ul. Chwarznieńskiej do skrzyżowania z ulicami Wielkokacką i Stawną. Zakres robót obejmuje również przebudowę odcinka ul. II Morskiego Pułku Strzelców oraz budowę zbiornika retencyjnego wraz z prowadzącą do niego drogą.

Na ten element zwracają uwagę szczególnie władze miasta.

- W ramach projektu zostanie zrealizowany zbiornik retencyjny na obszarze dawnych ogródków działkowych, do którego zostanie podłączona kanalizacja burzowa. To rozwiązanie przyczyni się do poprawy retencji w rejonie całej dzielnicy, jak również umożliwi stworzenie terenów rekreacyjnych dookoła wspomnianego miejsca - już teraz rada dzielnicy pracuje nad pomysłami - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • A nie można zrobić krócej taniej i praktyczniej

    Na obecnym skrzyżowaniu Witominskiej, Kieleckiej,Rolniczi zrobić duże rondo i do tego ronda podłączyć obwodnicę. Tam ruch rozdzierałby się na kilka ulic a tak ruch cały zbiegnie się na Kieleckiej i giga korek na Rondzie Cegielskiej

    • 30 12

  • kolejna obwodnica obwodnicy

    Cały ten ciąg pomysłów o budowaniu kolejnych dróg jest bez sensu. Zdecydowanie lepiej promować transport publiczny wydzielając lub dobudowując buspasy. Przecież korki są rano od 7.15 do 9.tej a potem od 15.00 do 18.30 potem "betonoza" jest przejezdna w obu kierunkach. Aby ruch był płynny buspasy muszą być na całej długości a nie tyko "do skrzyżowania"i na to powinny iść środki, a nie na budowanie kolejnych betonowych pasków lakmusowych. Przykład właśnie skrzyżowanie Rolniczej z Małokacką. Udrożnienie tego skrzyżowania i zapewnienie przejazdu bezkolizyjnego dla komunikacji miejskiej aż do Wiczlina będzie lepszym rozwiązaniem niż budowanie kolejnej obwodnicy. Ale aby to zrobić trzeba mieć wizję rozwoju miasta i przekonać mieszkańców.

    • 38 10

  • Szkoda lasu.

    • 31 11

  • Lepiej późno niż wcale. Trzeba już teraz pomyśleć o poszerzeniu Małokackiej!

    • 30 11

  • To Prezydent Szczurek w ciagu 1 roku zmienił zdanie.

    jeszcze nie tak dawno pan Stępa z nadania pana Szczurka komunikował, że się nie da i że do tematu wracamy za kilka dobrych lat. Powtarzany był przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej. Czy pan Szczurek wie co się dzieje, jakoś to koordynuje ?

    • 44 1

  • To najbardziej nieodpowiedzialny pomysł Szczurka! (4)

    Obwodnica, czyli przeniesienie korków sprzed Witomina na Kielecką, przed Węzeł F. Cegielskiej. Paradoksalnie stracą na tym przede wszystkim mieszkańcy Witomina - w tej chwili jadąc czy to do centrum czy obwodnicy wjeżdżają przed korek. Po wybudowaniu obwodnicy będą stawali na jego końcu. Sama budowa to wycięcie kilku tysięcy drzew i autostradowa opaska wokół dzielnicy. Gratuluję, właśnie tracicie dostęp do lasu. Ale po co iść do lasu, skoro można popatrzeć na asfalt i beton... W nocy również będzie można słuchać wyścigów motocykli, a nie śpiewu ptaków. Ta budowa to również zamach na komunikację zbiorową, która straci jakąkolwiek rację bytu - samochodem z Wiczlina za Witomino 5 minut, autobusem 30, a następnie razem w korku drugie 30 minut. Kto skorzysta z takiej oferty? Czy miasto patrzy na długofalowe cele? Czy w tym mieście ktoś w ogóle zastanawia się nad skutkami budowy tej drogi? Przecież ona, prócz dewastacji przyrody na niespotykaną w Gdyni skalę, doprowadzi do drogowego armagedonu. Panie Szczurek, w innych miastach prezydenci rozwijają transport publiczny, pan oszukujesz ludzi wizjami autostrad przez las i koleją na Wiczlino, której nikt w urzędzie nie ma zamiaru budować.

    • 33 38

    • Inne spojrzenie (1)

      1. Nie ma innego sposobu rozwiązania problemu poza jeszcze zakazem poruszania się samochodem albo zaniechaniem rozbudowy Gdyni Zachód.
      2. Człowiek jednak jest nieco ważniejszy niż drzewa więc chociaż wycinka boli to jednak obwodnica poprawi komunikację. Nie nazwałbym dewastacją przyrody wycinki drzew o ile ma ona zapobiec dewastacji człowieka.
      3. Mieszkańcy Witomina stoją w korkach codziennie w drodze powrotnej. W tych samych korkach stoją mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina. Sytuacja związana z powrotem poprawi się więc niewątpliwie. Sytuacja z dojazdem do centrum może być rzeczywiście trudniejsza dla mieszkańców Witomina ale z pewnością nie pogorszy się dojazd dla mieszkańców Chwarzna. Trudno narzekać na taką sytuację.

      • 3 5

      • I w sumie znalazłeś rozwiązanie. Należy robić wszystko by zaniechać dalszej suburbanizacji. Efekt chwilowego polepszenia będzie widoczny tylko przez kilka tygodni. W tym czasie wiele osób widząc chwilową poprawę zrezygnuje z komunikacji zbiorowej widząc luz na ulicy, aż do jej zapchania. Następnie zacznie się ścinanie kursów autobusów (bo więcej osób jedzie samochodami), co doprowadzi do kolejnego odpływu pasażerów. To jest standardowy model, opisany w wielu książkach. Wystarczy poczytać...

        • 5 4

    • co ty pitolisz?

      • 3 2

    • większych głupot nie czytałem

      • 3 5

  • Nie (6)

    Da

    • 62 31

    • W Polsce są tylko pola, lasy, łąki i sklepy no i nowe osiedla dla warszafki

      nikt ku... nie buduje dróg od dobry 4 lat. Czy te stare leśne dziadki myślą, że ta infrastruktura wytrzyma napływ słoików i ich złomów? Budować tak jak np. Niemczech, ale też nie zapominajcie o komunikacji miejskiej.

      • 20 1

    • To tylko projekt na którym mogą zarobić kolesie więc projekt powstanie (4)

      Łatwy grosz.

      • 23 6

      • (3)

        Projekt o 10 lat za późno. Tak jak z węzłem karwiny który będzie na czasie budowany. Na 2 lata zakorkuje dzielnice a później będą jeszcze większe zatory dobrych przesunie się na i tak już zakochany węzeł

        • 15 8

        • na czasie czyli kiedy? (2)

          • 18 6

          • Przed tym no, gwizdaniem wody w czajniku! (1)

            Tylko, że wtedy się nie zaparzy. Ale zaraz, no nie ma się zaparzyć.

            • 12 8

            • Nie ma się zaopatrzyć

              Bo nie ma czego zalać tym wrzątkiem, bo na kawę pieniędzy nie ma

              • 14 8

  • (1)

    A nie da rady poprowadzić drogi z ul. II MPS przez las do Wielkopolskiej? To by dopiero odblokowało Witomino.

    • 36 11

    • A jezdziles ostatnio Wielkopolska?

      W godzinach szczytu ostatnimi czasy szybciej jest dojechac np. Z Riviery do Wielkiego Kacka przez Witomino i obwodnice niz Wielkopolska. Gdynia to, niestety, umierajace miasto!

      • 3 11

  • Kiedy metro do Wiczlina? (2)

    • 58 10

    • No, prezydent w wywiadzie mówił, że dopiero się rozkręca... (1)

      Musicie go wybrać na jeszcze 6 kadencji, to zaplanują wykonawcę projektu

      • 19 1

      • Aha.

        • 0 16

  • Widzę, że do Polski wciąż nie dotarła świadomość o prawie Lewisa Mogridga (4)

    Budujcie dalej drogi, dziwcie się że są korki.

    • 36 24

    • Mało kto to rozumie

      Większość uważa, że jak jest dużo aut to potrzeba nowych dróg. Zarówno decydenci jak i beneficjenci. Działa to jak sprzężenie zwrotne. Politycy obiecują nowe drogi, wyborcy wybierają tych co obiecują nowe drogi. Ślepy by dostrzegł, że to już nic nie daje ale zaklinanie rzeczywistości trwa.

      • 3 5

    • (1)

      Cieszę się że przed laty wybudowano Kielecką i Malokacka. Zgodnie z Twoimi teoriami wystarczająca miałaby być Witominska?!

      • 10 0

      • Właśnie potwierdzileś teorię. Kielecka i Małokacka nie rozwiązały problemu zamorkowanej Witominskiej i dzisiaj potrzebna jest jeszcze obwodnica Witomina. Żadna droga nie rozwiąże problemów korków. Tam jest potrzebna sprawna komunikacja miejska np pociąg.

        • 6 6

    • Ciekawe

      Po pierwsze to twierdzenie a nie prawo i nie sprawdza się zawsze. A po drugie to twierdzenie na które się powołujesz dotyczy poszerzania dróg o dodatkowe pasy a nie budowę nowej drogi to co miałeś na myśli to zapewne paradoks Braessa traktujący o dodaniu nowego połączenia drogowego. Klasyka gatunku coś słyszałem to się wypowiem

      • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane