• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Od dzisiaj stojąc w korku ... (2)

    ... czy na światłach, wyganiam żonę w kamizelce i z trójkątem za auto, sam zaś włączam awaryjne, przeciwmgłowe i dzeonię na policję - szkoda tylko gdy jakiś debil mi żonę rozjedzie - ale to będzie wina tych z przodu co stworzyli zagrożenie znaczy korek, ja i kierowca dostawczaka bedziemy mieli czyste sumnienie.

    • 3 2

    • Dobre! Tylko po co chcesz jej dać kamizelkę ? (1)

      Pozbędziesz się baby z domu na zawsze! Tylko miejsce na łostowicach niech sobie zarezerwuje!

      • 1 0

      • Bo bo bo ....śnieg

        By ją lepiej widział i celował w nia

        • 0 0

  • Trochę nie mądry tytuł (27)

    Bo czujność też mogła zapowiedz wypadkowi, tak samo jak ostrożność i bezpieczna jazda. Może też szerszy tunel.

    • 388 16

    • Heh . . . (3)

      Podobnie chciałem zatytułować swoją wypowiedź - trochę głupi art. - próbujący winę za kolizje w jakimś stopniu przeżucić z kierowcy auta, dostawczego na kierowców w korku. Pisząc bzdury, że to im brakuje rozwagi, że to oni mogli zapobiec zdarzeniu - nie popierając tego przepisami a jedynie "zasadami współżycia społecznego". Nie pisząc nic o zachowaniu odległości od auta poprzedzającego (nie ważne czy w ruchu czy nie) którą stojący w korku zachowali - z wyjątkiem busa, nie pisząc nic o prędkości - która wnioskuję po nagraniu nie była przepisowa. Winy moralnej i prawnej w tym wypadku nie można przerzucać na poszkodowanych.

      • 28 2

      • Widać po komentarzu (1)

        mało jeździsz. Przepisy ruchu drogowego są często skutkiem przejścia od dobrej praktyki do obowiązku wynikającego z prawa. Można znaleźć kilka innych takich sytuacji drogowych. I pytanie- dlaczego obsługa tunelu nie podała komunikatu na tablicach, bo chyba po to one są.

        • 1 1

        • Może i mało ...

          Aktualnie robie około 1000 km miesięcznie, przez 2 lata robiłem ok. 4000 km miesięcznie, myślę, że nie jest to dużo, ale kierowcy powinni stosować się i odpowiadać według Kodelsu Ruchu Drogowego. A nie według widzimi się kogoś kto dużo (zawodowo) jeździ i się wiecznie spieszy. Oczywiście można było zrobić wiele by nie doszło do kolizji, ale to sprawca ponosi 100% odpowiedzialności za to zdarzenie.

          • 0 0

      • widzisz teraz czego to ludzie nie zrobią dla odrobiny pieniędzy

        brak kręgosłupa moralnego
        albo mobbing w pracy,
        pewnie też dla pieniędzy
        czyli zwykła prostytucja w trojmiasto.pl

        • 6 1

    • COOO to auto za mną nie widzi że zwalniam ? nie widzi nic ? (2)

      musi mieć awaryjne na poprzedzającym pojeździe by w niego nie wjechać ???

      samochód dostawczy który jest wyższy i widzi więcej niż osobówka i nie widział że przed nim stoi sznur aut ????

      a druga sprawa janusze stoją na prawym a lewy cały pusty bo przecież jazda na "suwak" w polsce to przestępstwo wg. niektórych kierowców ... po.........

      • 13 5

      • pancerna mgła go owiala (1)

        • 2 2

        • schowaj się

          POpleczniku kremlowskich struktur.

          • 0 2

    • Tytuł skazujący kierowcę osobówki (3)

      Póki co nie ma obowiązku i żadnego takiego zapisu w przepisach ruchu drogowego o włączamiu świateł awaryjnych przy dojeżdżaniu do korka . I nie widzę tu ani kszty winy osobówki . Wina leży tylko i wyłącznie po stronie dostawczaka . Nie zachował bezpiecznej odległości , uderzył w tył pojazdu ( wtedy jest zawsze wina tego z tyłu , no chyba że auto z przodu by zjechało i uderzyło te z tyłu ) i nadmierna prędkość co widać na załączonym filmie . Nie ma co dywagować i się dłużej rozwodzić . Winny jest kierowca auta dostawczego i koniec tematu . A pan redaktor niech się zapozna z przepisami ruchu drogowego i wtedy szuka sensacji której tu po prostu nie ma .

      • 74 1

      • (1)

        Przeciez trojmiasto pl to barany

        • 17 1

        • to matoły

          i nędza intelektualna

          • 3 1

      • To są dzisiejsze pismaki.Zamiast stać w obronie poszkodowanego to jeszcze go obsmarują.Ja bym za ten artykuł prokuratora redaktorkowi nałożył,a samemu poszkodowanemu radzę założyć sprawę w sądzie za ten artykuł.Może jeden z drugim zapłaci zadośćuczynienie to może się odechce takich praktyk.

        • 16 3

    • i gumowe ściany i poduszki na zderzakach ... (1)

      • 19 2

      • i zasmażka

        • 2 2

    • (2)

      dziwne osobówka mogła sie zatrzymać dostawczak już nie... Jaki morał z tego? Osobówka jechała wolno dostawczak zapier..... i tyle w temacie. Wina jak dla mnie dostawczaka

      • 56 2

      • (1)

        Pewnie poprzedzające wysokie pojazdy zasłoniły widok kierowcy dostawczaka.

        • 9 0

        • i jeszcze drzewa

          i krety tunelowe

          • 11 1

    • (1)

      tytuł w stylu: Gdyby babcia miała wąsy...

      • 34 5

      • to jest artykuł o komentarzach do artykułu

        a za tydzień będzie artykuł o komentarzach do artykułu o komentarzach

        większego dna to chyba tylko w RussianTimes i TVP szukać

        • 9 0

    • Gdyby kierowca patrzył na jezdnię , a nie dłubał w telefonie , nie było by powyższego zdarzenia (2)

      j w

      • 52 1

      • stracił zasięg w telefonie

        • 4 0

      • I przede wszystkim gdyby jechał z przepisową prędkością..

        • 25 2

    • Tablice o zmiennej treści powinny ostrzegać o korkach w tunelu.

      Co robiła w tym czasie obsługa tunelu? Wina w dużym stopniu leży po ich stronie.

      • 12 4

    • Dokładnie (1)

      Gdyby kierowca dostosował prędkość do warunków i przepisów ruchu drogowego i nie patrzył w smartfona nie byłoby problemu.

      • 103 3

      • jest w tym sporo prawdy...

        zazwyczaj jeżdżę osobówką więc nie bardzo widzę co dzieje się w kabinie ciężarówki czy dostawczaka.
        Jednak ostatnio maiłem okazję podróżować autokarem po autostradzie A1. Jestem w szoku - kierowcy "zawodowi" większość z telefonem przy uchu, część grzebiących w telefonie, a było 3 takich co na legalu film w kabinie oglądali z laptopa/tabletu... DRAMAT!

        • 28 1

    • bardzo niemadry

      Robienie z ofiary winnego wypadku.
      Na drogach jest swiatel jak na dyskotece a myslenia I tak nic nie zastapi...

      • 46 2

    • NIEMĄDRY

      Jaki? NIEMĄDRY. "NIE" z przymiotnikami piszemy łącznie panie "mądry"

      • 12 8

    • Były włączone światła stop

      Na filmie widać, że ostatnie auta miały włączone światła STOP. Więc awaryjne na niewiele się by tutaj zdały. A może kierowca z założenia myślał, że wbije się na lewy pas, bo po co czekać w korku.

      • 40 2

  • A może ktoś odpowiedzialny, obserwujący ruch powinien nacisnąć przycisk i zapaliłyby się światła ostrzegawcze informujące, że w (1)

    Wszystko zwalić na kierowców? Omijanie dziur wybijających wahacze, unikanie idiotów pędzących na óslep i jazda do przodu z obserwacją zagrożeń z tyłu na prawym pasie? Za co płacimy zarządcom, policji i straży miejskiej? Za wypłaty widać i tylko za ich wypłaty. W dniu dzisiejszym minałem pięciu kierowców jadących bezmyślnie i wszyscy rozmawiali przez telefon trzymany w ręku. Halo! Służby czas się ogarnąć!

    • 1 0

    • Dokładnie!!!

      • 0 0

  • Po niemieckich autostradach akurat mozna sie uczyc (6)

    tam kazdy iedy zbliza sie do korku wlacza szybko awaryje, ostrzegajac innych ze cos sie dzieje i kazdy zwalnia. ale u nas nie. u nas kierowcy długo nie naucza sie jezdzic tak jak powinni kiedy prawko dostaje sie jak cukierki

    • 3 7

    • (2)

      Tak, tak oczywiście. Tylko dlaczego u nas kierowcy na niemieckich blachach już tacy idealni nie są

      • 1 1

      • Bo to nasi handlarze rupieciami.

        • 0 0

      • Bo to Polacy z Rajchu na gościnnych występach.

        • 1 1

    • Teren zabudowany to nie autostrada

      Prędkości w obszarze zabudowanym nie wymagają dodatkowego ostrzegania, wystarczy świało stop i skupienie uwagi na drodze, a nie na telefonie.

      • 2 1

    • Włącz myślenie.

      • 1 0

    • A Ty czego w Niemczech się nauczyłeś?

      • 1 0

  • lewy pas był prawie pusty?

    • 0 0

  • Gdyby gdyby gdyby...uwielbiam gdybanie

    • 0 0

  • Pewnie gadał prze komórkę.

    Daję 120% pewności.

    • 0 0

  • MOże zdążysz włączyć awaryjne...

    jeśli zdążysz zahamować.

    • 0 0

  • ludzie migaczy nie używają mimo że są pod reką, a co dopiero świateł awaryjnych do których trzeba się pofatygować

    • 1 0

  • Durni nie wpuszczać do tunelu

    Ślepi durnie nie powinni jeździć dostawczakami. W tunelu jest MAX. 70 km/h. To nie autostrada do ciężkiej cholery.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane