• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • Macieju Naskręt zastanów się zanim takie bzdury wysmarujesz (1)

    Ten kretyn w dostawczym ma 100% winy, a na miejscu poszkodowanego bym do ciebie przyjechał z awanturą.

    • 55 0

    • Firmy przynoszące straty

      Zaraz pomniejszą wypłatę odszkodowania z oc sprawcy - stwierdzając też winę osobówek. Bo w tym kraju łupi i wykorzystuje się zwykłego spokojnego obywatela, a cwaniaka, kombintatora się gloryfikuje. Zamiast napisać, że idiota w dostawczaku zawinił dać mu mandat, to ciągnie się dalej temat szukając winy wszędzie w koło. Odnoszę wrażenie, że to ktoś z Gdańskiej rodziny na W .. lub z Sopockiej na T ... jechał tym busem stąd cała "awaryjna nagonka"

      • 3 0

  • (1)

    Na kursach takiego czegoś nie uczą, że należałoby włączać awaryjne światła w takich przypadkach, zacznijmy od tego że niczego nie uczą poza schematem jak zdać egzamin... Przydałyby się dwie godziny kursu doskonalenia jazdy w ramach podstawowego kursu.

    • 6 2

    • Dopóki nie zmieni się sposób egzaminowania, żadne nauczanie nie pomoże.

      • 2 0

  • Dajcie spokój z takimi radami

    CO mają do bezpieczeństwa włączone awaryjki samochodu stojącego w środku korka? Jeśli już, to ostatni powinien włączyć, a to też niewiele daje, bo taki koleś z dostawczaka pisał pewnie SMS, albo grzebał w radiu, czy tam szukał czegoś interesującego w kabinie. Wszystko, by nie patrzec na drogę. W takiej sytuacji żadne światła nie pomogą. Ewentualnie jakiś dźwiękowy system ostrzegania, że w tunelu jest korek, lub tablice świetlne (są chyba zainstalowane?)

    • 23 1

  • W Gdansku sie zaczyna.

    W Gdansku sie zaczyna marazm, taki jak w Gdyni.

    • 0 3

  • jakie orły, jakie wnioski :D

    A zamknięty całkiem tunel nie zapobiegłby wypadkowi w tunelu? Zapobiegłby
    A gdyby kierowca tego dnia nie wsiadł do busa? Również
    A gdyby kierowca tego dnia jechał busem autonomicznym? Również

    W tym samym toku myślenia:
    Wiecie, co jest największym powodem rozwodów? Małżeństwo. Przecież jakby nie było małżeństwa, nie byłoby rozwodu :D

    Wszystko na kogoś postronnego zwalić. Nie to, że brak jest systemu ostrzegania w tunelu, nie to, że 24/7 jest tam monitoring i można nadać komunikaty, tylko to, że kierowca (i to poszkodowany!) nie włączył awaryjnych...

    • 36 0

  • Ograniczenie prędkości, nakaz zachowania określonego odstępu nie wystarczy? (3)

    No k... bez jaj

    • 22 0

    • Człowieku, jaki odstęp (2)

      Wg przepisów, każdy tam stojący powinien zachowac 50m odstępu PORD Art. 19 ust.4. Myśłisz, że ludzie o tym wiedzą?

      • 0 3

      • Człowieku, zastanow sie co piszesz, że nie wiedzą??? (1)

        ZAWSZE musisz jechać tak żeby mieć szanse na wyhamowanie, w szczególności że tu mówimy o "zwykłym" korku a nie o ew nagłym wypadku samochodu jadącego z przodu.

        • 0 2

        • Przepisu nie przeczytał, ale już charczy

          Ten przepis mówi, że podczas zatrzymania, POMIĘDZY pojazdami ma być 50m. Więc tworzysz okazję, żeby podjechać do przodu jak widzisz, że ktos z tyłu zapierdziela. Tego co przywalił pomijam, bo to debil któremu powinni zabrać prawko

          • 1 0

  • (1)

    Próba zrzucenia całej odpowiedzialności na kierowce, a przypominam, że w tunel jest monitorowany przez specjalnie zatrudnionych ludzi i posiada systemy ITS, które maja zapewnić odpowiednią informację dla kierowców!!! Mamy XXI wiek, a zarządzanie ruchem jak w Afryce. Niech Zdiz sie obudzi i weźmie odpowiedzialność.

    • 18 4

    • Zobacz

      Sobie kiedyś co się dzieje jak zamknięty jest jeden z pasów tunelu ( X na sygnalizatorów wjazdowym) - połowa kierowców nawet tego znaku świetlnego nie widzi...

      • 2 0

  • Wystarczyło patrzeć na drogę a nie w papiery dostaw

    • 20 0

  • tylko policja z palą nad głową nauczy Polaka jazdy. (1)

    albo manadaty w ojro w wysokości jak za granicą

    • 10 1

    • Pałą to trzeba traktować ustawodawcę za takie badziewne przepisy dot. egzaminowania i nauki jazdy

      • 0 0

  • No kierowco meganki teraz już wiesz że to twoja wina

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane