• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • W Rzeszy światła awaryjne przy zatorach to norma.!

    • 2 0

  • Najlepsi sa autobusiarze jak dziękują za wpuszczenie. Będąc z ich lewej strony widzi sie tylko lewe migacze i nie wiadomo czy chcą pas zmieniać czy w tyłek sie podrapac

    • 2 2

  • Wystarczyłoby, żeby każdy pojazd miał radarowy system ostrzegający przed możliwością wystąpienia kolizji i zapobiegający takiemu zdarzeniu hamując za kierowcę. Czołowi producenci od lat oferują takie rozwiązania. Proste i skuteczne nawet jak za kierownicą siedzi debil grzebiący w komórce przez co nie patrzy na drogę. Zaraz pewnie się zlecą Janusze z 20-letnich passatów twierdzący, że nie potrzeba takich wynalazków zwiększających cenę pojazdu. Owszem, w normalnych warunkach nie jest to konieczne i potrzebne, ale jak widać - są przypadki, w których takie systemy mogłyby się przydać i uratować komuś skórę. A skoro tak, warto w nie inwestować i je popularyzować.

    • 1 1

  • to jest właśnie pokolenie lubie zapierd ...

    naklei sobie badziewie na klapę i myśli że Kubica ...

    • 3 0

  • A po co są światła hamowania?

    • 5 2

  • (1)

    Tak tak zwalić winę za wypadek na czarne auto ,bo nie stało na awaryjnych światłach.
    A wariata z dostawczaka pogłaskać po głowie.

    • 15 0

    • Niczym brochá zasuwająca przez oświęcim

      I szukajáca kozła ofiarnego w młodym chłopaku !!!!!!!

      • 1 0

  • W szczycie wszystkie skrzyżowania migałyby jak dyskoteka

    Gdyby w mieście każdy włączał światła awaryjne w korkach to w szczycie wszystkie skrzyżowania migałyby jak dyskoteka - włączanie świateł awaryjnych ma sens, tylko w razie wypadku i na drogach ekspresowych.

    • 6 0

  • ok można właczyć ...tylko trzeba mieć na to czas ...

    • 2 0

  • Tunel i obsługa

    A co z znakami zmiennej treści przed wjazdem do tunelu? Tam powinna widzieć informacja o korku i zakorkowanym pasie .

    • 2 0

  • Redaktor artykułu chyba jechał tym dostawczakiem

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane