• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • (3)

    W całej Europie jak jest takie hamowanie do zera włączają awaryjki i nikt nie ma z tym problemu tylko tutaj wiecznie problem z logicznym myśleniem ...
    Proponuję również nauczyć się czytać ze zrozumieniem ponieważ jest napisane, że jechał 70 czyli jechał dozwoloną prędkością ..

    • 2 9

    • (1)

      przy awaryjnym hamowaniu należ zająć się hamowaniem a nie włączaniem awaryjnych światełek

      • 6 1

      • dziwne, że w całej Europie ludzie nie mają z tym problemu tylko tutaj mają problem dlatego jesteśmy w średniowieczu i będziemy w nim tkwić ..

        • 2 2

    • Fajnie. Wjechał z dozwoloną prędkością w inny pojazd.

      • 5 1

  • Awaryjne

    hmm to może również włączajmy awaryjne jak sr*my czy szcz*my nie ma takiego obowiązku żeby włączać światła awaryjne przy tym jak widze wypadek czy też stoję w korku i nie zamierzam tego nawet robić prawko zdali to nie są nie dorozwinięci żeby ich ostrzegać wystarczą pozycje i światło stopu a jeżeli ktoś nie umie sie do tego dostosować to niech płaci i niech poniesie wine jak uczciwy kierowca

    • 2 0

  • A moze gdyby kierowca dostawczaka zachowal odpowiednia odleglosc i predkosc nie byloby tematu??!!

    • 6 1

  • A poco są tablice informacyjne przy wjeździe do tunelu obsługa tunelu co robi wystarcz informacja korek . Jak ktoś hamuje to myśli o tym żeby włączyć awaryjne zresztą jak się ostro hamuje to się trzyma ręce na frajerze a nie szuka włączników od awaryjnych. Był kiedyś pomysł zeb w samochodach światła hamowania pulsowały w zależności od siły hamowania. Ale pomysł upadł bo za mało było by kolizji a co za tym idzie wiadomo mniejsza kasa dla koncernów samochodowych.

    • 2 1

  • A moze mniejsza predkosc??

    Zadne swiatla awaryjne nie pomoga jesli jedzie sie z duza predkoscia takim samochodem.prawda jest taka ze Ci wszyscy z dostawczakow, jezdza jak krolowie szos bo im sie spieszy.a pozniej czlowiek niewinny obrywa

    • 5 1

  • Co to za tytul??? (5)

    Nie ma obowiazku wlaczania awaryjnych swiatel kiedy jest korek!! To ze ktos to zrobi to tylko dobra wola zeby poinformowac kierowce z tylu ze cos sie dzieje. Z reguly jak sami napisaliscie wlacza sie awaryjne podczas gwaltownego hamowania.. Czy ta osobowka hamowala gwałtownie? No nie. A po samym tytule zrzucacie wine na kierowce ktory defakto zostal tu poszkodowany. Moje gratulacje...
    A druga sprawa, ze gdyby kierowca dostawczaka patrzyl na droge to bez trudu by zauwazyl korek chociazby dzieki temu ze siedzi wyzej niz w zwyklej osobowce...

    • 22 0

    • (4)

      Podczas gwałtownego hamowania już od przynajmniej 10-15 lat w normalnych samochodach światła awaryjne włączają się automatycznie, więc niczego sam nie musisz włączać. Co najwyżej wyłączyć jak już awaryjne nie będą potrzebne. W ostatnich 5-10 latach podczas mocniejszego hamowania światła stop dodatkowo pulsują, aby bardziej zwrócić uwagę jadących z tyłu. Oczywiście mowa o normalnych samochodach, a nie paździerzach, w których nawet zwykłe światła nie działają albo ledwo świecą.

      • 0 3

      • (3)

        Moze i tak maja, nie wiem. Nie mam samochodu z salonu no i nie kazdego na niego stac. Moje autko ma 11 lat i nie ma tego, sluzbowe autko ma 7 lat i tez tego nie ma. Mysle ze nawet auto z 2017 roku moze tego nie miec w podstawowej wersji :) Pewnie w dopieszczonych wersjach takie rzeczy maja miejsce. Nie bede sie klocil. Co nie zmienia faktu ze kierowca osobowki bez watpienia nie jest tu winny jak to tytul wskazuje. Pozdrawiam

        • 5 0

        • (2)

          Zgadza się, kierowca osobówki nie jest tutaj winny. Tym niemniej masz prosty przykład na to, że jednak warto kupować samochody premium. Ile było tutaj dyskusji, że to przepłacanie albo kupowanie "tego samego" tylko 5x drożej. Otóż nie, nie drożej. Po prostu kupujesz produkt z zupełnie innej półki jakościowej, a to musi swoje kosztować, bo de facto dostajesz więcej. Tutaj takie wyposażenie to standard. Jak widać nie przepłacasz. Rzeczy , których inne marki nie mają nawet w opcjach, ty masz w standardzie. Standardzie, bez którego ostatecznie można żyć, ale co to za życie ;) Choć akurat z awaryjnymi włączanymi podczas gwałtownego hamowania bym polemizował, bo to już było standardem w 2003-2005 roku i nie w limuzynach premium, a w popularnych hatchbackach. Może zatem te twoje samochody nie mają aktywowanej takiej funkcji.

          • 0 7

          • Idź już do szkoły bo się spóźnisz.

            • 5 0

          • czyli co?

            Artykuł sponsorowany?
            A z ofiary robi sie przestepnę?
            Tak jak z ofiary gwałtu, bo mogła nie być atrakcyjną osobą, mogła ubrac się inaczej, mogło jej wogóle nie być gdzie się znalazła...
            Obrzydliwa reklama...

            • 8 0

  • Ankieta powinna byc taka: Czy włączasz mózg podczas jazdy?Gdyby pirat drowowy właczył mózg to by wypadku nie spowodował!

    Wiec zacznij myśleć a nie usprawiedliwiaj swojej głupoty i winy na innych

    • 10 1

  • co to w ogóle za artykuł. (1)

    Po pierwsze- wina leży po stronie obsługi tunelu, że nie zareagowali na korek i nie zamknęli pasa. Po drugie - nie byłoby wypadku gdyby debil nie zapierd...lał. Tytuł i artykuł przenosi winę na kierowcę renault.
    Bardzo słabe.

    • 16 0

    • Wręcz żenujące

      • 7 0

  • Pomoglby system automatycznego hamowania przed przeszkoda (2)

    Rowniez system ostrzegania przed niebezpieczna przeszkoda.
    Nowesze i drogie samochody to pewnie maja. 18-letnia nowka dostwczak pewnie nie.

    • 7 5

    • (1)

      Taaa, 100 systemow ma zwolnic z myslenia?? Wlasnie przez te wiare w dzialanie tych systemow to wielu idiotow calkiem nie mysli bo elektronika go/ja wybawi z klopotu

      • 2 0

      • Pisze, ze by POMOGL

        Czytaj ze zrozumieniem. Nie pissalem, ze zwalnia.

        • 0 0

  • Ciekaw ile ciężarówka jechał?

    Jak jechał ze 100 a tak to wyglada to nic nie pomoże

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane