• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • N16 (1)

    Teraz wystarczy niebieskie i granatowe strzałki poprowadzić na różnicy poziomów 5m i mamy 6 punktów kolizyjnych oraz zero świateł.
    Albo kopia dużego węzła Karczemki i jest całkiem pięknie.

    • 19 2

    • To by było zbyt piękne. Janusze projektanci muszą świateł nastawiac. By lepiej się żyło.

      • 8 2

  • No i znowu kierowcy po prostej (1)

    A piesi i rowerzyści nich nakładają drogi.
    Nie dało się tej kładki inaczej zaprojektować?

    • 21 27

    • no rzeczywiście...

      bo większość ludzi do Kolbud dochodzi codziennie na piechotę... taki spacerek ;)

      • 7 4

  • zamieszali (4)

    czy wezel typu koniczyna nie wystarczy? nie trzeba wtedy instalowac sygnalizacji swietlnej - a tak tylko korki dodatkowo zrobia

    • 39 9

    • (1)

      Ale debile muszą zrobić coś nowego ze światłami żeby dalej się stało w korkach. Zamiast zrobić rozwiązanie jak np. Karczemki

      • 14 3

      • za stary projekt nikt nie zaplaci a adaptacja to mala kasa, a duzo zajecia dla projektantow;) - dlatego u nas np nad obwodnica kazdy wiadukt jest innego typu;))

        • 7 3

    • I jeszcze ciemnote wciskają: (1)

      "Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł."

      Po pierwsze, na klasycznym skrzyżowaniu, a raczej połączeniu i rozwidleniu dróg, bo takie buduje się na przecięciach dwóch niemalże ekspresówek, to praktycznie nie występują punkty kolizyjne - są one tylko teoretyczne, ale mało kiedy dochodzi tam do wypadków.

      Po drugie, na takim klasycznym, nie ma W OGÓLE świateł, więc o jakiej tutaj przewadze węzła diamentowego jest mowa, że zawiera "mniej cykli świateł"?! Przecież to jest gruba manipulacja...

      • 7 0

      • Jeżeli za węzeł płaci Gdańsk to ma to sens, bo pogorszy się przejazd na linii Kolbudy-Gdańsk ale samochody jadące z obwodnicy do Gdańska będą stać krócej niż teraz.

        • 0 0

  • Dokładnie będą wypadki i korki

    z mapki myślałem, że będą wiadukty, a tu po prostu nastawiają sygnalizatorów, pokreślą pasy i strzałki, takie zjazdy powinny być jak najdłużej bezkolizyjne

    ale jestem zaskoczony z trzech pasów na obwodnicy

    • 24 4

  • A to się nie zakorkuje? (4)

    Dwa zjazdy z jednej drogi × 4 takie zjazdy? Każdy w kierunku takim samym jak w tej chwili? Moim zdaniem powinni zamontować sygnalizację na wyjeździe z obwodnicy w strone Gdyni. A wjazd na Kowale w strone Pruszcza poszerzyć do dwóch pasów z czego prawy powinien jechać bekolizyjnie na świętokrzyska a lewy obstawic sygnalizacją.

    To tylko moje zdanie, ale moze na początek coś by poprawilo

    • 11 3

    • Zakorkuje, Ale oni mają to w d... ważne żeby odtrabic sukces, bo to pierwsze takie w Polsce.

      • 10 2

    • Robienie sygnalizacji na zjazdach z obwodnicy to słaby pomysł (1)

      • 6 0

      • tylko nie ronda

        • 0 1

    • Robienie sygnalizacji na zjazdach z obwodnicy to słaby pomysł

      • 4 0

  • (2)

    Kowale powinny być dzielnicą Gdańska ! Kolbudy nic nie robią !

    • 28 6

    • a Wilmo i Lwów powinno być częscia Polski

      • 2 0

    • A Wejherowo stolicą Europy.

      • 0 0

  • już widzę januszy jadących pod prąd.

    • 20 0

  • I tak nie powstanie . Kolbudy nie chca sie zgodzic na obwodnice metropolitalna to i nie zgodza sie na (1)

    taki unikatowy węzeł.

    • 13 3

    • też mam taką nadzieję

      taki gwniany węzeł to sobie zbudujcie w Gdańsku będziecie wtedy zaliczać dzwony tylko między samymi szlachcicami z Nowego portu z rejestracją GD.

      • 0 0

  • diamentowy węzeł? (1)

    a nie boją się, że Janusz go ukradnie dla Grażynki?

    • 19 4

    • Grazyna

      Lubie diamenty ...

      • 2 0

  • (3)

    Żeby tylko nie skończyło się tak jak z rondem przy Auchan po którym nie da się jeździć zgodnie z przepisami bo komuś się wizja z narkowizją pomyliła

    • 42 3

    • Dokladnie (1)

      Z rondem turbinowym ludzie mają problemy, a tu takie obce wynalazki wprowadzają. Idea jestem dobra, bo włączyć sie do ruchu to czasem ciężko.

      • 2 1

      • największe problemy z rondem turbinowym mają nasi projektanci bo to rondo przy Auchanie to ma tyle wspólnego z rondem turbinowym co g*wno z twarożkiem

        • 11 0

    • znając naszych projektantów to z diamentowego węzła zostanie tylko nazwa a funkcjonalność uleci jak przy prawie turbinowym rondzie przy Auchana

      • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane