• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Właśnie wracam z konsultacji społecznych i... (3)

    przedstawiony projekt to jedno wielkie g... Przedstawiciel projektanta nie potrafił odpowiedzieć na proste i podstawowe pytania, jak choćby na to, jak wprowadzenie dwóch dodatkowych skrzyżowań ze światłami potrzebnych do obsługi tego diamentowego cuda ma usprawnić ruch. Na początku wspomniał, że pod uwagę brane były między innymi czynniki finansowe, ale pytanie jaka będzie szacunkowa różnica w kosztach budowy przejazdu diamentowego w porównaniu ze zwykłą koniczyną okazało się już zbyt skomplikowane. Konsultacje społeczne to zwykła ściema, największy śmiech na sali wzbudziła wiadomość, gdy ktoś w trakcie spotkania zobaczył, że na Trójmiescie już pojawił się artykuł z informacją, jaki węzeł ma zistać zaprojektowany. Oprócz tego super hiper czegoś (w całej Europie są 4 tego typu skrzyżowania + kilkadziesiąt w USA) kolejne pomysły projektantów podnosiły tylko coraz bardziej włosy na głowie. Inwestycja zrealizowana w zaproponowany sposób stałaby się potworkiem, który tylko przyczyni się do zwiększenia korków w tym rejonie.

    • 42 6

    • jak znam zycie to jednemu się nie spodobało i reszta w ciemno się przyłączyła do tego głosu bez specjalnego pomyślunku. i najchętniej wszędzie ronda :)

      • 5 3

    • (1)

      Hehe pytanie o koszty na tym etapie :)
      Dobrze, ze ten projektant ze smiechu nie pekl.

      • 2 6

      • Umiesz czytać czy zaliczasz się do ciemnego ludu:

        "- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Kleina z Europrojekt Gdańsk." Gdzie te analizy ekonomiczne?

        • 5 0

  • Jedynie co dobre to te dwa pasy w obu kierunkach. (1)

    Wtedy tylko połączyć z nową Świętokrzyską i tyle. Tylko po co cudować z "diamentowym"? Normalny węzeł nie wystarczy?

    • 16 0

    • ha

      wystarczy ale wtedy malo kasy mozna zachachmecic....a tak...duzy projekt..duza kasa

      • 6 0

  • Budyń robi tylko wizualizacje a w naturze nic nie robi - Kolejna Ściema

    • 6 4

  • Idą wybory to Budyń co dzień daje wizualizacje - tak było za komuny na ostatniej stronie " Wieczoru Wybrzeża" (1)

    • 8 3

    • Nie Budyń, tylko Grombala

      Kowale to nie Gdańsk i budyń nie ma nic do Gadania. Tu jest gmina Kolbudy i wójt doktor weterynarii Leszek Grombla.

      • 2 3

  • już mamy wspaniałe skrzyżowanie

    Świętokrzyskiej i Havla. Jedyne w kraju gdzie trzeba zmienić pas na lewy by przejechać na wprost. Czy to jakieś dziecko w przedszkolu namalowało?

    • 17 1

  • Staropolska czy Starogardzka ? (1)

    • 4 2

    • Staropolska, starogardzka jest od maciek

      • 3 0

  • pełna kończyna ma tylko zjazdy i wjazdy

    z lewej strony, a to coś na kierunku Orunia Kolbudy ma kilka miejsc zatrzymania pojazdów jadących na wprost. Przy genialności tristara mamy 2 zatrzymania jak w banku na tym kierunku.

    • 15 0

  • nieprawda

    jeździłem w stanach przez takie skrzyżowania w roku 1988

    • 1 6

  • To rozwiązanie to paranoja.normalna koniczyna wystarczy.

    • 15 1

  • Węzeł OK, trzeci pas pod warunkiem że będą ekrany.

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane