• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • dajcie spokój z takim ulepszaniem

    światła, bo za dużo samochodów wjedzie na obwodnicę?
    Jak racjonalnie to wytłumaczyć?

    • 6 0

  • Tam się będzie działo!

    Strach się bać!

    • 8 0

  • Idiotyzm

    • 4 1

  • Ile wytrzymują linie na polskich drogach?

    Najczęściej po pół roku są nie czytelne, albo nie do odróżnienia od tzw "starych". Pytam się z czym do ludzi?? po roku od uruchomienia zacznie się jatka.

    • 13 0

  • prawko

    Będzie obowiązkowy punkt dla zdających na prawko , będzie koszmar.

    • 5 0

  • Czemu nie pełna koniczyka tylko ten idiotyzm? ??????

    I prawie nikogo to nie dziwi, a jeszcze niektórym się nawet podoba. Ślepi jesteście? Zamiast bezkolizyjnego węzła jak obwodnicy ze Słowackiego proponują jakieś KOLIZYJNE wygibasy.

    • 17 2

  • Wygląda to na pokaz fuszerki projektantów

    Będzie pasować do kolekcji nieudanych skrzyżowań z obwodnicą:

    - Morska – tradycyjne światła i gigantyczne korki w sezonie,
    - Kwiatkowskiego - rozjazd bez możliwość wyboru kierunku od Obłuża, niby proste a mimo to udało się stworzyć niebezpieczny węzeł i zakorkować zjazd, dopiero po 6 latach ruch trochę usprawniono,
    - Chwarzno – pomimo modernizacji ze światłami i bez pasów do włączania się do ruchu. Co się stanie z tym skrzyżowaniem po udrożnieniu Witomina (załóżmy, że kiedyś to nastąpi)? To co się dzieje z następnym węzłem
    - Wielki Kack – masakra od lat ze światłami, kilka zmian do odstania, żeby tylko skręcić na obwodnicę
    - Osowa - do świateł daleko, ale za to można sobie skręcić ale kark, włączając się do rozbiegówki. Najbezpieczniejszy zjazd z obwodnicy od Gdyni jest przez stację benzynową,
    - Matarnia – z rozmachem i bez świateł po modernizacji, ale za to jakimi błędami! Jakże spektakularnie były korki przy zjeździe ze Słowackiego w kierunku Łodzi! Jak można było to tak spieprzyć – pomimo wprowadzanych poprawek ciągle można coś usprawniać na tym węźle.

    Szadółki i Kowale to ślad poprzedniej epoki, tylko Karczemki są wyjątkiem od reguły.

    • 11 0

  • To dopiero skodziarze i inne po*** stany umysłu będą miały jazdy!!!

    Każdego dnia widzę debili skręcających np
    Ze skrajnego lewego pasa - nagle
    Na - skrajny prawy -
    Przecinając prawie 180 stopni 3 pasy!!!! Powinny buc badania psychiatryczne przed zakupem skody!!!!

    • 4 2

  • Jak skomplikować prosta sprawę ? (2)

    Mamy odpowiedź! Zamiast zrobić zwykłą koniczynę z pasami do płynnego włączania się do ruchu i bezkolizyjnymi zjazdami jakiś chory umysł wymyślił taki koszmar.

    A jak nie wiadomo dlaczego, to odpowiedź sama się nasuwa ... to będzie kilka razy droższe od prostego rozwiązania. Procent zaś liczył się będzie od całkowitej wartości ... czyli im droższe tym lepiej!

    • 20 0

    • P.S.

      W koniczynce nie ma żadnych świateł, a tu będzie kilka.

      W tym idiotycznym diamencie zauważcie jeszcze jedno - jak źle zawinięcie nie ma prostego powrotu na węzeł, co w koniczynce jest bezproblemowe, bo można po niej jeździć w kółko.

      • 9 0

    • I przy węźle typu pełna koniczyna nie ma sygnalizacji i kolizyjnych przecięć.

      • 0 0

  • andzej to rąbnie

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane