• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Czyli tu po prostu chodziło o kasę (41)

    A wy uwierzyliście w kity że rotacja itp. Pieniędzy im brakuje!

    • 447 72

    • Jak nie wiadomo o co chodzi, zawsze chodzi o kasę (6)

      Teraz kupią auto do kontroli, zwolnią kilku kontrolerów, znów zarobią

      • 40 2

      • Zwolnić 120 000 urzędników z PO (3)

        • 17 10

        • zatrudnić 240 000 nieudaczników z PiS (2)

          • 25 10

          • Ci nieudacznicy... (1)

            ...dają łupnia tym z peło, że aż miło.

            • 4 5

            • Tak dają zwłaszcza w nabijaniu sobie kasy, przerośli ich ze 50 razy

              • 2 0

      • zwolnić nie zwolnią, zatrudnią dodatkowych do kierowania autami - nie znasz Gdańska chyba (1)

        większe wpływy będa wymagały większych kosztów i że w Gdańsku je wygenerują to nie mam najmniejszych wątpliwości.

        • 22 1

        • Albo drugi ECS wybudują

          i zatrudnią kogo trzeba

          • 6 4

    • zauważ, że wielu nie rotuje tylko rezygnuje z przyjazdów samochodem do centrum, dzięki temu jest więcej miejsc (2)

      • 5 2

      • I bardzo dobrze (1)

        • 1 1

        • Paradoksalnie dla miasta to wcale nie jest dobrze.

          Bo pieniądze, które zostawililiby w centrum wydadzą w innym miejscu. Pytanie czy chcesz, żeby w centrum były tylko firmy dysponujące największymi funduszami typu sieciówki a nie małe sklepiki z lokalnymi kupcami? Upodabniając się do tego co jest wszędzie miasto traci swój urok i charakter.

          • 3 2

    • Zrób na złość - przesiądź się na tramwaj (4)

      Proponuję wszystkim zapłakanym w samochodach po 100k

      • 15 21

      • Chciałbym tylko zwrócić uwagę że dziś samochód (nowy) za 100k to zwykły kompakt, auto klasy C w dodatku średnio wyposażone, a więc te 100k to nic nadzwyczajnego

        • 2 0

      • (1)

        Juz dawno robie na zlosc i w ogole nie jezdze w strefy. Tak samo jak na nowe osiedla. W obu miejscach jestem niemile widziany wiec sie tam nie pcham ani samochodem ani niczym innym.

        • 13 0

        • Brawo. Nareszcie dotarło.

          • 2 8

      • Nie da sie

        • 1 2

    • (12)

      Masz rację chodzi o kasę , żeby dużo nie płacić załatwiam szybko sprawę i odjeżdżam . U mnie też z kasą nie jest za różowo dlatego tak robię .

      • 13 5

      • to nic nowego (11)

        zawsze gdy przyjeżdzałem coś załatwic to po załatwieniu sprawy odjeżdżałem. nie wcześniej i nie później.
        Teraz robię tak samo tylko że kosztuje to więcej.

        • 29 4

        • (10)

          Gratuluję , ja staram się załatwić sprawę szybko i odjechać . Nie chodzę więc np. po sklepach w których nic nie zamierzam kupić , kupuje co zaplanowałem i odjeżdżam . Każdy ma swoje sposoby na życie.

          • 9 2

          • A teraz przyjedziesz rowerem albo przyjdziesz pieszo (9)

            I oprócz załatwienia sprawy wydasz mnóstwo kasy na przyjemności. To właśnie dlatego lokalny biznes zarabia lepiej po wyrzuceniu samochodów i po oddaniu ludziom przestrzeni publicznej.

            • 3 13

            • Mylisz się. (2)

              Do kina wolę pojechać do Alfy, gdzie nie płacę za parking, a jak mam ochotę na piwo czy pójść do restauracji z żoną czy ze znajomymi to wybieramy Sopot. W centrum Gdańska "dla przyjemności" nie byłem już kilka lat. Jak ktoś nie chce moich pieniędzy to ja się prosić nie będę.

              • 6 1

              • (1)

                Ok, to jest Twój wybór, który szanujemy. A nadal zapchane śródmieście pokazuje, że wielu wybiera po staremu.

                • 3 1

              • Poczekajmy na 'po sezonie'.

                Zapchane śródmieście jest głównie przez turystów. Potem będzie hulał wiatr.
                Z resztą, w Gdańsku wszystko się robi pod turystów a nie mieszkańców.

                • 4 1

            • (3)

              Jedyne powody dla ktorych musialem zawitac w ciagu ostatnich kilkunastu lat w centrum to kilka wizyt w NFZ i kilka w urzedzie. Wiecej nie musze i nie bede tam zagladal skoro nie jestem tam mile widziany. Jednoczesnie zwracam uwage zadowolonym ze stref, ze do Ergo Areny, ktora mam pod nosem mozna dojechac SKMka, tramwajem i autobusem wiec nie trzeba mi rozjezdzac pod blokiem trawnikow i wjezdzac na parkingi, przed ktorymi jest zakaz wjazdu.

              • 8 1

              • (2)

                Rób zdjęcia i wysyłaj do SM. Bądź przygotowany na bycie wezwanym na świadka i na złożenie zależalenia na umorzenie z powodu niewykrycia sprawcy, ale nie odpuszczaj.

                • 4 1

              • (1)

                Dzwonilem wiele razy z informacja, ze na jednym tylko parkingu jest kilkadziesiat samochodow bez wymaganego identyfikatora. I co? I nic.

                • 1 1

              • Trzeba dzwonić do SM, do policji, do urzędu miasta a potem jest skarga na bezczynność i droga sądowa. W końcu ktoś tam doda dwa do dwóch że jednak przjejście się i wystawienie mandatów będzie prostsze niż produkowanie pism. A i trzeba do mediów żeby piętnowały i wywierały presję, jesli będzie presja wyborców to będzie działanie urzędników.

                • 1 0

            • (1)

              Przyjechałbym pociągiem ale rozebrano linie kolejową i wybudowano ścieżkę rowerową aby rowerzyści mieli gdzie jeździć

              • 4 3

              • dlaczego kłamiesz?

                ile ci płacą za trollowanie antyrowerowe? Nie tylko kłamiesz, ale piszesz bzdury nie mające oparcia w rzeczywistości.

                • 4 6

    • Tobie Janusz nigdy o kasę nie chodzi. Ty jesteś filantrop, altruista. (2)

      A na wszystkim to tak się normalnie znasz, że chyba nawet wiesz jak się mówi na parasol po rumuńsku. W każdej sprawie ekspert! Twoja stara to musi mieć z tobą ciężko.

      • 8 8

      • No nikt mi za posty ani za prowadzenie fanpejdża nie płaci (1)

        To z dobrego serduszka, dla Was

        • 7 3

        • a kasa z PiS od Andrzejka pod stołem to co?

          • 1 0

    • (2)

      jest kasa jest rotacja jest sukces

      • 2 2

      • jaka rotacja? (1)

        są puste miejsca a nie żadna rotacja!

        • 1 2

        • Jak są puste miejsce to też dobrze, znaczy zaparkujesz bez problemu.

          • 3 3

    • od poczatku

      Od początku było wiadomo, że chodzi o kasę. Mieszkańcami w tym mieście nikt w UM się nie przejmuje, to tylko pretekst i wymównka

      • 4 1

    • (1)

      bardziej o zniechęcenie karyny z sebiksem do przyjazdu do miasta

      • 12 13

      • dobrze, niech siedzą u siebie na kaszubach

        • 1 3

    • I to cię zaskoczyło!!! Rozwalali pieniądze na lewo i prawo na ideologiczne hucpy i w kasie pusto

      • 4 1

    • Rotacja to będzie ale w Ratuszu

      • 7 1

    • Szkoda,ze za te pieniądze nie remontuje się bieżących miejsc parkingowych

      i nie buduje nowych, które by zwiększyły wplywy

      • 10 1

    • kto jeżdzi co centrum - co tam można załatwić, kupić .....

      a jak ktoś chce przyjechać na spacer to może po godz 20 gdzie parking już darmowy ...poza tym taka władza gda powinna zostać odwołana jak nie potrafią znaleźć oszczędności w biurokracji

      • 11 0

  • mieszkaniec (6)

    uważam, że to bardzo dobrze, że wprowadzili opłaty 7 dni w tygodniu i znacznie je podwyższyli. Kasa pójdzie (teoretycznie) na dobry cel, ludzie w końcu będą płacić za parkowanie w centrum w weekendy (że do tej pory było to za darmo, to absurd). No i choćby na samych Długich Ogrodach w końcu jest jakiś porządek, nie ma nas sr*nych aut wszędzie. Jak ktoś nie chce płacić, to sobie parkuje gdzieś w d na klepisku i w błocie. Nie ma sprawy. Zapłaciłem abonament 240 zł za dwa lata z góry i mam gdzie parkować.

    • 3 26

    • (4)

      Wiec teraz siedz w swojej dzielnicy i nie rob tloku w innych miejscach.

      • 3 2

      • oczywiście (3)

        powiedz mi, po co mam jechać np na Morenę, albo jakieś południe "Gdańska":) Mogę tam pojechać rowerem albo uberem, a pod marketem w tej dzielnicy i tak mam parking za darmo. Gdzie mam jechać, to mam parking za darmo. To Wy płacicie, jak przyjeżdżacie do mnie, bo śródmieście jest atrakcyjne i wali tu aż za dużo aut.

        • 1 3

        • (1)

          Atrakcyjne dla kogo? Od dawna tam nie pojawiam się, wolę na plażę, do lasu, na spływ rzeką. Chyba mało kogo już rajcuje tandetny jarmark, czy spacer Długą ile można?

          • 2 1

          • na plaży masz też płatne parkingi

            • 0 0

        • To interesuje tylko turystów.

          Po sezonie to co najwyżej będziesz mieć dracych się studenciaków pod oknami. Wtedy zapłaczesz jakim byłeś głuocem, że dałeś się wydymac na kasę wnioskując o spp.

          • 1 1

    • Kasa pójdzie na dobry cel :-):-):-)

      Jesteś naiwny.

      • 4 2

  • byłem za jestem przeciw (2)

    Byłem za płatnym parkowaniem bo wydawało mi się, że to jednak wymusza jakąś rotację. Otóż może i wymusza po sezonie ale nie w jego w trakcie. Okazuje się, że przyjezdni/turyści zapłacą każde pieniądze za możliwość zaparkowania. I tak aby załatwić sprawę w swoim banku PekaO S.A. na Garncarskiej muszę, po podwyżce, zapłacić niemały-dodatkowy podatek za to, że przyjechałem autem. Jeśli ktoś powie "a mogłeś jechać kolego środkami komunikacji miejskiej" to proponuję niech ta mądrala przejedzie się tą komunikacją z Guderskiego do centrum to pogadamy. To jest dramat i na dodatek dramat z przesiadką na tramwaj na górnej Oruni bo połączeń bezpośrednich w zasadzie brak. Mieszkam tu, płacę tu podatki i jeszcze tak się ze mnie zdziera. Jak pomyślę, że mam takie pieniądze wydać na parking to nawet ze spacerów po Starówce/Głównym Mieście rezygnuję.

    • 20 4

    • Zmień bank na ten bliżej domu! (1)

      Policz swój czas na dojazd, paliwo, parking wyjdzie że Drożdży bank będzie Tanszy!!

      • 1 2

      • Mam 21 wiek

        a koleś musi jeździć do banku

        ja w swoim jestem raz na 3 lat a mam tam konto osobiste + firmowe i naprawdę wykonuję mnóstwo transakcji itp

        • 0 2

  • Bilety godzinne na ZKM są po 4.40, a nie po 3.80

    Trochę prawdy nie zaszkodzi. Bilety godzinne w Gdańsku na ZKM są po 4.40 zł, a nie po 3.80 jak tutaj podano. Ciekawe w jakim celu? Jak piszemy to zgodnie z prawdą.

    • 6 0

  • Jak czytam,

    ,że Ola robi coś na wzór Warszawy to śmiać mi się chce.

    • 7 0

  • a mnie wkurza to wklepywanie nr rejestracyjnego

    po pierwsze primo, nie mam ochoty przekazywac do jakiejs bazy danych gdzie parkowalem i kiedy, wrrzucam kwitek za szybe i juz... po drugie primo.. ultimo.. te maszyny dziala tak z pupy... ze poprawne wklepanie rejestracji potrwafi trwac minute.. no kurde jest XXI wiek..

    • 10 1

  • Złodziejskie miasto !!! (3)

    Nic dodać nic ująć.

    • 13 6

    • (2)

      A jakby miasto nie pobierało opłat i parkowanie byłby gratis, to myślisz że dla Ciebie starczyłoby miejsca?

      • 3 2

      • (1)

        nie wspominając że wszystko jest kosztem. ty nie płacisz ale miasto czyli mieszkańcy za to muszą zapłacić.

        • 0 4

        • jak? za co?

          • 1 0

  • ścieżka rowerowa na ul. Kartuskiej (2)

    ..to moze doczekamy sie obiecywanej ścieżki rowerowej na ul. Kartuskiej na odcinku od Jasienia do Siedlec :-(

    • 7 9

    • podbijam (1)

      gdzie ona jest ?

      • 0 0

      • Na adamowicza.

        • 1 0

  • (1)

    Bardzo mnie ciekawi na jakie to potrzeby pieszych przeznaczą te pieniądze? Ja poproszę o więcej śmietników. Syf na trawnikach bo ludzie nie mają gdzie wyrzucić papierka bądz puszki. A nasadzeń chyba wystarczy bo Miasto nie ogarnia, tego co już rośnie!

    • 28 0

    • O to to.

      Polikwidowali wszędzie śmietniki i wymagają żeby po psach sprzątać a nie ma gdzie g*wna wyrzucić...

      • 2 0

  • 10min...

    Taaa i darmozjady chodzą parę minut przed 17 i drukują...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane