• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wystrzał opony - jak reagować?

Michał Jelionek
11 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pękająca opona wyraźnie wpływa na stabilność pojazdu. Można jednak z takiej sytuacji wyjść bez szwanku. Radzimy jak.
Pękająca opona wyraźnie wpływa na stabilność pojazdu. Można jednak z takiej sytuacji wyjść bez szwanku. Radzimy jak.

Wybuch opony w pędzącym samochodzie to zjawisko wyjątkowo niebezpieczne. Zjawisko, o którym kilka dni temu w naszym kraju zrobiło się bardzo głośno. Przez moment mieliśmy nawet wrażenie, że co drugi Polak stał się ekspertem branży oponiarskiej. A całkiem poważnie, nagły wystrzał ogumienia może przytrafić się każdemu kierowcy. Radzimy jak zachowywać się w takiej sytuacji.





Pęknięcie opony przy jeździe samochodem z bardzo dużą prędkością może zakończyć się dla nas tragicznie. Każdy wystrzał jest niebezpieczny, niezależnie od osi, na której znajduje się uszkodzone ogumienie. Wybuch koła osadzonego na przedniej osi odczujemy silnym szarpnięciem i ściąganiem kierownicy w stronę uszkodzonej opony. Z kolei pęknięcie tylnego ogumienia spowoduje gwałtowne zarzucenie pojazdu.

Ile kosztuje wymiana opon? Wszystko o naprawie opon



Czy kiedykolwiek podróżowałe(a)ś autem, w którym wystrzeliła opona?

Co robić jak wystrzeli opona?



Podstawą opanowania samochodu przy wybuchu opony jest nasza prawidłowa pozycja za kierownicą. Przy prowadzeniu auta na leżąco, trzymając koło kierownicy jedną ręką - nie będziemy w stanie bezkolizyjnie zapanować nad szalejącym pojazdem. Co gorsza, możemy całkowicie stracić kontrolę nad autem. Nie lekceważmy tego.

Pamiętajmy, że wystrzał opony zawsze jest dla kierującego zaskakujący. Przy dużych prędkościach wszystko dzieje się zbyt szybko, czasami pozostajemy bez szans na odpowiednią reakcję, a to nierzadko kończy się po prostu źle.

Nie panikujmy jednak, wiele aut - nawet przy prędkościach autostradowych - zachowuje w takich sytuacjach równowagę. Nie możemy im tylko za bardzo przeszkadzać.

Po wybuchu opony o wypadek nietrudno. Po wybuchu opony o wypadek nietrudno.
Żeby skutecznie wybronić się w takiej sytuacji przede wszystkim musimy zachować zimną krew. W momencie wystrzału opony stopniowo ujmujmy gaz, nie używajmy hamulca. Wielu kierowców odruchowo próbuje gwałtownie zatrzymać samochód, a to duży błąd. Głębokie wdepnięcie na hamulec automatycznie zwiększy siłę ściągania pojazdu w bok.

- Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie reagujemy gwałtownie. Płynne i delikatne operowanie kierownicą może nam pomóc stabilnie utrzymać auto na drodze, bez utraty kontroli - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Czytaj także: Efektywna jazda po śniegu i lodzie

Po efektywnym opanowaniu auta zacznijmy wytracać prędkość (łagodne hamowanie rozpocznijmy przy prędkości około 50 km/h), a następnie znajdźmy bezpieczne miejsce postoju.

Oczywiście, może zdarzyć się tak, że nie zapanujemy nad samochodem, który usilnie będzie kierował się na pobocze albo równoległy pas ruchu. Co wtedy?

- Każdy przypadek jest inny. Czasem słyszymy od naszych kursantów, by zwiększać prędkość w celu odciążenia przedniej osi, na której znajduje się uszkodzona opona. To mit. Pamiętajmy, że na drodze nie ma miejsca na testowanie, to nie jest sport. Ogumienie wystrzela w ułamku sekundy, nie mamy czasu na zastanawianie się, która opona wybuchła, bo w końcu ile razy wcześniej mieliśmy podobną sytuację? W przypadku gdy stracimy kontrolę nad autem, czyli przykładowo pojazd wpadnie w poślizg i dramatycznie zbliżymy się do przeszkody - rozpoczynamy hamowanie awaryjnie maksymalnie wytracając prędkość i wskazując żądany kierunek jazdy kierownicą. Pamiętajmy, bezpieczniej jest "oprzeć się" o barierkę z mniejszą prędkością niż toczyć bój z samochodem i finalnie uderzyć w przeszkodę ze zdecydowanie większą prędkością - dodaje ekspert.

Wybuch opony przy prędkości 240 km/h

Opona dosłownie demoluje tył samochodu.

Przyczyny wystrzału opony



- Wystrzał może być spowodowany wcześniejszym uszkodzeniem opony, ale również złą, długotrwałą eksploatacją, nadmiernym zużyciem bądź wadliwą konstrukcją. Pamiętajmy, że ogumienie - podobnie zresztą jak inne części pojazdu - najzwyczajniej się starzeje. Tyczy się to również opon, których bieżnik posiada odpowiednią grubość. Warto kontrolować wiek ogumienia naszego auta - dodaje ekspert.
Czytaj także: Zakręty na sportowo

Ponadto, do najczęstszych przyczyn wybuchu ogumienia należy zaliczyć: zbyt niskie albo zbyt wysokie ciśnienie w oponie, najechanie na ostry przedmiot (np. kawałek metalu lub kamień), zakleszczenie szczęk hamulcowych oraz zbyt duże obciążenie auta, które powoduje przegrzanie "gumy".

Wystrzał opony - jak uniknąć?



Na zmniejszenie ryzyka wybuchu opony są pewne sposoby. Przede wszystkim powinniśmy regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w ogumienia naszego auta. Warto również zwracać uwagę na parkowanie. Unikajmy dociskania opony do krawężnika (starajmy się również omijać wysokie krawężnik), a po wjechaniu w dziurę - skontrolujmy czy ogumienie nie doznało żadnych defektów czy wybrzuszeń.

Trening czyni mistrza - warto regularnie podnosić swoje umiejętności podczas lekcji bezpiecznej jazdy. Kursant na specjalnych płytach poślizgowych, szarpakach i torach uczy się poprawnej techniki, ale również poznaje reakcje i zachowanie pojazdu w sytuacjach podbramkowych.

Wybuch opony na autostradzie. Auto ląduje w rowie

Miejsca

Opinie (62)

  • mistrzu poradź.. (1)

    jak sie zachowac kiedy mi w Tirze peknie opona przednia przy predkosci 90km/h i załadowanej naczepie 24 tony

    • 1 2

    • Rada będzie prosta, wal w osobówkę jak mawiają "fachowcy"

      • 1 0

  • (9)

    Dziwna sprawa z tą oponą w rządowej 7. Run flat jest strasznie sztywną i mocną opona. Hmm.

    • 31 13

    • Szczególnie jak auto waży 4 tony (3)

      jeździ się nim non stop ze znaczną prędkością, nie omija się dziur ( widziałeś kolumnę 8 aut jadnącą zygzakiem ? ), nie patrzy się zbytnio na wybór nawierzchni bo ma się zdecydowanie inne priorytety a na wisienkę na torcie produkt ma tyle lat, że już przeciętni ludzie w osobówkach mają drugi albo i trzeci komplet kupiony.

      • 31 5

      • Hmmmmmmm... (2)

        A jaki był wtedy priorytet?
        Spotkanie z głową innego państwa?
        Nadzwyczajne posiedzenie rządu?
        ....
        Nie! DługoPiS leciał poszusować na nartach! To chyba jedyne co potrafi robić bez suflera....

        • 3 4

        • Komoruski na odchodne przegryzł oponę.

          • 3 0

        • Rozmawiamy o oponach, nie o polityce.

          • 3 1

    • A ktos widział opony pasowe wzmocnione jako Run Flat-NIE ma takich to są PAXy (3)

      Opona typu PAX może jezdzic maks 36 miesiecy ale w kraju takim jak ten gdzie ludzie jeżdzą na łysych i używanycjh opona to i rząd jezdzi na takich.Bezpieczna opona to do 3 lat użytkowania od daty produkcji

      • 1 6

      • Hmmmmm...

        Pierwsze primo - Oznaczenie "R" opony z limuzyny długoPiSa daje jej homologację do 170km/h... Tyle kolumna BORowików pędziła zanim dojechała do A4, w terenie zabudowanym, spychając normalnych użytkowników drogi na pobocza...
        Tak że ten, słuchaj dalej Płaszczaka i wmawiaj sobie jak to potrafisz samodzielnie myśleć...

        • 4 0

      • opona była nie używana tylko kupiona 6 lat temu (1)

        I była źle przechowywana. Kto był szefem BORu w ost latach?

        • 1 4

        • Hmmmmm...

          Rozumiem, że jeśli dzisiaj kupię auto, to przez najbliższe pół roku wszelką za nie odpowiedzialność bierze poprzedni właściciel? Mandaty za łyse opony i ewentualne koszty naprawy wypadków przez nie spowodowane etc?
          Brzmi legitymacyjnie

          • 6 1

    • Run flat?

      Na pewno?

      • 6 2

  • Jak to się stało?

    Proste, opona pękła. Ze śmiechu, kiedy z wnętrza limuzyny usłyszała "podjąłem samodzielną decyzję."...

    • 6 3

  • opona

    Na zdjęciu widać oponę, która pękła. Na zdjęciach auta prezydenta widać oponę, która przejechała kawał drogi bez powietrza.

    • 3 0

  • tego goscia navet nie było w tym bmv,temat zastepczy
    tylee zrobia dla tego narodu ile wszyscy dotychczas
    wwwwyyyydddymmmaaaajjjjjaaaa

    • 1 4

  • Pękła mi guma a on miał HIV.

    Jak na to zareagować? Oj biada mi biada. Co ja powiem na plebanii.

    • 3 2

  • Jak reagować? (2)

    Powiadomić służby o zamachu

    • 60 12

    • Mocno prowokacyjny temat ;-)

      Co tam pęknięcie opony. Pamiętam jak w dzieciństwie zaliczyliśmy odpadnięte w czasie jazdy całe koło. Do tej pory nie wiem jakim cudem mój ojciec na trzech kołach przejechał kilkaset metrów i zahamował na poboczu bez zaliczenia rowu albo dachowania ;-) Potem tylko trzeba było szukać tego nieszczęsnego koła na dość długim odcinku na poboczu.

      • 4 0

    • he he he
      Dobre Janusz!

      • 13 3

  • Wystrzał opony? Jak reagować???

    Powinno być "jak zapobiegać?"
    Kupić nowe ale nie w Lidlu !!!

    • 2 0

  • opony źle przechowywane tracą na jakości

    Kto kupuje opone na zapas 6 lat do przodu?
    Tak dzialal BOR w poprzedniej epoce. Państwo teoretyczne. Mnie to nie dziwi bo Janicki nawet nie ma wyższego wykształcenia a został generałem po katastrofie smoleńskiej.

    • 3 5

  • (1)

    Zwrócić uwagę czy na poboczu nie ma brzozy i można spokojnie wylecieć z drogi

    • 11 4

    • Ciekawe która paria zbudwała w PL autostrady

      i dzięki komu wypadek tego typu jest potencjalnie bezpieczniejszy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane