• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrosły kary za brak OC

Michał Jelionek
27 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Osoby, które spowodują kolizję albo wypadek drogowy i nie posiadają ważnej polisy OC, będą miały poważny problem. Osoby, które spowodują kolizję albo wypadek drogowy i nie posiadają ważnej polisy OC, będą miały poważny problem.

3700 zł dla samochodów osobowych i 5550 zł dla aut ciężarowych - tyle wynoszą aktualne kary dla właścicieli pojazdów bez ważnej polisy OC. Stawki są jeszcze wyższe niż w roku ubiegłym. Przedstawiamy nowy taryfikator.



Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Właściciele pojazdów mechanicznych, którzy nie posiadają ważnej polisy OC - w przypadku spowodowania wypadku lub kolizji - narażają się na płacenie z własnej kieszeni bardzo wysokich odszkodowań. Również za sam brak ubezpieczenia grożą surowe kary.

Wysokość kar zależy tak naprawdę od trzech czynników: rodzaju pojazdu, okresu pozostawienia go bez ochrony ubezpieczeniowej oraz minimalnego krajowego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli.

Od 1 stycznia 2016 roku maksymalne kary za brak polisy OC wynoszą: 3700 zł dla osobówek (wzrost o 6 proc.), 5550 zł dla ciężarówek (wzrost o 6 proc.) oraz 620 zł dla pozostałych pojazdów (wzrost o 7 proc.). Zwiększenie kar to wynik nieznacznego wzrostu minimalnego krajowego wynagrodzenia za pracę, które w roku 2016 wynosi 1850 zł (minimalne wynagrodzenie w 2015 roku wynosiło 1750 zł).

Czytaj także: Od czego zależy wysokość ubezpieczenia naszego auta?

Nie wszyscy jednak zapłacą pełną kwotę. Najwyższa sankcja nałożona zostanie na osoby, których pojazd porusza się bez ważnego OC dłużej niż 14 dni. Właściciele, którzy nie wykupią polisy do trzech dni od jej wygaśnięcia - zapłacą najmniej, bo 20 proc. pełnej stawki. Połową maksymalnej kwoty obciążone zostaną osoby, które pozostawiły swój pojazd bez ochrony na czas od 4 do 14 dni.

W przypadku samochodów osobowych wielkość sankcji za brak OC stanowi równowartość 2-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (dla aut ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów to 3-krotność minimalnego wynagrodzenia, a dla pozostałych pojazdów 1/3 minimalnego wynagrodzenia).

Głównym podmiotem uprawnionym do kontrolowania w zakresie posiadania ważnej polisy OC jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Szacuje się, że w naszym kraju nawet 250 tys. samochodów nie posiada ważnego ubezpieczenia. Przedstawiciele UFG chwalą się, że z roku na rok wykrywalność pojazdów bez OC systematycznie rośnie. Wszystko za sprawą tzw. wirtualnego policjanta, czyli systemu, który wykrywa przerwy w ciągłości opłacania OC. Ze sprawozdania podsumowującego pracę funduszu w roku ubiegłym wynika, że na konto podmiotu - tylko z kar za brak OC - wpłynęło około 55 mln złotych. To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

UFG w roku 2015 zarejestrował ponad 85 tys. spraw o brak komunikacyjnego OC, a to o 14 proc. więcej niż w roku 2014 (kary zostały nałożone w blisko 80 proc. przypadków). Niestety, UFG najbardziej dynamiczny wzrost nieubezpieczonych aut zaobserwował w województwach: małopolskim i pomorskim (wzrost o około 40 proc.).

Czytaj także: Polisa OC dla "anglika" o 200 proc. droższa?

Jak na polskie realia i płace - kary za brak ważnej polisy są wysokie. Warto jednak porównać sankcje obowiązujące w innych krajach Europy. Najbardziej dotkliwe kary nakładane są w Luksemburgu, sięgają nawet 10 tys. euro. W Belgii właściciele aut bez ubezpieczenia OC zapłacą nawet 6 tys. euro, w Hiszpanii do 3 tys. euro, we Francji do 3750 euro, w Irlandii do 5 tys. euro, a we Włoszech do 3200 euro. W porównaniu do Polski, o wiele niższe kary obowiązują np. na Litwie (do 120 euro) czy w Rosji (800 rubli, czyli około... 40 zł). W niektórych krajach - oprócz kar finansowych - można stracić prawo jazdy, samochód, a nawet zostać skazanym na odsiadkę w więzieniu.

Opinie (38)

  • I bardzo dobrze. (4)

    Bo za szkody spowodowane przez kierowców bez OC płacą niestety wszyscy pozostali ... I pozostaje mieć nadzieję, że kolejny artykuł będzie mieć tytuł: Wzrosła ściągalność kar za brak OC.

    • 29 11

    • (3)

      Nie rozumiem. Przecież jak nie ma ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, to sprawca płaci z własnej kieszeni. Więc co to ubezpieczyciela obchodzi??

      • 5 9

      • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci odszkodowanie poszkodowanemu a potem będzie ściągał (z różnym skutkiem) od sprawcy. A ta droga kosztuje ...

        • 13 0

      • (1)

        Już widzę jak sprawca z własnej kieszeni płaci 30000 zł. Dlatego właśnie ubezpieczenie na samochód jest obowiązkowe. To nie rower gdzie trudno wyrządzić szkodę przekraczającą kilkaset zł

        • 13 0

        • rowerem można zabić

          więc nie mów o łatwości wyrządzenia szkody,
          statystyki przeczą twojemu argumentowi

          • 4 5

  • Dlaczego OC jest na samochód na nie na osobę ? (5)

    Przecież nie mogę kierować jednocześnie 3ma samochodami ? No tak firmy ubezpieczeniowe muszą się napchać.

    • 34 7

    • Hipotetycznie: Dlaczego OC jest na osobę a nie na samochód ? (2)

      Przecież samochodów jest mniej niż uprawnionych kierowców ? Moja żona prowadzi tylko raz na tydzień a córka jeszcze rzadziej ... W trójkę na raz samochodu prowadzić przecież nie będziemy. No tak firmy ubezpieczeniowe muszą się napchać.

      • 18 4

      • A kto mówi, że ubezpieczenie ma być na rok ? (1)

        jak jeździ raz do roku powinna mieć możliwość wykupienia OC na miesiąc, jest to logiczne rozwiązanie, tak samo zniżki są na osobę a nie na auto.

        • 8 4

        • Byłyby cuda jak z winnym wykroczenia drogowego. Kto prowadził pojazd? Czy kierowca miał OC? Czy rzeczywiście kierującym była osoba ubezpieczona? Czy są świadkowie ze kierującym była osoba mająca OC? Świadek: Widziałam jak po stłuczce się przesiedli! Albo sytuacja: musisz pojechać z córką do lekarza bo mi właśnie skończyło się OC a w tym miesiącu nie planowałam nigdzie jeździć... Itd Itp

          • 9 1

    • (1)

      Za to jeden samochód może mieć kilku zmieniających się kierowców. Zwykle w rodzinie jest jeden samochód i kilku kierowców. Samochodami firmowymi jeździ jeszcze więcej osób.

      • 5 2

      • Nie widzę technicznie problemu, żeby wprowadzić obie opcje do wyboru.

        OC na samochód albo OC na kierowcę. Niech właściciele sami decydują co chcą zapłacić. Na służbowe można by wykupić OC na samochód (niezależny od kierowcy) a komuś innemu lepiej pasowałoby kupić na osobę.
        Problem mieliby chyba ubezpieczyciele, bo normalne jest, że ludzie wybierali by opcje korzystniejsze dla swoich przypadków a tak są zmuszani do jakiegoś zgniłego kompromisu.

        • 2 0

  • (3)

    Kiedyś czytałem dane statystyczne odnośnie ubezpieczenia OC to już dokładnie nie pamiętam,ale był baaaardzo duży procent ludzi nie opłacających składek.

    • 2 0

    • Do pierwszej stłuczki

      • 5 0

    • Dane statystyczne to bzdura. (1)

      Nie czytaj takich głupot. Dane te zawierają głównie pojazdy, które od lat stoją na wsiach w krzakach lub zostały już dawno rozebrane na części. Nikt z jeżdżących kierowców nie odważyłby się wyjechać bez ważnego OC.

      • 6 2

      • czyli zgodnie z prawem są to pojazdy bez OC

        czyli statystyka mówi prawdę, ludzie nie płacą składek
        a jeśli zgodnie z ogólnie przyjętymi normami
        zezłomowali auto, to nie będzie go w statystyce,
        więc o jakich "bzdurach" piszesz?

        • 0 0

  • A kiedy wzrosną kary (1)

    za brak rozumu u pewnej części tzw.kierowców?

    • 10 0

    • wszystkich nie wyłapiesz od razu

      można tylko tłuc patrolami jak komary packą
      ale debile zawsze będą
      a my musimy na nich po prostu uważać
      i nie prowokować tępoty na drodze,

      chciałoby się odstrzelić, zatłuc młotkiem,
      zepchnąć do rowu
      ale szkoda naszego czasu i nerwów,
      nie ma co robić jeszcze większego zagrożenia na drodze
      jak ten ostatnio, który osobówką próbował ciężarówkę zatrzymać,
      żeby policji pomóc, to nie działa, szkoda czasu i nerwów,
      jechać dalej i zostawić debila licząc, że nikogo ze sobą nie zabierze

      • 0 0

  • Dlaczego płacę OC za motocykl za cały rok (1)

    skoro używam go tylko pół roku?
    Chore przepisy!
    Kiedy to się zmieni?

    • 10 10

    • a nie możesz zamrozić?

      u nas można

      • 2 0

  • Ogólnie (5)

    polisy OC też w tym roku wzrosły . W zeszłym roku placilem 450 w tym roku przyslali mi nowa umowe na 780 i na pewno jej nie zaplace - zmienie towarzystwo !

    • 10 0

    • (4)

      A co? Wpadłeś w złe towarzystwo?

      • 10 0

      • Rodzice całe życie (3)

        uważali że obracam sie w złym towarzystwie . MIeli racje ...

        • 8 0

        • Ja zmieniam mniej wiecej co roku i (2)

          nie ma dla mnie różnicy czy to firma x, czy też y. Liczy się wyłącznie cena.

          • 7 1

          • Ubezpieczyciela trzeba zmieniać często (1)

            Najwięcej ciągną ze stałych klientów, którzy nie sprawdzaja konkurencji

            • 5 1

            • zgadzam się, praktyka stosowana zawsze

              oparta jest na tym, że statystycznie, ludziom się nie chce zmieniać,
              więc co rok podwyżają ci opłaty aż się zorientujesz
              i liczą na to , że się jednak nei zorientujesz,
              podobne praktyki z abonamentami na telefon, internet, telewizję itd.,

              wykorzystują, że ludzom się nie chce zadzwonić i zmienić
              plus w Polsce czasem zmiana czegoś to udręka, latanie i pisanie pism

              • 4 1

  • (3)

    A co z samochodami uszkodzonymi. Tez jest bezsens. Samochod stoi uszkodzony na podworku, nie jezdzi i wymagaja od takiego pojazdu oc albo zezlomowania. A ja chce sobie trzymać bo mam sentyment, ot taki kaprys. Powinno być to troszke inaczej uregulowane bo co do jezdzacych bez OC jestem jak najbardziej za karaniem.

    • 8 4

    • (2)

      jak udowodnisz że autem nie jexdzisz lub nie będziesz jeździł??

      • 1 1

      • a ty udowodnij, że jesteś niewinny

        i że nie jesteś wielbłądem,

        zaprezentowałeś klasyczny przykład państwa opresyjnego,
        ale taki model pewnie został ci utrwalony przez polsko-katolicką edukację
        i jest to dla mnie zrozumiałe,
        aczkolwiek, uważam to za nieludzkie i bydlęce,
        głupie i niemoralne

        • 2 0

      • Nijak.

        Niech mi udowodnią że jeżdżę, albo będę jeździł.
        roronoa zorro - 100/100.

        • 0 0

  • gdzie są te pieniądze ? ? ?

    Cytat:"tylko z kar za brak OC - wpłynęło około 55 mln złotych. To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej."

    Nie nasunęło się Wam pytanie gdzie te pieniądze się podziały? pewnie jakieś premie dla prezesów tego UFG za "skuteczne ściągnięcie wyższych kar"

    A po drugie: jeśli mają 55*10^6 PLN to może oznaczać że kara jest za wysoka - może warto ją zmniejszyć ? a tłumaczenie, że gdzie indziej jest drożej jest co najmniej żenujące.
    Autor zapomniał sprawdzić jakie kary są na Białorusi - tam dodatkowo rozstrzeliwują rodzinę a w HonkKongu w ogóle nie trzeba posiadać polisy OC i co teraz?

    • 6 1

  • i dobrze (1)

    jeszcze wprowadzić konkretne kary za jazdę bez prawka - np. 20 000 zł bo obecne 500 zł to jakaś kpina

    • 4 0

    • a punkty są za to?

      bo u nas są, nawet jak nie masz prawka to dodają się do twojej bazy danych
      i jak dostaniesz kiedyś prawko to od razu masz na nim punkty,
      nic w naturze nie ginie, zawsze cię dogoni sprawiedliwość

      • 1 1

  • (3)

    I bardzo dobrze. Moim zdaniem kary powinny być jeszcze wyższe, a przede wszystkim nieuchronne. Co za problem wykupić OC za kilka stówek? A jak nie stać cię na OC to wybacz, ale nie stać cię na żaden samochód i przesiądź się lepiej na rower albo tramwaj. Zaraz pewnie się odezwą baranki, które napiszą, że ich ubezpieczenie OC kosztuje trylion zł. W takim razie już odpowiadam - jak Twoje OC kosztuje trylion zł to naucz się jeździć albo dalej płać jak za zboże.

    • 2 0

    • o to to, nieuchronne

      popieram, nieuchronność działa najlepiej

      • 1 0

    • moje OC kosztuje więcej niż twoje BMW (1)

      hehe bidoku

      • 0 0

      • też miałem takie auto, że roczne ubezpieczenie było dwa razy droższe

        a teraz mam auto takie, że na piwo więcej wydaję niż na ubezpieczenie
        a auto warte 13 razy więcej niż roczne ubezpieczenie

        • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane