- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (140 opinii)
- 2 "Leżący policjant" na... polnej drodze (75 opinii)
- 3 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (46 opinii)
- 4 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (71 opinii)
- 5 Ile aut skonfiskowała policja? (131 opinii)
- 6 Kolejne drogi w Gdyni do naprawy po zimie (73 opinie)
Z Trójmiasta do Tczewa w 20 minut
Front Północny, Sekcja 2 - tak w budowlanej, przypominającą wojskową, nomenklaturze oznaczony jest 7-kilometrowy odcinek Stanisławie - Swarożyn (okolice Tczewa). To najbardziej zaawansowany w budowie kawałek autostrady, to tu od początku września wylewana jest asfaltowa nawierzchnia.
W Swarożynie pełną parą pracuje wybudowana specjalnie na potrzeby autostrady wytwórnia masy bitumicznej (powstaje w niej trzy tysiące asfaltu na dobę). Pod wytwórnię podjeżdżają co chwilę ciężarówki, które transportują świeży asfalt na autostradę. Tam masa przeładowywana jest na tzw. rozściełacze - specjalne maszyny, które korzystając z nawigacji satelitarnej, z milimetrową precyzją układają nawierzchnię.
- Bardzo prawdopodobne, że 25-kilometrowy odcinek z Rusocina do Swarożyna będzie oddany do ruchu już jesienią 2007 r. - zdradził nam Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej GTC.
To znakomita wiadomość dla kierowców, bo do tej pory oficjalną datą pojawienia się samochodów na A1 była jesień 2008 r. Wtedy to, zgodnie z umową, gotowa ma być cała 90-kilometrowa autostrada: od Rusocina nieopodal Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz obok Grudziądza.
Ile będzie kosztował przejazd? - Nie wiemy, ustalenie stawek za przejazd to kompetencja ministra transportu - mówi Kozłowski. Nieoficjalnie ustaliliśmy jednak, że dopóki budowa całego pomorskiego odcinka A1 się nie skończy, pobieranie opłat będzie prawdopodobnie zawieszone.
Optymizmu nie ma jednak co do dalszych odcinków A1. Trwa konflikt o budowę 62-kilometrowego odcinka z Nowych Marz do Torunia. Zgodnie z koncesją wydaną w 1997 r. kontrakt na budowę i eksploatację autostrady od Gdańska aż po Toruń ma GTC. Innego zdania jest minister transportu Jerzy Polaczek (PiS), który zdecydował, że autostradę z Nowych Marz do Torunia wybuduje rząd. - Tak będzie lepiej i taniej - twierdzi Polaczek. Żadne rozmowy nie są jednak prowadzone, więc doszło do kuriozalnej sytuacji: rządowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz GTC dublują się, przygotowując równocześnie dwa projekty pod budowę tego samego odcinka.
- Trzeba jak najszybciej usiąść do stołu i rozpocząć rozmowy - uważa Maciej Płażyński, wicemarszałek Senatu, który zwiedzał wczoraj budowę. - Zgadzam się z niektórymi zastrzeżeniami ministra Polaczka, jednak uważam, że zamiast szukać nowego sposobu, lepiej wynegocjować korzystniejsze warunki z GTC.
Podobnego zdania jest Tadeusz Jarmuziewicz, poseł odpowiadający za transport w gabinecie cieni Platformy Obywatelskiej. - Dyskusja o niższej cenie drogi, jeśli zbuduje ją państwo, jest złudna. Więcej pieniędzy kosztuje nas każdy rok, kiedy autostrady nie ma. A nie ma żadnych szans, by państwo na tym odcinku wybudowało autostradę szybciej niż GTC - uważa Jarmuziewicz.
To nie jedyny powód niezgody z ministrem Polaczkiem. Chodzi o jego deklarację, że cała autostrada - od morza do granicy z Czechami, będzie gotowa do 2010 r. - To niemożliwe - uważa wicemarszałek Płażyński.
- To czysta demagogia polityków PiS. Nawet by zdążyć do 2013 r., trzeba się będzie śpieszyć dużo bardziej niż robi to pan Polaczek - dodawał Jarmuziewicz.
Opinie (11)
-
2006-09-26 08:58
Jak PiS będzie dalej wpieprzać się wbubowe autostrad, to dojdzie jeszcze do tego że je rozbiorą!
- 0 0
-
2006-09-26 09:22
Wystarczy nie jechać "jedynką" i jest się w Tczewie właśnie w takim czasie.
- 0 0
-
2006-09-26 09:40
Czyli jak zbudują..
- 0 0
-
2006-09-26 09:41
...to będę jechał o 2 minuty dłużej niż dotychczas?
(kosztowna fanaberia)
- 0 0
-
2006-09-26 19:26
hmm?
"powstaje w niej trzy tysiące asfaltu na dobę"
trzy tysiące czego??- 0 0
-
2006-09-26 20:37
Jasne, niby za co państwo wybuduje tą autostrade jak nie ma pieniędzy?? Nie ma ich na podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek a będą na budowe autostrady. Niech Polaczek mnie nie rozśmiesza. Jak tak dalej będą robić jak teraz to autostrada skończy się w Nowych Marzach i tyle ją będziemy widzieli.
- 0 0
-
2006-09-26 23:03
oczywiscie ze panstwo wybuduje taniej, tylko jeden maly kruczek, gtc odpowiada rowniez za cala infrastrukture przy autostradzie, od telefonow po stacje paliw wlacznie, panstwo wybuduje taniej bo daruje sobietakie niuanse jak restauracje na postojach czy dodatkiowa infrastruktura, pomijajac. chociaz biroac pod uwage sprawnosc urzadzenia zwanego biurokracja to sie okaze ze droga wyjdzie 2 razy drozej a bedzie 2 razy krtosza:)
- 0 0
-
2006-09-27 13:44
do Womhal
nie wiesz co to jest 1 ASFALT ??? no wiesz...:)
chociaż...hmmm... jak tak, to powinno być 3000 asfaltÓW, wiec chyba jest błąd:D- 0 0
-
2006-09-27 20:54
Co tak mało postów nt. autostrady?
Co tak mało postów nt. autostrady? Tylko 8 ? Ejże. Co tak mało ludzi pieje zachwytów na temat autostrad w Poslce? Przecież biznes się kręci. Dlaczego tak mało ludzi narzeka na PiS i na to że w Polsce nie ma autostrad? Z miedów wynika, że brak autostrad w Polsce to jest ogólnonarodowy obłęd, a tu tylko 8 postów.
- 0 0
-
2006-10-03 15:46
no wkoncu ktos powiedzial slusznie!!!
ze brak autostrady kosztuje duzo wiecje niz budownaie jej w stystemie koncesyjnym!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.