• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z klasyka na elektryka. Przerabiają Fiata 500 z 1971 roku

Michał Jelionek
15 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Niewiele jest osób na świecie, które decydują się przerobić samochód klasyczny na... auto elektryczne. Jednym z nich jest Jakub Zadrożny z gdańskiej firmy Derwisz, który już niebawem wyjedzie na ulice Trójmiasta pierwszym w naszym kraju Fiatem 500 napędzanym silnikiem elektrycznym.



Co myślisz o przerabianiu aut klasycznych na samochody elektryczne?

Projekt przerobienia zabytkowego Fiata 500 z 1971 roku na samochód elektryczny to w naszym kraju pionierskie przedsięwzięcie. Pomysł zrodził się dawno temu, ale dopiero w maju ubiegłego roku inicjatorzy zabrali się do realizacji. Najpierw sprowadzili "pięćsetkę" z Włoch, a następnie przez kilka miesięcy kompletowali niezbędne komponenty, w tym przede wszystkim silnik elektryczny z elektroniką sterującą i akumulatory trakcyjne.

- Stworzenie tego samochodu nie jest wydarzeniem na skalę Trójmiasta, ale na skalę ogólnopolską. To jest pierwszy - przerobiony według zachodnich standardów - klasyk, którego nie będziemy się wstydzić - tłumaczy Bartosz Gondek, miłośnik klasycznej motoryzacji.
Nie przez przypadek wybór padł właśnie na Fiata 500. Pomijając fakt, że ten kultowy model wzbudza ogromną sympatię wśród kierowców, to jest też świetną bazą do stworzenia samochodu "na prąd".

- Auto niewiele waży i ma całkiem dużą nośność, dzięki czemu stosunkowo ciężkie akumulatory nie będą stanowiły dla niego większego problemu - dodaje.
Więcej na temat aut elektrycznych

Elektryczny Fiat 500 będzie gotowy pod koniec kwietnia. Elektryczny Fiat 500 będzie gotowy pod koniec kwietnia.
Nowym sercem "pięćsetki" będzie silnik elektryczny o mocy 23 kW. To w przeliczeniu ponad 31 KM, a dodajmy, że seryjny silnik dysponuje mocą 21 KM. Do tego dochodzi moment obrotowy na poziomie 68 Nm (w standardowej wersji wynosi 36 Nm).

- To są naprawdę bardzo dobre parametry. Niegdyś tak potężny moment obrotowy nie był możliwy do wyciśnięcia z silnika o pojemności 500 cm sześc. Myślę, że już latem niejeden kierowca dużego samochodu zdziwi się, gdy zobaczy, jak spod świateł startuje 500 - śmieje się Gondek.
Tak naprawdę poza silnikiem nic się nie zmieni.

- Pozostanie nawet manualna skrzynia przekładniowa i sprzęgło. Zachowanie jak największego autentyzmu tego klasyka było jednym z najważniejszych warunków przebudowy. To pozwala także na szybki powrót do oryginalnego napędu - wyjaśnia Jakub Zadrożny z firmy Derwisz.
Bateria będzie ładowana przy użyciu klasycznego gniazdka elektrycznego 230V. Pełne ładowanie będzie trwało od 6 do 8 godzin. Konstruktor szacuje, że auto na w pełni naładowanej baterii, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, przejedzie około 100 km.

- Wszystkie komponenty niezbędne do przebudowy zakupiliśmy w Polsce. Koszt przeróbki, nie wliczając w to ceny zakupu samochodu, wyniesie około 25 tys. zł - dodaje.
Na efekt poczekamy jeszcze kilka tygodni, bo elektryczna 500 prawdopodobnie wyjedzie na trójmiejskie drogi w drugiej połowie kwietnia.

Miejsca

  • PHU Gdańsk, Mieczysława Karłowicza 14

Opinie (76) 4 zablokowane

  • (2)

    Profanacja!

    • 68 27

    • Nie profanacja a postęp.

      Bardzo fajny projekt. Fiat 500 jest bardzo wdzięcznym autem do nieinwazyjnych przeróbek (bez cięcia nadwozia i przeróbek oryginalnych części. Jak napęd elektryczny się znudzi to łatwo będzie przywrócić oryginał. To auto jest lżejsze od Fiata 126. Ja żeby jeszcze bardziej obniżyć masę dałbym pokrywy i drzwi z laminatu a fotele zamówiłbym z pianki PUR, wzmocnionej na wzór oryginału aluminiowym szkieletem. Do tego najwydajniejsze panele fotowoltaiczne na maskę i na dach do pasywnego zasilania w trakcie jady/ doładowywania na postoju, oświetlenie full led i auto do jazdy miejskiej jak się patrzy.

      • 8 5

    • A gdzie tam

      Ja bym przerobił majbacha ojca dyra na flinston cara - toby było coś!

      • 4 4

  • Gdzie jest pan (lub pani) konserwator zabytków ja się grzecznie pytam!

    Auta elektryczne, wbrew pozorom nie są niczym nowym.
    Jeżeli chcą mieć klasyczne auto elektryczne, to niech kupią klasyczne auto elektryczne, a lepiej niech nie przerabiają spalinowego klasyka na elektryka - bo serce mnie od tego boli

    • 4 7

  • (1)

    Silnik elektryczny i manualna skrzyni ze sprzęgłem? Jak oni chcą tym jeździć? Połączyć się da, widziałem już taki patent ze skrzynią od Poloneza i silnikiem trójfazowym, ale taka konstrukcja sprawdza się dobrze przy stałych obrotach.

    • 2 1

    • Nikt Ci nie każe tych biegów zmieniać

      Możesz mieć stale wrzuconą jedynkę czy dwójkę. Rok temu taką przeróbkę zakończył kolega z Poznania - też takiego maluszka (Daihatsu Sirion), w zeszłym roku nawet odwiedził Trójmiasto.

      • 0 0

  • Przepiękny fiacik! (1)

    W końcu mniej smogu w Trójmieście, a i oko można nacieszyć:)

    • 18 24

    • ...a prąd się robi ze... ściany... brawo Ty.

      • 8 0

  • jest firma w Gdańsku która chwali się że przerobi KAŻDE auto na elektryka (2)

    inż Zbigniew Kopeć zbudował i zarejestrował pierwszego przerobionego elektryka w 1999 roku i w zależności od użytego silnika (mocy) i ilości i jakości baterii koszt zaczyna się od 15 tys wiec panowie za 25 tys to sporo przepłacili za komponenty.

    Wiec wasze pisanie o projekcie na skalę europejską to ŻENADA i brak znajomości faktów.

    • 13 6

    • pan Zbigniew to jest gość!

      Potwierdzam! pan Zbigniew Kopeć od bardzo dawna przerabia auta na elektryki. "Ekologiczny bo elektryczny" było napisane na Corolli. Przerobienie Buicka Regala to już piękna historia!

      • 6 0

    • potwierdzam

      Zbigniew Kopeć był pierwszy, ale jakoś o nim artykułów nie piszą. Artykuł wygląda sponsorowany, więc można się było tego spodziewać.

      • 7 2

  • wyrywają mu duszę

    i wstawiają baterie :(

    • 7 2

  • Bardzo dobry pomysł (1)

    wszyscy co mowią źle o tym projekcie to banda gołębi... tyle się znacie na motoryzacji co świnie na lataniu. Nie wybiegacie w przyszłość, a waszym marzeniem jest pewnie passat b5 po lifcie. Pomysł super, a za kilka lat sami będziecie rozważać zakup elekrtyka lub hybrydy bo wasze stare będą wam kazać.

    • 5 6

    • Passat b5 lift w8 marzy mi się z darmowym serwisem

      • 0 1

  • Szybko zapukają do jego drzwi panowie w czerni...
    Mój kolega przerobił auto już 10 lat temu i po 1-szej prezentacji wolał auto rozebrać.

    • 0 3

  • spoko pomysl

    • 4 0

  • czy mozna tym bedzie na droge wyjechac? (2)

    Co policja na to? Zmiana konstrukcji auta? Dzwon Pan po lawete...

    • 3 4

    • Co to za gadanie? (1)

      Co ma do tego policja? Może jeszcze Adamowicz i Morawiecki mają się tym zająć?

      • 2 1

      • i macierewicz z komisja lotnictwa

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest DPF?

 

Najczęściej czytane