• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z klasyka na elektryka. Przerabiają Fiata 500 z 1971 roku

Michał Jelionek
15 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Niewiele jest osób na świecie, które decydują się przerobić samochód klasyczny na... auto elektryczne. Jednym z nich jest Jakub Zadrożny z gdańskiej firmy Derwisz, który już niebawem wyjedzie na ulice Trójmiasta pierwszym w naszym kraju Fiatem 500 napędzanym silnikiem elektrycznym.



Co myślisz o przerabianiu aut klasycznych na samochody elektryczne?

Projekt przerobienia zabytkowego Fiata 500 z 1971 roku na samochód elektryczny to w naszym kraju pionierskie przedsięwzięcie. Pomysł zrodził się dawno temu, ale dopiero w maju ubiegłego roku inicjatorzy zabrali się do realizacji. Najpierw sprowadzili "pięćsetkę" z Włoch, a następnie przez kilka miesięcy kompletowali niezbędne komponenty, w tym przede wszystkim silnik elektryczny z elektroniką sterującą i akumulatory trakcyjne.

- Stworzenie tego samochodu nie jest wydarzeniem na skalę Trójmiasta, ale na skalę ogólnopolską. To jest pierwszy - przerobiony według zachodnich standardów - klasyk, którego nie będziemy się wstydzić - tłumaczy Bartosz Gondek, miłośnik klasycznej motoryzacji.
Nie przez przypadek wybór padł właśnie na Fiata 500. Pomijając fakt, że ten kultowy model wzbudza ogromną sympatię wśród kierowców, to jest też świetną bazą do stworzenia samochodu "na prąd".

- Auto niewiele waży i ma całkiem dużą nośność, dzięki czemu stosunkowo ciężkie akumulatory nie będą stanowiły dla niego większego problemu - dodaje.
Więcej na temat aut elektrycznych

Elektryczny Fiat 500 będzie gotowy pod koniec kwietnia. Elektryczny Fiat 500 będzie gotowy pod koniec kwietnia.
Nowym sercem "pięćsetki" będzie silnik elektryczny o mocy 23 kW. To w przeliczeniu ponad 31 KM, a dodajmy, że seryjny silnik dysponuje mocą 21 KM. Do tego dochodzi moment obrotowy na poziomie 68 Nm (w standardowej wersji wynosi 36 Nm).

- To są naprawdę bardzo dobre parametry. Niegdyś tak potężny moment obrotowy nie był możliwy do wyciśnięcia z silnika o pojemności 500 cm sześc. Myślę, że już latem niejeden kierowca dużego samochodu zdziwi się, gdy zobaczy, jak spod świateł startuje 500 - śmieje się Gondek.
Tak naprawdę poza silnikiem nic się nie zmieni.

- Pozostanie nawet manualna skrzynia przekładniowa i sprzęgło. Zachowanie jak największego autentyzmu tego klasyka było jednym z najważniejszych warunków przebudowy. To pozwala także na szybki powrót do oryginalnego napędu - wyjaśnia Jakub Zadrożny z firmy Derwisz.
Bateria będzie ładowana przy użyciu klasycznego gniazdka elektrycznego 230V. Pełne ładowanie będzie trwało od 6 do 8 godzin. Konstruktor szacuje, że auto na w pełni naładowanej baterii, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, przejedzie około 100 km.

- Wszystkie komponenty niezbędne do przebudowy zakupiliśmy w Polsce. Koszt przeróbki, nie wliczając w to ceny zakupu samochodu, wyniesie około 25 tys. zł - dodaje.
Na efekt poczekamy jeszcze kilka tygodni, bo elektryczna 500 prawdopodobnie wyjedzie na trójmiejskie drogi w drugiej połowie kwietnia.

Miejsca

  • PHU Gdańsk, Mieczysława Karłowicza 14

Opinie (76) 4 zablokowane

  • Bardzo dobry pomysł (1)

    wszyscy co mowią źle o tym projekcie to banda gołębi... tyle się znacie na motoryzacji co świnie na lataniu. Nie wybiegacie w przyszłość, a waszym marzeniem jest pewnie passat b5 po lifcie. Pomysł super, a za kilka lat sami będziecie rozważać zakup elekrtyka lub hybrydy bo wasze stare będą wam kazać.

    • 5 6

    • Passat b5 lift w8 marzy mi się z darmowym serwisem

      • 0 1

  • czy mozna tym bedzie na droge wyjechac? (2)

    Co policja na to? Zmiana konstrukcji auta? Dzwon Pan po lawete...

    • 3 4

    • Co to za gadanie? (1)

      Co ma do tego policja? Może jeszcze Adamowicz i Morawiecki mają się tym zająć?

      • 2 1

      • i macierewicz z komisja lotnictwa

        • 1 2

  • My tam wolimy auta niemieckie w TDIku no nie ? czujemy sie wtedy prawie jak Niemcy

    jak turbina nas unosi to żadna siła nie zatrzyma nawet kończący się pas i zwarty sznur obok, coś w tym jest że ofiara czuje sentyment do oprawcy

    • 4 4

  • spoko pomysl

    • 4 0

  • Szybko zapukają do jego drzwi panowie w czerni...
    Mój kolega przerobił auto już 10 lat temu i po 1-szej prezentacji wolał auto rozebrać.

    • 0 3

  • Dobre dla ho****ów, wegan, cyklistów i całej reszty odmieńców. (1)

    Prawdziwy facet jeździ V8, albo miał taki silnik chociaż raz w życiu i na pewno nie spróbuje elektryka :)

    • 6 6

    • Ok
      Ty miałeś?
      Tak wiem...miales
      Pewnie mustang z 69

      • 0 3

  • a jak z rejestracją i dlaczego nie syrena? (1)

    wszystko fajnie, tylko jak ten samochód zarejestruje, no i dlaczego jakiegoś fiata 500 przerabia a nie syreny?!

    • 0 3

    • Bo "Syrena to nie samochód"

      • 0 0

  • wyrywają mu duszę

    i wstawiają baterie :(

    • 7 2

  • (1)

    Silnik elektryczny i manualna skrzyni ze sprzęgłem? Jak oni chcą tym jeździć? Połączyć się da, widziałem już taki patent ze skrzynią od Poloneza i silnikiem trójfazowym, ale taka konstrukcja sprawdza się dobrze przy stałych obrotach.

    • 2 1

    • Nikt Ci nie każe tych biegów zmieniać

      Możesz mieć stale wrzuconą jedynkę czy dwójkę. Rok temu taką przeróbkę zakończył kolega z Poznania - też takiego maluszka (Daihatsu Sirion), w zeszłym roku nawet odwiedził Trójmiasto.

      • 0 0

  • Kupcie se melexa, a nie klasyki niszczycie! (1)

    • 8 4

    • idź na pierwszy lepszy złomowiec i ocal te klasyki, jest ich tam sporo

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane