• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z prawem jazdy kat. B poprowadzisz również motocykl

Michał Jelionek
30 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Honda CBR125R Honda CBR125R

Posiadasz prawo jazdy kat. B od przynajmniej 3 lat? - Będziesz mógł pełnoprawnie, bez wcześniejszych szkoleń i egzaminów przesiąść się na motocykl o pojemności nie przekraczającej 125 cm sześc. W połowie lipca prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o kierujących pojazdami z dnia 26 czerwca br. Nowe przepisy wejdą w życie 24 sierpnia.



Yamaha YZF-R125 Yamaha YZF-R125
Junak 123 Junak 123
Benyco Dark Star Benyco Dark Star

Co myślisz o poszerzeniu uprawnień osób posiadających prawo jazdy kat. B?

Dotychczasowe prawo jazdy kat. B uprawniało do kierowania samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusów i motocykli). Bez dodatkowych egzaminów kierowcy mogli poruszać się motorowerami i skuterami o maksymalnej pojemności skokowej 50 cm sześc.

Po zatwierdzeniu nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami prawo jazdy kat. B będzie upoważniało do prowadzenia motocyklem o pojemności nie większej niż 125 cm sześc. Zakupiony jednoślad musi spełnić jeszcze dwa wymogi: maksymalna dopuszczalna moc jednostki to 11 kW (około 15 KM), a stosunek mocy do masy własnej nie może przekroczyć 0,1 kW/kg. Przepisy dotyczą zarówno jednośladów z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów.

- Nowe przepisy to niezły pomysł. Osobiście jednak uważam, że liczba "świeżych" motocyklistów nie wzrośnie w zatrważającym tempie. Z doświadczenia wiem, że osoby przymierzające się do przygody z motocyklem wybierają jednoślady o większych pojemnościach skokowych, aniżeli 125 cm sześc. - wyjaśnia Dariusz Tarnowski, właściciel szkoły jazdy Vektra.

Nowe przepisy budzą skrajne opinie. Pewne jest, że na ulicach - kosztem aut osobowych - pojawi się więcej motocyklistów. A co za tym idzie - zwiększy się przepustowość dróg i dostępność wolnych miejsc parkingowych w centrach miast. To spory plus.

Lista trójmiejskich salonów motocyklowych

Niestety, są również minusy. Dopuszczenie niedoświadczonych kierowców do poruszania się motocyklem bez wcześniejszych szkoleń i egzaminów wiąże się ze sporym ryzykiem zwiększenia częstotliwości niebezpiecznych incydentów drogowych.

- Podczas kursu na prawo jazdy zdecydowana większość motocyklistów popełnia błędy kończące się wywrotką. Zmiana przepisów sprawi, że etap nauki przeniesie się na ulice. Spodziewam się - niestety - drastycznych zmian w statystykach wypadków z udziałem motocyklistów - tłumaczy Łukasz, motocyklista.

- W zasadzie nie widzę minusów nowych przepisów. Uważam, że pojemność silnika zupełnie nie wpływa na poziom bezpieczeństwa na drodze. Plusem zmian jest fakt, że skutery o wyższej pojemności nie będą blokowały prawego pasa - zdradza Daniel, pasjonat jednośladów.

Czy zatem wprowadzone przez Senat zmiany okażą się strzałem w dziesiątkę, a może kompletnym niewypałem?

Początkowo zmiany miały objąć jedynie motocykle z automatyczną przekładnią, czyli skutery o pojemności skokowej do 125 cm sześc. Uznano jednak, że byłoby to swego rodzaju faworyzowanie producentów tejże grupy jednośladów. Dzięki nałożonym poprawkom automatycznie zwiększyła się gama dostępnych modeli. Posiadacze prawa jazdy kat. B mogą "przebierać" w ofertach takich marek, jak m.in.: Honda, Yamaha, Junak, Romet, Benyco, Zipp czy KTM.

- Zmiana przepisów to świetna wiadomość. Z całą pewnością zwiększy się popyt na motocykle z tej grupy pojemnościowej. Co ciekawe, bardzo często o tego typu jednoślady dopytują małżeństwa, które planują zamienić auto na motocykle. A dla kierujących to same korzyści: unikanie korków czy zaoszczędzanie na paliwie - dodaje właścicielka salonu Motor Serwis.

Opinie (111) 2 zablokowane

  • Lepiej żeby ludzie jeździli, troche mocniejszymi motocyklami, mając min 3 lata prawko niż na skuterach nie mając w ogóle. Przecież to co czasem odwala dzieciarnia na skuterach to jakaś tragedia. Na skuter wystarczy ukończyć 18 lat i nie trzeba znać w ogóle zasada o ruchu drogowym...

    • 11 0

  • Uczestnik...a uczestnik ruchu (3)

    Jest w tym wszystkim jeden minus że wiele osób ma ponad 3 lata prawo jazdy ale samochodem w ogóle nie jeździ, kiedy zobaczy "prawdziwego" motocyklistę będzie próbował mu dorównać szaleńczo mijając samochody wolniej jadące w mieście...W przypadku nieszczęśliwej kolizji najbardziej cierpi kierowca osobówki, który sam już nie wie czy nie widział motocyklistę czy ten pędził szaleńczo (co nie oznacza szybko..)

    • 6 25

    • Apel do salonów motocyklowych (1)

      Temu Panu motocykla nie sprzedawajcie skoro uważa że
      "prawdziwy" motocyklista szaleńczo mija samochody wolniej jadące w mieście, bo jeszcze zachce być iście prawdziwym motocyklistą. Chyba że już nim jest...ale w tedy lepiej nie wychodźmy z domów.

      • 7 1

      • apel

        A cudzysłów to nie widzisz ? Rozumienie tekstu czytanego. Druga sprawa chyba nie jeździsz motocyklem skoro nie zauważyłeś że młodsze pokolenie próbuje na światłach wyprzedzić i dogonić motocyklistę z większa mocą silnika.. Nie mierze swoją miarą, jestem uczestnikiem ruchu jednośladowym i czasami młody kierowca potrafi na światłach przy gazować skuterem, bo dla niego to frajda wyprzedzić motocykl. Dziękuje osobą, które nie jeżdżą motocyklem a mają najwięcej do powiedzenia :D

        • 3 1

    • Nie mierz wszystkich swoją miarą

      • 8 1

  • Wariat motocyklista

    Apel do motocyklisty który swoim ścigaczem pędzi po ul.Chabrowej aby się opamiętał,bo wszystkie koty z dzielnicy pouciekały.i prośba aby nie jeździł prawie goły bo jego narządy porozsypują się i nikt z tego buraka pożytku nie będzie miał.

    • 17 0

  • Szkolenia (1)

    Nie wiem dlaczego jako minus tej ustawy miałaby być możliwość pojawienia się nie wyszkolonych kierowców na drodze. Jeżeli ktoś rzeczywiście jeździł 3 lata samochodem a po zakupie 125 poświęci chwilkę na parę ósemek to będzie lepiej wyszkolony niż ktoś kto nigdy wcześniej nie jeździł osobówka i przeszedł kurs na kat.A. Niestety wciąż u nas pokutuje szkolenie do egzaminu a nie szkolenie z jazdy. O poprawnym hamowaniu, przeciwskręcie i jeździe po mokrym w większości szkółek nie za wiele idzie się dowiedzieć

    • 61 4

    • IMHO

      Juz teraz mamy rzesze niedoswiadczonych legalnie dopuszczonych do poruszania sie po drogach, bez wczesniejszych szkolen i egzaminow co wiaze se ze sporym ryzykiem niebezpiecznych incydentow drogowych.
      Mowie o rowerzystach... nawet Ci ktorzy maja prawko i tak olewaja przepisy kiedy jada rowerem... sa wyjatkowo uprzywilejowani... nawet na woznice trzeba miec papiery...

      • 23 2

  • Przekręty (1)

    Niestety zaraz pojawią się motorki ze zmienianymi papierami aby obniżyć pojemność silnika do wymaganych 125cm3

    • 27 9

    • Owszem pojawią się bo już podsunąłeś im pomysł:)

      Do tej pory rynek pełny był motorków 100 i 125 zarejestrowanych na motorower aby zmniejszyć koszty utrzymania (ubezpieczenia) oraz móc nim jeździć na prawie jazdy kat. B
      Sprawdź sobie np peugeot speedfight 50 i 100 są idendyczne wizualnie więc łatwo było je "pomylić" ale ktoś musiał się podłożyć na przeglądzie.
      Różnica w tym przypadku jest jednak taka że 50 ledwo uciągnie dorosłego człowieka, natomiast 125 ledwo uciągnie dwóch dorosłych ludzi zatem powód robienia przekrętów jest mniej przekonujący aby ryzykować na przeglądach wykrycie (a przypominam że teraz przeglądy motorowerów i motorów robi się okresowo).

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane