- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 2 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (82 opinie)
- 3 Paraliż drogowy na północy Gdyni (192 opinie)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (11 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (26 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (295 opinii)
ZTM darował wysokie kary GAiT-owi
Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.
Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.
- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.
W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński
Pierwszy i ostatni raz
Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.
- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów
Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?
- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Przyjadą kierowcy z Białorusi
Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.
- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.
Opinie (271) 10 zablokowanych
-
2018-08-09 06:16
W prywatnej firmie Lisiecki by zarządzał miesiąc (3)
tu wystarczy, że jest się w mafii gdańskiej-super płatna posadka, zero odpowiedzialności, może jakieś mieszkanie dostanie zamiast premii? Weźmie przykład z tęczowego kolegi
- 95 2
-
2018-08-11 14:46
Przesada
Ja dałbym mu najwyżej tydzień.
- 0 0
-
2018-08-09 07:14
Tęcza (1)
A co masz do tęczy?
- 1 10
-
2018-08-09 09:46
tęcza została zawładnięta przez pe.ałów i została ich symbolem...jeszcze jakieś pytania?
- 5 4
-
2018-08-10 13:09
Wstyd
Panie Lisiecki a może tak podwyższyć pensje kierowców z 1800 na min 3000 zł netto. To wtedy znajdzie pan pracowników a nie gada pan bzdury w postaci ściągnięcia białorusinów do pracy.
- 3 0
-
2018-08-10 10:45
Samojeżdżące autobusy
- 0 0
-
2018-08-10 10:42
Niiic się nie stałooooo
włodarze, nic się nie stałooo
- 0 0
-
2018-08-09 09:51
Kacperek - prezydent teoretyczny (5)
zero konkretów - jakiś kierowca, pewien autobus
- 3 18
-
2018-08-10 05:03
Od Prezesa będzie 500+ na taxi dla mieszkańców to i wygra wybory.
- 1 0
-
2018-08-09 12:48
Czy tę złośliwość można jakoś pozamedycznie wytłumaczyć?
- 3 0
-
2018-08-09 11:57
Spokojna twoja rozczochrana...
pogonić towarzystwo wzajemnej adoracyji z siedliska miejskiego jak najdalej.
- 2 0
-
2018-08-09 11:02
Jak chcesz to mogę tobie pokazać konkret na zdjęciach jaki tam syf jest,w jakim stanie wożą pasażerów.To nie chciał byś jeździć jako pasażer
- 1 0
-
2018-08-09 09:58
Zobaczymy ci*lu od szambiarza
- 5 0
-
2018-08-10 00:04
111 na Stogi ciągle spóźnione
- 0 0
-
2018-08-10 00:03
GAiT nie wywiązują się z umowy przewozowej, Adamowicz już nad tym nie panuje
- 2 1
-
2018-08-10 00:01
Komunikacja miejska oddaje chaos tego miasta
Lisicki człowiek porażka
- 3 0
-
2018-08-10 00:00
Lisicki na bruk
Czas pokazał że problem go przerósł
- 2 0
-
2018-08-09 23:59
Jeśli brakuje kasy trzeba podnieść ceny biletów jednowyrazowych do 10 zł, a nie wprowadzać bezpłatne przejazdy dla młodzieży
Ja mam auto i jeżdżę sobie autem po Gdańsku, nie wiem dlaczego Adamowicz jest odklejony od ekonomii tego miasta i jego spółek
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.