- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (193 opinie)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (157 opinii)
- 3 "Leżący policjant" na... polnej drodze (91 opinii)
- 4 Sąd: kierowcy muszą wiedzieć o mandacie (302 opinie)
- 5 Kolejne drogi w Gdyni do naprawy po zimie (73 opinie)
- 6 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (74 opinie)
ZTM darował wysokie kary GAiT-owi
Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.
Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.
- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.
W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński
Pierwszy i ostatni raz
Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.
- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów
Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?
- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Przyjadą kierowcy z Białorusi
Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.
- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.
Opinie (271) 10 zablokowanych
-
2018-08-09 06:34
Mamy nadzieję, że gdańszczanie nie połapią się (6)
Obniżyliśmy wiek emerytalny, rozdajemy 500+ za free a za chwilę 1000+, więc wiadomo że nikomu nie chce się pracować. Trudno, wprowadzi się państwowe święto Dzień Pieszego Pasażera i w każdą niedzielę wszystkie autobusy zostaną w zajezdniach. Tylko jak to sprzedać ludziom, aby się nie połapali, hmmmm....., może 2000+? Macie pomysł?
- 35 20
-
2018-08-09 06:38
Skory wszystkie niedziele będą wolne od handlu, to może faktycznie zawiesić komunikację w dni świąteczne??
- 10 3
-
2018-08-09 06:41
Trzeba wprowadzić napis, że do autobusu wpuszczamy
Tylko klientów z krawatami. Klient z krawatem jest mniej awanturujacym się.
- 17 1
-
2018-08-09 07:10
Wolne od opłat przejazdy dla dzieci.
- 3 0
-
2018-08-09 07:49
xxx (1)
Taki muł pasiasty, jak ty chciałby pewnie zeby ludzie pracowali do 100 lat, odnosnie 500+ mam mieszane uczucia, ale wiem, że dzieci kosztują, i jesli państwo chce , by dzieci się rodziły, to musi "jakoś" pomagać.
- 14 7
-
2018-08-09 07:54
Tak, więc pomóżmy w ten sposób, że nie będzie tramwajów w niedziele.
Motorniczowie też mają rodziny i chcą mile spędzić czas z dziećmi.
- 12 3
-
2018-08-09 08:25
Świadomy wyborca
Zarąbać resztę kasy z OFE, pracować do min. 75 plus, zlikwidować przedszkola, wystarczą szkoły, nabór od 3 lat itd.
PS.
Przytulić parę mieszkań lub kamienic.- 15 1
-
2018-08-09 06:36
ztm
Bravo Budyń.
- 14 4
-
2018-08-09 06:39
Ja mam inne pytanie ile zarabia kierowca autobusu ? (1)
Skoro szkolenie to koszt około 6,5 tys. zł.
To chyba kierowca ma te 3,5 tys. zł na rękę.- 6 17
-
2018-08-09 06:54
Nie w Gdansku :)
- 16 0
-
2018-08-09 06:42
Chyba jaja sobie robią z nas wszystkich . Propaganda sukcesu .
- 33 1
-
2018-08-09 06:43
Kasa (1)
Nie ma kierowcow bo za malo placa. Ale juz podwykonawcy wynajeci orzez GAiT jakos moga dac wyzsze wyplaty swoim kierowcom
- 35 2
-
2018-08-09 06:47
Płacą jeszcze mniej
- 1 1
-
2018-08-09 06:46
Sprawa dla prokuratura (4)
Nie ma co zglosze sprawe na nie gospodarność ZTM do prokuratury, moze chociaz ktoś poleci z tej firmy. Bogu dzieki że w prokuraturze nowi ambitni ludzie sie pojawili będą mieli szanse dokopac temu „betonowi”. W Warszawie wiekszość ludu tez oczekuje zmian i kandydat P. Jaki ma wielkie szanse na zwyciestowo więc my w Gdansku tez poprzyjmu nowego kandydata na prezedenta miasta tylko - Maciej Płażyński !!
- 39 17
-
2018-08-09 06:54
prokuratura (1)
Gait też do prokuratury,w końcu trzeba z tym zrobić porządek.Co oni robią w tym pięknym Gdańsku.Czas na zmianę włodarza,on nie panuje nad tym co tu jest wyprawiane.
- 14 0
-
2018-08-09 07:15
Panuje, panuje. Nawet steruje tymi przekrętami.
A jak coś walnie jak pompy w Saur to głowę w piasek i cisza.
- 9 0
-
2018-08-09 07:09
Łyknąłeś jabola na 100%...ś.p. niestety.
- 3 7
-
2018-08-09 10:36
Raczej Maciej Plazynski z grobu nie wstanie i prezydentem nie bedzie
- 1 1
-
2018-08-09 06:48
To ZTM tak sobie
może umarzać kary firmom mimo za są w umowie ? Rozumiem że karę dla Saur też się umorzy ? Jak prezydent zdecyduje to wszystko można. Tylko jakoś podatków nie umarza się.
- 46 1
-
2018-08-09 06:48
No co, kolega koledze nie pomoże.
- 33 0
-
2018-08-09 06:58
Kara dla GAIT? (1)
Policjant dał karę kierowcy czy policjant dał karę dla kierowcy?
- 9 1
-
2018-08-09 09:22
Po mazursku czy białostocku
Tam tak mówią.
- 1 0
-
2018-08-09 07:00
kierowcy
Dajcie godnie zarobić i macie problem rozwiązany a nie żeby kierowca nie miał nawet 3000zł netto po kilku latach pracy zaraz ktoś powie że to dużo więc zapraszam za kółko.
- 41 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.