- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (97 opinii)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (27 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (29 opinii)
ZTM darował wysokie kary GAiT-owi
Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.
Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.
- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.
W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński
Pierwszy i ostatni raz
Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.
- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów
Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?
- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Przyjadą kierowcy z Białorusi
Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.
- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.
Opinie (271) 10 zablokowanych
-
2018-08-09 06:02
Co to w ogóle ma być? (9)
Oni sobie za to zamówią nowe fotele i zapas kawy na Jaśkową.
A ludzie dalej będą musieli do pracy chodzić z buta- 334 9
-
2018-08-09 13:04
Sytuacja co najmniej patologiczna
Tylko w układzie gdańskim takie machloje. Czas rozgonić towarzystwo od koryta.
- 6 1
-
2018-08-09 07:12
(3)
I zapłacą podatek od umorzonej kwoty..? GAiT to zwykła spółka z o.o.
- 23 0
-
2018-08-09 09:16
Budyniowe mrówki już coś wymyśla (1)
- 17 0
-
2018-08-09 10:40
Dziadek z walizeczką złota od nazistów pomoże.
- 4 2
-
2018-08-09 10:25
W zasadzie powinni - w sumie to dochód jest. CIT się należy jak w mordę strzelił.
- 7 0
-
2018-08-09 10:02
Ciekawe jaka część tej kwoty poszła pod stołem...
- 4 1
-
2018-08-09 09:49
Gdańsk to nie miasto...
To stan umysłu. Podajcie mi drugie takie miasto w Polsce czy w ogóle w europie gdzie nie ma pieniędzy na komunikacje miejską. To ewenement na skalę światową. Każde miasto dba o to aby ludzie korzystali z komunikacji zamiast swoich aut. Czekaj jak to leciało Gdańsk już zbliża się do Londynu bo Paryż już dawno w tyle
- 11 2
-
2018-08-09 07:14
(1)
Niskie płace to przyczyna leżąca poza operatorem?!
- 42 0
-
2018-08-09 07:24
JW
- 9 0
-
2018-08-09 13:00
w normlniejszym kraju, w XXIw
już rozważano by automatyzację, pojazdy bez kierowców
(skoro ponoć nie da się płacić kierowcom tyle ile by było uczciwie i konkurencyjnie)
pewnie zaczęto by od tramwajów, skoro nie ma tu metra, a to w metrach wielu krajów nie ma motorniczych, jest za to wiele kamer, komputery, czujniki itd (nasze pseudometro, SKM opanowala czerwona zaraza ze stolocy, lepiej o jego istnieniu zapomnieć i spokojnie czekać aż samo zdechnie)
a w naszym przaśnym bantustanie będzie rozważane po kolei: zatrudnianie kierowcow z Ukrainy, potem zatrudnianie kierowców z Wietnamu i Burundi, a potem zatrudnianie wszelkich chętnych, a na końcu łapanki w więzieniach
tylko na Lisickim nie oszczędzają- 4 1
-
2018-08-09 12:54
żenada i dno
I dziwicie się, że ludzie przesiadają się do samochodów?PKSy częściej jeżdżą
- 8 0
-
2018-08-09 12:44
GAiT nie zapłaci kary
dzięki temu wykaże zysk w okresie rozliczeniowym, a dzięki temu Lisicki przytuli ładną premię.
Układy i układziki, krewni i znajomi królika, ku@wa ku@wie łba nie urwie.
Na szafot przekrętasów!- 13 0
-
2018-08-09 12:35
Kiedy zacznie działać klimatyzacja w pojazdach GAIT
- 9 0
-
2018-08-09 12:29
Debilizm
Zacznijcie płacić... A kierowcy się znajdą
Najlepiej szukajcie w Korei północnej. Chory kraj- 10 0
-
2018-08-09 06:01
(24)
tak się robi propagandę sukcesu!
- 251 9
-
2018-08-09 07:24
W tej sytuacji nie mogło być innego rozwiązania niż śmieszne (5)
po pierwsze śmieszne było już samo to że jedna spółka miejska nakłada na drugą kary - przecież i tak obydwie są finansowane przez podatników więc kto niby de facto ta karę by zapłacił? Podatnicy oczywiście na rzecz drugiej spółki również utrzymywanej przez podatników :-D
po drugie śmiesznie bo pokazuje ewentualnym podwykonawcom, jak wygląda funcjonowanie umów ze spółkami miejskimi - sa równi i równiejsi
po trzecie śmiesznie, bo w GAiT nic się nie poprawiło poza tym, że ZTM rzekomo z powodu braku pasażerów wyrzuciło wiele kursów z rozkładu dzięki czemu GAiT mógł się zmieścić w "dozwolonej" liczbie niewykonanych przejazdów
po czwarte śmiesznie, bo Lisicki dalej siedzi w GAiT na stołku dzieki protekcji Budynia. najpierw powołano dla niego specjalnie wymyślone stanowisko a gdy łaskawie pozwolono doczekać poprzedniemu prezesowi emerytury to w nowym konkursie postawiono wymogi, ze następcą ma być Lisicki i Lisicki "wygrał" w konkursie na stołek prezesa (tym bardziej żę chyba nie było kontrkandydatów) - to jest podecznikowy przykład małej sycyliii w wykonaniu Budynia, który nie ma wstydu i w wolnych chwilach skacze poda sądem w obronie demokracji- 48 0
-
2018-08-09 07:45
(4)
Nie było konkursu na prezesa, Lisek został obsadzony w trybie pozakonkursowym: dołączenie do zarządu jako wice -> rezygnacja Zglika -> wyznaczenie Liska na prezesa
- 26 1
-
2018-08-09 09:33
Sędzia na telefon Lisicki Prezesem z zawodu... (1)
POgonimy was przy urnach
- 11 2
-
2018-08-09 12:22
Bełkot bez sensu.
- 1 1
-
2018-08-09 09:14
POsiewicz wszechczasów!
- 9 1
-
2018-08-09 08:07
czyli jeszcze bardzie po sycylijsku bez udawania nawet ze jest jakiś konkurs
a tyle razy Budyń trąbił o pisowskich Misiewiczach - chyba tylko dla odwrócenia uwagi od swojego podwórka
- 25 1
-
2018-08-09 09:19
A może trudności były subiektywne? (1)
- 0 0
-
2018-08-09 10:37
Pewnie tak. Motorniczy miał sr*czkę trzydniówkę.
- 3 1
-
2018-08-09 06:35
(11)
Jak za towarzysza Piotr Owicza
- 14 10
-
2018-08-09 09:12
Zawiesić wykonanie i zapytać Brukselę czy tak wolno! (4)
Proszę nie łamać prawa w Gdańsku
- 17 0
-
2018-08-09 10:27
W sumie to głupi pomysł nie jest - darowanie takiej kary można uznać za niedozwoloną pomoc publiczną, a Bruksela na to cięta jest.
- 9 0
-
2018-08-09 09:16
Wolne Swądy i Wolny Stolec! (2)
- 7 2
-
2018-08-09 09:30
Ma ktoś tel do Brukseli?
Muszę iść do WC i nie wiem czy mogę?
- 9 1
-
2018-08-09 09:16
Prostytucja!
- 6 2
-
2018-08-09 08:42
Czyli Prezes zostaje (1)
Bawimy się dalej
- 21 0
-
2018-08-09 09:50
No to się chłopcu dogadali. Choć pachnie mi to niegospodarnością.
- 9 0
-
2018-08-09 09:13
co to ma do rzeczy stary komuchu? (1)
- 2 6
-
2018-08-09 09:17
Pytasz Rzeplinskiego czy Balcerowicza?
- 7 3
-
2018-08-09 08:32
Czyli to tak jakby Pani z pokoju 7 nałożyła karę na Panią z pokoju 5 za to że za dlugo WC zajmuje
Jak dzieci ...
- 17 2
-
2018-08-09 08:30
Budyń jak Lenin
- 19 4
-
2018-08-09 08:59
Tramwaj nr 7 (2)
Bardzo dziękuję Panu Lisickiemu za dzisiejszy przyjazd tramwaju nr 7 godz 7.02 pętla Świętokrzyska Nie było w poniedziałek wtorek środę a dziś Był Hurra niech zyje
- 21 0
-
2018-08-09 09:15
Ale dzieci za darmo jeżdżą... (1)
- 10 0
-
2018-08-09 09:34
Od lipca
- 2 0
-
2018-08-09 09:12
Ale socjalizm jest śmieszny ...
- 9 0
-
2018-08-09 12:13
dajcie kierowcom i motorniczym podstawę 3000 netto to będą się zabijali o tą pracę
i nie trzeba będzie żadnych rumunów czy cyganów ściągać do gait
- 12 0
-
2018-08-09 12:12
Bezsensowne kary
Te kary i tak były bez sensu. ZTM i GAiT to własność miasta, więc tylko kasa z jednej kieszeni do drugiej byłaby przekładana. Takie kary są skuteczne tylko wobec prywatnych przewoźników.
- 2 2
-
2018-08-09 11:17
(1)
Po co dwie spółki
- 10 0
-
2018-08-09 12:11
żeby rozmyć odpowiedzialność, żeby zadłużyć dwie spółki (a nie jedną), żeby łatwiej kasę bokiem wyprowadzać
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.