- 1 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (122 opinie)
- 2 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (197 opinii)
- 3 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (253 opinie)
- 4 138 policjantów z drogówki na torze (25 opinii)
- 5 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (219 opinii)
- 6 Po majówce podwyżki na stacjach paliw? (152 opinie)
ZTM darował wysokie kary GAiT-owi
Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.
Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.
- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.
W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński
Pierwszy i ostatni raz
Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.
- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów
Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?
- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Przyjadą kierowcy z Białorusi
Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.
- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.
Opinie (271) 10 zablokowanych
-
2018-08-09 08:30
Brak możliwości... kierowców?
No to rozumiem że lepiej słabo płacić i nie słuchać pracowników niż coś polepszyć aby ludzie sami do pracy się pchali. Zapłacili by karę raz drugi i może ktoś kiedyś po rozum by poszedł. Taka decyzja to sygnał "Ty pasażer nie ma autobusu to pech, nie nasza wina i mamy Ciebie...." Pozdrawiam zarąbiscie zarządzających. Podwyżki sobie za to co rzekomo zaoszczedziliscie, dajcie.
- 19 0
-
2018-08-09 08:31
Brawo kierowcy z Ukrainy i Białorusi- pomóżcie, bo Polacy maja 500+ i nie chce im sie robić. (2)
- 4 22
-
2018-08-09 08:40
Słoneczko przygrzało dekielek chyba..
Niektórzy muszą popolitykować z rana. Weź gościu idź wypij kawę, zapal papieroska czy coś. A nie ludziom z polityką jedziesz. I tak każdy ma dosyć tego tematu.
- 11 0
-
2018-08-09 09:39
a gdzie Ty " robisz" i za ile?
- 0 1
-
2018-08-09 08:41
Byle do wyborów i prokurator
do ciupy całą bandę
- 14 1
-
2018-08-09 08:41
Przecież ZTM to firma widmo co oni się rządzą jak powstali z...
- 9 0
-
2018-08-09 08:43
"problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku
Widać w jakim wieku byli kierowcy w GAiT - Geriatryczne Autobusy i Tramwaje
- 16 0
-
2018-08-09 08:45
po uważaniu.....kumplom darują a za to samo inni będą musieli płacić
ż e n a d a
- 10 0
-
2018-08-09 08:48
Gdańsk to prywatny folwark Adamowicza jego kumpli zasiadających w miejskich spółkach (1)
jednych darują kary a innym łeb za to samo urywają
- 14 0
-
2018-08-09 10:33
kumple z sopotu
Nawet kumplostwo z Sopotu jest zatrudnione w Gdańskiej spółce,na wysokim stołku.a zarobki wahają się w granicach 10 tyś nrtto
- 2 0
-
2018-08-09 08:49
Czy się siedzi, czy się leży
GAiT'owi kasa się należy.
Będzie na premie dla zarządu, a jak coś zostanie to na nowe fotele, ale nie w autobusach, tylko w biurach.
Stawka GAiT jest najwyższa wśród operatorów, płace najniższe i wielkie zdziwienie, że nie ma chętnych do pracy jako kierowcy i mechanicy?
Hmmm, pomyślmy dlaczego tak jest? To pewnie przez te upały.- 17 1
-
2018-08-09 08:53
autobusy widmo! (1)
cały czas wypadają autobusy z rozkładu. Sytuacja z wczoraj: Tablica wyświetla, że za 2 minuty będzie autobus, potem miga 'przybycie' ale autobusu ani pojazdu nie ma! Następny za 30 min.
A kierowcy sobie przekazują ile to zaoszczędzili, bo jeden przejazd udało się ukryć.....- 13 3
-
2018-08-09 10:54
autobusy widmo
To są celowe zagrania gait i ztm ,wprowadzanie pasażerów w błąd,że niby jest, ago niema.Dzieje się tak,są braki w kierowcach i autobusach,to jest tak zwana dezorientacja pasażerska.Ci co stoją na przystanku o czasie i czekają na dany autobus,to wiedzą ze go nie było,a ci co przychodzą minutę po czasie odjazdu z danego przystanku autobusu, myślą że im odjechał .Jest drugie podejście,gdzie informacja na wyświetlaczach pokazuje ze względu na korki mogą nastąpić opóźnienia na danej linii,i tu jest najlepsze rozwiązanie braków kadrowych w gait ,autobusy w ten czas jeżdżą nieregularnie, i można ukryć brak danego kursu na danej linii i nikt się nie połapie.To trwa co najmniej od 1.5 roku
- 4 0
-
2018-08-09 08:55
wszystkie mordy, które złapały jakiś stołek w urzędzie (jakimkolwiek)
trzymają się tutaj rękami i nogami, bo dobrze wiedzą, że w sektorze prywatnym nie mieliby szans na utrzymanie pozycji. miesiąc, dwa, takiej chałtury i kazdy by ich wywalił na zbity pysk za niekompetencję i brak jakichkolwiek umiejętności zarządczych
banda nieudaczników, która w życiu nie przepracowała godziny nigdzie indziej niż na państwowym stołku.
wiecie o kim mówię- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.