• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM darował wysokie kary GAiT-owi

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych. ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych.

Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.



Umorzenie kary przez ZTM to moim zdaniem:

Przypomnijmy. Pierwsze kary za niewykonane kursy ZTM nałożył na GAiT w marcu. Spółka kierowana przez Macieja Lisickiego musiała zapłacić 85 tys. zł kary umownej za nierealizowanie umowy przewozowej. Zapisy mówią, że kara za niewykonane wozokilometry jest naliczana w przypadku, gdy wskaźnik wykonania spadnie poniżej 99,7 proc. Pierwsza połowa roku była pod tym względem trudna - nie tylko dla przewoźnika, ale przede wszystkim dla pasażerów, narzekających na wypadające kursy autobusów.

Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.

- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.

W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński


Pierwszy i ostatni raz



Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.

- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?

- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Przyjadą kierowcy z Białorusi



Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.

- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.

Opinie (271) 10 zablokowanych

  • Brak możliwości... kierowców?

    No to rozumiem że lepiej słabo płacić i nie słuchać pracowników niż coś polepszyć aby ludzie sami do pracy się pchali. Zapłacili by karę raz drugi i może ktoś kiedyś po rozum by poszedł. Taka decyzja to sygnał "Ty pasażer nie ma autobusu to pech, nie nasza wina i mamy Ciebie...." Pozdrawiam zarąbiscie zarządzających. Podwyżki sobie za to co rzekomo zaoszczedziliscie, dajcie.

    • 19 0

  • Brawo kierowcy z Ukrainy i Białorusi- pomóżcie, bo Polacy maja 500+ i nie chce im sie robić. (2)

    • 4 22

    • Słoneczko przygrzało dekielek chyba..

      Niektórzy muszą popolitykować z rana. Weź gościu idź wypij kawę, zapal papieroska czy coś. A nie ludziom z polityką jedziesz. I tak każdy ma dosyć tego tematu.

      • 11 0

    • a gdzie Ty " robisz" i za ile?

      • 0 1

  • Byle do wyborów i prokurator

    do ciupy całą bandę

    • 14 1

  • Przecież ZTM to firma widmo co oni się rządzą jak powstali z...

    • 9 0

  • "problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku

    Widać w jakim wieku byli kierowcy w GAiT - Geriatryczne Autobusy i Tramwaje

    • 16 0

  • po uważaniu.....kumplom darują a za to samo inni będą musieli płacić

    ż e n a d a

    • 10 0

  • Gdańsk to prywatny folwark Adamowicza jego kumpli zasiadających w miejskich spółkach (1)

    jednych darują kary a innym łeb za to samo urywają

    • 14 0

    • kumple z sopotu

      Nawet kumplostwo z Sopotu jest zatrudnione w Gdańskiej spółce,na wysokim stołku.a zarobki wahają się w granicach 10 tyś nrtto

      • 2 0

  • Czy się siedzi, czy się leży

    GAiT'owi kasa się należy.

    Będzie na premie dla zarządu, a jak coś zostanie to na nowe fotele, ale nie w autobusach, tylko w biurach.

    Stawka GAiT jest najwyższa wśród operatorów, płace najniższe i wielkie zdziwienie, że nie ma chętnych do pracy jako kierowcy i mechanicy?
    Hmmm, pomyślmy dlaczego tak jest? To pewnie przez te upały.

    • 17 1

  • autobusy widmo! (1)

    cały czas wypadają autobusy z rozkładu. Sytuacja z wczoraj: Tablica wyświetla, że za 2 minuty będzie autobus, potem miga 'przybycie' ale autobusu ani pojazdu nie ma! Następny za 30 min.
    A kierowcy sobie przekazują ile to zaoszczędzili, bo jeden przejazd udało się ukryć.....

    • 13 3

    • autobusy widmo

      To są celowe zagrania gait i ztm ,wprowadzanie pasażerów w błąd,że niby jest, ago niema.Dzieje się tak,są braki w kierowcach i autobusach,to jest tak zwana dezorientacja pasażerska.Ci co stoją na przystanku o czasie i czekają na dany autobus,to wiedzą ze go nie było,a ci co przychodzą minutę po czasie odjazdu z danego przystanku autobusu, myślą że im odjechał .Jest drugie podejście,gdzie informacja na wyświetlaczach pokazuje ze względu na korki mogą nastąpić opóźnienia na danej linii,i tu jest najlepsze rozwiązanie braków kadrowych w gait ,autobusy w ten czas jeżdżą nieregularnie, i można ukryć brak danego kursu na danej linii i nikt się nie połapie.To trwa co najmniej od 1.5 roku

      • 4 0

  • wszystkie mordy, które złapały jakiś stołek w urzędzie (jakimkolwiek)

    trzymają się tutaj rękami i nogami, bo dobrze wiedzą, że w sektorze prywatnym nie mieliby szans na utrzymanie pozycji. miesiąc, dwa, takiej chałtury i kazdy by ich wywalił na zbity pysk za niekompetencję i brak jakichkolwiek umiejętności zarządczych

    banda nieudaczników, która w życiu nie przepracowała godziny nigdzie indziej niż na państwowym stołku.

    wiecie o kim mówię

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane