• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowa wiata na peronie stacji Gdańsk Główny zostanie odtworzona

Maciej Naskręt
12 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Zniknęła ozdobna wiata na peronie 2 dworca Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. Obiekt przejdzie teraz renowację. Podobne prace będą prowadzone na peronie 1, a całość potrwa do marca 2020 r. i będzie kosztowała 60 mln zł.



Czy zwracasz uwagę na infrastrukturę dworców?

Na początku września na stacji kolejowej Gdańsk Główny ruszyły prace przy przebudowie peronów dalekobieżnych. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

Praktycznie w całości została rozebrana wiata peronu nr 2. Usunięto zadaszenie i podpory wiaty od strony przystanku SKM. Przejdą one teraz renowację - zostaną zachowane ich historyczne walory. Po odbudowie peronu wrócą one na swoje miejsce.

Obecnie roboty zostały wstrzymane, ale nie nastąpiło to w wyniku działań nadzoru budowlanego. Wykonawca czeka na zamknięcie toru dla pociągów przy istniejącej jeszcze krawędzi. Dopiero wtedy będzie można usunąć podpory.

Przypomnijmy, że podczas prac remontowych prowadzonych na peronie na Dworcu Głównym w Gdańsku młot wyburzeniowy przebił się przez sufit w tunelu. Gruz spadł obok przechodniów, którzy powiadomili o niebezpiecznej awarii nieświadomych pracowników.

Na szczęście odpadające fragmenty sufitu stanowiły element wykończeniowy, a nie konstrukcję - po ich usunięciu nie ma zagrożenia dla pieszych w tunelu.


Inwestycja za 60 mln zł

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Opinie (95) 9 zablokowanych

  • Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych.
    Pani Naskręt czytał pan może swój tekst przed publikacją ?

    • 9 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozebrana pierwsza wiata na dworcu Gdańsk Główny

    Miazga

    miazga, super

    • 0 0

  • NIK poprosimy

    Czy oni przy okazji budują metro? Pytam bo to w końcu 31 miesięcy! Zapewne Elon Musk do tego czasu poleci też na księżyc. My jesteśmy w Budyniowie, ale to tylko perony!

    • 8 3

  • 4 lata trwa cala modernizacja stacji, a nie samych peronow (1)

    Czyli wszystko bedzie prute do golej ziemi g gdzie jednoczesnie bedzie prowadzony ruch pociagow. Czyli nowe kable nowe sterowanie nowe tory nowa trakcja, czyli w zasadzie wyburzenie starego a budowanie na nowo nowej stacji. Najdluzej trwaja tzw prace ziemner, odwodnienia itp. Panie redaktorze, nie wprowadzaj Pan ludzi w blad ! Doliczmy tez przerwy zimowe i w sezonie eakacyjnym

    • 6 3

    • aha i dodajmy jeszcze konserwtora zabytkow i prace archeologiczne

      • 2 0

  • oburzony

    To jest SKANDAL!!! Jak można odtwarzać historyczną wiatę, skoro Budyń z zastępcą powiedzieli, że dziś już nic się nie odtwarza tylko buduje z duchem czasu (no chyba, że chodzi o wiatę, spichlerz Daleka Droga i inne rzeczy, które Budyń uzna za słuszne). Myślę, że tym powinien zająć się jakiś tam międzynarodowy konwent architektów, który pokaże Budyniowi gdzie raki zimują!

    • 7 4

  • Pewnie zmodernizuja jak we Wrzeszczu

    gdzie nic nie widać i nie wiadomo skąd i dokąd pociąg jedzie

    • 10 1

  • Prace potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku .No za diabła tyle nie wychodzi .Panie Macieju !!!

    • 6 0

  • (1)

    Kolejny raz to napiszę. Proszę nie robić ankiety jak się nie ma na nią pomysłu. Druga odpowiedź jest po prostu idiotyczna :)

    • 6 0

    • Przepraszam. Pomyliłem się. Cała ankieta jest idiotyczna. Trudno z niej wyciągnąć jakiekolwiek wnioski.

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozebrana pierwsza wiata na dworcu Gdańsk Główny

    Lego

    Czy będą potrafili to złożyć?

    • 2 0

  • Jak już czytam "zabytkowa"

    To robi mi się niedobrze...
    Może niech wszystko będzie zabytkowe. Zróbmy zabytkowe drogi, zabytkowe budynki, zabytkowe tramwaje, jeździjmy zabytkowmi dorożkami, zamiast ekspresówek czy autostrad niech będą piaskowe gościńce.

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane