• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamiast budowy ekspresówki w stronę Helu zelektryfikujmy tam kolej

Maciej Naskręt
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Podróż pociągiem z Gdyni do Helu zajmuje ok. 1 godzinę i 30 minut. Po wykonaniu elektryfikacji czas ten można by skrócić nawet o 30 minut. Podróż pociągiem z Gdyni do Helu zajmuje ok. 1 godzinę i 30 minut. Po wykonaniu elektryfikacji czas ten można by skrócić nawet o 30 minut.

Rząd ogłosił plany budowy drogi Via Maris z Gdyni do Władysławowa, czyli przedłużonego OPAT-u. Planowana droga jednak nie zmniejszy korków - przesunie je w inne miejsce przed rogatki Władysławowa. Większe korzyści dla Pomorza przyniosłaby elektryfikacja linii do Helu - uważa Maciej Naskręt.



Czy wierzysz w powstanie drogi ekspresowej do Władysławowa?

Od kilkunastu dni można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. "Via Maris", która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla "Via Maris" może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja "Via Maris" powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Po rozbudowie drogi ogromne korki przed Władysławowem...

Zajmijmy się jednak kwestią ruchu drogowego w proponowanym wariancie. Po ewentualnym oddaniu drogi "Via Maris" sezonowe korki przesuną się z Rumi, czy Redy w kierunku Władysławowa. Będą jednak jeszcze bardziej uciążliwe niż teraz, bo bezpośrednie wpięcie w Obwodnicę Trójmiasta drogi "Via Maris" sprawi, że przed rogatkami Władysławowa pojawi się jeszcze więcej aut w przeliczeniu na godzinę. A to oznacza, że korek może być jeszcze większy od tych, które kierowcy doświadczyli przed bramkami na autostradzie A1.

"Wepchnięcie" wszystkich samochodów z "Via Maris" na Półwysep Helski, gdzie infrastruktura drogowa, a także parkingowa jest na słabym poziomie, bowiem nie ma na nią miejsca, nie jest dobrym pomysłem. Nie tylko pogorszy to warunki do jazdy. Turyści stracą mnóstwo czasu na przemieszczanie się w trakcie cennego dla siebie okresu - urlopu. Permanentne korki latem to dalsze pogorszenie wizerunku Półwyspu Helskiego jako atrakcyjnego miejsca do wypoczynku.

Na budowie "Via Maris" zyskają mieszkańcy Rumi i Redy, ale tylko na kilka lat. Korki wrócą i tak na krajową "szóstkę". Rozbudowa dróg, także w Trójmieście, pokazuje, że zatory drogowe po kilku latach wracają na poszerzone trasy.

Nowa droga ekspresowa w kierunku Władysławowa. Nowa droga ekspresowa w kierunku Władysławowa.
...lepiej więc zainwestować w linię kolejową do Helu

Zamiast więc rozpoczynać trudny drogowy projekt inwestycyjny, warto pomyśleć o rozwoju transportu zbiorowego w kierunku Półwyspu Helskiego. Chodzi o elektryfikację i budowę nowych mijanek na linii z Gdyni do Helu.

Wykonanie tego zadania byłoby na pewno tańsze i bardziej ekologiczne od budowy "Via Maris". Przygotowanie elektryfikacji zajęłoby urzędnikom mniej czasu. Nie byłoby konieczne pozyskiwanie nowych terenów. Przedsięwzięcie oznaczałaby też poprawę wizerunku całego nadmorskiego terenu.

Elektryfikacja linii do Helu stworzyłaby nową ofertę ruchu dalekobieżnego w sezonie. Nie tylko rozwiązałby się problem czasochłonnej zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową w Gdyni, co oznacza zysk kilkudziesięciu minut, ale pojawiłaby też m.in. możliwość wjazdu do Władysławowa i Helu nowoczesnych pociągów, takich jak Pendolino czy Flirt3. Kto wie, może wreszcie wróciłyby do Polski przewozy samochodów pociągiem np. z Warszawy do Helu.

Mało tego. Na trasę między Trójmiastem a Półwyspem można byłoby wprowadzić w sezonie pociągi elektryczne odpowiednie dla ruchu miejskiego - na wzór pociągów poruszających się po linii SKM. Składy o dużej pojemności pasażerów lepiej radziłyby sobie tłumem pasażerów niż szynobusy. Wreszcie, na elektryfikacji zyskaliby też sami mieszkańcy powiatu puckiego. Skróciłaby się im podróż do Gdyni.

Korzyści z transportu szynowego jest dużo. Pytanie, czy tak samo dużo jest wizji i odwagi u planujących rozwiązania komunikacyjne dla tej części regionu, by jeszcze raz zastanowić się nad ogłoszonymi publicznie propozycjami?

Opinie (289) 3 zablokowane

  • a czy ktoś wie kiedy będzie oddana do użytku obwodnica Koscierzyny ?

    • 2 1

  • Samohody zasmrodzą środowisko

    W przypadku Helu to kolej była by najlepszym rozwiązaniem-nie bedzie korków,no i czystrze powietrze.A poza tym to ram niem ma gdzie budować trasy ,,S''

    • 5 1

  • A może ...

    A może wybudować wiadukt łączący Gdańsk z Helem po Zatoce Gdańskiej ? Duńczycy taki maja który łączy Danię z Szwecją !!! To jest pomysł na miarę PiS-u. Cały świat zadziwi Jarosław Zbaw Polskę !!!

    Zrobiło by się ruch w jedną stronę i mamy piękną pętlę Gdańsk - Hel - Władysławowo - Gdynia - Sopot - Gdańsk.
    I wyścig pokoju w maju można było by tam zorganizować .....

    Ach rozmarzyłem się ....

    • 2 6

  • Kolej u nas jest bardzo niedoinwestowana - przykład to prawie 50 letnie SKM (5)

    zamiast myśleć o różnych drogach typu czerwona czy inna równoległych do torów trzeba po prostu rozwinąć kolej.

    • 152 9

    • Kolej jest dla plebsu który nie płaci podatków. (2)

      Kupiłem na raty Passata B5, płacem podatki w paliwie na budowę dróg a nie skm, więc spadaj z takimi pomysłami.

      • 10 36

      • Sam jesteś plebsem, który uważa się za lepszego bo ma taki samochód.

        • 6 1

      • ten podatek to raczej na 500+

        nigdzie nie jest powiedziane, że to jest celowy podatek na budowę dróg

        • 11 0

    • Warszawka nie będzie jeździć koleją na Półwysep

      • 2 1

    • Otóż to, kolej trzeba rozwijać, w przeciwnym razie

      Przyjdzie ją zwijać

      • 6 1

  • oszronienie drutów

    Kiedyś słyszałem od specjalistów, że jest problem oszronienia drutów od Pucka do Helu, Chodzi o wilgotność powietrza, mgły... To powodowałoby utrudnienia. Lepiej ściągnąć więcej wagonów do tych składów spalinowych, bo rzeczywiście trzy wagoniki w sezonie to ścisk ja sardynki w puszce. Tu jest też problem. Fajny pomysł był w tym roku, że arriva jeździła między kursem dalekobieżnym raz dodatkowo na trasie Hel-Władysławowo i wspomogła PR.

    • 2 1

  • Uważam że powinno się zainwestować i w jedno i w drugie.Dobra, zelektryfikowana kolej oraz dobra droga to nie wstyd!

    • 2 0

  • wiekszej glupoty nie czytalem

    beda korki bo we Wladyslawowie konczy sie ekspresowka i wszyscy wala do Wladyslawowa :)))))

    • 4 2

  • czas zacząć Rozliczać!

    nie udane projekty! ...jak nie wypali niech płaca za Swoje!
    nie Nasze!

    • 2 1

  • dość gadania, czas BUDOWANIA

    Odcinek S6 - Gdynia- Luzino , odcinek Metropolitalnej Żukowo - Chwaszczyno i OPAT - SĄ KONIECZNE.
    Bez tych drug nie da się funkcjonować. Są to priorytety północnej Polski.
    Tych drug potrzebujemy już dziś, jutro, każdy dzień opóźnienia to koszmar.
    OBIECYWALIŚCIE W KAMPANII WYBORCZEJ ŻE WYBUDUJECIE a teraz jakieś nowe pomysły z kapelusza -byle odwlec w czasie i prześlizgnąć się do kolejnych wyborów kiedy pokarzecie kolejną wizualizację.
    BUDOWAĆ, BUDOWAĆ, BUDOWAĆ nie gadać.

    • 5 2

  • PiS mści się na Gdańsku za Platformę...

    ... za Tuska. Dzięki Bogu za rządów PO-PSL włodarze naszego miast potrafili zadbać o nasze, gdańskie interesy! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, wspaniale pasuje do Platformy Obywatelskiej. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Efekty rządów poprzedniego rządu w Gdańsku to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, remont mostu na Wyspę Sobieszewską, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy jedna z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają. Szkoda, że na jeszcze ponad dwa lata musimy z nowymi inwestycjami dać sobie na wstrzymanie....

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane