- 1 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (224 opinie)
- 2 Ktoś "przepakował" wrak... bez kół (39 opinii)
- 3 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (60 opinii)
- 4 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (37 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 6 Może warto ustawiać się w dwóch rzędach? (117 opinii)
Zamiast opłat zakaz wjazdu do "stref czystego transportu". Ale kto je ustanowi?
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została właśnie podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. W toku prac, na wniosek posła z partii Kukiz'15, usunięto zapis o opłacie za wjazd do Stref Czystego Transportu. W efekcie będą mogły pojawić się obszary miasta, do których wjazd autem spalinowym będzie całkowicie zakazany.
Ustawa szerokim echem odbiła się przede wszystkim na Śląsku i w Małopolsce, czyli terenach zmagających się od lat z nadmiernie zanieczyszczonym powietrzem. I to właśnie z tamtej części Polski pochodzi poseł partii Kukiz'15, który wieścił, że wprowadzenie przewidzianych w ustawie Stref Czystego Transportu (czyli obszarów, gdzie bez opłat wjadą tylko auta o alternatywnym napędzie) doprowadzi do przeistoczenia się centrów miast w obszar dostępny wyłącznie dla nielicznych.
- Mieszkańcy dużych aglomeracji i dużych miast, ścisłych miast, niemający pieniędzy na nowy pojazd, wielokrotnie droższy od klasycznego, będą uiszczać łącznie kilkaset złotych opłat rocznie, oczywiście na rzecz samorządu - przekonywał z mównicy sejmowej podczas pierwszego czytania projektu ustawy Krzysztof Sitarski, poseł partii Kukiz'15 z okręgu wyborczego Rybnik. - Jest dobrowolność ustanowienia takich stref, to jest pełna dowolność samorządu. Niestety, znając życie i polskie realia, te strefy zostaną ustanowione i te opłaty będą egzekwowane w górnej granicy cenowej [nie więcej niż 30 zł za dzień - dop. red.]. Nie będzie ulgi dla obywatela. Finalnie skończy się tak, że centra miast mogą pozostać tylko dla pięknych, bogatych i jeżdżących samochodami elektrycznymi ze Stanów Zjednoczonych albo jeżdżących samochodami kilkunastoletnimi, ale posiadającymi instalację LNG.
Zakaz wjazdu zamiast opłat dla aut spalinowych
Po wygłoszeniu opinii z sejmowej mównicy, Sitarski wnioskował o wykreślenie z ustawy wszystkich zapisów odnoszących się do opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu.
Jego poprawka została pozytywnie rozpatrzona przez członków komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, do tego stopnia, że... w nowej wersji ustawy wprawdzie nadal podtrzymano opcję ustanowienia Stref Czystego Transportu, ale bez możliwości wjazdu do nich jakichkolwiek "tradycyjnych" samochodów spalinowych (z wyłączeniem służb miejskich, pojazdów uprzywilejowanych itp.).
- Poseł partii Kukiz'15 chciał zbić kapitał polityczny na swoim rodzimym Śląsku, gdzie mieszkańcy chyba już przywykli do brudnego powietrza. W efekcie jednak doprowadził do stworzenia bubla prawnego - komentuje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Wątpię, by przy tak brzmiącej ustawie jakikolwiek samorząd w Polsce zdecydował się na stworzenie strefy wolnej od szkodliwych wyziewów z rur wydechowych aut, a nawet jeżeli to zrobi, obejmie to niewielkie "wycinki" miasta, co w żaden sposób nie przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.
Strefa bez ograniczeń dostępna dla jej mieszkańców
Granice Stref Czystego Transportu będą mogły być wyznaczone przez lokalne rady gmin i niekoniecznie muszą pokrywać się z centrami miast, choć powinny to być obszary zwartej zabudowy z koncentracją budynków użyteczności publicznej.
Gminy mogą też całkowicie odstąpić od ustanowienia takich stref - dotychczas niechętne im były władze Gdańska, Sopotu i Gdyni, które skłaniają się raczej ku wprowadzeniu wyższych stawek za parkowanie oraz opłatom za postój weekendy (o co przede wszystkim zabiega Sopot).
Czytaj też: Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?
W pierwotnej wersji ustawy, jak i tej podpisanej ostatecznie przez prezydenta Andrzeja Dudę (Senat nie zgłosił do niej żadnych poprawek), Strefy Czystego Transportu nie obowiązują kierowców, którzy taką strefę zamieszkują - niezależnie od wieku samochodu, jak i źródła napędu.
Nieuprawniony wjazd do wyznaczonej Strefy Czystego Transportu będzie wiązał się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości do 500 zł.
Poza zmianą postulowaną przez posła Kukiz'15, w ustawie zaszły jedynie kosmetyczne poprawki redakcyjne oraz rozszerzono plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów o możliwość ujęcia w nim stacji tankowania wodorem (to także wniosek Sitarskiego).
Ogólnopolska sieć punktów ładowania aut na prąd
Przypomnijmy, że zgodnie z parafowaną przez prezydenta ustawą już w 2020 r. powinno być zainstalowanych w całej Polsce 6 tys. punktów ładowania pojazdów energią elektryczną o normalnej mocy, 400 punktów ładowania o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG.
W dokumencie uzależniono minimalną liczbę punktów ładowania prądem od wielkości miasta. I tak w Gdańsku musi powstać ich co najmniej 210, zaś w Gdyni minimum 100. Dla miast mniejszych niż 100 tys. mieszkańców, czyli np. Sopotu, nie określono minimalnej liczby punktów ładowania.
Ponadto w dokumencie przewidziano możliwość poruszania się "elektrykiem" po pasach autobusowych (do 2026 r.), przy czym zarządcy dróg będą mogli uzależnić wjazd na buspas od liczby pasażerów w samochodzie. Właściciele takich aut będą też bezterminowo zwolnieni z opłat w Strefach Płatnego Parkowania.
Ustawa przewiduje również zwiększenie udziału samochodów elektrycznych we flotach aut służbowych urzędów centralnych oraz samorządowych, a także zwolnienie ich z akcyzy i wyższy odpis amortyzacyjny dla firm.
Punkty ładowania aut na prąd w Trójmieście
Miejsca
Opinie (93) 4 zablokowane
-
2018-02-07 11:11
(1)
Poki prad robimy z wegla i zarabiamy 500euro miesiecznie to tylko durne pomysly bogatych poslow.
- 17 1
-
2018-02-07 13:29
Poki :) bedą robic takich jak ty to jak tylko dorosną do klawiatury bedą pisac bzdury :)
- 0 3
-
2018-02-07 11:47
A kto bedzie sprawdzał czy hybrydy wjezdzaja na silniku elektrycznym czy na spalinowym? (2)
- 11 2
-
2018-02-07 15:03
Hybrydy nie będą miały wstępu do takich stref.
- 2 2
-
2018-02-07 15:48
Mohery zglosily gotowosc do wachania rur wydechowych.
- 2 3
-
2018-02-07 11:49
To proszę aby za remont i utrzymanie dróg w strefach płaciły osoby które będa mogły z nich korzystać. (2)
A nie wszyscy będa płacić podatki a bogacze będą dostawać kolejne przywileje.
- 18 1
-
2018-02-07 12:31
To prosze, zeby budowac drogi tylko z podatkow tamze zamieszkujacych (1)
Chodzi o to, ze od dawna buduja sie w Baninie, Bolszewie, Juszkowie, Chwaszczynie i innych wioskach , a pozniej ja musze budowac im droge. A nie jezdze przeciez tamtedy. Kup sobie jeden z drugim mieszkanie w centrum i po sprawie. A o remont w tych strefach to sie nie martw frajerze, bez ciebie damy sobie spokojnie rade.
- 0 7
-
2018-02-07 13:30
:) przepraszam za minusa :) miał byc plus
- 1 3
-
2018-02-07 12:40
Ja chciałabym nowe osiedla na których jest zakaz ogrzewania domów opałem stałym. Kominki rekreacyjne jeszcze przeżyję. Ale chętnie bym się przeprowadziła na takie ogrzewane tylko gazem/pompą ciepła/ prądem. Z zapisem w umowie sprzedaży o potężnych karach za ogrzewanie węglem lub drewnem czy nie daj Boże śmieciami.
Czekam na takie prywatne enklawy.- 2 1
-
2018-02-07 13:41
Obiektywna opinia (4)
Zaczne od tego że większośc aut ma katalizatory, filtry dpf. Czy komini w domkach na wsiach je mają? Skąd smog? To po prostu nakręacnie sprzedaży aut elektrycznych - patrzcie jak kręcą. Ciągle mowa o samochodach i ich spalinach a dlaczego tej kasy nie włożą w dopłaty w wymianę pieców, na wymianę na gazowe na ekologiczne paliwo? Zgodze się że należy ganić diesla kopcącego na czarno bez dwoch zdań. Ale w mojej opini auto sprawne techniczne, bez przeróbek któremu ogranicza się gdzieś wjazd jest lamaniem konstytucji. Auto spełnia normy emisji spalin na dzień produkcji pojazdu.
Pomijam fakt wygody korzystania z elektryka - już widzę na osiedlach pod blokami ładowarki dla 60 samochodów - powodzenia. Jaka to polityka?Ktoś zainwestował kase w elektryki nie za bardzo się sprzedają więc cisną u gory i tyle. Wrócę do reklam sprzed iluś tam lat - diesel diesel nawet taki Pan autorytet reklamował słynną markę jako najlepsze diesle. Teraz diesle są be. Ludzie nie dajmy się zwariować, auto ma być sprawne, nie kopcić spełniać emisję spalin - czytaj nie palić oleju, filtry dpf mają być na swoim miejscu tak i katalizatory. Szkoda że tak ambitni nie są przy sprawdzaniu kto i czym pali w piecach skarpetami starymi itd. Największy syf jest z kominów. Kolejna sprawa - jeśli elektryki mają wjazd do centrum czy jakiś stref to dlaczego mają wszyscy płacić w podatkach z budowę i remont tych odcinków tras/parkingów skoro nie sa dla wszysstkich?\
Nie sądze zeby jakies miasto sie zdecydowało na takie ograniczenia bo to samobój jeśli chodzi o wybory. Dodam jeszcze ze proponuje równiez normalne przeglądy techniczne wprowadzić rozsądne i sprawdzanie auta dokładnie. Polska raczkuje w Europie tak naprawdę , nie przesadzajmy elektryczne auta np w Usa nie są jeszcze nawet tam rozpowszechnione dlaczego? Auto bez wyrazu jeżdzenie pralką, do tego koszta serwisu - kto to naprawi? w Polsce ? hahahah kto wymieni akumulatory za taką kasę, kto to przeserwisuje będzie jeździć do 7 lat a potem złom i to JEST EKOLOGIA?
Dziekuje- 14 1
-
2018-02-07 15:45
Nie masz pojecia o samochodach elektrycznych ale swoje wystukales na kompie (1)
A tu Twoj przeblysk geniuszu po prostu zwala z nog.
"Kolejna sprawa - jeśli elektryki mają wjazd do centrum czy jakiś stref to dlaczego mają wszyscy płacić w podatkach z budowę i remont tych odcinków tras/parkingów skoro nie sa dla wszysstkich?"
Odpwiedz. Z tego samego powodu dla ktorego wszyscy skladaja sie na parkingi dla niepelnosprawnych a i tak nie moga tam parkowac. Rozumiesz ociemnialy ?- 2 5
-
2018-02-07 21:04
hahaah zasieg elektryka sreedniej klasy to realnie do 100km powodzenia
- 3 0
-
2018-02-23 12:59
polać mu! dobrze gada!
- 1 0
-
2018-03-05 09:51
Obiektywana opinia
Brawo nic dodać nic ująć.
Nagonka na samochody z napędem spalinowym się rozkręca, dla mnie osobiście to taki temat zastępczy, albojest jeszcze jakaś ukryta intencja- 0 0
-
2018-02-07 14:06
a to dobre
w Gdańsku nie potrafią nawet dopilnować ruchu w małej strefie SOD na Głównym Mieście, a fantazjują o jakichś elektrycznych bzdurach.
Przede wszystkim to nie jest na polską kieszeń. Takie fanaberie można sobie wprowadzać w Norwegii albo w Szwajcarii, ale nie na Wschód od Odry...- 7 0
-
2018-02-07 15:37
Powinno sie zaczac od czegos innego. (1)
1) Calkowity zakaz uzytkowania aut bez sprawnego katalizatora (jak wiele lat temu w Szwacjarii)
2) Obowiazkowe sprawdzanie przez ASO/Stacje Diagnostyczne czy diesel lub benzyna nie ma wycietego DPF/zbiornika Ad Blue/EGR itd. W przypadku wyciecia/wstawienia emulatora zatrzymywano by dowod rejestracyjny i nakladano kare w wysokosci 5 tys za zatruwanie srodowiska. I tak co roku.
3) Przeznaczanie 1/100 z podatku VAT uzyskiwanego ze sprzedazy aut spalinowych na dotacje do zakupu aut w 100% elektrycznych.
4) To co planuje Rzad 3 miasto mogloby wprowadzic znacznie szybciej czyli dozwolona jazda bus pasami, darmowe parkowanie w Strefie Parkowania, wydzielone miejsca do parkowania tylko dla aut elektrycznych (tak jak dla inwalidy)
itd- 3 1
-
2018-02-08 00:31
O, o, o!
To jest to!
- 0 0
-
2018-02-07 16:48
całe Główne Miasto - zakaz wjazdu spaliniarzy.
i wiele innychobszarów.
Ja mog.ę ustanowić, nie będę się szczypał.- 2 4
-
2018-02-07 16:55
(1)
I tym sposobem centra wymra a jeszcze bardziej rozwina sie tereny przy obwodnicy. Ale czyz nie o to walczycie? O czyste bulwary na swietojanskoej etc ;).
- 5 3
-
2018-02-08 05:23
Ty wymrzesz
- 0 1
-
2018-02-07 17:00
30 zl za dobe za wjazd do trojmiasta (2)
Pobierane przy zjezdzie z obwodnicy.
Rozwiaze problem korkow smrodu i parkowania- 5 3
-
2018-02-07 21:30
niczego nie rozwiąże, smród jest z ogrzewania domów oponami a nie z samochodów
- 3 3
-
2018-02-08 00:29
Dokladnie
opłaty dla słoików muszą jakieś być.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.