• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamiast opłat zakaz wjazdu do "stref czystego transportu". Ale kto je ustanowi?

Krzysztof Koprowski
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2025 r. na polskich drogach ma być ponad 1 mln aut elektrycznych. Obecnie jest ich ok. 1,6 tys. W 2025 r. na polskich drogach ma być ponad 1 mln aut elektrycznych. Obecnie jest ich ok. 1,6 tys.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została właśnie podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. W toku prac, na wniosek posła z partii Kukiz'15, usunięto zapis o opłacie za wjazd do Stref Czystego Transportu. W efekcie będą mogły pojawić się obszary miasta, do których wjazd autem spalinowym będzie całkowicie zakazany.



Czy wjazd do Stref Czystego Transportu powinien być możliwy dla aut spalinowych?

Projekt ustawy, promujący rozwój pojazdów z tzw. alternatywnym napędem (elektrycznym, wodorowym oraz gazem ziemnym CNG lub LNG), był szeroko komentowany w mediach. Szczegółowo jego zapisy omawialiśmy w styczniu br.

Ustawa szerokim echem odbiła się przede wszystkim na Śląsku i w Małopolsce, czyli terenach zmagających się od lat z nadmiernie zanieczyszczonym powietrzem. I to właśnie z tamtej części Polski pochodzi poseł partii Kukiz'15, który wieścił, że wprowadzenie przewidzianych w ustawie Stref Czystego Transportu (czyli obszarów, gdzie bez opłat wjadą tylko auta o alternatywnym napędzie) doprowadzi do przeistoczenia się centrów miast w obszar dostępny wyłącznie dla nielicznych.

Krzysztof Sitarski, poseł Kukiz'15 Krzysztof Sitarski, poseł Kukiz'15
- Mieszkańcy dużych aglomeracji i dużych miast, ścisłych miast, niemający pieniędzy na nowy pojazd, wielokrotnie droższy od klasycznego, będą uiszczać łącznie kilkaset złotych opłat rocznie, oczywiście na rzecz samorządu - przekonywał z mównicy sejmowej podczas pierwszego czytania projektu ustawy Krzysztof Sitarski, poseł partii Kukiz'15 z okręgu wyborczego Rybnik. - Jest dobrowolność ustanowienia takich stref, to jest pełna dowolność samorządu. Niestety, znając życie i polskie realia, te strefy zostaną ustanowione i te opłaty będą egzekwowane w górnej granicy cenowej [nie więcej niż 30 zł za dzień - dop. red.]. Nie będzie ulgi dla obywatela. Finalnie skończy się tak, że centra miast mogą pozostać tylko dla pięknych, bogatych i jeżdżących samochodami elektrycznymi ze Stanów Zjednoczonych albo jeżdżących samochodami kilkunastoletnimi, ale posiadającymi instalację LNG.

Zakaz wjazdu zamiast opłat dla aut spalinowych



Po wygłoszeniu opinii z sejmowej mównicy, Sitarski wnioskował o wykreślenie z ustawy wszystkich zapisów odnoszących się do opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu.

Jego poprawka została pozytywnie rozpatrzona przez członków komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, do tego stopnia, że... w nowej wersji ustawy wprawdzie nadal podtrzymano opcję ustanowienia Stref Czystego Transportu, ale bez możliwości wjazdu do nich jakichkolwiek "tradycyjnych" samochodów spalinowych (z wyłączeniem służb miejskich, pojazdów uprzywilejowanych itp.).

Karol Spieglanin, prezes FRAG Karol Spieglanin, prezes FRAG
- Poseł partii Kukiz'15 chciał zbić kapitał polityczny na swoim rodzimym Śląsku, gdzie mieszkańcy chyba już przywykli do brudnego powietrza. W efekcie jednak doprowadził do stworzenia bubla prawnego - komentuje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Wątpię, by przy tak brzmiącej ustawie jakikolwiek samorząd w Polsce zdecydował się na stworzenie strefy wolnej od szkodliwych wyziewów z rur wydechowych aut, a nawet jeżeli to zrobi, obejmie to niewielkie "wycinki" miasta, co w żaden sposób nie przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.

Strefa bez ograniczeń dostępna dla jej mieszkańców



Granice Stref Czystego Transportu będą mogły być wyznaczone przez lokalne rady gmin i niekoniecznie muszą pokrywać się z centrami miast, choć powinny to być obszary zwartej zabudowy z koncentracją budynków użyteczności publicznej.

Gminy mogą też całkowicie odstąpić od ustanowienia takich stref - dotychczas niechętne im były władze Gdańska, Sopotu i Gdyni, które skłaniają się raczej ku wprowadzeniu wyższych stawek za parkowanie oraz opłatom za postój weekendy (o co przede wszystkim zabiega Sopot).

Czytaj też: Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

W pierwotnej wersji ustawy, jak i tej podpisanej ostatecznie przez prezydenta Andrzeja Dudę (Senat nie zgłosił do niej żadnych poprawek), Strefy Czystego Transportu nie obowiązują kierowców, którzy taką strefę zamieszkują - niezależnie od wieku samochodu, jak i źródła napędu.

Nieuprawniony wjazd do wyznaczonej Strefy Czystego Transportu będzie wiązał się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości do 500 zł.

Poza zmianą postulowaną przez posła Kukiz'15, w ustawie zaszły jedynie kosmetyczne poprawki redakcyjne oraz rozszerzono plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów o możliwość ujęcia w nim stacji tankowania wodorem (to także wniosek Sitarskiego).

Już w najbliższych latach w Polsce powstać ma cała sieć punktów ładowania aut elektrycznych. Już w najbliższych latach w Polsce powstać ma cała sieć punktów ładowania aut elektrycznych.

Ogólnopolska sieć punktów ładowania aut na prąd



Przypomnijmy, że zgodnie z parafowaną przez prezydenta ustawą już w 2020 r. powinno być zainstalowanych w całej Polsce 6 tys. punktów ładowania pojazdów energią elektryczną o normalnej mocy, 400 punktów ładowania o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG.

W dokumencie uzależniono minimalną liczbę punktów ładowania prądem od wielkości miasta. I tak w Gdańsku musi powstać ich co najmniej 210, zaś w Gdyni minimum 100. Dla miast mniejszych niż 100 tys. mieszkańców, czyli np. Sopotu, nie określono minimalnej liczby punktów ładowania.

Ponadto w dokumencie przewidziano możliwość poruszania się "elektrykiem" po pasach autobusowych (do 2026 r.), przy czym zarządcy dróg będą mogli uzależnić wjazd na buspas od liczby pasażerów w samochodzie. Właściciele takich aut będą też bezterminowo zwolnieni z opłat w Strefach Płatnego Parkowania.

Ustawa przewiduje również zwiększenie udziału samochodów elektrycznych we flotach aut służbowych urzędów centralnych oraz samorządowych, a także zwolnienie ich z akcyzy i wyższy odpis amortyzacyjny dla firm.

Punkty ładowania aut na prąd w Trójmieście

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (93) 4 zablokowane

  • (1)

    Poki prad robimy z wegla i zarabiamy 500euro miesiecznie to tylko durne pomysly bogatych poslow.

    • 17 1

    • Poki :) bedą robic takich jak ty to jak tylko dorosną do klawiatury bedą pisac bzdury :)

      • 0 3

  • A kto bedzie sprawdzał czy hybrydy wjezdzaja na silniku elektrycznym czy na spalinowym? (2)

    • 11 2

    • Hybrydy nie będą miały wstępu do takich stref.

      • 2 2

    • Mohery zglosily gotowosc do wachania rur wydechowych.

      • 2 3

  • To proszę aby za remont i utrzymanie dróg w strefach płaciły osoby które będa mogły z nich korzystać. (2)

    A nie wszyscy będa płacić podatki a bogacze będą dostawać kolejne przywileje.

    • 18 1

    • To prosze, zeby budowac drogi tylko z podatkow tamze zamieszkujacych (1)

      Chodzi o to, ze od dawna buduja sie w Baninie, Bolszewie, Juszkowie, Chwaszczynie i innych wioskach , a pozniej ja musze budowac im droge. A nie jezdze przeciez tamtedy. Kup sobie jeden z drugim mieszkanie w centrum i po sprawie. A o remont w tych strefach to sie nie martw frajerze, bez ciebie damy sobie spokojnie rade.

      • 0 7

      • :) przepraszam za minusa :) miał byc plus

        • 1 3

  • Ja chciałabym nowe osiedla na których jest zakaz ogrzewania domów opałem stałym. Kominki rekreacyjne jeszcze przeżyję. Ale chętnie bym się przeprowadziła na takie ogrzewane tylko gazem/pompą ciepła/ prądem. Z zapisem w umowie sprzedaży o potężnych karach za ogrzewanie węglem lub drewnem czy nie daj Boże śmieciami.
    Czekam na takie prywatne enklawy.

    • 2 1

  • Obiektywna opinia (4)

    Zaczne od tego że większośc aut ma katalizatory, filtry dpf. Czy komini w domkach na wsiach je mają? Skąd smog? To po prostu nakręacnie sprzedaży aut elektrycznych - patrzcie jak kręcą. Ciągle mowa o samochodach i ich spalinach a dlaczego tej kasy nie włożą w dopłaty w wymianę pieców, na wymianę na gazowe na ekologiczne paliwo? Zgodze się że należy ganić diesla kopcącego na czarno bez dwoch zdań. Ale w mojej opini auto sprawne techniczne, bez przeróbek któremu ogranicza się gdzieś wjazd jest lamaniem konstytucji. Auto spełnia normy emisji spalin na dzień produkcji pojazdu.
    Pomijam fakt wygody korzystania z elektryka - już widzę na osiedlach pod blokami ładowarki dla 60 samochodów - powodzenia. Jaka to polityka?Ktoś zainwestował kase w elektryki nie za bardzo się sprzedają więc cisną u gory i tyle. Wrócę do reklam sprzed iluś tam lat - diesel diesel nawet taki Pan autorytet reklamował słynną markę jako najlepsze diesle. Teraz diesle są be. Ludzie nie dajmy się zwariować, auto ma być sprawne, nie kopcić spełniać emisję spalin - czytaj nie palić oleju, filtry dpf mają być na swoim miejscu tak i katalizatory. Szkoda że tak ambitni nie są przy sprawdzaniu kto i czym pali w piecach skarpetami starymi itd. Największy syf jest z kominów. Kolejna sprawa - jeśli elektryki mają wjazd do centrum czy jakiś stref to dlaczego mają wszyscy płacić w podatkach z budowę i remont tych odcinków tras/parkingów skoro nie sa dla wszysstkich?\
    Nie sądze zeby jakies miasto sie zdecydowało na takie ograniczenia bo to samobój jeśli chodzi o wybory. Dodam jeszcze ze proponuje równiez normalne przeglądy techniczne wprowadzić rozsądne i sprawdzanie auta dokładnie. Polska raczkuje w Europie tak naprawdę , nie przesadzajmy elektryczne auta np w Usa nie są jeszcze nawet tam rozpowszechnione dlaczego? Auto bez wyrazu jeżdzenie pralką, do tego koszta serwisu - kto to naprawi? w Polsce ? hahahah kto wymieni akumulatory za taką kasę, kto to przeserwisuje będzie jeździć do 7 lat a potem złom i to JEST EKOLOGIA?
    Dziekuje

    • 14 1

    • Nie masz pojecia o samochodach elektrycznych ale swoje wystukales na kompie (1)

      A tu Twoj przeblysk geniuszu po prostu zwala z nog.

      "Kolejna sprawa - jeśli elektryki mają wjazd do centrum czy jakiś stref to dlaczego mają wszyscy płacić w podatkach z budowę i remont tych odcinków tras/parkingów skoro nie sa dla wszysstkich?"

      Odpwiedz. Z tego samego powodu dla ktorego wszyscy skladaja sie na parkingi dla niepelnosprawnych a i tak nie moga tam parkowac. Rozumiesz ociemnialy ?

      • 2 5

      • hahaah zasieg elektryka sreedniej klasy to realnie do 100km powodzenia

        • 3 0

    • polać mu! dobrze gada!

      • 1 0

    • Obiektywana opinia

      Brawo nic dodać nic ująć.
      Nagonka na samochody z napędem spalinowym się rozkręca, dla mnie osobiście to taki temat zastępczy, albojest jeszcze jakaś ukryta intencja

      • 0 0

  • a to dobre

    w Gdańsku nie potrafią nawet dopilnować ruchu w małej strefie SOD na Głównym Mieście, a fantazjują o jakichś elektrycznych bzdurach.

    Przede wszystkim to nie jest na polską kieszeń. Takie fanaberie można sobie wprowadzać w Norwegii albo w Szwajcarii, ale nie na Wschód od Odry...

    • 7 0

  • Powinno sie zaczac od czegos innego. (1)

    1) Calkowity zakaz uzytkowania aut bez sprawnego katalizatora (jak wiele lat temu w Szwacjarii)
    2) Obowiazkowe sprawdzanie przez ASO/Stacje Diagnostyczne czy diesel lub benzyna nie ma wycietego DPF/zbiornika Ad Blue/EGR itd. W przypadku wyciecia/wstawienia emulatora zatrzymywano by dowod rejestracyjny i nakladano kare w wysokosci 5 tys za zatruwanie srodowiska. I tak co roku.
    3) Przeznaczanie 1/100 z podatku VAT uzyskiwanego ze sprzedazy aut spalinowych na dotacje do zakupu aut w 100% elektrycznych.
    4) To co planuje Rzad 3 miasto mogloby wprowadzic znacznie szybciej czyli dozwolona jazda bus pasami, darmowe parkowanie w Strefie Parkowania, wydzielone miejsca do parkowania tylko dla aut elektrycznych (tak jak dla inwalidy)

    itd

    • 3 1

    • O, o, o!

      To jest to!

      • 0 0

  • całe Główne Miasto - zakaz wjazdu spaliniarzy.

    i wiele innychobszarów.

    Ja mog.ę ustanowić, nie będę się szczypał.

    • 2 4

  • (1)

    I tym sposobem centra wymra a jeszcze bardziej rozwina sie tereny przy obwodnicy. Ale czyz nie o to walczycie? O czyste bulwary na swietojanskoej etc ;).

    • 5 3

    • Ty wymrzesz

      • 0 1

  • 30 zl za dobe za wjazd do trojmiasta (2)

    Pobierane przy zjezdzie z obwodnicy.
    Rozwiaze problem korkow smrodu i parkowania

    • 5 3

    • niczego nie rozwiąże, smród jest z ogrzewania domów oponami a nie z samochodów

      • 3 3

    • Dokladnie

      opłaty dla słoików muszą jakieś być.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane