• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatankowałeś niewłaściwe paliwo? Sprawdź, co robić

ms
14 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zdarza się, że przez chwilę nieuwagi kierowca omyłkowo zatankuje niewłaściwe paliwo. Wiąże się to z poważnymi konsekwencjami, opóźniającymi lub często uniemożliwiającymi dalszą podroż. Co zrobić, aby zminimalizować skutki wlania nieodpowiedniego paliwa?



- Zajechaliśmy z kolegą jego samochodem na stację benzynową. Podjeżdżamy pod dystrybutor, wysiadam, biorę wąż i zaczynam wlewać olej napędowy do baku. Kolega wychodzi z kierownicy zerka na dystrybutor i krzyczy do mnie: "Stój! Co ty robisz!" - wspomina pan Wojtek z Gdyni. - Zobaczył, że w dystrybutorze z olejem napędowym wciąż tkwi wąż, więc uznał, że do jego diesla wlewam benzynę. Okazało się, że były dwa dystrybutory z ON, więc wszystko było w porządku, tyle tylko, że obaj najedliśmy się strachu.

Trudno się pomylić, ale jednak się zdarza

Tym razem skończyło się na strachu, ale takie sytuacje rzeczywiście się zdarzają. Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu z silnikiem diesla właśnie benzyny. Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przypadkach, wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzyny.

Czy zatankowałeś kiedyś niewłaściwe paliwo?

Niestety, zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów.

Także stacje benzynowe przychodzą z pomocą kierowcom. Na wielu z nich końcówki węża przy dystrybutorze mają różną średnicę (średnica pistoletu do ropy jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Często takie pistolety dystrybutorów oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.

Namieszałeś? Nie odpalaj

Co zrobić w sytuacji, kiedy już dojdzie do pomyłki? Wszystko zależy od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego, czy wlaliśmy benzynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Mówiąc o niewielkiej ilości mamy na myśli najwyżej 5 proc. całkowitej objętości zbiornika paliwa.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w samochodach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze - tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, np. zatarcia pompy wtryskowej.

- W takiej sytuacji, jeśli silnik popracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością naprawy instalacji wtryskowej - mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter.

Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa nie wolno uruchamiać silnika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy.

Ale to już zadanie dla fachowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bardziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie paliwa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub pompę paliwa, co wiąże się z naprawami.

- Jeśli nie jesteśmy pewni, czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody, warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi assistance - jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenia wysłany jest mobilny warsztat samochodowy - mówi Jacek Pobłocki, dyrektor działu marketingu i rozwoju firmy Starter. - Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc, a kierowca oszczędza nie tylko czas, ale również pieniądze potrzebne na naprawę w warsztacie.

Jeśli nie ma innego wyjścia, auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane.

Benzyna vs diesel

Co w sytuacji, kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzynę? Tutaj sposób postępowania zależy również od ilości nieprawidłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika, najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jednak jest rozwiązaniem rzadko spotykanym. Wówczas wystarczy tylko płukanie układu paliwowego i wymiana filtra.

Sytuacja zmienia się jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaściwego paliwa.
ms

Opinie (32) 5 zablokowanych

  • (2)

    Dlatego najlepszy jest LPG. Nigdy się człowiek nie pomyli.

    • 23 12

    • Rzeczywiście. Odpalasz pewnie też na gazie. (1)

      • 4 3

      • nie na śmietanie 36%

        • 15 1

  • Helo! Mamy 21 wiek, dlaczego nie napisano co się stanie jak wleję benzynę do akumulatora mojej Tesli? :-) (3)

    • 31 3

    • Bo to jest artykuł po polsku i dla Polaków więc sam rozumiesz.

      • 6 0

    • spadną parametry aku do 9V i 5Ah ;)

      • 5 0

    • moja zona kiedyś przez przypadek przebrała się za akumulator

      i wszyscy ją ładowali...

      • 11 0

  • "biorę wąż i zaczynam wlewać olej napędowy do silnika"

    Wlewanie oleju napędowego do silnika - to już jest mechaniczny poziom PRO :)

    • 52 0

  • (2)

    czy benzyniaki nie mają mniejszej średnicy otworu do wlewu paliwa? Ciężko chyba w takim wypadku o pomyłkę. Tak sobie gdybam.

    • 12 5

    • A czytać potrafisz? (1)

      "Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przypadkach, wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzyny.
      Niestety, zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów."

      • 0 0

      • w starym golfie 2

        znajomy kiedyś chciał ropki zatankować zamiast benzyny ale coś mu nie pasowało bo się lejek nie mieścił więc nie w takim nowym, ze 20 lat już auta mają ten "bajer"

        • 4 0

  • w211 E3,2 cdi (2)

    Bzdura!! Zatankowalem do swojego w211 E klasa 98 do prawie pustego baku, przejechalem az do chwili gdy silnik sie sam wylaczyl i co?... nic sie nie stalo, wymienilem filtr paliwa zalalem go i oczywiscie wypompowalem wszystko z baku. Zupelnie nic sie nie stalo. A dodam ze silnik to cdi 3,2 L

    • 8 1

    • Gwiazda

      W mercu po 1990r silnik sam sie wylaczy zanim sie cos rozwali z powodu zlego paliwa.

      • 3 1

    • Co?

      Bzdety

      • 1 0

  • (1)

    ""biorę wąż i zaczynam wlewać olej napędowy do silnika"
    Blondynka czy co ? Chociaz one pewnie wiedza że paliwo wlewa się do baku.

    • 17 0

    • "średnica pistoletu do ropy napędowej jest szersza .."
      ropa napędowa lol.
      w ogóle ciekawie to wszystko napisane. Paliwo do silnika, ropa napędowa itp itd

      • 14 0

  • Instrukcja obslugi do W123 pisala, (2)

    ze w zimie moge mieszac olej napedowy z benzyna w stosunku 50:50 i bedzie wszystko w porzadku. I tak tez bylo. Te wspolczesne samochody to sa guzik warte.

    • 33 3

    • Zdolna instrukcja

      że pisała. Moja nie umie pisać.

      • 10 3

    • Oczywiście rozumiem, że nadal jeździsz W123?!

      • 1 0

  • STARTER -fajna firma (1)

    mam u nich ubezpieczenie, żona zeszłej zimy nie mogła odpalić samochodu - ja 500 km od Gdyni - podjechali za 15 minut i ogarnęli temat. Pozdrowienia .

    • 2 4

    • Ja tam z rogów bym się nie cieszył...

      • 17 0

  • naprawdę trzeba być idiotą...

    • 2 1

  • olej napędowy do benzyniaka lajtowo mozna

    mam warsztat zaraz za stacja benzynowa w zeszły piątek pewien pan z zona przypchali swojego mondziaka z 2011 roku disla bo nalali sobie 20l 95 do baku no oczywiście wypompowałem wszystko bylo tego 45l . wlalem im 10 l ropki i pojechali zadowoleni wiadomo skasowalem za to i hepi bo mieszanke zostawili za free i doplacili 100zl:)a ja sobie to wlalem na 2razy do 2.0 escorta i smigalem za free bez oznak uszczerbku na silniku rylko ano bylo czasem czuc ropke

    • 1 8

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane