• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko chce rozładować kolejki przed bramkami

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
O godzinie piątej rano kolejka do kontroli bezpieczeństwa bywa znacznie dłuższa niż ustawiona między taśmami droga dojścia do niej.  O godzinie piątej rano kolejka do kontroli bezpieczeństwa bywa znacznie dłuższa niż ustawiona między taśmami droga dojścia do niej.

Trójmiejskie lotnisko próbuje rozładować kolejki pasażerów, które tworzą się głównie rano, kiedy kumulują się wyloty samolotów. W skrajnych przypadkach pasażerowie oczekiwali dotąd w długich kolejkach nawet 40 minut. Od poniedziałku przy wejściach do punktu kontroli bezpieczeństwa pojawiły się dodatkowe bramki, skanujące karty pokładowe. By zwiększyć przepustowość przejścia, zostały też oddalone od wejścia do kontroli.



Czy zdarzyło ci się, że kolejka do kontroili bezpieczeństa była długa?

O tym jak długie potrafią być kolejki - głównie do kontroli bezpieczeństwa - pasażerowie odlatujący z naszego lotniska mogą się przekonać w czasie tzw. pików (z ang. peak hours), czyli godzin w których kumulują się wyloty samolotów. Jedną z takich osób jest pani Karolina, nasza czytelniczka.

- Kilka razy w roku korzystam z naszego lotniska i jestem z niego naprawdę dumna - jego standard niczym nie odbiega od lotnisk europejskich, które znam, a w wielu przypadkach znacznie te standardy przewyższa. Od dłuższego czasu obserwuję jednak dantejskie sceny przy kontroli bezpieczeństwa w godzinach porannych - od godz. 6 wylatuje kilkanaście samolotów jeden po drugim. Oznacza to, że przez kontrolę bezpieczeństwa w krótkim czasie przejść musi kilka - kilkanaście setek osób. Kolejka znacznie wychodzi poza ustawioną z taśm drogę dojścia. Nie ma szans, żeby istniejące stanowiska były w stanie przerobić tak dużą liczbę osób - mówi pani Karolina, nasza czytelniczka.
Osoby, które stają na końcu kolejki obawiają się, czy w ogóle zdążą wsiąść do samolotu. Osoby, które stają na końcu kolejki obawiają się, czy w ogóle zdążą wsiąść do samolotu.
Jej zdaniem pracownicy kontroli są mili i pomocni, ale przy takich nerwach pasażerów kontrola może nie być zbyt dokładna. Zwraca też uwagę, że nie ma wolnej osoby, która kierowałaby pasażerów, którzy szybciej wylatują, do stanowisk kontroli w pierwszej kolejności. Ludzie wpychają się w kolejkę, a potem wbiegają do bramek w ostatniej chwili przed ich zamknięciem.

- Personel lotniskowy mówi: "rano to tu tak zawsze". A przecież chyba nie chodzi o to, żeby podróżując bez dużego bagażu, przyjeżdżać na lotnisko trzy godziny przed odlotem! Poza tym osoby, które nie korzystają z tego lotniska, nie wiedzą przecież, że jest tam taka sytuacja - dodaje pani Karolina i pyta, czy rozwijające się lotnisko, które co rusz ogłasza nowe połączenia i chwali się z roku na rok coraz większą liczbą odprawionych pasażerów, ma zamiar coś z tym zrobić? - Czy powstaną dodatkowe stanowiska kontroli? Czy organizacja będzie lepsza? Czy mamy się przygotować na to, że trzeba będzie przyjeżdżać na lotnisko trzy godziny przed wylotem i wstydzić się przed obcokrajowcami niewydolną kolejką? - pyta retorycznie.

"To problem każdego większego lotniska"



Przedstawiciele lotniska przekonują, że powodem uciążliwości dla pasażerów jest... jego ciągły rozwój. Jak dodają, lotnisko w Rębiechowie zaczęły dotykać problemy, z którymi spotykają się lotniska obsługujące dużą liczbę pasażerów. Tylko w 2017 r. z lotniska w Rębiechowie skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów (średnio to ok. 12 tys. pasażerów dziennie).

- Kilka wylotów w podobnej porze tworzy większe kolejki wśród pasażerów, zarówno na stanowiskach odprawy bagażu, kontroli bezpieczeństwa, czy (w przypadku podróży poza strefą Schengen) w punktach kontroli paszportowej. Stąd podawany przez przewoźników, ogólny dla wszystkich lotnisk, czas w którym pasażer powinien stawić się przed wylotem - tłumaczy Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Na trójmiejskim lotnisku czas oczekiwania pasażerów na kontrolę bezpieczeństwa jest na bieżąco monitorowany. Średnio czas ten wynosi około 20 min., obecnie w niektórych dniach, w godzinach "szczytu" jest to ok. 30 min. W sezonie letnim, w skrajnych przypadkach czas ten dochodził nawet do 40 minut.

- Oczywiście na bieżąco staramy się reagować na zwiększenie się natężenia ruchu. Od kilku miesięcy intensywnie prowadzimy nabór kadr do Służby Ochrony Lotniska i sukcesywnie zwiększamy liczbę personelu, aby móc m.in. sprawniej wyłapywać z kolejek pasażerów lotów, których czas wejścia na pokład jest najkrótszy, pomagać pasażerom w przechodzeniu do mniej obciążonych stanowisk kontroli, czy przygotować się do kontroli bezpieczeństwa - wylicza Dargacz.
Dotychczasowe metody nie przynosiły jednak spodziewanych efektów, dlatego zarząd portu zdecydował o rozbudowie infrastruktury i w ostatni poniedziałek wprowadził nową organizację wejścia do punktu kontroli bezpieczeństwa. Dodano kolejne bramki skanujące karty pokładowe. Zostały też one oddalone od wejścia do kontroli, co powinno wpłynąć na zwiększenie się przepustowości przejścia.
Nowe bramki mają rozładować korki i zwiększyć przepustowość przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa. Nowe bramki mają rozładować korki i zwiększyć przepustowość przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa.

Miejsca

Opinie (415) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Problem polega na tym ze jest to jedno z setek podrzędnych lotnisk na swiecie o malym znaczeniu dla swiatowej infrastruktury no ale w polsce jak to zwykle bywa media kreuja obraz tego lotniska na miare co najmniej tego w Monachium . Skutek jest taki ze obsluga obrasta w piorka a kierownictwo nie jest w stanie wpasc na wprost niewiarygodny pomysl zeby ulepszyc jego obsluge bo jak wiadomo lotnisko to obsluguje taka liczbe samolotow ze ilosc ladowan i odlotow liczebnie przerasta niejedna lawice sledzi w morzu baltyckim .Az strach pomyslec co bedzie jesli liczba połaczen wzrosnie! Pewnie bramki poustawiaja juz w wejherowie !

    • 27 5

    • prędzej w Kosakowie

      :)))
      nie! to jest niemożliwe...;) :)))

      • 1 1

  • Najgorsze są Grażyny z bachorami blokujące bramki bezpieczeństwa

    dziesiątki wykładanych na tacę bzdetów, a bachor czy bachory wrzeszczą lub ganiają jak ADHD,

    • 12 10

  • Czy zarząd lotniska tego nie widzi ? (4)

    Dla kogo jest to lotnisko ?
    Po pierwsze człowiek,czyli pasażer . . .

    • 18 3

    • Czlowiek to tez pracownik kontroli i tak jak napisales Po Pierwsze czlowiek czyli kontrola ma miec spokojna prace. (2)

      • 5 0

      • Aby mieć spokojną pracę,trzeba zaplanować i zorganizować własciwe stanowisko pracownika kontroli (1)

        • 6 1

        • to kosztuje...

          i jest takie przyziemne...
          Fi donc!

          • 2 1

    • pełen socjalizm...

      Który ofiarnie, wytrwale i zaciekle walczy z problemami, które sam tworzy...
      Taka jest również zasada funkcjonowania administracji, w tym spółek "miejskich", mniej lub bardziej formalnie powiązanych z władzami samorządowymi.
      Kapitalizm birokratyczni i zasada "psa ogrodnika"...
      "...po pierwsze człowiek...", tak było takie hasło... Jednak "tani" biznes i "podsiębiorcy" odmawiają tego tytułu swoim klientom... Bo to przecież kosztuje.
      A gdzie indziej nie pójdą, no bo gdzie?
      Pierwsza zasada kapitalizmu, wyciąć konkurencję...

      • 2 0

  • Trudno o bardziej bezsensowny sposób rozwiązywania problemu (2)

    Wąskim gardłem jest sama odprawa bezpieczeństwa a nie wejście to hali kontroli. Od wielu lat wylatuję z gdańskiego lotniska średnio raz w miesiącu i chyba nigdy nie widziałam, by wszystkie stanowiska kontrolne działały. Te kolejki to nie jest "wina" rozwoju lotniska tylko braku perspektywicznego myślenia u lotniskowych decydentów. Lotnisko Luton obsługuje rocznie ok. 12mln pasażerów, odprawa bezpieczeństwa jest dokładniejsza (np. kabiny skanujące do których trafia chyba co druga osoba, w butach jeszcze nigdy nie przeszłam, itd.), a w kolejce nigdy się nie stoi lecz idzie, bo wszystko idzie szybko i sprawnie. Drugim przykladem może być lotnisko w Dortmundzie, które odprawia tylko ok. 2mln pasażerów, ale w okresie urlopowym zdarzało się ostatnio stać do kontroli bezpieczeństwa nawet pół godziny. I co? W drugim końcu terminala otwarto Kontrolę Bezpieczeństwa B i problem zniknął.

    • 28 0

    • mądrej to i posłuchać przyjemnie, aż szkoda, że popatrzeć nie można (1)

      mają już bramki i xray,
      mają rozkłady statystyczne,
      wiedzą, kiedy potrzeba więcej personelu

      że są takie problemy to dowód, źe zarząd jest indolentny, z nadania nepotystycznego, kumoterskiego. do odstrzału asap.

      • 6 1

      • Panie Dargacz i co pan na to ?

        • 3 0

  • Ale jaki jest sens przyjechania na lotnisko więcej jak 2 godziny przed odlotem (1)

    skoro i tak stanowiska odprawy bagażowej są otwarte na 2 godz. przed odlotem i nie można wcześniej pójść do kontroli bezpieczeństwa???
    Trzeba w godzinach szczytu dodać kilka stanowisk kontroli i po kłopocie - to nie jest 'rocket science' szanowny zarządzie lotniska

    • 23 3

    • Z kabinowym

      Poniewaz wiekszosc pasazerow ma tylko bagaz podreczny a karty pokladowe drukuja i nie musza isc do odprawy biletowo bagazowej

      • 0 0

  • Pytanie powinno brzmiec. (3)

    Czy ktokolwiek spoznil sie na samolot z winy wydluzonych kolejek? Jezeli tak to trzeba nad tym popracowac. Jezeli nie to mamy typowe bicie piany.

    • 9 7

    • Raczej pytanie o właściwą odprawę pasażera ?

      • 0 1

    • nie, nie spóźnił

      ponieważ wydłuża się żądany czas przybycia. Dodaj do tego kulawy transport do lotniska...
      Co jednak pochłania zasoby pasażerów i zmniejsza konkurencyjność tego środka transportu. Pochłania zasoby klientów i o to chodzi... Bo gdzie pójdą?
      Vivat monopol!

      • 3 2

    • Nieustające zdziwienie, że takie matoły żyją na tym świecie

      "Czy ktokolwiek spoznil sie na samolot z winy wydluzonych kolejek?"
      Czyli jak nikt nie zginął na czerwonym na skrzyżowaniu, to mozna jechać? Jak nikt nie złapał na jeździe bez biletu, to można jechać?

      • 3 2

  • wyjątkowe lotnisko

    Latam w miarę często, ok. 120 lotów w 2017 z róznych lotnisk, z tego Gdańska może z 8 razy. Jedyne lotnisko, gdzie cztery osoby w kolejce to już problem dla obsługi.
    A jeśli chodzi o aspekty technuczne, to tasmy są za krótkie i za bardzo pokręcone, przygotowanie się i bagaży do kontroli następuje tuz przed skanerem, nie ma tez możliwości przypomnienia ludziom o wyjęciu laptopa, kosmetyków, zdjęcie marynarki i paska.

    • 15 1

  • zima zaskoczyla drogowcow (2)

    ci sami ludzie w zarzadzie ta sama mentalnosc

    • 12 0

    • Zawsze jest nadzieja !

      Masz rację, jest bardzo trudno zmienic PRL owską mentalność.
      I w tym przypadku popieram działania dobrej zmiany.

      • 2 0

    • Czasy się zmieniają, ale Pan ciągle jest w komisjach

      • 2 1

  • Standard lotniska ok tylko (5)

    ten "patron" - ubecki obszczymur - wstyd - już lepiej byłoby TW Bolek Airport - przynajmniej dzieci miałyby lekcję historii

    • 21 24

    • Ty debilu

      Masz dowody? Powinni ci wytoczyc sprawę za pomówienie

      • 7 8

    • Won pisowska świnio, Won!

      • 7 9

    • odezwał się dyżurny debil od jaworskiego

      • 7 6

    • No jak tam kundle od jaworskiego - ile ten kaczy sługus wam płaci za każdy plus i minus?

      • 5 4

    • Obszczymura to w albumie swoim szukaj

      • 5 2

  • Bo to wszystko przez tą nazwę

    By się nazywało im. Lecha Kaczyńskiego to by nie było kolejek.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane