- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (242 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (245 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe
Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.
Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.
Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?
- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.
Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?
- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).
- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha do ul. Równej ? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.
Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni
Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.
- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.
- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.
- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.
Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną
Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.
Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla . Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej ). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.
Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?
- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.
Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 ), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).
Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.
Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł
Miejsca
Opinie (294) 3 zablokowane
-
2015-04-17 21:15
We Wrzeszczu tramwaje wpadają na siebie - tyle się krzyżuje linii
trzeba dołożyć jeszcze jedną krzyzówkę na Miszewskiego - będzie czad. Z Zaspy można się dostać tramwajem do Wrzeszcza przez Operę - ale lepiej trochę kasy wydać
- 2 7
-
2015-04-17 20:47
jeśli wszyscy walą autami do centrum, zaspa, wrzeszcz, oliwa...
to może włodarze powinni zmienić strategię.... centrum dla wypoczynku, rekreacji a wszelkie biznesy biznesiki wygonić z tego centrum w okolice najmłodszych sypialni... tam gdzie słoiki ....
- 5 4
-
2015-04-17 18:34
takie sobie tłumaczenia (5)
(skrzyżowanie Armii Krajowej - Havla - Łostowicka) "pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta." Aha czyli żeby nie robiły się jeszcze większe korki na Armii Krajowej to ludzie jadący Havla w dół i Łostowicką w górę muszą też stać w korkach ?
- 8 5
-
2015-04-17 18:49
(4)
A to Havla czy Łostowicka korkują się z powodu braku wiaduktów?
- 5 2
-
2015-04-17 18:57
własnie tak (3)
gdyby były wiadukty z Havla możnaby bezkolizyjnie wjechac w Łostowicką i dalej do Wrzeszcza. A tak trzeba gnic w korkach na Havla czy tez na samej AK
- 1 6
-
2015-04-17 20:11
(1)
Wiaduktem z Havla w Łostowicką? I potem co? W korku na Łostowickiej byś stał.
Wiadukt nad Kartuską? Staniesz w korku przy Carrefour.
A może tam tez wiadukt? No to korek przy McDonaldzie. I tak dalej można wymieniać.
Wywalanie miliardów na kolejne wiadukty nic nie daje, póki tysiące ludzi jeździ o tej samej porze w to samo miejsce.- 5 1
-
2015-04-17 20:46
On i tak tego nie zrozumie. Szkoda sił na tłumaczenie że wiadukty na AK-Łostowicka to ogromne korki na Siedlcach i korek od Chełmu po Okopową.
- 4 1
-
2015-04-17 20:02
a potem wiadukt nad Kartuską itd
- 2 1
-
2015-04-17 18:16
Nowa Warszawska?? Jaki tam jest ruch? (1)
problem Warszawskiej rozwiązałoby wybudowanie dwóch skrzyżowań ruchu okrężnego na łączeniu z Piotrowską i Jabłoniową. Po kiego grzyba tam tramwaj?
Priorytet powinien pójść na Małomiejską ze Świętokrzyską. Na Jasieniu będą mieli PKM za ciężkie miliony i co jeszcze tramwai im będzie trzeba?- 9 8
-
2015-04-17 20:41
Warszawską pojedzie tramwaj z Łostowic do Wrzeszcza
- 2 0
-
2015-04-17 18:14
Kocham Ujescisko-oczywiscie to przy Havla a nie to drugie przy Piotrkowskiej! (1)
Kocham Ujescisko-oczywiscie to przy Havla a nie to drugie przy Piotrkowskiej!
- 3 6
-
2015-04-17 20:40
Ujeścisko może wszystko !
- 6 0
-
2015-04-17 15:33
Gdańsk (3)
Gdańsk Południe powinno się połączyć ulicą SŁOIKOWĄ z trasą na Mazury.
- 18 8
-
2015-04-17 18:02
(1)
Ale Południe ma już takie, bardzo dobre połączenie. Nazywa się to "Obwodnica Południowa" :) za parę lat dwupasmówka sięgnie do Nidzicy.
- 6 2
-
2015-04-17 20:20
???
Naprawdę nie zrozumiałeś ironii?
- 1 6
-
2015-04-17 16:27
Słoiki wolą mieszkania w blokach z wielkiej płyty na starych osiedlach
Najlepiej takie po 10 pięter. Wtedy czują się jak prawdziwi mieszkańcy wielkiego miasta i mogą się tym pochwalić w rodzinnych stronach ;p
- 11 5
-
2015-04-17 13:36
(3)
Najpierw developerzy zabudowali wszystkie bagna i łąki nie budując dróg, a teraz jest problem.
- 77 17
-
2015-04-17 16:59
(1)
Deweloperzy budują osiedlowe uliczki, budowa dróg między osiedlami to zadanie miasta
- 15 2
-
2015-04-17 20:18
to jest droga wojewódzka
- 1 1
-
2015-04-17 17:37
co wazne tanio zbudowali
a teraz wszyscy sie zrzuca, aby zbudowac tam drogi. Dodatkowo po zbudowaniu tych drog nalezy zdegradowac jeszcze bardziej srodmiescie, bo co da budowa drogi na polufniu jak trafi w zakorkowe drogi w centrum.
Zbuduja. Wtedy ludzie przeprowadza sie jeszcze dalej "bo przeciez nie da sie tu zyc - taki halas i korki pod oknem".
Prosta recepta na zabicie miasta, jako zbioru kilku punktow, do ktorych jeszcze warto jechac (koniecznie samochodem, bo nie ma innej opcji) i wielu autostrad / estakad.
Wielka szkoda.- 5 3
-
2015-04-17 14:06
czemu wlasciciele psow nie sprzataja stolców wzdłuz trasy rowerowej Havla?! (4)
czemu wlasciciele psow nie sprzataja stolców wzdłuz trasy rowerowej Havla?!
- 32 8
-
2015-04-17 14:09
(3)
Czemu palacze nie sprzątają swoich śmieci?
Policzmy: 1/3 dorosłych Polaków pali paczkę dziennie,czyli 20 papierosów. W Gdańsku mieszka ok. 455 tys. osób, czego 85% to osoby pełnoletnie - 386 tys., czyli 129 tys. palaczy wypali dziennie 2,5 mln szlugów. Papieros waży ponad 1 gram. Czyli to ponad 2,5 tony papierosów dziennie!
40 tys. psów w Gdańsku co prawda "produkuje" dziennie 4 tony odchodów, ale większość jest albo "zostawiana" w miejscach, gdzie nikomu nie przeszkadza (np. głębokie krzaki i chaszcze poza chodnikami i ścieżkami), albo jest sprzątana przez właścicieli, a na "niepokornych" czekają mandaty. Poza tym psie łajno rozkłada się szybko w sposób naturalny.
Tymczasem palacze wyrzucają kipy gdziekolwiek - na chodnikach, na przystankach autobusowych, na plaży, w lasach, na skwerach, do ozdobnych donic, do rzeki, do studzienek kanalizacyjnych, z jadących samochodów (najwyraźniej popielniczki mają zajęte przez Ferrero Rocher...) - a jakoś nikt im nie zwraca uwagi...
Papieros ma 84 mm, filtr to ok. 20 mm. Niech waga niedopałka = 1/3 wagi całego papierosa. Niech co czwarty trafi na ziemię, zamiast do popielniczki, czy kosza, bo palaczowi papieros o wadze grama ciąży niesłychanie i najwyraźniej parzy paluszki.
To niemal ćwierć tony "kipów" dziennie,a ponad 6 ton miesięcznie,a zanim się rozłożą,to już przybędzie nowa dawka. Plus ten smród - i to jeszcze zanim palone tytoniowe "kadzidło" wyląduje na ziemi.
Ale,ale... Przecież to "psiarze" zaśmiecają miasto...- 11 12
-
2015-04-17 16:37
W pełni się zgadzam. (2)
Większość zwraca uwagę tylko na psie kupy, a moim zdaniem one, w kontekście zaśmiecania, są najmniej uciążliwe. Pety są wszędzie. Ludzie potrafią rzucić peta na chodnik, chociaż 2 metry obok stoi śmietnik (np. na przystanku). A jeszcze większy problem to odpady nierozkładające się nigdy - rozbite telewizory, stare pralki, śmieci budowlane, części samochodowe, butelki po piwie i inne. Wystarczy wyjść na spacer na dowolny teren zielony w mieście, który jest lekko na uboczu. W tych miejscach widać jaką fikcją są zmiany w prawie śmieciowym. Gdańsk ma 18 mln. zł nadwyżki z opłat za śmieci a liczba dzikich wysypisk nadal rośnie. Przy tym psia kupa to naprawdę nic.
- 6 2
-
2015-04-17 16:47
(1)
Wole wdepnac na kipa niż na kupę...
- 14 0
-
2015-04-17 17:51
A na stłuczoną butelkę?
- 2 1
-
2015-04-17 16:55
A Niedżwiednik dalej zostanie z 2 autobusami co pół godziny. (2)
- 5 13
-
2015-04-17 16:59
A tramwaj i pkm to co? (1)
- 7 2
-
2015-04-17 17:03
N Górnym Niedźwiedniku?
- 4 6
-
2015-04-17 16:36
Łódzka - odcinek od Płockiej w dół
Proszę mi wytłumaczyć, jak to możliwe, że nowa ulica Łódzka od ulicy Płockiej w stronę Świętokrzyskiej oddana przed uEro2012 w maju jest już dziurawa?
Nie minęło jeszcze 3 lata i ulica się rozpada, a w sumie jest mało rozjeżdżana, ponieważ główny ruch odbywa się al. Havla?- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.