• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • We Wrzeszczu tramwaje wpadają na siebie - tyle się krzyżuje linii

    trzeba dołożyć jeszcze jedną krzyzówkę na Miszewskiego - będzie czad. Z Zaspy można się dostać tramwajem do Wrzeszcza przez Operę - ale lepiej trochę kasy wydać

    • 2 7

  • jeśli wszyscy walą autami do centrum, zaspa, wrzeszcz, oliwa...

    to może włodarze powinni zmienić strategię.... centrum dla wypoczynku, rekreacji a wszelkie biznesy biznesiki wygonić z tego centrum w okolice najmłodszych sypialni... tam gdzie słoiki ....

    • 5 4

  • takie sobie tłumaczenia (5)

    (skrzyżowanie Armii Krajowej - Havla - Łostowicka) "pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta." Aha czyli żeby nie robiły się jeszcze większe korki na Armii Krajowej to ludzie jadący Havla w dół i Łostowicką w górę muszą też stać w korkach ?

    • 8 5

    • (4)

      A to Havla czy Łostowicka korkują się z powodu braku wiaduktów?

      • 5 2

      • własnie tak (3)

        gdyby były wiadukty z Havla możnaby bezkolizyjnie wjechac w Łostowicką i dalej do Wrzeszcza. A tak trzeba gnic w korkach na Havla czy tez na samej AK

        • 1 6

        • (1)

          Wiaduktem z Havla w Łostowicką? I potem co? W korku na Łostowickiej byś stał.
          Wiadukt nad Kartuską? Staniesz w korku przy Carrefour.
          A może tam tez wiadukt? No to korek przy McDonaldzie. I tak dalej można wymieniać.

          Wywalanie miliardów na kolejne wiadukty nic nie daje, póki tysiące ludzi jeździ o tej samej porze w to samo miejsce.

          • 5 1

          • On i tak tego nie zrozumie. Szkoda sił na tłumaczenie że wiadukty na AK-Łostowicka to ogromne korki na Siedlcach i korek od Chełmu po Okopową.

            • 4 1

        • a potem wiadukt nad Kartuską itd

          • 2 1

  • Nowa Warszawska?? Jaki tam jest ruch? (1)

    problem Warszawskiej rozwiązałoby wybudowanie dwóch skrzyżowań ruchu okrężnego na łączeniu z Piotrowską i Jabłoniową. Po kiego grzyba tam tramwaj?
    Priorytet powinien pójść na Małomiejską ze Świętokrzyską. Na Jasieniu będą mieli PKM za ciężkie miliony i co jeszcze tramwai im będzie trzeba?

    • 9 8

    • Warszawską pojedzie tramwaj z Łostowic do Wrzeszcza

      • 2 0

  • Kocham Ujescisko-oczywiscie to przy Havla a nie to drugie przy Piotrkowskiej! (1)

    Kocham Ujescisko-oczywiscie to przy Havla a nie to drugie przy Piotrkowskiej!

    • 3 6

    • Ujeścisko może wszystko !

      • 6 0

  • Gdańsk (3)

    Gdańsk Południe powinno się połączyć ulicą SŁOIKOWĄ z trasą na Mazury.

    • 18 8

    • (1)

      Ale Południe ma już takie, bardzo dobre połączenie. Nazywa się to "Obwodnica Południowa" :) za parę lat dwupasmówka sięgnie do Nidzicy.

      • 6 2

      • ???

        Naprawdę nie zrozumiałeś ironii?

        • 1 6

    • Słoiki wolą mieszkania w blokach z wielkiej płyty na starych osiedlach

      Najlepiej takie po 10 pięter. Wtedy czują się jak prawdziwi mieszkańcy wielkiego miasta i mogą się tym pochwalić w rodzinnych stronach ;p

      • 11 5

  • (3)

    Najpierw developerzy zabudowali wszystkie bagna i łąki nie budując dróg, a teraz jest problem.

    • 77 17

    • (1)

      Deweloperzy budują osiedlowe uliczki, budowa dróg między osiedlami to zadanie miasta

      • 15 2

      • to jest droga wojewódzka

        • 1 1

    • co wazne tanio zbudowali

      a teraz wszyscy sie zrzuca, aby zbudowac tam drogi. Dodatkowo po zbudowaniu tych drog nalezy zdegradowac jeszcze bardziej srodmiescie, bo co da budowa drogi na polufniu jak trafi w zakorkowe drogi w centrum.

      Zbuduja. Wtedy ludzie przeprowadza sie jeszcze dalej "bo przeciez nie da sie tu zyc - taki halas i korki pod oknem".

      Prosta recepta na zabicie miasta, jako zbioru kilku punktow, do ktorych jeszcze warto jechac (koniecznie samochodem, bo nie ma innej opcji) i wielu autostrad / estakad.

      Wielka szkoda.

      • 5 3

  • czemu wlasciciele psow nie sprzataja stolców wzdłuz trasy rowerowej Havla?! (4)

    czemu wlasciciele psow nie sprzataja stolców wzdłuz trasy rowerowej Havla?!

    • 32 8

    • (3)

      Czemu palacze nie sprzątają swoich śmieci?

      Policzmy: 1/3 dorosłych Polaków pali paczkę dziennie,czyli 20 papierosów. W Gdańsku mieszka ok. 455 tys. osób, czego 85% to osoby pełnoletnie - 386 tys., czyli 129 tys. palaczy wypali dziennie 2,5 mln szlugów. Papieros waży ponad 1 gram. Czyli to ponad 2,5 tony papierosów dziennie!

      40 tys. psów w Gdańsku co prawda "produkuje" dziennie 4 tony odchodów, ale większość jest albo "zostawiana" w miejscach, gdzie nikomu nie przeszkadza (np. głębokie krzaki i chaszcze poza chodnikami i ścieżkami), albo jest sprzątana przez właścicieli, a na "niepokornych" czekają mandaty. Poza tym psie łajno rozkłada się szybko w sposób naturalny.

      Tymczasem palacze wyrzucają kipy gdziekolwiek - na chodnikach, na przystankach autobusowych, na plaży, w lasach, na skwerach, do ozdobnych donic, do rzeki, do studzienek kanalizacyjnych, z jadących samochodów (najwyraźniej popielniczki mają zajęte przez Ferrero Rocher...) - a jakoś nikt im nie zwraca uwagi...

      Papieros ma 84 mm, filtr to ok. 20 mm. Niech waga niedopałka = 1/3 wagi całego papierosa. Niech co czwarty trafi na ziemię, zamiast do popielniczki, czy kosza, bo palaczowi papieros o wadze grama ciąży niesłychanie i najwyraźniej parzy paluszki.

      To niemal ćwierć tony "kipów" dziennie,a ponad 6 ton miesięcznie,a zanim się rozłożą,to już przybędzie nowa dawka. Plus ten smród - i to jeszcze zanim palone tytoniowe "kadzidło" wyląduje na ziemi.

      Ale,ale... Przecież to "psiarze" zaśmiecają miasto...

      • 11 12

      • W pełni się zgadzam. (2)

        Większość zwraca uwagę tylko na psie kupy, a moim zdaniem one, w kontekście zaśmiecania, są najmniej uciążliwe. Pety są wszędzie. Ludzie potrafią rzucić peta na chodnik, chociaż 2 metry obok stoi śmietnik (np. na przystanku). A jeszcze większy problem to odpady nierozkładające się nigdy - rozbite telewizory, stare pralki, śmieci budowlane, części samochodowe, butelki po piwie i inne. Wystarczy wyjść na spacer na dowolny teren zielony w mieście, który jest lekko na uboczu. W tych miejscach widać jaką fikcją są zmiany w prawie śmieciowym. Gdańsk ma 18 mln. zł nadwyżki z opłat za śmieci a liczba dzikich wysypisk nadal rośnie. Przy tym psia kupa to naprawdę nic.

        • 6 2

        • (1)

          Wole wdepnac na kipa niż na kupę...

          • 14 0

          • A na stłuczoną butelkę?

            • 2 1

  • A Niedżwiednik dalej zostanie z 2 autobusami co pół godziny. (2)

    • 5 13

    • A tramwaj i pkm to co? (1)

      • 7 2

      • N Górnym Niedźwiedniku?

        • 4 6

  • Łódzka - odcinek od Płockiej w dół

    Proszę mi wytłumaczyć, jak to możliwe, że nowa ulica Łódzka od ulicy Płockiej w stronę Świętokrzyskiej oddana przed uEro2012 w maju jest już dziurawa?
    Nie minęło jeszcze 3 lata i ulica się rozpada, a w sumie jest mało rozjeżdżana, ponieważ główny ruch odbywa się al. Havla?

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane