- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (208 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (137 opinii)
Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe
Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.
Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.
Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?
- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.
Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?
- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).
- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha do ul. Równej ? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.
Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni
Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.
- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.
- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.
- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.
Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną
Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.
Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla . Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej ). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.
Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?
- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.
Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 ), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).
Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.
Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł
Miejsca
Opinie (294) 3 zablokowane
-
2015-04-17 13:37
Wspaniale!!! A na przyszłość - najpierw drogi, potem deweloperka. (8)
- 85 13
-
2015-04-17 13:53
(2)
To by się nigdy nie udało, potrzeba mieszkań jest widocznie za duża żeby miasto dało rade do każdego osiedla zrobić extra dojazd
- 17 2
-
2015-04-17 15:03
(1)
developer powinien zrobić, a nie miasto.
No chyba że miasto kupi łąkę, odrolni, zrobi drogę, uzbroi - i zarobi na tym (czego szczerze miastom życzę, bo będzie można obniżyć podatki)- 10 1
-
2015-04-17 16:12
co developer musi? Czlowieku mam ziemie, mam firme budowlana, buduje zgodnie z przepisami
place podatki, robie infrastrukture zgodna z przepisami prawa. nie mam zamiaru budowac drogi w to czy inne miejsce. jezeli developerzy maja nie budowac to kto daje pozowolenia, kto zmienia grunty rolne na budowlane?
- 7 5
-
2015-04-17 13:55
czyli drogi przez pola? (3)
a komuś zabronić budować? na jakiej podstawie?
- 11 3
-
2015-04-17 14:39
(2)
na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Słyszałeś kiedyś o czymś takim?
- 9 4
-
2015-04-17 14:54
słyszałem że on określa warunki zabudowy (1)
a nie nakazuje deweloperowi najpierw zbudować sieć dróg, a potem domy
- 5 5
-
2015-04-17 15:28
czyli jednak nie słyszałeś i nie wiesz jaką pełni rolę, a raczej jaką mógłby w mieście planowanym z głową.
- 6 5
-
2015-04-17 14:25
mylisz się, chodniki i drogi powinno śię kłaść tam gdzie ludzie wydepczą
- 4 2
-
2015-04-17 15:52
Urzedasy miasta myslą tylko kadencyjnie politycznie anie co biedzie w kolejnych latach
łatwo jest zniszczyć o wiele trudniej odbudować!!Ale to specjalność Polityków tego miasta najpierw niszczą po kilku latach próbują odbudować i twierdzo ze to wielki sukces!Priorytetem wtym miescie jak i na zachodzie jest rozbudowanie komunikacji miejskiej potem ruch rowerowy i pieszy samochodowy sie coraz bardziej ogranicza bo to droga donikąd !!Teraz każdy dzieciak wyciąga kieszonkowe od rodziców i kupuje szrota za 300 zł wiec korki beda tylko wzrastac jak sie nie ograniczy ruchu samochodowego w miescie!!I nic nie da budowanie kolejnych dróg bo to tylko środek na 2 max 3 lata..Jak zniszczą park Reagana nad morzem isprawdzi sie napewno ze ta droga wkoncu tez sie zakorkuje i bedzie szkodzic wszystkim mieszkancom to wtedy bedą kombinolawali jak tam ruch ograniczyć !!
- 7 4
-
2015-04-17 15:50
ten program budowy przewymiarowanych rozwiązań drogowych
nie jest zgodny z zapisami Strategii Gdańska 2030+ i zasadami zrównoważonego rozwoju zapisanymi w konstytucji naszego kraju. Jego realizacja będzie skłaniała kolejnych mieszkańców do osiedlania się coraz dalej od centrum i prowadziła do zwiększenia kosztów tworzenia sieci energetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych i komunikacyjnych miasta. Młodzi mieszkańcy jak będą mieli dzieci, będą tracili coraz więcej czasu na dowożenie ich samochodami do szkół i przedszkoli, a koszty leczenia nadwagi i otyłości wśród wszystkich mieszkańców będą nie do udźwignięcia przez system opieki zdrowotnej i opieki społecznej.
- 8 9
-
2015-04-17 14:12
najlepiej schować głowę w piasek (4)
Może ktoś mi wyjaśni jakim prawem PKM dziwnym przypadkiem omija Południe, Kowale i i Ujeścisko!Czy to jakieś gorsze regiony?!!! Może jakieś wyjaśnienia urzędnicy!
- 12 20
-
2015-04-17 15:00
Bo PKM wykorzystuje już istniejące linie kolejowe: (1)
Z Wrzeszcza do Starej Piły i ze Starej Piły do Kokoszek (w jednym miejscu zrobiony jest skrót łączący te dwie linie na terenie Gdańska ). Natomiast na terenie Kowala i Ujeściska w życiu nie szła żadna linia kolejowa.
- 14 1
-
2015-04-17 15:29
Na terenie Kowal.
- 5 1
-
2015-04-17 14:58
może dlatego, że
ma połączyć WRZESZCZ z LOTNISKIEM?
to nie jest kolejka objazdowa, tylko szybkie połączenie z portem lotniczym- 16 1
-
2015-04-17 14:30
Bo tam masz tramwaj
- 9 1
-
2015-04-17 15:16
super ale trzeba było to budować 1945-1955 po wojnie
- 8 9
-
2015-04-17 15:07
Najpierw nowe torowiska tramwajowe w całym Gdańsku i zakup nowych tramwai, potem drogi
Najpierw nowe torowiska tramwajowe i zakup nowych tramwai (są one w eksploatacji najtańsze), potem drogi.
- 17 5
-
2015-04-17 14:18
Ile z tej kwoty 1.3 mld zł dołoży deweloperka (1)
Pewnie nic zapłacimy my zwykli podatnicy. Wszystkie te inwestycje będą realizowane tym że nie będzie pieniędzy na remonty istniejącej infrastruktury.
Mamy teraz taki obraz w mieście hoduje się pietruszkę i pomidory na terenie ogródków działkowych. Dokoła ich jest duża niszczejąca infrastruktura drogi, asfaltowe, chodniki, tramwaje, skm wszystko zbudowane za kredyty Gierkowskie.
W mieście jest masa wolnych przestrzeni pod budownictwo, domy z zamurowanymi oknami które nie wiadomo na co czekają i całe place dzikich garaży.
Tymczasem całymi latami wydaje się pozwolenia na budowe osiedli w szczerym polu na peryferiach. Rośnie lawinowo liczba mieszkańców którzy i tak jadą rano do miasta do pracy. Deweloperka się bogaci urzedasy też bo siedzą im w kieszeni i nie biorą za taki stan rzeczy odpowiedzialności .
Czemu miasto nie buduje się od środka którego główną osią jest skm. Dać emerytom darmowy bilet miejski i przenieść ogródki. Wyznaczyć linie na mapie do której można budować osiedla tak by miasto miało zwarty charakter- 24 11
-
2015-04-17 15:06
słoiki nawet w centrum gdzie wynajmują mają po 3 szroty na rodzinę
mentalność jest taka że jak się ma szrota to można mieszkać nawet i 40km od miejsca pracy, zakupów i szkoły
- 9 1
-
2015-04-17 14:47
Żukowo (2)
Kiedy do cholery będzie obwodnica metropolitalna - dlaczego nic nie piszecie o tym?!!!!!
- 4 15
-
2015-04-17 14:56
O Żukowie nie piszą bo to nie miasto Gdańsk czy Gdynia. To przecież wieś a komuś jak się tam chciało budować to jego sprawa i niech czyta strony Żukowa!!!
- 13 0
-
2015-04-17 14:48
Pisali że po 2025.
- 5 0
-
2015-04-17 14:55
indywidalnie szybciej i to znacznie
Nie wiem co miasto musiałoby zrobić za moje podatki żebym się przesiadł na zbiorkoma
ddojeżdżam z okolic Pruszcza (całe parcie jest na północ skmki juz do Slupska dojeżdżaja a w kieerunku na Pruszcz gdzie coraz więcej Gdańszczan dojeżdża do pracy o dziwo zastój i bez zmian)
popatrzcie w opracownaiu na słupki pod tytułem czas dojazdu...
autem taniej/ i do tego szybciej (tramwaj jeżdzi gdzieś dookoła i w poprzek de facto)
Nie rozumieem tez czemu opracowanie ma tak wąski zakres?
Co z wylotówkami dookoła opracowania? starogradzka? drogi dojazdowe wjazdowe do planowanego centrum narodowego sportów motorowych itd itp...
O awari na Kowalach juz nawet nie wspominajac- 7 11
-
2015-04-17 14:54
Najbardziej UE doceniła tramwaje wodne i wybudowała przystanie nikomu niepotrzebne no chyba ze dla wandali!!!! Przecież włodarze miasta mają jedynie dobre pomysly i za to ich kochamy i wybierzemy na następną kadencję!!!!!
- 9 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.