- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (201 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (213 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (182 opinie)
- 4 "Leżący policjant" na... polnej drodze (97 opinii)
- 5 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (74 opinie)
- 6 Ile aut skonfiskowała policja? (139 opinii)
Jak powstają autobusy? Okazuje się, że najważniejszy jest człowiek.
Produkcja autobusów w niczym nie przypomina produkcji samochodów osobowych. Bardziej kojarzy się z... manufakturą, gdzie prawie wszystkie elementy montuje się ręcznie. Na Pomorzu, zaledwie sto kilometrów od Trójmiasta, powstają autobusy, które spotkać można na drogach całej Europy.
Fabryki koncernów samochodowych coraz częściej przypominają futurystyczne laboratoria badawcze. W zakładach Toyoty pracownicy w białych kombinezonach bezszelestnie przemykają po podłogach wyprofilowanych w taki sposób, by ograniczyć wstrząsy przy produkcji. W tyskich zakładach Fiata, na hali produkcyjnej częściej można zobaczyć robota, niż człowieka.
Na tym tle fabryka Scania Production Słupsk wygląda trochę jak dawna manufaktura. Tu wciąż najważniejsi są ludzie. Pracownicy ręcznie składają autobusy z gotowych elementów, przygotowanych pod konkretne wymagania klienta. Obecnie w ciągu jednego dnia produkcji zakłady opuszcza osiem pojazdów.
Z fabryk Toyoty szwedzka Scania czerpała wzorce jak modernizować np. stanowiska pracy i logistykę. Obecnie pomorska fabryka Scanii uważana jest za najnowocześniejszą w Europie.
Cała produkcja Scanii nastawiona jest na jakość i długowieczność - opowiada Paweł Paluch, manager działu technicznego SPP. - Nasze autobusy spokojnie mogą służyć klientom przez wiele lat. Ostatnio jeden z samorządów w Polsce, by dostać dotację unijną musiał odmłodzić tabor i wycofać także nasz pojazd. Autobus wyprodukowany w 1994 roku, był w nienagannym stanie technicznym. Spokojnie posłużyłby pasażerom jeszcze przez wiele lat.
Właśnie mija 100 lat od czasu, gdy szwedzki producent wypuścił na rynek swój pierwszy autobus, Nordmark. Pojazd miał 12 miejsc siedzących, wejście do niego znajdowało się w tylnej części.
- Wszystkie autobusy są praktycznie potomkami tamtego pionierskiego modelu - opowiada Paweł Paluch ze Scania Polska.. - Pomorska produkcja naszego koncernu trafia na rynki całej Europy. Głównymi odbiorcami są oczywiście kraje skandynawskie. Nasze pojazdy można spotkać także w Paryżu czy Londynie, to słynne "piętrusy". W Polsce odbiorcami autobusów są lub były miasta i samorządy m.in. Starogardu Gdańskiego, Tczewa, Słupska, Krakowa, Warszawy, Koszalina czy Konina.
Opinie (13) 2 zablokowane
-
2011-11-03 17:05
(1)
powinno się tak nazywać .SCANIA SZROT POLSKA
- 2 10
-
2011-11-07 14:58
zazdrość
zazdrość - straszna rzecz
- 0 0
-
2011-11-03 17:16
Niech Pan Paluch nie kłamie prawie nikt w Polsce już nie kupuje tych autobusów. (1)
Scania jak na swoją jakość jest bardzo drogim produktem, już konkurencja na M czy na S która produkuje autobusy w Polsce jest tańsza i zdecydowanie lepsza świadczą liczne wygrane przetargi. Co za kłamstwa Pan Paluch wypisuje:"W Polsce odbiorcami autobusów są m.in samorządy Starogardu Gdańskiego, Tczewa, Słupska, Krakowa, Warszawy, Koszalina czy Konina."Po pierwsze chyba były w/w miasta odbiorcami po drugie w Tczewie nigdy nie było Scanii, w Krakowie ostatni raz Scanie zakupiono w 2001 r. czyli 10 lat temu, Starogard Gdański kupił 3 Scanie w 1997 r., Konin kupił ostatnie 2 Scanie w 2009 r. itd.
- 7 6
-
2011-11-03 17:43
Koszalin, Warszawa i Słupsk - te miasta kupiły autobusy od Scani w ostatnim roku. Innych nie pamiętam ale być może też były.
- 1 2
-
2011-11-03 17:43
MÓGŁBY KTOŚ WYTŁUMACZYĆ WSTĘP: (1)
"AUTOBUSY W PRZECIWIEŃSTWIE DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH WYTWARZA SIĘ ZUPEŁNIE INACZEJ" ?
- 6 2
-
2011-11-03 21:37
no jasne - machają różdżką i jest nowy bus
- 2 0
-
2011-11-03 17:49
Polska to takie miejsce w Europie, gdzie Zachód lokuje swoje manufaktury
z zarobkami z wczesnego kapitalizmu
- 10 1
-
2011-11-03 18:00
Autobusy na LPG
Chyba gdzieś w tajnych podziemiach je robią, bo na pewno nie na linii produkcyjnej.
- 4 0
-
2011-11-03 21:38
autobus to tramwaj dla biedaków
- 1 9
-
2011-11-04 00:40
427 to chyba nawet jechałem
Acton - do ASDY :)
- 3 1
-
2011-11-04 20:16
Ponąć...
...Scania robi najlepsze TIRY....
- 3 0
-
2011-11-04 21:32
ja jestem ciekaw kto wymyslił tak mało miejsca między siedzeniami w Solarisach
że dwóch facetów o wzroście 1,80 nóg zmieścić nie mogą a siedząć obok siebie rozpychają się ramionami
- 4 0
-
2011-11-10 10:20
Solbus
Nie marudzimy, widzieliście wytwór o nazwie Solbus? No, to dopiero jest cud techniki. Oprócz niektórych podzespołów (silnik Cummins, skrzynia i mosty ZF) to blacha z poszycia sama odpada od szkieletu.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.